כל מה שחשוב ויפה
איתמר מקובר, טיפת מזל
איתמר מקובר, טיפת מזל

איתמר מקובר // A Drop of Luck

מתערוכה על חיי הלילה של תל אביב בשבוע האיור שנדדה לאיסטנבול, לפרויקט שמספר על הקשר המיוחד בין מוזיקה ישראלית וטורקית עם טיפת המזל המאויירת של זהבה בן

הרומן שלי עם טורקיה התחיל לפני שנתיים עם התערוכה Non Stop TLV 3AM שעסקה ביחסים בין איור וחיי לילה. הצגתי בה סדרת פוסטרים שעיצבתי במשך שנתיים לטריו הדיג׳ייז התל אביבי דוב גומי. עיצבתי גם את הפוסטר לתערוכה, כשהסיפור מאחוריו הוא התפר בין הזיה ופנטזיה ובין רומנטיקה לסליז של חיי הלילה.

התערוכה, שאצרה מרינה פוזנר בשבוע האיור 2018, התקיימה במולט האוס ביפו ושילבה בערב הפתיחה סט לייב של חמישה דיג׳ייז. הקונספט הזה התאים גם לחלל שבו הוצגה התערוכה שנה לאחר מכן ב־Bina באיסטנבול, המשמש גם כגלריה וגם כמועדון לילה.

פוסטר התערוכה בשבוע האיור

פוסטר התערוכה בשבוע האיור

בעקבות התערוכה פנתה אליי קורנליה ביניצביץ׳ – אספנית, מפיקה, חוקרת מוזיקה, דיג׳יי והמקימה של הלייבל Ladies on Records – בתיווכו של אלעזר זינבל, נספח התרבות של הקונסוליה הישראלית באיסטנבול. הם הציעו לי לקחת את עבודת הארט בפרויקט המספר על הקשר המיוחד בין מוזיקה ישראלית וטורקית, החל משנות ה־60 ועד שנות האלפיים.

תהליך העיצוב התנהל בהתכתבות ובשיחות טלפון מול קורנליה, שהייתה מאוד מעורבת והתובנות שלה תרמו רבות לעבודת העיצוב שלי, שהיא בעיניה חלק מהותי מתוך החווויה הכוללת של הפרויקט לצד המוזיקה עצמה והסיפור שמאחוריה. האוסף הדיגיטלי ״טיפת מזל״, שיש לו את כל שלושת המרכיבים – מוזיקה, סיפור ואמנות, נותן הצצה לחוויה של מוזיקה אנלוגית, בעולם הדיגיטלי שבו אנו חיים.

נקודת המוצא לעיצוב היתה אוסף של השראות שקורנליה אספה ושיתפה איתי: עטיפות תקליטים, קסטות, פוסטרים ישנים, פטרנים וציורים טורקיים, יצוגים של מזרח תיכון באמנות, צילומים ממועדוני לילה טורקיים ואפילו צילומים מהתחנה המרכזית בתל אביב.

איתמר מקובר, טיפת מזל

איתמר מקובר, טיפת מזל

היה ברור מההתחלה שמרכז העטיפה יהיה דיוקן של אחת האמניות מהפרויקט, והבחירה בזהבה בן כ״נערת השער״ של האוסף התקבלה בעקבות ההצלחה המסחרית והתרבותית שלה והתרומה שלה כאישה, ישראלית ומזרחית לגישור בין התרבויות. לאחר הבחירה בזהבה בן, היו לי ולקורנליה מספר התכתבויות שבהן בחנו עטיפות תקליטים וקסטות של זהבה משנות ה־90 ובחרנו באלמנטים שהיו חזקים בעינינו ושרצינו לשחזר אותם לעיצוב שלנו – המבט, המחווה של היד, אווירה של דרמה ומסתורין. 

הלטרינג של הכותרת הוא אלמנט שמכיל אזכור לתקופות המוקדמות יותר שבהן עוסק הפרויקט – שנות ה־60 וה־70. התרגום של המושג טיפת מזל ל־Drop of Luck הפך בעיניי את המילה טיפה למוחשית הרבה יותר ונתן למושג הזה ניחוח מעניין ומסקרן יותר. כדי להדגיש את זה בחרתי לשלב בלטרינג גם צורה של טיפה (וגם כי זה מילא יפה את החלל החסר בין האותיות).

העיצוב מנסה לדייק נקודת תפר בין תקופת הוויניל לבין תקופת הקסטות של שנות ה־90, נקודה שמשלבת בין תרבות נמוכה לגבוהה ובין עבר ונוסטלגיה להווה ולטרנדים עכשוויים. בסקיצות המוקדמות של העטיפה המוטיבים האוריינטליים היו בולטים יותר והתבטאו גם בטיפוגרפיה, אבל אז, תוך כדי שיחה עם קורנליה, הבנתי שהקהל שאליו האוסף מכוון הוא קהל מקומי שהתרבות הזאת איננה זרה לו ושסימון עדין יותר של ה״אוריינטליות״ ירגיש לו טבעי יותר, ויספיק כדי לסמן את הנושא המקשר של הפרויקט.

בנוסף, קורנליה רצתה שיהיה ביטוי חזק יותר לשנים המאוחרות יותר שהפרויקט עוסק בהן – שנות ה־90 ושנות האלפיים. האלמנטים העיצוביים שנוספו בעקבות הערות אלה הגיעו מתוך רפרנסים של עיצובי קסטות משנות ה־90.

מקורות ההשראה ותהליך העבודה

מקורות ההשראה ותהליך העבודה

מאז פרסום הפרויקט, בתחילת חודש פברואר, הוא זכה לחשיפה מעשרות גופי תקשורת בטורקיה וגם בישראל. מרגש אותי לראות איך פרויקט כזה חושף לאינספור אנשים מישראל ומטורקיה את הסיפור מאחורי להיטים שהם יודעים בעל פה ומזמזמים לעצמם במשך עשרות שנים.

באופן אישי, אני שמח לראות את העבודה שלי מקבלת חשיפה מעבר לים ומקווה שזה יפתח דלת לעוד שיתופי פעולה בעתיד. ובמבט רחב יותר, אני מקווה שהפרויקט הזה עוזר לקרב חזרה בין העמים שלנו, להזכיר לנו עד כמה התרבויות וההיסטוריה שלנו קשורים זה בזה, ולגשר על פערים שנוצרו בשנים האחרונות בגלל פוליטיקה ותקשורת.


*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. צ'ארלס ברנס

    יאללה בהצלחה איתמר.
    אוהבים,
    המחלקה לתקשורת חזותית שנק… כאילו, בצלאל.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden