כל מה שחשוב ויפה
ענת ורשבסקי, מסעדה בקצה הקוטב. צילומים: מ״ל

ציון לשבח למאיירת ענת ורשבסקי בביאנלה לאיור של ברטיסלבה

פורטפוליו News: ענת ורשבסקי זכתה לציון לשבח מטעם הביאנלה לאיור של ברטיסלבה על איוריה לספרה של נורית זרחי, מסעדה בקצה הקוטב, שיצא לאור בהוצאת מודן וספריית נוח

שלושה פינגווינים מחליטים להקים מסעדה ולהגיש בה את הפינגבינה הכי טובה בעולם. כשהאורחים הראשונים מגיעים מתברר שלא כל כך קל להשביע את רצונם. למרות הכישלון הפינגווינים לא מתייאשים, ועד מהרה מתברר שיש דווקא מי שאוהב את המעדן המיוחד. איורי של ענת ורשבסקי לסיפור אופטימי זה על כוחה של יצירה, מאת הסופרת עטורת הפרסים נורית זרחי, זכו לציון לשבח מטעם חבר השופטים הבין־לאומי של הביאנלה לאיור של ברטיסלבה, שנפתחה ביום שישי.

על חבר השופטים – שבראשו עמד רקטור האקדמיה לאמנויות של לטביה, אלכסיי נאומבוס (Aleksejs Naumovs) – נמנה גם יובל סער, האוצר הראשי והמייסד של שבוע האיור של תל אביב והעורך הראשי של מגזיו פורטפוליו. איוריה של ורשבסקי נבחרו מתוך כ־500 ספרים שיצאו לאור ברחבי העולם. מבין 11 המאיירים הזוכים, ספרה של זרחי היה ספר הקומיקס היחיד שזכה בפרס, ״בשל הגישה המיוחדת לסוגת ההומיקס לילדים. תוך שימוש בצבעי יסוד בלבד, האיורים יוצרים קומפוזיציות חכמות ויוצרים בלייאאוט חכם ואינטליגנטי״, נכתב בנימוקים לפרס.

״השלמתי את עבודת האיור על הספר לאחר תהליך ארוך שארך כשנה, ואני לא יכולה להגיד שזה היה פשוט״, מספרת ורשבסקי, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, שאיירה בין השאר את תדמית שבוע האיור 2018. ״נדרשו לי שעות על גבי שעות של עבודה (לעיתים תכופות אף ייסורים) לפצח את הטקסט ואת המבנה של הספר, להבין איך אני מספרת את הסיפור וכיצד אני בונה את הזרימה של הקומיקס והסטוריטלינג. 

״הבחירה בארבעה צבעים בלבד – אדום, צהוב, כחול ושחור (וחום שנוצר מערבוב של כחול ואדום) – נבעה מהתכנון להדפיס את הספר בפנטונים (צבעים מיוחדים), מה שבסוף לא קרה, אבל בזכות השימוש בצבעים כמעט ׳גולמיים׳ ובסיסיים , הצבעוניות של האיורים בוהקת גם בהדפסה ׳רגילה׳. את התהליך ליוו והיו למנטורים רותו מודן וירמי פינקוס, וזו הייתה מתנה גדולה לעבוד לצידם״.

ענת ורשבסקי, מסעדה בקצה הקוטב. צילומים: מ״ל

חסן מוסאבי, המתאגרף

בפרס הראשון, הגראנד פרי של הביאנלה, זכה המאייר האיראני הצעיר חסן מוסאבי (Hassan Mousavi) על הספר שכתב ואייר, ״המתאגרף״, שמספר את סיפורו של מתאגרף מקצועי שאהב להתאגרף כי זה גרם לו להרגיש עוצמתי. יום אחד הגיע היום שבו לא נותר לו עם מי להתאגרף, אף אחד לא מחא כפיים לכבודו, שיבח אותו או בא לצפות בו. הוא החל לחשוב על בדידותו וכפפותיו השחוקות, ותהה מדוע האיגרוף שלו כבר לא משמח אנשים או אפילו את עצמו. מוסאבי מדגים את הסתירה של טוב לב וזעם, תוך שהוא מזכיר את חשיבות השליטה בכעס. אפשר להחזיק בכוח, הוא אומר, כל עוד הכוח הזה משמש לטובת מעשים טובים.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

בפרס השני, ״תפוח הזהב״ של הביאנלה, זכו חמישה מאיירים מסין, לטביה, מלזיה, רוסיה ודרום קוריאה. בציון לשבח זכו לצד ורשבסקי מאיירים מפורטוגל, יפן, סלובניה וגיירמה קרסטן (Guilherme Karsten) מברזיל על ספרו Aaahhh. ״רעש חזק מהדהד בכל העולם ומביא לכאוס ובלבול. מה זה יכול להיות?״, שואל קרסטן ועונה בעזרת ״איורים מלאי תנופה, שגורמים לקורא לצלול לקולאז׳ים הצבעוניים והמפורטים שיצר״. התשובה – שהרעש מגיע מתוכך – מתוארת בסגנון חכם, ייחודי ואינטלגנטי.

גיירמה קרסטן, Aaahhh

BIB, הביאנלה לאיור ברטיסלבה (Biennial of Illustrations Bratislava) היא אירוע בין־לאומי ללא כוונת רווח, שמתקיים בחסות אונסק״ו החל משנת 1967, אחת לשנתיים. גולת הכותרת של הביאנלה היא תערוכה־תחרות של איורי מקור מתוך ספרי ילדים ונוער מכל העולם, שיצאו לאור בשנתיים הקודמות לביאנלה. חבר השופטים הבין־לאומי מעניק פרסים הכוללים מענקים כספיים. לצד התערוכות מתקיימים סימפוזיונים בין־לאומיים למאיירים מקצועיים וסדנאות אמן למאיירים צעירים. מארגני הביאנלה הם משרד התרבות של הרפובליקה הסלובקית, הוועדה הסלובקית של אונסק״ו ו״ביביאנה״, בית האמנות הבין־לאומי לילדים. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden