כל מה שחשוב ויפה
מיכל סהר ודני מירב. צילום: מ״ל

הגילדה: מנהרת הזמן בטיפוגרפיה הישראלית העכשווית

מזה 20 שנה מיכל סהר ודני מירב (הגילדה) מנסחים את הישראליות העכשווית באמצעות הפונטים שהם מעצבים. לקראת אירוע השקת אתר חדש הם מסכמים את התפתחותם המקצועית עד כה וחושפים פונטים חדשים בפיתוח

יובל: הי מיכל, הי דני, מה שלומכם? איך התמודדתם עם השנה המוזרה הזו עד כה?

מיכל: שנה הזויה. מצד אחד כבר נמאס, מצד שני גיליתי שאני אוהבת לעבוד פחות בשביל לקוחות והיה לי את הזמן לפתח שלושה פונטים חדשים, אחרת באמת הייתי משתגעת כי התבטלו לי הרבה עבודות

דני: כל עוד הבנות בבצפר אני שורד. עברתי תהפוכות רבות – אירוע מוחי קטן, בית חולים, ניתוח מפרצת – היה מאוד מאתגר וגם מאוד מלמד על החיים ועל סדרי עדיפויות. חזרתי לפונטים ממקום חדש, בוגר ואינטימי יותר. וגם אני עם פחות לקוחות ויותר הוראה ופונטים

יובל: אז קודם כל אפרופו סדרי עדיפויות, שנהיה בריאים. ואני תוהה אם בזכות הקורונה גם יש לכם אתר חדש, אחרי שנאלצתם להיות יותר זמן בבית ולהעדיף פונטים על לקוחות?

מיכל: יש מצב

דני: בזכות הקורונה ובזכות מאיר סדן שהתגייס לעזור לנו לסיים את האתר שעבדנו עליו במשך כמה שנים עם כמה מעצבים ועם רחלי זוגתי, שתכנתה ובנתה את רובו. אבל היה חסר לנו את המאיר הזה, שיעזור להדביק הכל יחד וגם יפתור את גרסאת המובייל. בדרך גם גנזנו אתר או שניים

מיכל: כן. היינו צריכים מישהו עם דרייב ופוקוס שיפעיל אותנו. חשוב גם להכיר תודה לכל המעצבים שעבדו על האתר, מכל אחד נשאר משהו: נעמה טוביאס, נעם חן ודנה אלקיס, שהאתר די בנוי על העיצוב האחרון שלה

יובל: אז מה חדש באתר? רגע לפני הפונטים החדשים?

דני: הכל (:

בתכל׳ס ישרנו קו עם מה שחייבים באתר פונטים: תצוגה של הפונטים בצורה מעולה, אפשרות עריכה ובדיקת משקלים בלייב, הזמנת גרסאות נסיון וכמובן רכישה אונליין. בקרוב גם יתווספו פי.די.אף ספסימנים שמדגימים את הפונטים עם אפשרות להדפיס

מיכל: עכשיו האתר עושה הכל לבד (כמעט הכל…). קודם הפסדתי המון מכירות כי התקשיתי לחזור לאנשים ולנהל את זה לבד

דני: אולי שווה להסביר בכמה מילים על הקשר ביננו בהגילדה

יובל: קדימה. תעשה לנו תקציר הפרקים הקודמים לטובת מי שלא מכיר

דני: מיכל ואני עובדים בנפרד רוב הזמן. כל אחד מנהל סטודיו עסוק משלו בתחומים אחרים – מיכל מעצבת ספרים והרבה תרבות, ואני בעיקר מיתוג של לקוחות קטנים. בהגילדה אנחנו ממש משלימים זה את זה – מיכל עושה מערכות פונטים מורכבות ודו־לשוניות, ואני לרוב עושה פונטים לדיספליי (כותרות) ושואב המון השראה מגרפיקה עברית מוקדמת. כל אחד מביא את הקול הייחודי שלו ובייחד נוצר מארג כייפי ומגוון

דוגמאות מתוך פונט מסדה

מיכל סהר, פונט מסדה החדש

דוגמאות מתוך פונט מסדה דוגמאות מתוך פונט מסדה דוגמאות מתוך פונט מסדה דוגמאות מתוך פונט מסדה

יובל: איזה פונטים חדשים שלכם כולל האתר ומה מיוחד בהם?

דני: החדשים שלי באתר כבר לא ממש חדשים – יש את טיגריסיבירי, הטכנאי הצעיר וכלבו – פונטים שונים שהשקתי בשנים האחרונות. כלבו לדוגמה מבוססת על כמה סגנונות של כתיבת אותיות כותרת ושילוט משנות ה־60 וה־70, כמו אותיות השילוט הישן של בית אריאלה ופונטים מקטלוג ארטא. גילתי שיש כמה גרסאות מהסגנון וניסחתי מעין גרסת סיכום משלי שמציעה מגוון רחב של משקלים ורוחבים

מיכל: אני השקתי השנה את סאנדיי וסאנדיי מונו. במקור סאנדיי היה ההצעה שלי לפיטר בילאק (טייפוטק) לפונט גרטה סנס אחרי שעיצבתי את גרטה טקסט. בסוף הוא החליט להישאר עם הסנס שיצר עם דניאל ברקוביץ שהיה סטודנט שלי.

הרגשתי שעשיתי פונט שחבל לוותר עליו ועיצבתי לו לטינית מקורית חדשה (דניאל גרומר עזר לי להתבונן על הלטינית). חוץ מזה עיצבתי בקורונה ממש את סימפלר אקסטנדד וקונדנסד שכבר ממש מבקשים ממני המון זמן

סקייטר מאדר פאקר 

יובל: מה תחשפו באירוע השקת האתר ביום שלישי?

דני: כל אחד יציג שלושה פונטים בעבודה

מיכל: הפרויקט הגדול שעבדתי עליו השנה הוא מסדה: פונט טקסט דו־לשוני אבל עם עברית מובילה (כלומר הלטינית עוצבה בעקבות העברית). במשך שנים היה לי חלום לצאת לפונט בהשראת דוד של איתמר דוד. אני מרגישה שעשיתי לו ילד. זה פונט סופר מורכב לעבודה, הארדקור, עם טקסט וכותרת, איטליקס ועוד סגנון מונו

דני: אני אציג שני פונטים חדשים, שניהם קורסיביים – כלומר כתב ולא דפוס – שזה הסגנון המועדף עלי כרגיל, אבל הפעם הם מגיעים לחלוטין ממני ללא כל השפעות או מקורות שאני מחדש. פונט אחד עדיין ללא שם, ופונט שני בשם סקייטר, מאוד גיאומטרי, נטוי, ובעל לוק רענן

יובל: סקייטר זה המאדר פאקר. נכון?

דני: חה, כן

דוגמאות מתוך פונט סקייטר

דני מירב, פונט סקייטר

דוגמאות מתוך פונט סקייטר דוגמאות מתוך פונט סקייטר דוגמאות מתוך פונט סקייטר

יובל: ספרו על הפונטים בכמה מילים: למה הם מיועדים, מה מאפיין אותם

מיכל: מסדה הוא עוד פונט טקסט שיעמוד בכבוד ליד גרטה ופדרה שעיצבתי, כפונט קלאסי שיודע לעשות הכל, מטקסט קטן ועד כותרת מפתיעה. ההבדל הוא שאני עיצבתי את שתי השפות, את כל המערכת. למדתי המון בשנים האחרונות, ממש מעבודה, מהתבוננות מדיאלוג עם מעצבים אחרים, ומאוד התפתחתי ביכולת לייצר פרוייקט רחב ואיכותי

דני: סקייטר הוא פונט קורסיבי נטוי שלא חייב כלום לאף אחד – יש בו אותיות כתב אבל לפעמים גם דפוס שמתאים לו (; יש לו זרימה מאוד זריזה והוא מייצר תנועה מהירה עם כיוון האותיות -הוא אוהב לעשות מה שבא לו ולכן יש לו המון גרסאות נוספות לאותיות (אלטרנייטס). כשעובדים איתו אפשר בקלות להחליף ולבחור אותיות חלופיות. הוא גם הפונט הראשון שלי שאני מעצב לו אותיות לטיניות תואמות – כנראה בגלל שהווייב שלו כל כך עצמאי וייחודי

הפונט השני שלי – עדיין ללא שם – הוא ההיפך מסקייטר בזה שהוא מאוד הומניסטי ונעים ורך. הוא עדיין בשלב הפיתוח הצורני הסופי ואין עוד את כל האותיות ולכן גם עוד אין לו שם, כי עוד לא עברתי איתו מספיק זמן יחד. כשאני מפתח פונט אני לומד להכיר את הפונט לאט לאט ובדרך כלל השם מגיע רק כשהזהות שלו ברורה לחלוטין ואתה מרגיש שאתם מכירים כבר טוב

דני מירב, פונט ללא שם

דני מירב, פונט ללא שם

דוגמאות מתוך פונט לאבה דוגמאות מתוך פונט לאבה דוגמאות מתוך פונט לאבה דוגמאות מתוך פונט לאבה דוגמאות מתוך פונט לאבה

birds

מיכל: בנוסף יש לי עוד שני פרויקטים. האחד לאבה, פרויקט שסיימתי בשנה שעברה אבל עוד לא הוצאתי. שוב פרויקט שעיצבתי לו את העברית על פי פונט של פיטר: פונט לטיני קלאסי אבל מודרני, עם נגיעות של אר־נובו. תכל׳ס עוד לא השקנו אותו כי הפרויקט יוצא בחמישה סקריפטים: לטינית, קירילית, ערבית, עברית והודית אם אני לא טועה.

השני הוא Levit, פרויקט שאני עובדת עליו עם אמיר אברהם, שהיה סטודנט שלי וסיים ב־2012. לקראת סוף הלימודים הוא עשה גירסה חדשה לחיים צר – עם לטינית וכל מיני סימנים מורחבים. אנחנו בקשר עד היום, גם חברי וגם מקצועי. הוא חי באמסטרדם, לאחר שסיים את התואר השני של Werkpluz Typographie בארנהם.

פתאום בפאקינג קורונה הזו נזכרתי בחיים של אמיר ועשינו עכשיו שיתוף פעולה שבו עיצבתי לו משקל מונו (שזה מטורף לפונט כמו חיים) ועיצבנו ימבה סימנים וסמלים וסופר סקריפט וסאבסקריפט והתוצאה מהממת

מנהרת הזמן

יובל: אז יש לי שאלה רחבה יותר. כשנכנסתי לאתר החדש הרגשתי קצת במנהרת הזמן, בכל זאת 20 שנה של עבודה. מדרום וסמיקאמבק של תחילת שנות ה־2000, ואלנבי כוס חלב ובלנדר והשמנים – כל פונט זרק אותי לתקופה אחרת, לרגע בזמן, ללקוח, לאירוע.

ואני תוהה, אפרופו מה שאמרת מיכל – שלמדת המון בשנים האחרונות – מי שלא מכיר את הפונטים ואתכם, יידע להגיד איזה פונט מלפני 20 שנה ומה נוצר אתמול? איפה אתם מרגישים את ההתפתחות שלכם?

דני: אצל מיכל ממש קל לי לזהות את ההתפתחות. הכי קל לראות שמפדרה וגרטה היא החלה לצייר אותיות כאילו היא כותבת אותם בציפורן. החל להתפתח לה כתב יד אישי ובוגר שלא מסתמך על סגנון קיים בעברית

מיכל: במבט לאחור עברתי דרך מטורפת. קודם כל כל התהליך המקצועי שלי הוא hands-on. מעולם לא למדתי עיצוב פונטים באופן פורמלי. מעבר לזה במבט מבחוץ בפירוש אפשר לזהות מה נעשה לפני 20 שנה ומה היום.

התחלתי לעצב פונטים עבור עצמי, לא באתי משום יומרה של קריירה. פשוט גיליתי שיש לי כשרון לזה, ובעיקר כשהתחלתי להיות עצמאית רציתי עוד הצע טיפוגרפי

יובל: תרחיבי?

מיכל: אפשר לזהות ציר התפתחות ברור שקשור גם לצרכים (ההתפתחות שלי כמעצבת בתחום הפרינט) וגם לרמת מורכבות ומיומנות. בהתחלה הצלחתי ליצור זהות ישראלית ברורה, אבל הכלים שהיו לי היו די פשוטים. 

דרום הוא אולי המאפיין החשוב של ארבע השנים הראשונות. זה פונט שמצליח עד היום, והצלחתי לנסח דרכו סוג של סנס ישראלי נונשלנטי שמאפשר עבודה בפוסטר ובכותרות בעיתונות, אבל זה כבר לא ״חיים״. זה פתאום ניסח משהו שהיה מאוד חסר.

דוגמאות מתוך פונט levit

מיכל סהר, פונט Levit

דוגמאות מתוך פונט levit דוגמאות מתוך פונט levit דוגמאות מתוך פונט levit דוגמאות מתוך פונט levit

מיכל: בתקופה הבאה התחלתי לעצב גופנים דו־לשוניים: הראשון היה מכבי בלוק ואחריו ארבל הגילדה. כל הדברים האלה קרו כי במקביל התמצבתי כמעצבת ספרים לעולם האמנות והתרבות, ופשוט עיצבתי לפי הצרכים שלי. את ארבל גילדה עיצבתי לדוגמה לספר הרטרוספקטיבי של סיגלית לנדאו שיצא בברלין.

נקודת הציון הבאה היא הדסה קו (שקוראים לו היום קו 16), שפה עלתה רמת המורכבות הצורנית – אבל אני עדיין מונו־לינארית – כלומר מעצבת פונטים אמנם גם לטקטט אבל בלי קונטרסט. הזינוק בעקומת הלימידה שלי קורה ב־2014, בעבודה שלי עם פיטר בילאק על פדרה עברית. זו הפעם הראשונה שציירתי פונט עם מודולציה קליגרפית, שנאמן גם לקונטרסט העברי שהוא הפוך מלטינית. זה לקח לי שנה וחצי. 

המפגש עם פיטר הפרה אותי לחשוב על פונט כעל מערכת רחבה. זו הסיבה שבכלל העזתי לחשוב על ״איטליק״ בעברית. פשוט פתאום הבנתי את המשמעות של לתת למעצב ״כלי״ שיכול לעשות הכל. גרטה ולאבה ומסדה הם לגמרי התמקצעות בתוך התפיסה המערכתית הזו

יובל: ומה לגביך דני?

דני: אני מרגיש שאני בתחילת מקום חדש, שאני הרבה יותר בוגר. בפעם הראשונה אני מעצב פונט קורסיבי שהוא לא ממקור או מהשראה ספציפית. זה תהליך שונה – כל עבודת הפיתוח ומציאת הקול הייחודי היא מדהימה מצד אחד וקשה מצד שני.

יש המון התבגרות יחד עם הפונט, והשפה הצורנית שלו נכתבת צעד אחר צעד. זה די חדש לי, כשאני מעצב פונט מהשראה מסויימת הקול הייחודי של הפונט מגיע מאוד מהר, ואז הדרך פשוטה יותר וזורמת.

כשאני חושב על זה, שלושת הפונטים של השנים האחרונות שלי גם הם לא התבססו על השראה או מקור אחד ספציפי וברור, ולכן גם בהם היתה המון עבודת פיתוח השפה הצורנית. רוב הפונטים של העשר שנים הראשונות שלי היו מבוססים על מקורות מוקדמים יותר, שהכילו מספר אותיות והסגנון כבר היה שם לפחות בדי.אן.איי הראשוני שלו, ומשם יצאתי ופיתחתי את כל אותיות הפונט (לדוגמה כוס חלב, המעשן ומן, שעוצב על בסיס שתי אותיות של הלוגו של ופלים מן).

יש לי המון סקיצות במגירה ללא מעט פונטים חדשים כאלו (על בסיס מקור שאני אוהב), וכנראה אגיע אליהם בהמשך, אחרי הפאזה הנוכחית של הפיתוח של השניים החדשים

יובל: ואם אני יכול להוסיף זה גם 20 שנה שהשפיעו על כל הדור הצעיר יותר של מעצבי הפונטים המקומיים. לא פחות חשוב


אירוע השקת האתר החדש של הגילדה יתקיים ביום שלישי 15.12 בשעה 20:30

*כוכבית מייצגת שדות חובה

3 תגובות על הכתבה

  1. ירמי פינקוס

    מעצבים ענקיים, הפונטים – תאווה לעיניים!

  2. הדס

    ישר כח! מעבר לסטנדרט המקצועי הגבוה מיכל נותנת פה דוגמה מאלפת איך להכיר ביכולותיך ולהרים לעצמך, הלוואי ונלמד ממנה כולנו.

  3. עומרי אברהם

    הגופנים מרגשים ומחדשים! מדהים לקרוא על הדרך שעברתם.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden