כל מה שחשוב ויפה
דמיאן הירסט ברומא. צילומים: א. נובלי, גלריה בורגזה, דמיאן הירסט
דמיאן הירסט ברומא. צילומים: א. נובלי, גלריה בורגזה, דמיאן הירסט

רנסנס איטלקי? דמיאן הירסט בגלריה בורגזה

מפגש טעון בין פסלי הענק וציורי הנקודות של דמיאן הירסט לבין הקלאסיקות של ברניני וקרוואג׳יו בתערוכה ״ארכיאולוגיה עכשיו״. המטרה: דיאלוג, פרובוקציה וחיזור אחר הקהל

דמיאן הירסט מציג לראשונה בקריירה שלו בווילה בורגזה הרומאית. הירסט – אחד האמנים הידועים ביותר בעולם, זוכה פרס טרנר לשנת 1995 ומחבריה הבולטים של קבוצת ה־YBA (אמנים בריטים צעירים) של שנות ה־90 – הוא גם האמן שמזעזע כבר שלושה עשורים את עולם האמנות. הוא נחשב שנים רבות לילד הרע, השנוי במחלוקת, של סצינת האמנות העכשווית, אך יחד עם זאת מוכשר להפליא.

בשנת 2008 הירסט שבר שיא עולמי כשמכר כ־200 עבודות במכירה פומבית אחת של סותבי׳ס, בסכום של כ־250 מיליון דולר. הוא הציג עבודות שערורייתיות, כמו ״למען השם״ (2007), גולגולת משובצת בכ־8,000 יהלומים, חיות מבותרות באקווריומים שהידועה שבהן הייתה יצירתו ״חוסר היתכנותו הגשמית של המוות במוחו של אדם חי״ (1991) בה הכניס כריש מת למיכל פורמלין (יש אומרים שהכריש הראשון הוחלף בשלב מסויים בכריש אחר, מפאת ריקבונו).

בימים אלה מציג הירסט כמה מעבודותיו המגלומניות באחד מחללי האמנות היפים (והנחשבים) בעולם: גלריה בורגזה. הגלריה ממוקמת בפארק רחב הידיים של וילה בורגזה, הריאה הירוקה של מרכז העיר רומא. מעבר להיותה יוצאת דופן ביופיה, גלריה בורגזה מאכלסת כמה מיצירות המופת של האמנים האיטלקיים הגדולים ביותר, כמו רפאל, ליאונרדו דה וינצ׳י, קראווג׳יו, ברניני, קנובה ועוד.

דמיאן הירסט ברומא. צילומים: א. נובלי, גלריה בורגזה, דמיאן הירסט

דמיאן הירסט ברומא. צילומים: א. נובלי, גלריה בורגזה, דמיאן הירסט

הפסל העצום בגודלו מפר את צביונו הפסטורלי של הגן. לעתים נדמה שהשילוב בין הקלאסי לעכשווי עובד ולעיתים נדמה שהוא מיותר, כאלו מישהו הכניס פיל לחנות חרסינה, והתוצאה הבלתי נמנעת היא קטסטרופה

ההחלטה להעמיד את יצירותיו של הירסט לצד הענקים הללו הציבה אתגר וגם הימור לא קטן של ראשי הגלריה. לתקשורת האיטלקית הסבירו, שהם רואים את התערוכה כרנסנס של העיר, במונחים של משיכת תיירות בעולם פוסט־מגיפה. את זה אפשר לתמוך בעובדה שהירסט הוא לא רק ״אמן של האלפיון העליון״, כזה שעבודותיו נמכרות במיליונים ותלויות במוזיאונים הנחשבים בעולם ועל קירות בתיהם של עשירי הגלובוס. הירסט הוא סלב, ששמו ידוע גם מעבר לקירות המוזיאונים והגלריות.

הוא נחשב לאמן העשיר ביותר בעולם. יחסי הציבור והסיקור התקשורתי שלהם הוא זוכה מזכירים כוכבי פופ יותר מאנשי אמנות פלסטית. ואלה קשורים גם לכישרון היוצא דופן שלו להגדיר מחדש שוב ושוב את עולם האמנות, על אף הביקורת שלא נחסכה ממנו לאורך השנים.

התערוכה ברומא התאפשרה הודות לחסותה המלאה של לא אחרת ממיוצ׳ה פראדה, מי שעומדת בראש בית האופנה פראדה ואחת מהנשים המוערכות באיטליה. פראדה היא פילנתרופית בתחומי התרבות, האדריכלות, הפילוסופיה והאמנות. היא רואה את הפעילות של עולם האופנה בהקשרים עם אמנויות אחרות, ומבקשת ליצור דיאלוג בין הדיסיפלינות המובילות בתחומי התרבות החזותית, במטרה לקדם שיח רב־תחומי שיבחן תמות עכשוויות, הן באמנות והן בהקשר של סטייל.

מסתבר שהירסט הוא אחד האמנים החביבים עליה. לראיה, כמה מעבודותיו נמצאות באוסף של פונדציון פראדה במילאנו וביניהן Waiting for Inspiration מ־1994, שמוצגת במגדל המוזיאון בתצוגת הקבע.

הוא נחשב לאמן העשיר ביותר בעולם. יחסי הציבור והסיקור התקשורתי שלהם הוא זוכה מזכירים כוכבי פופ יותר מאנשי אמנות. ואלה קשורים גם לכישרון היוצא דופן שלו להגדיר מחדש שוב ושוב את עולם האמנות

התערוכה של הירסט בווילה בורגזה מציגה למעלה מ־80 עבודות – חלקן נראות לראשונה באיטליה וחלקן הוצגו בשנת 2017, בתערוכה המרשימה שלו בוונציה, תחת השם Treasures From the Wreck Unbelievable (ובעברית: אוצרות ממצולות הבלתי ייאמן, או מן הספינה הטרופה שלא תיאמן).

התערוכה הוצגה אז במקביל בפלאצו גראסי ובפונטה דלה דוגנה – שני המוזיאונים של אוסף פינו בוונציה – וגנבה לא מעט מתשומת הלב של המבקרים בביאנלה באותה שנה. העבודות אקסטרווגנטיות, מנצנצות ולא אחת קיטשיות, מעוררות תהיות על מקומה של האמנות כיום, אך גם מעוררות באותה העת התפעלות לנוכח המגלומניה והשאפתנות שנחשפת דרכן.

הפסלים שמוצבים כעת בחללי הגלריה הקלאסית נראים כאילו שנמשו ממעמקי הים, ולא בכדי. הסיפור של התערוכה קשור באגדה שהמציא הירסט, אודות טביעתה של ספינה במאה הראשונה לספירה. הספינה היתה בבעלותו של אספן אמנות מן העיר אנטיוכיה וכל אוצרות האמנות שהיו עליה טבעו איתה. אוצרות האמנות שהיו על הספינה, עשויים מחומרים כמו זהב, כסף שיש וברונזה, התכסו עם השנים באלמוגים, צדפות, ספוג־ים ואצות. בשנת 2008, על פי הירסט, נחשף האוצר ויצירות האמנות נמשו מן הים, והיה גם סרט שתיעד את האירוע.

המראה שנגלה לעיניי כשנכנסתי לחדר הראשון בגלריה היה מעט קשה לעיכול. יש משהו וולגרי ומוחצן בעבודותיו של הירסט, והן נראות בוטות עוד יותר כשהן עומדות לצד עבודות כמו ״נער עם סל פירות״ של קרוואג׳יו או לצד ״דויד״ של ברניני. פסליו גדולי הממדים של הירסט עשויים חומרים כמו שיש קררה, זהב, קורל ואבנים יקרות. הם מציפים תהיות לגבי השיח המתנהל בין עבר והווה, בין אמנות קלאסית לאמנות עכשווית ולגבי מקומה של התרבות בימינו.

הצגת העבודות בגלריה נועדה לעורר דיאלוג בין תמות וחומרים, בין צורה לצבע, בין מציאות לדמיון. לצד הפסלים מוצגים בתערוכה גם ציורים של הירסט מסדרת ציורי הנקודות שהציג ברחבי העולם בשנת 2016, Colour Space Paintings.

הירסט החל לצייר נקודות כבר בשנות ה־80, אך עבודות אלה הן שלב נוסף המציג התפתחות בסדרת הנקודות: בעבר הציג נקודות מדוייקות ומסודרות. כעת הנקודות חופשיות יותר, מפוזרות על הקנבס, ולדבריו הן יותר אנושיות, יש בהן תנועתיות כמו תאים מתחת למיקרוסקופ.

ביציאה מאחד החדרים אל הגן של הגלריה מוצב הפסל הענק ״הידרה וקאלי״. זהו פסל עשוי ברונזה של האלה ההינדית קאלי המייצגת את כוח הזמן, כשהיא נלחמת בהידרה, יצור מים מרובה ראשי נחשים מהמיתולוגיה היוונית. כחלק מהמופע הגרנדיוזי שלו בתערוכה המקורית מ־2017, הירסט ערבב ללא היסוס בין זמנים ומקורות תרבותיים.

צילומים: ליאת לוי עזרן

הפסל העצום בגודלו מפר את צביונו הפסטורלי של הגן. בכלל, קשה להישאר אדישים לנוכח המפגש, שלא לומר ההתנגשות, בין עבודותיו של הירסט לחלל הגלריה. לעתים נדמה שהשילוב בין הקלאסי לעכשווי עובד ולעיתים נדמה שהוא מיותר, כאלו מישהו הכניס פיל לחנות חרסינה, והתוצאה הבלתי נמנעת היא קטסטרופה.

השיח הבין־תקופתי שניסו ליצור אוצרי התערוכה הוא חלק ממגמה רווחת בשנים האחרונות במוזיאונים, כמו גם בקרב אספני אמנות. אלה וגם אלה מבקשים ליצור אוספים קלאסיים אך גם רלבנטיים ועכשוויים, וכאן נכנסות לתמונה עבודותיו של הירסט. לאור העובדה שאי אפשר להשיג כרטיסים לתערוכה שבועיים מראש, נראה שהמטרה הושגה והירסט אכן מסמל את הרנסנס התיירותי הפוסט־פנדמי, שרומא כל כך זקוקה לו.


דמיאן הירסט: ארכיאולוגה עכשיו
גלריה בורגזה, רומא
נעילה: 6.11

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden