כל מה שחשוב ויפה
אופיר דהאן, דירת הלופט ״הצהובה״. צילומים: גידי בועז
אופיר דהאן, דירת הלופט ״הצהובה״. צילומים: גידי בועז

אופיר דהאן לא מפחד מצבע, פטרנים או טקסטורות

שלוש הדירות האירוח שעיצב אופיר דהאן מהדהדות את עברו כמעצב גרפי ומעצב אופנה: בכולן אפשר לזהות מוטיבים גרפיים שמשתלבים בצבעי הקירות (צהוב עז, ירקרק או כחול־תכלת אפרפר) ושימוש מגוון בטקסטילים

באירוע בית מבפנים הקרוב שיפתח היום בתל אביב, נכללות בתכנית הסיורים שלוש דירות אירוח שעיצב אופיר דהאן. הדירות, שהגדולה שבהן משתרעת על שטח של כ־60 מ״ר והשתיים האחרות בנות כ־40 מ״ר כל אחת, שוכנות ברחוב דה פיצ׳וטו בדרום תל אביב, בבית היסטורי ששנים ניצב נטוש ומוזנח עד שיזמים שמו עליו יד והחליטו להפיח בו חיים חדשים, כקומפלקס של דירות אירוח בשם ״דה פיצ׳וטו סוויטס״.

אחרי שנות ההזנחה הטיפול בדירות ובמבנה היה מסיבי, ממסד עד טפחות. לכל דירה העניק דהאן ייחוד משלה, אך טביעת אצבעו ניכרת בשפת עיצוב משותפת שהן חולקות ובאה לידי ביטוי באסתטיקה מהודקת שמשלבת צבעוניות, אלמנטים שבוצעו קאסטם־מייד ופריטי נוי שנבחרו בקפידה. 

הדירה ״הצהובה״

הדירה ״הצהובה״

הדירה הגדולה עוצבה כלופט מסוגנן עם ספריית מתכת דו־צדדית שמשמשת כאלמנט חציצה בין מרחב הסלון והמטבח לבין אזור השינה, והקטנות יותר נחלקות לשני חדרים כל אחת. ״בדירות קטנות מסוג זה התכנון חייב להיות מדויק ׳על הסנטימטר׳ כדי לנצל מיטבית את השטח המצומצם״, אומר דהאן, ״כך שכל הפונקציות לשהייה נוחה ומפנקת ייכללו בו והוא יהיה מעוצב, אינטימי ומזמין. הרי מדובר בדירת אירוח שנועדה לנופשים״.

בדומה לצבע הוורוד שבחר דהאן למעטפת המבנה, הוא אפיין כל דירה בצבעוניות מובילה, עם זליגות הדדיות ביניהן: בדירת הלופט בולט צהוב עז, בדירה נוספת ירקרק, הדירה השלישית הולבשה בצבעי כחול־תכלת אפרפר, ובכולן אפשר לזהות מוטיבים גרפיים שמשתלבים בצביעת הקירות ושימוש מגוון בטקסטילים. ״יש לי חולשה לבדים ולפינישים, ואני לא מפחד מצבע, מפטרנים ומטקסטורות״ אומר דהאן, ולא בכדי, שכן קשה לחשוב על אמירה שהולמת אותו יותר מ״מעצב הוא מעצב, הוא מעצב״.

בחמש השנים האחרונות הוא אמנם עוסק בעיצוב פנים וסטיילינג, אך מאחוריו יש פרקי חיים משמעותיים של עיסוק בעיצוב גרפי (הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל) ובעיצוב אופנה, שאת הדהודם בחללים שהוא מעצב קשה להחמיץ באופן שבו הם נרקמים כקומפוזיציות מובחנות. ״אחרי הדילוג הרב תחומי שעשיתי, אני יכול לומר שמבחינתי עיצוב פנים אינו שונה במהותו מעיצוב גרפי או מעיצוב אופנה.

״בשלושת התחומים מדובר על שילוב של אותם מרכיבים: צורות, אם משלימות ואם כאלה שהמתח ביניהן מייצר מתח ועניין; התייחסות לנפחים ולפרופורציות; ושימושי צבעים וחומרים. התכלית היא אותה תכלית; לייצר מארג נכון למטרה שלה נועד העיצוב, בין אם זה חלל ביתי ובין אם פריט לבוש או קטלוג לחברה״. 

הבחירה ללמוד תקשורת חזותית הייתה לדידו המשך טבעי של מגמת לימודיו בתיכון. ״מהיום שהשם של בצלאל נזרק לאוויר בכיתה ידעתי שאני מכוון לשם, אך למרבה האכזבה לא התקבלתי וזה היה שבר גדול. בצעד נועז למדי החלטתי לברר מה הייתה הסיבה, ומי שקיבל אותי היה מישל קישקה.

״הסתבר שהצלחתי במבחן וגם הראיונות היו טובים, ומה שפסל אותי היה תיק העבודות שהגשתי. זה היה תמוה בעיני, אז שוב לא ויתרתי. חזרתי למחרת היום עם תיק העבודות שלי והתברר שאכן הייתה מה שנקרא טעות בזיהוי, ובסופו של יום את פרויקט הגמר של הלימודים סיימתי בהצטיינות״. 

הדירה ״הכחולה״

הדירה ״הכחולה״

לצד האהבה שדהאן רחש – ורוחש גם היום – לתחום העיצוב הגרפי, לבחירה ללמוד אותו הייתה, לדבריו, סיבה נוספת, ומשמעותית כפי שמתברר. ״היא כיסתה על זהותי המינית, שאליה גם אני ניסיתי להתכחש אז. האהבה הגדולה שלי הייתה עיצוב אופנה, אך חששתי לחשוף ולהסגיר אותה. באותן שנים רווחו סטיגמות שקשרו את העיסוק באופנה עם השתייכות לקהילה הגאה, והחברה ככלל הייתה הרבה פחות פתוחה כלפיה.

״ידעתי שגם הסביבה הקרובה שלי תתקשה עם זה, ועשיתי הכול כדי להסתיר, כולל בחירה בשירות צבאי מצ׳ואיסטי בצנחנים. היום אני יודע בבירור שלנושא הזה היה משקל גדול והשפעה רבה על התנהלות המסלול המקצועי שלי״.

עם סיום הלימודים הקים דהאן סטודיו לעיצוב גרפי ששם דגש על תחום האופנה ״עיצבתי קטלוגים למיטב המעצבים, ותוך כדי למדתי את כל המסביב. כדי להכיר אותו לעומק, לדעת מה נדרש ומה לדרוש וניהלתי את ההפקות. נהניתי מהעשייה שקירבה אותי למושא התשוקה שלי, אך אחרי עשר שנים ההתרגשות דעכה משהו, והצורך לגעת בדבר האמיתי גבר. אז גם יצאתי מהארון ונתתי לעצמי את הלגיטימציה לא להישאר ליד האופנה, אלא סוף־סוף להתמקד בה״.

קיבלתי שיחת טלפון מלקוחה שעיצבתי לה בעבר שמלת כלה. היא ביקשה שאסייע לה בעיצוב הדירה החדשה שלה, ומפה לשם הדברים התחילו להתגלגל. למדתי את כל התוכנות רלוונטיות, נעזרתי באנשי מקצוע כדי להעמיק ידע שנדרש לי, ופשוט התאהבתי

תחילה, הוא מספר, פעל במקביל בשתי החזיתות, עד שקיבל הזדמנות שהכשירה לדידו את המעבר באופן סופי. ״התחלתי לעבוד כמעצב עצמאי אצל המעצבות האני ועדי יעקובסון ותוך חודש עיצבתי קולקציה שקיבלה ביקורות טובות מאד״. בהמשך הוא פתח סטודיו עצמאי מצליח, אך לאחר מספר שנים טובות קשיים כלכליים הכריעו אותו. ״נכוויתי מעולם האופנה שכל כך אהבתי, זו זירה קשוחה״. 

כשסגר את הסטודיו נסע לסין, שם עבד בעבור חברת אופנה. כשחזר לארץ כעבור שנתיים, בלי שצפה זאת או החליט על כך, החל ״פרק הפנים״ ברומן שלו עם תחום העיצוב. ״בחיים יש כנראה דינמיקות שקשה לצפות אותן. עזרתי לחבר שעבר דירה לעצב את הדירה שלו, ובאותו זמן ממש, פתאום וכמו משום מקום, קיבלתי שיחת טלפון מלקוחה שעיצבתי לה בעבר שמלת כלה. היא ביקשה שאסייע לה בעיצוב הדירה החדשה שלה, ומפה לשם הדברים התחילו להתגלגל. למדתי את כל התוכנות רלוונטיות, נעזרתי באנשי מקצוע כדי להעמיק ידע שנדרש לי, ופשוט התאהבתי״. 

הדירה ״הירקרקה״

הדירה ״הירקרקה״

כמעצב גרפי העבודות של דהאן היו צבעוניות, ואילו באופנה הקו שלו היה נקי ומאופק, ״סוג של שיק פריזאי״ כפי שהוא מגדיר זאת, ושני הסגנונות מגולמים היטב בדירות שהוא מעצב. ככל שהדברים נוגעים לדירה הפרטית שלו, יש לו העדפה חד משמעית ללופטים (״אני חייב מרחב פתוח ואור״) והסגנון המועדף עליו הוא אקלקטי ברוח וינטג׳. 

birds

״אני מלקט פריטים ומייצר חיבורים בין דברים שאני אוהב. אין לי עניין באופנות ובטרנדים עכשוויים, ובכל נסיעה לחו״ל שווקי פשפשים הם בשבילי יעד הכרחי״. כשהוא מעצב בתי לקוחות הוא שם את תפיסתו האסתטית־אישית בצד; לדבריו, ״ברור לי שזה הבית שלהם, שצריך שיהיה להם נעים ונוח לחיות בו ושהעיצוב שלו ישקף אותם. לכן אני קודם כל רוצה להבין מי הם האנשים כדי לפצח את מה שנכון עבורם. זהו אחד הדברים שמאתגרים אותי ואני אוהב אתגרים״.

כשדהאן נשאל אם יש בו געגוע לעיסוקיו הקודמים ואם יש סיכוי שהגלגל יתהפך שוב, תשובתו נחרצת. ״אין סיכוי כזה. יכול לקרות מצב שבמסגרת פרויקט של עיצוב חלל כלשהו ייצא לי לגעת גם בעיצוב גרפי, כמו לדוגמה הלוגו שעיצבתי למלון הסוויטות, אך לא יותר מזה. טוב לי במקום שאני נמצא בו, וכנראה שזאת הדרך שהייתי צריך לעבור כדי להגיע אליו״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden