כל מה שחשוב ויפה

מילאנו 2020 // תמר יוגב

השבוע היה אמור להתקיים שבוע העיצוב של מילאנו - אירוע הפסגה של עולם העיצוב - שבוטל עקב מגיפת הקורונה. תמר יוגב מספרת על הפרויקט שהייתה אמורה להציג: מחקר טקסטורלי־חזותי שמוקדש לירקות ומשמר אותם בשיאם

נולדתי בהולנד וגדלתי בישראל. למדתי עיצוב טקסטיל בשנקר ובשנה השלישית עברתי להולנד וסיימתי את הלימודים באקדמיה לאמנות מינרווה, שם התמחיתי בעיצוב מוצר. העבודה שלי מושפעת משני התחומים הללו, ואני משלבת את אהבתי הגדולה למרקמים וטקסטורות בעבודה עם חומרים שונים, מלאכותיים וטבעיים כמו קרמיקה, חרסינה, פלסטיק, זכוכית, לטקס ועץ.

סיימתי ללמוד לפני שנה, עם פרויקט גמר של מחקר טקסטורלי־חזותי, שמוקדש לירקות ומשמר אותם בשיאם. הפרויקט עוסק בקשר שלנו עם התזונה שלנו: יש קשר הדוק בין הרגלי האכילה לבין איך שאנחנו מרגישים ומתפקדים. בסטודיו שפתחתי בהולנד אני מייצרת חפצים כמו גופי תאורה, אריחים ועוד, שמבוססים על טקסטורות ומרקמים של ירקות, תוך שימוש בחומרים שונים.

אתר / אינסטגרם

תמר לם. צילום: Ewoud Rooks

מה הכנתי למילאנו

הצגתי את עבודתי בשבוע העיצוב בהולנד והייתי אמורה להציג בשבוע העיצוב במילאנו דרך הקבוצה ההולנדית Masterly, שמציגה בכל שנה תערוכה קבוצתית של עבודות מעצבים צעירים. בנוסף, עבדתי על פרויקט פיתוח (שנקטע אף הוא בגלל הקורונה) של שיתוף פעולה עם מפעל לייצור אריחים. 

במילאנו הייתי אמורה להציג את כל קולקציית הירקות שלי, The Veggie Project, פרויקט שמורכב ממספר חלקים. הראשון, קיר הירקות הנושמים: ירקות עשויים מלטקס ומוארים, הנראים כנושמים דרך הקיר בעזרת תנועה פנאומטית. אנשים רבים אוכלים אוכל מתועש ולא בריא ואני רוצה להזכיר שהקשר שלנו לטבע חשוב לא פחות מהפעולה הפשוטה של הנשימה.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

בנוסף, תכננתי להציג אריחי חרסינה חדירים לאור, שמשולבת בהם טקסטורה של שמונה סוגים שונים של ירקות. הם הופכים לאריחים עמידים הניתנים לשילוב במטבחים פרטיים ותעשייתיים, מסעדות, בתי מלון וכו׳; ״עור צמחוני״, שילוב של טקסטורת הירקות בתלת־ממד עם טקסטיל דו־ממדי; מנורות צמחיות – גופי תאורה מפלסטיק וקרמיקה שיצקתי בתבניות משאריות ירקות שאספתי בשוק; וסדרת אגרטלי קרמיקה בעבודת יד, שיצרתי בעזרת כותש שום (אני משלבת בעבודות לא רק ירקות, אלא גם כלי מטבח).

קיר הירקות הנושמים. צילום: Roy te Lintelo

מנורות. צילום: Edwin Smits

מנורת כרוב. צילום: Roy te Lintelo

 

התחלתי לעבוד על התערוכה מסוף חודש נובמבר, כשהודיעו לי שהתקבלתי. בגלל שמטבעי אני אדם מתוכנן, רוב העבודה הושלמה לפני מועד דחיית התערוכה. בסוף פברואר שלחתי הודעה לאוצרת של התערוכה וכתבתי לה שנראה שהמגפה מתפשטת באיטליה והאם נראה לה שהתערוכה תתבטל. היא ענתה לי: ״תמר היקרה, התערוכה רק בעוד חודשיים״… כעבור כמה ימים קיבלנו הודעה שהתערוכה תידחה ליוני ואחרי חודש עוד הודעה על הדחייה לשנה הבאה. עם כל הצער והאכזבה, אני חייבת לציין שמשקל כבד של לחץ נפשי וכספי ירד ממני (עד לשנה הבאה) ויש לי שנה שלמה להתכונן לקראתה.

מה עכשיו

המשבר פה בצפון הולנד שונה מאוד ממה שנראה לי שקורה בישראל. יש כאן יחסית מעט נדבקים ומתים ולכן אין אווירה קשה ואין הסגר או איסור יציאה מהבית. עם זאת, כל מקומות הבילוי סגורים ורואים מעט אנשים בחוץ.

אריחים. צילומים: מל

אני גרה ממש בתוך שמורת טבע, כך שתמיד יש לי מה לעשות ואני יכולה לטייל ככל שארצה ללא חשש. לאחרונה, התחלתי לעזור למגדל דבורים שגר לידי, ואני לומדת ממנו ומפתחת תחביב חדש, בנוסף אני ממשיכה לעבוד בסטודיו שלי ולייצר על פי הזמנות שקיבלתי טרם הקורונה. התוכניות לעתיד עדיין מאוד לא ברורות, אבל אני מקווה להמשיך בעבודתי. 

נשארים בבית

כשאני בבית, אני מכינה קולאז׳ים ממגזינים ומייצרת דימויים שמדברים על נושאים ספציפיים כמו מלחמה, פמיניזם, ילדים ועוד. בשבילי זו ממש תרפיה ואני ממליצה על זה לכולם. כל מה שצריך זה מספרים, דבק וכמה עיתונים. התמכרות מובטחת!


*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden