כל מה שחשוב ויפה
טל קנטור, מכתב לחזיר
טל קנטור, מכתב לחזיר

טל קנטור, קרני אריאלי ושאול פריד בדרך לאוסקר

פורטפוליו News: מכתב לחזיר (טל קנטור) ו־Wild Summon (קרני אריאלי ושאול פריד) העפילו לרשימה הקצרה לפרס האוסקר לסרט האנימציה הקצר

מכתב לחזיר, סרטה של טל קנטור, שזכה בשנה שעברה בפרס אופיר בקטגוריית הסרט הקצר (הפעם הראשונה שסרט אנימציה זוכה בקטגוריה זו), ו־Wild Summon, סרטם של קרני אריאלי ושאול פריד, העפילו לרשימה הקצרה לפרס האוסקר לסרט האנימציה הקצר. שני הסרטים משלבים וידאו ואנימציה ועוסקים בטשטוש שבין החייתי לאנושי.

מכתב לחזיר, בהפקת סטודיו דה־הייב הישראלי ומיו פרודקשן הצרפתי, מספר על ניצול שואה שמקריא מכתב שכתב לחזיר שהציל את חייו. תלמידה צעירה השומעת את עדותו בכיתה שוקעת בחלום אפל. בשעה שהגבול בין החייתי לאנושי מטשטש היא ניצבת מול שאלות של זהות, טראומה קולקטיבית, וחמלה.

טל קנטור. צילום: תם וינטראוב

טל קנטור. צילום: תם וינטראוב

בראיון לפורטפוליו סיפרה קנטור שהסרט מבוסס על חוויה אישית בתור תלמידה – זיכרון מעורפל מעדות של ניצול שואה ביום הזיכרון בבית הספר, וחלום מטלטל שחלמה בעקבות זאת. ״החלום השאיר רושם כל כך חזק שהוא נשאר איתי במשך שנים ולא הרפה, עד שהחלטתי לצלול אל עומקו וליצור את הסרט הזה: מסע ארוך ומפותל בנבכי הזיכרון הקולקטיבי החשוך שלנו, ובעיקר של בני ובנות הדור השלישי, שמתוך החלום הזה הבנתי עד כמה אותו זיכרון מהווה חלק בתפיסת הזהות שלנו״.

על טשטוש הגבול בין החייתי לאנושי שהאנימציה מאפשרת, הוספיה קנטור ש״המדיום הזה מאפשר לנו להנכיח באופן ויזואלי ומונפש, כלומר להפיח חיים בהיברידים שלא באמת יכולים להתקיים במציאות, או לפחות להיות גלויים לעין או לאוזן באופן שבו הם מתגלים באנימציה. כמו אדם־זאב, או חיה שמתנהגת כבת אנוש ולהפך.

״אבל לא רק על היברידיים כאלו אני מדברת, אלא גם על האופן שבו אנימציה יכולה לבטא בצורה מוחשית פנימיות של דמות. לדבר על הצד החייתי והפרוע שבטבע האנושי, וכן על הצד התבוני, הרגשי והאנושי שקיים גם בעולם החי.

״במכתב לחזיר הטשטוש הזה מתקיים במכוון, כדי לדבר על המתח הזה בין מה שאנחנו מכנים אותו ׳אנושי׳ ולגיטימי, לבין מה שאנחנו מכנים ׳חייתי׳ או לעיתים ׳מפלצתי׳. איפה עובר הגבול בין מוסר לקיצוניותו של הטבע האנושי״.

שאול פריד וקרני אריאלי בזמן העבודה על WILD SUMMON. צילום: מ״ל

שאול פריד וקרני אריאלי בזמן העבודה על WILD SUMMON. צילום: מ״ל

הסרט WILD SUMMON של בני הזוג קרני אריאלי ושאול פריד, שחיים ופועלים בבריסטול, אנגליה, משלב צילום ואנימציה ומלווה בקריינות של מריאן פיית׳פול ועוסק בחייהם הייחודיים של דגי הסלמון. לטובת צילומיו שהו חודש וחצי באיסלנד.

״בתוכן, הסרט עוסק בדג הסלמון״, סיפרה אריאלי בראיון לפורטפוליו. ״במצלול, המילה SUMMON קרובה בהגייתה לסלמון, אבל המשמעות המילולית שלה היא לזמן, לקרוא. השם מביא לידי ביטוי את החיבור בין האדם לטבע ואת מערכת היחסים הדואלית שמתקיימת ביניהם״.

״הסרט הוא היברידי ומשלב צילום ואנימציה, שמושגים באמצעות העבודה המשותפת שלנו. יצאנו כל המשפחה לצילומים בטבע: יחד עם שני הילדים שלנו – יולי בן ה־16 ותיאו בן ה־8 – עשינו מסע של חודש וחצי באיסלנד. נסענו וצילמנו לאורך הנהרות שבהם חיים דגי הסלמון. יולי, הבן הגדול שלנו, ביצע את צילומי האוויר באמצעות רחפן. זו היתה חוויה משפחתית אבל גם הישרדותית. כזוג אמנים, החיים שלנו לא פשוטים בכלל.

״אחרי הצילומים חזרנו הביתה ואז התחילה עבודת האנימציה. את דמות האישה עיצבנו יחד. דג הסלמון הוחלף באישה בעלת מראה אנושי שנראית כמו שחיינית או צוללנית. מדובר באישה חזקה, שהיא בין דג לבין בת אנוש. רצינו שבאמצעות התלבושת שנעצב היא לה תראה כגיבורת על״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden