כל מה שחשוב ויפה
פסטיבל האיור החל ב־26.11.2020
נועה ברוך, רטרוספקטיבה, הזוכה בפרס דיזל. צילומים: ITS 2020

ITS 2020: עצות השופטים למעצבים צעירים

לפתח רשת של יוצרים, להשתתף בתחרויות, ליצור קשרים עם האנשים שילבשו את הבגדים שעיצבת, לעבוד קשה ולהיות נחמדים. שלושה מהשופטים בתחרות ITS נותנים עצות למעצבים צעירים

ואלרי סטיל

המנהלת והאוצרת הראשית של מוזיאון האופנה של FIT

אני לא חושבת שהקורונה לכשעצמה תכתיב סגנונות אופנה, אלא שהיא יותר תשפיע על הצד הכלכלי של התחום. אנחנו נמצאים במצב שבו התאגידים הגדולים נמצאים בעמדת יתרון בהשוואה למעצבים צעירים שבראשית דרכם.

זה קצת מזכיר את מה שקרה אחרי מלחמת העולם הראשונה, השנייה, המיתון הגדול, שהיה צריך כסף כדי להתניע את הכלכלה. אבל, אני מאמינה שנמשיך לראות מנעד סגנונות רחב. אין כבר סגנון אחד שולט, לא יהיה ״ניו־לוק״ כמו שהיה אחרי מלחמת העולם השנייה. 

רוב האנשים היצירתיים הם לא אנשי עסקים גדולים. אם אתה איב סן לורן צעיר, אתה צריך למצוא את הפייר ברז׳ה הצעיר שיעזור לך. לכן, העצה שאני יכולה לתת למעצבים צעירים היא לפתח סביבם רשת של יוצרים אחרים שהם יכולים לעבוד איתם: לבנות בסיס לפני שאתה יוצא אל העולם. אולי למצוא צלם צעיר וקול שיעזור להפיץ את הדימויים שלך; למצוא אנשים צעירים, משפיעים, שיכולים לשמש כמוזות שלך; להשקיע בקבוצת האנשים, בשבט, שאתה רוצה להיות מזוהה איתם. זה מאוד חשוב.

ואלרי סטיל

ואלרי סטיל: והכי חשוב תעבדו קשה ותהיו נחמדים. אף אחד לא יעסיק אתכם אם לא תהיו נחמדים. ואל תהיו עקשנים: תנסו להבין מה יש בכם שיגרום לאנשים אחרים להיות מאושרים, להרגיש טוב עם עצמם

אתה צריך לדעת ממי לקבל עצות עסקיות טובות, ולהבין לאן אתה רוצה להגיע. אולי תשקול לעבוד בבית אופנה גדול כדי להבין איך עובדת התעשייה; אבל תשקול את זה טוב, כי אמנם זה טוב לקבל ניסיון אבל אתה לא רוצה שאנשים יחשבו שזה מי שאתה, אם זה לא מי שאתה רוצה להיות. וגם: תשתתף בתחרויות. זה טוב, אם אני רואה משהו מעניין, גם אם הוא לא זכה, אני הולכת לזכור את השם הזה. וכל פעם שזה קורה זה דוחף אותך קדימה. 

תנסה לראות איך אתה יכול למכור את הפריטים שלך לאנשים שמסביבך בארועי פופ־אפ. אנשים רוצים לראות את הבגדים, לגעת בהם, למדוד אותם; זה לא יכול להיגמר רק בדימוי שאתה מעלה לרשת החברתית.

והכי חשוב: תעבדו קשה ותהיו נחמדים. אף אחד לא יעסיק אתכם אם לא תהיו נחמדים. ואל תהיו עקשנים: תנסו להבין מה יש בכם שיגרום לאנשים אחרים להיות מאושרים, להרגיש טוב עם עצמם. זה לא הכל עליכם: אתם צריכים לספק צריכים ותשוקות של אנשים אחרים. תבינו מה אתם עושים הכי טוב, במה אתם טובים, ובמה אתם לא בהכרח כאלו טובים.

טים בלנקס

מבקר האופנה של ביזנס־אוף־פאשן ואחד מעורכיו

למרות הקורונה, אני חושב שזה זמן טוב להיות עצמאי. אני מאמין שכל עוד אנשים מונעים מתשוקה תהיה אופנה; אופנה ניזונה מתשוקה. המשמעות שלה תשתנה, אבל אני אופטימי שהיא תמצא את המקום שלה בעולם החדש שמתהווה. 

אופנה היא חיה סתגלנית: יש כל כך הרבה דרכים לתקשר עם אנשים. הדרך הסיטונאית הישנה, כמו שאנחנו רואים מסביב כבר לא עובדת. המודל של חנויות כלבו כבר לא עובד. זה הזמן ליצור קשרים, יחסים, עם האנשים שאתה רוצה שילבשו את הבגדים שלך, ולשמוע מהם מה הם חושבים על מה שעיצבת: הרי לא תמכור ביקיני באמצע בחורף, אתה תעצב מעילים. זה ממש בוחן מציאות.

טים בלנקס

טים בלנקס: זה הזמן ליצור קשרים, יחסים, עם האנשים שאתה רוצה שילבשו את הבגדים שלך, ולשמוע מה הם חושבים על מה שעיצבת. אתה לא צריך להקשיב לאנשים אחרים. אתה לא צריך להשתתף בתצוגת אופנה, יש מספיק דרכים לדבר עם אנשים על מה שאתה עושה

כיום אתה כמעט יכול לבנות את העסק שלך כמו שאתה רוצה שהוא יהיה, אתה לא צריך להקשיב לאנשים אחרים, אתה יכול ליצור מה שעובד בשבילך. אתה יכול להראות את הבגדים שעיצבת מתי שאתה רוצה, איך שאתה רוצה.

אתה לא צריך להשתתף בתצוגת אופנה, יש מספיק דרכים אחרות לדבר עם אנשים על מה שאתה עושה. בנוסף, מעורבות פוליטית וחברתית זה חשוב: אתה צריך ליצור קונטקסט למה שאתה עושה, וכמובן לספר סיפור. אתה אולי עיצבת את הבגד אבל מי תפר אותו, מאיפה הגיע הבד, אלו דברים שיהיו עוד יותר חשובים.

אם תצליח להסביר לאנשים למה המחיר של מה שעיצבת עולה כמו שהוא עולה, הם יכבדו את הבגד שהם קנו, וככה תשבור את כל המעגל המגוחך הזה שעולם האופנה נכנס לתוכו. הם יוקירו את הבגד בידיעה שהם לא ילבשו אותו שלוש פעמים ויזרקו אותו לאחר מכן, בידיעה שהוא לא יהיה בסייל בעוד כמה שבועות.

אנג׳לו פלקאבנטו

מבקר אופנה ואוצר עצמאי

היום, יותר מתמיד, הכל הולך. לכל יוצר יש את נקודת המבט שלו ואין טרנדים שצריך להתיישר אליהם. הבעיה היא שאופנה הפכה לפעמים לתרגיל ויזואלי שמטרתו לרצות את הקהל. אנחנו צורכים אופנה עם העיניים, אנחנו לא קונים את הבגדים; אנחנו מסופקים מלראות תמונות יפות.

זו בעיה, כי העיצוב התרחק מהמטרה שלו, מליצור אוביקטים יפהפיים שאפשר להשתמש בהם, לאוביקטים יפים שאפשר ליהנות מהתמונה שלהם. זה לגמרי לא אותו דבר, אחרת זה אמנות: אבל אופנה היא לא אמנות, היא צריכה להתייחס לשימוש. היא לא רק ויז׳ואל, היא גם חומר. 

אנג׳לו פלקאבנטו

אנג׳לו פלקאבנטו: תעבדו על דברים אמיתיים, תהיו צנועים ואל תתפתו לסיפוק מהיר. תעבדו על המהות ולא על לנסות להצטייר כמעצבים קוליים. היכולת לעשות משהו עם הידיים היא שתקדם אתכם הלאה

אנחנו צריכים לראות את הבגדים בחיים האמיתיים, ובקנה מידה נכון, על גוף אנושי. בגדים הם אוביקט פיזי, לא וירטואלי, צריך לראות אותם על גוף אמיתי. אני רוצה לראות את הבגד, לגעת בו, להבין איך הבד עשוי. תמונה או סרטון לא מספיקים. 

לכן, תעבדו על דברים אמיתיים, תהיו צנועים ואל תתפתו לסיפוק מהיר. תעבדו על המהות ולא על לנסות להצטייר כמעצבים קוליים. היכולת לעשות משהו עם הידיים היא שתקדם אתכם הלאה.

יש הנחה שגויה שאם אתה מקבל תשומת לב מהירה אתה תצליח, אבל אם זה קורה מהר מדי, זה גם נגמר מהר בדרך כלל. הבעיה היום היא שהכל מהר מדי: סטודנטים רוצים לגמור עת הלימודים ומיד להצליח. חכו, תלמדו את המיומנות, את הקראפט, ותעבדו על נקודת המבט האישית שלכם. כך שבסופו של דבר העצה שלי היא תהיו סבלנים ותעבדו קשה. ואל תוותרו. 

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden