כל מה שחשוב ויפה
שאול פריד וקרני אריאלי בזמן העבודה על WILD SUMMON. צילום: מ״ל
שאול פריד וקרני אריאלי בזמן העבודה על WILD SUMMON. צילום: מ״ל

סלמון פראי: קרני ושאול בפסטיבל קאן

בני הזוג קרני אריאלי ושאול פריד מועמדים בקטגוריית תחרות הסרט הקצר בפסטיבל קאן. הסרט, שמשלב צילום ואנימציה ומלווה בקריינות של מריאן פיית׳פול, עוסק בחייהם הייחודיים של דגי הסלמון, ולטובת צילומיו שהו חודש וחצי באיסלנד

11 סרטים קצרים נבחרו לקחת חלק בתחרות הסרט הקצר שיתקיים בפסטיבל קאן 2023, ביניהם גם WILD SUMMON, סרטם של קרני אריאלי ושאול פריד. אריאלי ופריד הם זוג אמנים ישראלים שמתגוררים ופועלים בבריסטול (אנגליה) מאז 2007 – הוא אנימטור והיא צלמת סטילס. יחד הם יוצרים סרטים קצרים, קליפים ופרסומות שהם מביימים ומשלבים בהם צילומי וידיאו, סטילס ואפקטים מיוחדים.

״בתוכן, הסרט עוסק בדג הסלמון״, מספרת אריאלי מביתם בבריסטול. ״במצלול, המילה SUMMON קרובה בהגייתה לסלמון, אבל המשמעות המילולית שלה היא לזמן, לקרוא. השם מביא לידי ביטוי את החיבור בין האדם לטבע ואת מערכת היחסים הדואלית שמתקיימת ביניהם״.

מתוך WILD SUMMON

מתוך WILD SUMMON

הפרס לזוכים יוענק בשבת (27.5) על ידי חבר השופטים שכולל גם את הבמאי והשחקן הישראלי שלומי אלקבץ. 11 הסרטים נבחרו מתוך 4,288 שהוגשו לתחרות, והם מגיעים מארגנטינה, קולומביה, ספרד, ארצות הברית, צרפת, הונגריה, אינדונזיה, איסלנד, נורבגיה, פולין, בריטניה ואוקראינה. את הסרט של הזוג אריאלי ופריד מימנה קרן הקולנוע הבריטית, ה־BFI.

״את ההודעה על הזכייה במימון קיבלנו ממש בימים הראשונים של סגר הקורונה״, מספר פריד. ״הקורונה שיתקה אותנו. כצלמים לא יכולנו לעבוד בשום דבר כמעט, וזה מימן את המחיה שלנו״.

קרני אריאלי: המילה SUMMON קרובה בהגייתה לסלמון, אבל המשמעות המילולית שלה היא לזמן, לקרוא. השם מביא לידי ביטוי את החיבור בין האדם לטבע ואת מערכת היחסים הדואלית שמתקיימת ביניהם

התקופה היתה מאתגרת גם מבחינת תהליך העבודה על הסרט. ״אני צלמת ושאול הוא אנימטור״, מוסיפה אריאלי. ״לרוב העבודה של הרקע לסרט נעשית בצילום, ואחריה שאול מבצע את האנימציה. בגלל הסגר, לא יכולנו לצאת ולצלם את הרקע, שבמהותו כלל הרבה צילומי טבע. באמצעות צילומי הטבע רצינו להביא לידי ביטוי את היחסים של האדם המודרני איתו, את מערכת היחסים ההישרדותית שמתרחשת לעיתים בקונסטלציה הזו״.

אורכו של הסרט 15 דקות ובהגדרתו הוא סרט אנימציה. ״יש שמדייקים ואומרים שהוא שייך לז׳אנר המוקומנטרי (סגנון קולנועי שמוצג כדוקומנטרי אבל פיקטיבי ברובו)״, מסביר פריד. ״הוא עוסק בחייו של דג הסלמון, שהוא במהותו דג הרואי אך גם הישרדותי, דג שחי חיים מעגליים. הוא רגיש להבדלי טמפרטורות והיחידי שיודע לחיות גם במים מתוקים וגם במים מלוחים.

צילומי הסרט באיסלנד

צילומי הסרט באיסלנד

״זה מאפשר לו לצאת מנהרות מתוקים לאוקיינוס המלוח ולחזור חזרה לנהרות. כדי למות, חוזר הסלמון למקום לידתו. הוא יכול לחיות במשך ארבע שנים במים מלוחים ולחזור למקום שבו נולד. רגע לפני מותו הוא מטיל ביצים שמממשיכות אותו, ורק אז מת״.

״הסרט הוא היברידי ומשלב צילום ואנימציה, שמושגים באמצעות העבודה המשותפת שלנו״, מספרת אריאלי. ״מיד אחרי הסגרים יצאנו כל המשפחה לצילומים בטבע. יחד עם שני הילדים שלנו – יולי בן ה־16 ותיאו בן ה־8 – עשינו מסע של חודש וחצי באיסלנד. נסענו וצילמנו לאורך הנהרות שבהם חיים דגי הסלמון. יולי, הבן הגדול שלנו, ביצע את צילומי האוויר באמצעות רחפן. זו היתה חוויה משפחתית אבל גם הישרדותית. כזוג אמנים, החיים שלנו לא פשוטים בכלל.

שאול פריד: יש בסרט רגעים דרמטיים שמביאים לידי ביטוי את האלימות שבה נתקל דג הסלמון כשדגים אותו לשם מאכל או במסגרת דייג חופשי בנהרות. הכוונה שלנו היא שכל אחד יתחבר לתחושות האלה באופן אישי

״אחרי הצילומים חזרנו הביתה ואז התחילה עבודת האנימציה. את דמות האישה עיצבנו יחד. דג הסלמון הוחלף באישה בעלת מראה אנושי שנראית כמו שחיינית או צוללנית. מדובר באישה חזקה, שהיא בין דג לבין בת אנוש. רצינו שבאמצעות התלבושת שנעצב היא לה תראה כגיבורת על״.

״העיבוד של צילומי הנהרות נמשך כחודשיים״, ממשיך פריד. ״ושלב עיבוד האנימציה ארך כמעט שנה. יש בסרט רגעים דרמטיים שמביאים לידי ביטוי את האלימות שבה נתקל דג הסלמון כשדגים אותו לשם מאכל או במסגרת דייג חופשי בנהרות. הכוונה שלנו היא שכל אחד יתחבר לתחושות האלה באופן אישי. אנחנו מאמינים שמי שמסוגל לחוש – יודע לקחת את הדברים למקום האישי שלו. ההחלפה של אדם בחיה מעוררת אינסוף מחשבות ותחושות, ואנחנו מאמינים שכל אחד יכול להישאב באמצעותה לעולם האסוציאציות שלו״.

מסע של הישרדות

את הסרט מלווה בקריינות הזמרת האיקונית מריאן פיית׳פול, שמספרת את הסיפור בקולה הכל כך אופייני. אריאלי הקליטה אותה באופן אישי, במוסד הסיעודי שבו פיית׳פול שוהה כיום. ״הבחירה בה היתה מודעת״, היא מסבירה. ״היא עברה מסע בחייה' מסע של הישרדות. מבחינתנו היא מקור השראה״.

אתם נוסעים לטקס בקאן?

״בוודאי. וממש לא אכפת לנו אם ננצח או לא, עצם העניין הוא להגיע למעמד הזה. זו בדיוק התחושה שהיתה לנו גם כשהיינו מועמדים לזכייה בפרס ה־BAFTA (פרס האקדמיה הבריטית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה)״.

מה תלבשו? הרי יש קוד לבוש.

״זה בדיוק העניין שאנחנו עסוקים בו כרגע. אנחנו כאלה תפרנים שאין בכלל מה לדבר על רכישת בגדים לאירוע הזה. נגיע עם הג׳ינס ומגפי הבוקרים שלנו. אבל הכנו משקפות צלילה כמו שהאישה השחיינית מרכיבה בסרט, וייתכן שפשוט נרכיב אותם. זה בטוח ייצר עניין״.

קרני אריאלי, Home Hair

Eye Mama Project

Eye Mama Project

מה אתם עושים עכשיו? מה הדבר הבא?

״אנחנו אוהבים וכנראה טובים בשילוב של פנטזיה עם ריאליטי, ואנחנו מתכננים להמשיך ולהתפתח בכיוון הזה. הסרט הקצר הוא סוג של שלב בדרך קדימה למשהו ארוך יותר. בנוסף אני משלימה בימים אלה את ההפקה ותחילת המכירות של הספר Eye Mama Project, המשך ישיר לבחירה של צילום שלי לתערוכה Hold Still – שהתקיימה בחסות בית המלוכה הבריטי. בתערוכה הוצגו באופן דיגיטלי 100 צילומי פורטרט של משתתפים בני 4 ועד 75 שנבחרו מתוך יותר מ־31 אלף צילומים שנשלחו לתחרות״.

בצילום שאריאלי מתארת נראה שאול שמספר את בנם תיאו במכונת תספורת. ״להסתפר זה משהו כביכול קטן, אבל המגע הפיזי בין השניים – תיאו שמכסה את העיניים, שאול שמחזיק את מכונת התספורת ואת תיאו, שלמרות שהוא בעל מראה מחוספס – יש בו המון רגישות. היחס בין שאול המבוגר לתיאו הצעיר והתאורה מאחור יצרו צילום מלא ברגישות, שגם הפך להיות הצילום שליווה את פרסומי התערוכה.

birds

״מאז, ובמהלך ימי הסגר של 2020, החלטתי שאני לוקחת את נושא צילומי הסגר קדימה. בתחילה הפעלתי עמוד אינסטגרם שבו העליתי תמונות של נשים צלמות ברגעים אישיים שלהן בתוך תקופת הסגר. בהמשך הוצאתי קול קורא שבאמצעותו קיבלתי 40,000 צילומים מ־50 מדינות ברחבי העולם. מתוכם בחרתי 230 צילומים שנערכו לספר שכבר מוצע למכירה באמזון וייתכן שיימכר גם בארץ״.

תגידי משהו על שם הספר?

״המשמעות המילולית של EYE MAMA היא העין של אמא, אבל אם הוגים בעל פה את השם הרי שהמשמעות שלו יכולה גם להיות ׳אני אמא׳. וגם פה, כמו ב־WILD SUMMON ועבודות אחרות שלנו, יש יותר ממשמעות אחת״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden