כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
פיסת היסטוריה, פסל הגמל המעופף. צילומים: אסף הררי

אסף הררי // הגמל המעופף

את המודל של הגמל המעופף – סמלו האלמותי של יריד המזרח הראשון - אסף הררי השלים לפני חמש שנים. את הזמן שפינתה לו הקורונה הוא ניצל כדי לצרף לפיסת היסטוריה מהדורה מוגבלת תלת־ממדית של הגמל בעל הכנפיים

כמו אצל רבים אחרים, גם במקרה שלי משבר הקורונה יצר הזדמנות. בזמן שהעולם (והעסק) עמד מלכת, החלטתי לנצל את התקופה לטובת הגשמת חלום ישן. לא סתם חלום: יציאה למסע קצר ואפקטיבי שבסופו אצוד את חד־הקרן שלי, או במקרה עסקינן – את הגמל שלי; הגמל המעופף. 

את סטודיו פיסת היסטוריה הקמתי לפני כעשור, בשאיפה יומרנית לבצע מהפכה (לא פחות) בתחום המזכרות הישראליות בארץ. מושפע רבות מהנעשה במערב, לפחות בכל הנוגע לחנויות מוזיאונים ומזכרות, מטרתי היתה לעצב ולהפיק פריטים בסגנון עכשווי שיהוו אלטרנטיבה למוצרי היודאיקה והישראליאנה המסורתיים.

מאז ומעולם תפיסתי היתה שלמזכרות ישנן חשיבות עליונה בעיצוב תרבות־עם ופולקלור מקומי. אלו משמשות כחלון ראווה של המדינה כלפי הבאים מחוץ, ומהצד השני (ואולי בעיקר) מסייעות בחיזוק הגאווה והזיכרון הלאומי. לפיכך, לא ייתכן שאומת הסטארט־אפ תסתפק בהצגת מזוזות, מנורות, תכשיטים ופמוטים למיניהם. 

מוצרים רבים עוצבו על ידי פיסת היסטוריה במהלך השנים שבאו לאחר הקמת הסטודיו, החל מסדרת דמויות גדולי האומה, וכלה בסיכות אמייל והדפסים היסטוריים בסגנון עכשווי. בארץ שבה אין תרגום נאות למילים מרצ׳נדייז, אובג׳קטס ופיגיורינז (במשמעותן האמריקאית כמובן), האתגר היה כפול. אך עם השנים נראה כי הקהל למד לחבק את אותם הפריטים, ולהתגאות בתכליתם הסמלית למרות חוסר תכליתם הפרקטית. 

לאורך כל שנות פעילות הסטודיו היה אוביקט אחד שחלמתי להפיק, אך נמנעתי. אוביקט שחזיתי בדמיוני חדשות לבקרים מונח על המדף לצד הספרים בסלון (בתצורת תעופה כמובן): הגמל המעופף. אותו מושג תלמודי קדום, שהפך בעת המודרנית לסמל לחדשנות ויצירה ציונית, לסמלה של טייסת 100 (טייסת התובלה הראשונה) וכמובן לסמלו האלמותי של "יריד המזרח" הראשון, שעיצב במקור האדריכל אריה אלחנני בשנת 1932.

כחובב נלהב של היסטוריה ועיצוב ישראלי סמלו של הגמל בעל הכנפיים היה מבחינתי לא פחות מאשר מעשה גאונות. חיבור מושלם של הפגסוס המיתולוגי והגמל המקומי, של המזרח והמערב, של גשמיות ורוחניות, ולמעשה של הציונות המודרנית וכנען הקדומה; בדיוק מה שפיסת היסטוריה מתיימרת להיות.

את המודל התלת־ממדי של הגמל בעל הכנפיים השלמתי כבר בשנת 2015, בגרסתו ״הריאליסטית״, במחשבה שיגיע היום שבו הוא יקום לתחיה בתצורה כזו או אחרת. חמש שנים לאחר מכן, אותו היום הגיע. בחודש מרץ 2020, חודש ״סגר הקורונה״, גמלה בליבי ההחלטה לקפוץ למים ולצאת למסע הציד, שהפך למהיר והאפקטיבי ביותר בהיסטורית הייצור של הסטודיו; הפקה מקומית ומאומצת שדרשה ניצוח על שישה ספקים שונים, בלוח זמנים שלא משאיר מקום לטעויות.

מכיוון שהמודל כבר היה מוכן (חמש שנים!), כל שנותר היה לבחור את סוג החומר שבאמצעותו אנחנו רוצים להביאו לחיים. מסגרת הזמן הצפופה אילצה אותנו להימנע מייצור תבניות ולפנות ישירות לתחום ההדפסה התלת־ממדית – בטכנולוגיית Jet Fusion – טכנולוגיה שתכליתה העיקרית הדפסת חלקים לתעשייה, אך היא מהירה מאוד ואינה משאירה טקסטורת שכבות, אלא מייצרת מראה אחיד, מעט מגורען, כשל פסלון עשוי אבן. 

לטובת עיצוב האריזה שיתפנו פעולה עם המעצב חן מכבי, שסגנון עיצובו אינו משאיר מקום לספק: אם יש מישהו שיודע לבצע את החיבור בין הכנעני למערבי בצורה מושלמת זהו האדם. כיאה לתקופת הקורונה לא נפגשנו אף לא פעם אחת. העבודה כולה נעשתה דרך המייל והוואטסאפ. 

הרפרסנסים היו ברורים, פלטת הצבעים נבחרה ובתוך חמישה ימים התקבל האיור לחלקה העליון של האריזה. במרכזו של האיור מרחף בגאון אותו אייקון גמל מיתולוגי, בהשראת אחד מרבים שעוצבו במהלך שנות קיומו של יריד המזרח, אך בתוספת תבלין עכשווי ומדויק. 

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

ולבסוף הקונטקסט. אוביקט הגמל הינו זר לקהל פיסת היסטוריה בפרט וסביר שלקהל המקומי בכלל. במילים אחרות, המאוויים האישיים של מעצב אינם בהכרח (אם בכלל) תואמים את אלו של הציבור.

לכן הוחלט כי לצד הפעילות השוטפת של פיסת היסטוריה בהפקת דמויות ומרצ׳נדייז יהודי־ישראלי מודרני, הגמל יהיה כסנונית ראשונה מקו מוצרים חדש של הסטודיו: מהדורות מוגבלות של פסלים משמעותיים מהיסטוריית מדינת ישראל. ההשראה לקו המוצרים הגיעה מסטודיו דוגמת Case Studyo ו־Might Jaxx, שמפיקים דמויות ואוביקטים אמנותיים במהדורות מוגבלות, לרוב בשיתוף פעולה עם אמנים מוכרים. המטרה שלנו היא לבצע מהלך דומה, אך בשדה שבו אנחנו פועלים של הפולקלור היהודי־ישראלי. 

בהתרגשות גדולה ולב פועם, ביום העצמאות האחרון, המהלך הושלם. מהדורה מוגבלת של כ־100 גמלים, 50 בצבע אפור ו־50 בשחור, עלו לאוויר והפכו זמינות לקהל הרחב דרך האתר של פיסת היסטוריה. לאחר מספר ימים הרגשת הסיפוק הפכה לחלל, אך נאחזתי בדברי הקלישאה הידועה כי כל סוף הוא התחלה חדשה. מוכן ומזומן לצוד חד־קרן חדש בגל השני…

(אף גמל או חד קרן לא נפגעו בזמן הכנת הכתבה).


*כוכבית מייצגת שדות חובה

11 תגובות על הכתבה

  1. רעות

    כמה כשרון..
    קניתי את כל הדמויות שלו! את הפסל של הגמל מוסיפה לאוסף בוודאות!
    המשך למלא את העולם ביצירותייך..

  2. רחלי

    כל פעם אני נפעמת מחדש מיצירותיו של אסף. מהיחודיות, מהמחשבה מאחורי כל פסלון. נהנית לדעת שאסף האומן המוכשר דואג שלא נשכח תרבויות אישים ואנשים בהיסטוריה היהודית ובכלל …אשרי השוהים במחיצתו ונהנים מיצירותיו. גם אני.

  3. SAM

    כישראלי שחי בחו"ל כמה שנים, נהנה מאד לעקוב אחר יצירותיו של האומן אסף שמציפים בי געגועים למולדתי. אין ספק שהגמל המעופף יצטרף לאוסף שלי.

  4. דבורה

    דברים מהממים! יש לי כמה פריטים שלהם וכולם בטוב טעם ובאיכות גבוהה

  5. נידם

    איש מוכשר מאוד מקווה שיסחוף אחריו עוד אמנים

  6. אסתי לוטן

    כל פעם נהנית מחדש מהרעננות והיצירתיות של אסף. כל אוסף הדמויות שלו מוצג בביתנו בגאוה .
    תמשיך להפתיע אותנו.

  7. דניאל בר

    למי ששייך לדור ההוא, שיודע מה היה הגמל המעופף יש בעבודות הרבה נוסטלגיה וחיוך

  8. ויטל אלבוחר

    אני אחד מרוכשי הפסל ומאושר מהקניה שעשיתי פסל יפה ברמה גבוהה שמעצבן את האוסף הישראלי שלי

  9. ויטל אלבוחר

    אני אחד מרוכשי הפסל ומאושר מהקניה שעשיתי פסל יפה ברמה גבוהה שמעצבן את האוסף הישראלי שלי

  10. עפרה קדרון

    "הגמל המעופף"קיבל חיים חדשים.נפלא! מעורר בי נוסטלגיה לשנים היפות בהן הייתי
    בצוות של "יריד המזרח"

  11. עפרה קדרון

    "הגמל המעופף"קיבל חיים חדשים.נפלא! מעורר בי נוסטלגיה מרגשת לתקופה בה הייתי חלק מצוות "יריד המזרח"

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden