כל מה שחשוב ויפה
יעל מרדכי, מתוך תערוכת בוגרי סטודיו ראשון 2022. צילום: עדי שיבי
יעל מרדכי, מתוך תערוכת בוגרי סטודיו ראשון 2022. צילום: עדי שיבי

אתל פיסרף, תערוכת זכוכית ובוגרות סטודיו ראשון בבית בנימיני

פורטפוליו Promotion: שלוש תערוכות חדשות בבית בנימיני: סער דומם – אתל פיסרף / מקומות שבירה – תערוכת זכוכית קבוצתית / תחנה ראשונה – בוגרי סטודיו ראשון 2022. פתיחה: 1.9

 סער דומם / אתל פיסרף

אוצרת: הדס גלזר

בתערוכה ״סער דומם״ מפסלת האמנית אתל פיסרף נופי תודעה. יוצגו בה שני גופי עבודות: סירות מצולקות וגופים מופשטים דמויי אבנים. הסירות והאבנים אינם מייצגים את עצמם, אלא משמשים מטאפורה לתהליכי התהוות, באמצעותם מנוסחת שפה תודעתית פנימית, חמקמקה והפכפכה. פיסרף מתרחקת מנושאים נרטיביים ומשתמשת בדימויים ככלים המחזיקים את המהות האנרגטית של חומר היצירה, בעוד הנראות הפיזית הינה אך הקצה של מהות רוחנית עמוקה יותר.

ובכל זאת, בתערוכה ישנם עקבות של נרטיב, דבר המאפשר לרקום סיפור סביב האובייקטים. בכניסה לגלריה מבנה ארעי דמוי מזח חוצה את החלל לאורכו, ועליו מונחות הסירות – שרוטות ופגועות ועם זאת זקופות ואיתנות. זהו ביטוי למצב נפשי, אישי וקולקטיבי כאחד. בהמשך למזח מונחים המונוליטים המופשטים, מעין אבנים אפורות המפנות את המבט לרגעי השקט, ולתהליכי השתנות איטיים וכמעט בלתי מורגשים. דממת האבנים אינה דממת מוחלטת, אם כי דממה פועמת של חיים.

בתערוכה מתקיים דיאלוג של מתח ניגודי לצד השלמה. כיצד נבין את עוז הסירה שצולחת סערה ללא אבן נצחית בסמוך אליה? כיצד נבין את דום האבן ללא סירה שמשייטת על ידה? כדי לנסות ולרדת למהות זו מתכנסים החומר, המסה והצבעים בחלל ליצירת קומפוזיציה של תנועה וזרימה לצד דממה שוקטת, נשימה לצד פעימה, ומבקשים מבט אל מעבר לקליפה החיצונית, מעין התבוננות מדיטטיבית המבקשת להפנות את המבט כלפי חוץ וחזרה פנימה.

אתל פיסרף, סער דומם. צילום: מ״ל

אתל פיסרף, סער דומם. צילום: מ״ל


מקומיות שבירה / תערוכת זכוכית קבוצתית

אוצרת: ליסבט ביגר

האמנים המציגים בתערוכה נמשכים בחלקם ליופי הטבעי של הזכוכית, אחרים לרבגוניות שלה, בעוד שאחרים נמשכים לאתגר המתמיד הקיים בייצור זכוכית: יש כל כך הרבה הפתעות והתרגשות או אכזבה, החוזרים ונשנים בתהליכי הקירור הסופי של האובייקט. ההפתעות ממשיכות גם אחרי עבודה עם זכוכית במשך שנים רבות. הרבה פעמים חוסר הוודאות בעבודה עם חומר זה משאירה חלק מהיוצרים מלאי התלהבות, אך היא עלולה להכביד עבור אחרים.

בישראל סצנת הזכוכית בסטודיו היא חדשה יחסית. המאמץ להשיג חומרי גלם, וציוד מתאים גרמו לאמנים להיזהר מלהסתבך עם החומר הקשה הזה. מעט יוצרים בזכוכית פעלו בישראל עד שנפתח מסלול לזכוכית באקדמיה בצלאל ב־1997, כחלק מהמחלקה לעיצוב קרמי, בהובלת דניאל ורבנה ולואי סוקולובסקי. זכוכית היא כיום חלק טבעי מאחותה הקרמית: המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, אקדמיה בצלאל. עם מי מתכתבת האמנות המקומית? האם היא מקומית כזכות מולדת של מי שנולד בישראל – או שהיא מקומית משום שהעבודה מעוררת שיח על החוויה הישראלית? מדובר בשתי דרכים שונות מאוד להסתכל על המושג מקומי. אמנים שונים ניגשים אל מושג זה בדרכים שונות.

העבודות בתערוכה זו משקפות באופן צנוע את הנעשה באמנות הזכוכית בישראל כיום. זהו מבחר קטן של אתגרים טכניים ורעיוניים שונים, כולם קשורים לאופן שבו אמני זכוכית מגיבים למושג ״מקומי״. משתתפים.ות: אדם שלוי, אולה ברנר, בוריס שפייזמן, היולי ליברמן, ליאור וגימה, נועה פיין, מריה דובגניוק, מיכל הרדה, נועם דובר ומיכל צדרבאום, סיון פאיס ונועה הגלעדי, קטיה איזבל פילמוס.

היולי ליברמן. צילום: רן ארדה

היולי ליברמן. צילום: רן ארדה


birds

 תחנה בזמן / בוגרי סטודיו ראשון 2022

אוצרת: רוית לצר

מלגת סטודיו ראשון מזמנת לזוכים בה הרפתקה מקצועית, אנושית וחומרית כאחד. שנת המלגה מאפשרת התמחות והבנה מעמיקה של עבודה בחומר קרמי, מחקר טכנולוגי, ניהול סטודיו ועוד. חשיפתם לתערוכות, לספרייה ולתכנית העיונית כמו גם המפגש עם מרצות ומרצי בית הספר ואורחי תכנית שהות אמן בבית בנימיני מזמנים התבוננות ולמידה מעמיקה של אופני הוראה שונים ובחינה של מהלכי חשיבה ויצירה של אמניות ואמנים פעילים בתחום. אחרי שנה מלאת פעילות מציגות אלה בארי, גל פינקלשטיין ויעל מרדכי עבודות שיצרו לאורך השנה.


בית בנימיני
פתיחה: 1.9; נעילה: 29.10

גל דבורה פינקלשטיין. צילום: עדי שיבי

גל דבורה פינקלשטיין. צילום: עדי שיבי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden