כל מה שחשוב ויפה
ענת הרמן־וינציגסטר אדריכלות ועיצוב פנים, מרכז ר״געים לגיל הרך. צילומים: תמיר רוגובסקי
ענת הרמן־וינציגסטר אדריכלות ועיצוב פנים, מרכז ר״געים לגיל הרך. צילומים: תמיר רוגובסקי

מרכז ר״געים לגיל הרך: חוויה שמחבקת ומכילה את הילדים (ואת ההורים)

המרכז החדש ברמת גן, שתוכנן ועוצב על ידי משרד הרמן־וינציגסטר אדריכלות ועיצוב פנים, הוא הרבה מעבר לעוד משחקיה, ותומך בתפיסה שלהשקעה בגיל הרך יש השפעה עצומה על התפתחות הילדים

המפגש עם ר״געים, המרכז לגיל הרך ששוכן בבית רוזן ברמת גן, מרגיש כמו מפגש מתוק עם סוכריית מרשמלו, שרכותה מזמינה להתעטף בתוכה. על עיצובו של המרכז, שהוקם כמחווה של עיריית רמת גן לתושביה, היה אמון משרד ענת הרמן־וינציגסטר אדריכלות ועיצוב פנים, והוא מצטרף לגוף עבודותיו המגוון, שחושף התמחות מיוחדת בעיצוב חללים כסביבות למידה, מרכזים לגיל הרך, מרכזים רפואיים ובתי חולים.

ההתמקדות בחללים מסוג זה החלה, לדברי הרמן־וינציגסטר, אחרי שעיצבה את בית חולים לילדים במרכז הרפואי קפלן על פי קונספט של עונות שנה. בעקבות הפרויקט היא הוזמנה לעצב משחקייה התפתחותית לעיריית חולון, ומפה לשם הדברים התגלגלו.

״נסחפתי לאתגר ולייחוד שטמון בעיצוב חללים מסוג זה, שדורש גם הרבה למידה. מרכז לגיל הרך כמו ר״געים, הוא מהות ייחודית, הרבה מעבר לעוד משחקייה או רק משחקייה. תפיסת התכנון שלו מבוססת על ידע ומחקר, ובכלל זה המתקנים והמשחקים שמשולבים בו, שהם תוצרי מחקרים בתחום התפתחות הילד. התכלית היא יצירת סביבה חווייתית שמקדמת את הפעוטות קוגניטיבית ומוטורית, עם ליווי של ההורים הנוטלים חלק אקטיבי בפעילות״.

הפרוגרמה נבנתה במשותף עם נציגי האגף לחינוך בעיריית רמת גן, ועל בסיסה גיבשו הרמן־וינציגסטר ומעצבות הפנים ממשרדה, מיה הרמן וליטל נעה מזל טוב, קונספט עיצובי שביקש ״לייצר מקום שמחבק ומכיל את הילדים וההורים כאחד. ההורים הם אלה שמתווכים לילדיהם את העולם שנגלה להם, והחוויה המשותפת חשובה ומשמעותית גם עבורם, רגשית וערכית״.

בית רוזן שבו שוכן המרכז, הוא בניין שתרם הקבלן יצחק רוזן לעירו, והוא מכיל שילוב יפה של תכני תרבות עם פונקציות קהילתיות רב־דוריות: קומת המרתף משמשת כאולם לאירועים וכנסים, קומת הקרקע מאכלסת מועדון לקשיש, הקומה השנייה היא ספרייה, ובקומה השלישית ממוקם מרכז ר״געים, המיועד לגילאי לידה עד שלוש. במקור נועדה הקומה לשמש כקומת משרדים שלבסוף לא אוישה, ובמקום זאת הוחלט לייעד את השימוש בו לטובת המרכז.

״החלל, ששטחו כ־250 מ״ר, נחשב קטן יחסית לשימוש החלופי שנקבע עבורו. ניצלנו אותו עד הסנטימטר האחרון, היות ומעבר למרחבי המשחק הוא מכיל פונקציות נוספות, כמו קפיטריה להורים, חדר ייעוץ וחדר צוות, חדר הרצאות שמשמש גם למפגשי משחק פרטניים־אישיים, ושירותים עם תאי החתלה. במקביל, אחד הפרמטרים החשובים בעיצוב חלל לגיל הרך הוא לייצר מרחב אוורירי ורגוע, חף ממכשולים והפרעות, כך שלעצב אותו ככזה וגם להכיל בשטחו הנתון את כל הפונקציות האחרות היה מאתגר״.

ניצלנו את החלל עד הסנטימטר האחרון, היות ומעבר למרחבי המשחק הוא מכיל פונקציות נוספות, כמו קפיטריה להורים, חדר ייעוץ וחדר צוות, חדר הרצאות שמשמש גם למפגשי משחק אישיים, ושירותים עם תאי החתלה

על מנת להכשיר את השטח לשמש כמרכז לגיל הרך הוסרו כל מחיצות החלוקה שנועדו לשימוש המשרדי, ואחת ההתמודדויות שזימן הטיפול בו היה אילוץ של עמוד קונסטרוקטיבי שניצב במרכזו. ״העמוד מכיל את מערכת מיזוג האוויר של הבניין כולו ואי אפשר היה להמיר אותו בתמיכה חלופית. אבל הפכנו את הבעיה להזדמנות: עיבינו אותו ושילבנו בו פונקציות משחקיות מגוונות, וככזה הוא הפך למוקד משיכה משמעותי – מקרה קלאסי של לימון שנסחט עד תום והפך ללימונדה״.

התכנון גובש כחלוקה לאזורים מוגדרים, תוך שמירה על פתיחות המאפשרת לקיים קשרי עין ישירים ביניהם. בכניסה למרכז תוכנן חלל מבואה, המכיל אזור עם לוקרים לאחסון נעליים ותיקים, דלפק קבלה, ובסמוך לו קפיטריה. מרחב המשחקייה עצמו נחלק אף הוא לאזורים, בהתאמה לגיל הפעוטות: אזור לגיל לידה עד שנה שהוא אזור תחום עם גדר, ואזור פתוח לגיל שנה עד שלוש.

״מדובר בגילאים שונים עם יכולות תנועה שונות ותכנים משחקיים שונים. תינוקות מגיל לידה עד שנה עדיין שוכבים או מתחילים לזחול, בעוד הגילאים הבוגרים יותר כבר הולכים ואפילו מתרוצצים ורצים. אי אפשר לייעד להם את אותו מרחב, מחשש לפגיעה לא מכוונת בתינוקות הרכים״.

מארג של רכות

שפת העיצוב בר״געים נשענת על צבעוניות פסטלית מעודנת ועל קווים עגולים וזורמים, הנמהלים לכדי מארג של רכות העוטף את החלל מרצפה לתקרה. אזורי המשחק עוצבו בהתאמה לקבוצות הגיל בהתבסס על היבטים התפתחותיים ותוך שימת דגש מרבי על שימוש בחומרים בטיחותיים וידידותיים, דוגמת אריגים אנטי בקטריאליים או ריצוף פי.וי.סי עמיד שמונע החלקה וקל לתחזוקה.

״חלק נכבד מהעיסוק שלנו בעיצוב משחקיות נוגע בעיצוב מוצר. פיתוח האלמנטים התבצע אד־הוק בהתחשב בגילי הפעוטות ובבטיחותם, כמו הקפדה על קווים מעוגלים למניעת פציעות או חישוב הגבהים והשיפועים של המתקנים והריהוט בהתאמה ליכולות שלהם. גם המשחקים נהגו על בסיס קידום ופיתוח מיומנויות וכישורים רצויים, וככלל כמעט ואין במקום שימוש במוצרי מדף״.

ענת הרמן־וינציגסטר. צילום: שי אדם

ענת הרמן־וינציגסטר. צילום: שי אדם

את אזור התינוקות הרכים תוחמת גדר הזורמת בקו אמורפי וצבועה בדיגום פסים בגווני ורוד ולבן, שמהדהד באלמנטים נוספים בחלל. צידה הפנימי מחופה בבד לבד, ומתוכנן כקיר מישוש שבתוכו משובצים עיגולים עם חומרים שונים, שמפגישים את הקטנטנים עם סוגי מרקמים ועם התחושות שהם מעוררים. את ריצוף הפי.וי.סי שבשטחו מחפים מזרנים רכים שגונם הורוד מתכתב עם גון התקרה שמעליו; מדבקת טפט בדיגום סוכריות מחפה את הקיר; ומופעם הכדורי של גופי התאורה המשתלשלים ממעל מדמה בלונים.

המתקנים והמשחקים באזור זה מותאמים לשלבי ההתפתחות בחודשי החיים הראשונים ומהווים מוקדי גירוי המעודדים גילויים: מראה שמאפשרת לילד הרך לגלות את עצמו, כשמוט אחיזה המותקן בחזיתה מסייע לו לעמוד מולה; מנהרה עשויה מחומרים עמידים ורכים שמזמינה לזחול לתוכה, להיעלם ולהופיע במשחק ״קוקו״; או משטחים עגולים שמוטמעים בתוך הריצוף ומגיבים למגע ידו של הפעוט בצורניות משתנה של פני שטחם.

בהקף השטח תוכננו מגירות צעצועים נמוכות עם ידיות בולטות מעוצבות כמספרים. ״אם בהתחלה ההורים הם ששולפים את הצעצועים מהמגירות, מאוחר יותר הידיות הבולטות מאפשרות לפעוטות להתנסות בפתיחה בעצמם. מאחורי כל פרט ופרט עמדה חשיבה מהודקת המתייחסת ליכולות שלהם בגיל הרלוונטי ולשילוב גירויים שמעודדים אותם לפתח מיומנויות חדשות ולגלות דברים חדשים״.

עבור אימהות או אבות בחופשת לידה זוהי הזדמנות להיכרות ולמפגשים בלתי אמצעיים של החלפת חוויות עם מי שמצויים באותו שלב של בין לבין, ויש בכך ממד מכיל ונעים

גם האזור שנועד לגבני שנה עד שלוש משופע במתקנים משחקיים שנהגו ופותחו על בסיס היכולות והכישורים של קבוצת הגיל, ונועדו לעורר סקרנות והתנסויות חדשות. העמוד הבעייתי של טרום השיפוץ מתגלה בו כמוקד רב עניין שמכיל כל טוב: בתחתיתו משולב קיר משושים, שבמגע עם חום היד גורם לאור להידלק והילד מרגיש שהוא יצר משהו.

בצידו של העמוד מותקנות מדרגות מחופות שטיח מלוות במעקה פרספקס שקוף, והן מובילות מעלה למעין מחבוא שממנו הילדים יכולים להציץ ולנהל משחק הצצה ומחבואים. אלמנטים נוספים במרחב הם בית בובות כאוביקט למשחקי דמיון שאפשר גם להיכנס אליו, מגלשה, קוביות רכות מסוגים שונים, ואפילו ״קיר היי־טק״ עשוי עץ משולב עם לוח מגנטי המזמין את הילדים ליצירה.

birds

החדר המשמש לעריכת סדנאות והרצאות ולמפגשי משחק של הורים וילדיהם, עוצב עם פתרונות לשני השימושים: ארונות שתוכננו בהקפו משמשים לאחסון הכיסאות לזמנים שבהם מתקיימת בחלל הרצאה, ויחידות נמוכות שמכילות שפע של משחקי התפתחות. ״ההורים והילדים יכולים לבחור משחק, ולשבת ביחד לשעת משחק אישית־אינטימית שתורמת לחיזוק הקשר״.

בקונספט שביקש לחבק גם את ההורים, בקפיטריה שבמקום אפשר לשבת על כוס קפה וזהו גם האזור היחיד שבו מותר להאכיל את הילדים. ״עבור אימהות או אבות בחופשת לידה זו הזדמנות להיכרות ולמפגשים בלתי אמצעיים של החלפת חוויות עם מי שמצויים באותו שלב של בין לבין, ויש בכך ממד מכיל ונעים״.

המהות הערכית שטמונה בתכנון חללים כמו ר״געים היא בעיניה של הרמן־וינציגסטר ״שליחות. היום התחדדה ההבנה שלהשקעה בגילאים הרכים יש חשיבות רבה ביותר והשפעה עצומה על התפתחותם. לא פעם מדובר בחללים נתונים שלאו דווקא מתאימים לייעוד או בתקציבים לא גדולים, ולהצליח להפוך אותם לסביבות איכותיות וחווייתיות הוא מבחינתי קסם מרתק״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden