כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021

תתכרבל בפוך עם האייפד שלך

כששמעתי על התכנית לעיצוב ספרים ומגזינים דיגיטליים ביחידה ללימודי חוץ בשנקר, מיד אמרתי לעצמי שהנה משהו שהייתי שמח ללמוד, אם רק הייתי מוצא עוד כמה שעת ביממה. בכל זאת התכנית מפגישה בין כמה מהדברים שאני הכי אוהב: ספרות, עיצוב והעולם הדיגיטלי. שנייה לפני שנפתח המחזור השני של התוכנית, חשבתי שיהיה מעניין לשוחח עם מקימת התכנית והמנהלת האקדמית שלה, ד"ר ורד פנואלי, כדי לבדוק למי היא מיועדת, מה היא כוללת, ומה אפשר לעשות אחרי שלומדים את מה שצריך.

Vered: היי יובל

yuvalsaar: שלום! מה שלומך?

Vered: בסדר גמור. ואתה?

yuvalsaar: אני בסדר, קצת מתאושש מצינון לא סימפטי עם אף דולף ועיניים אדומות אבל עכשיו כבר יותר טוב

Vered: אנחנו באותה קלחת. אני שמחה שבחרת צ'אט ולא וידאו…

yuvalsaar: לול. בואי נדבר קצת על ספרים דיגיטליים אבל לפני זה בואי תספרי קצת על עצמך

Vered: בשמחה. אני חוקרת תרבות מדיה דיגיטלית כבר קרוב לעשר שנים. הגעתי לתחום במהלך הלימודים שלי לתואר שני ב- design management ב-uca באנגליה. במהלך הלימודים התוודעתי לתרבות משחקי המחשב שהתפתחה מאד באותה תקופה באירופה. את המאסטר שלי כתבתי בנושא של משחקים ונשים והוא התגלגל למלגה לדוקטורט בלימודי מדיה וכך מצאתי את עצמי בתחום האקדמי של תרבות דיגיטלית

yuvalsaar: וואוו. מסוג הדברים שגורמים לי קצת להצטער שאני לא סטודנט. איפה עשית הדוקטורט?

Vered: באוניסרסיטת ברונל בלונדון. זה היה תהליך ארוך עם מעט אור בקצה המנהרה. ועוד לא מאוחר מדי להיות סטודנט, למרות שאני היום כבר לא אקח אפילו חוג קרמיקה…

yuvalsaar: במה את עובדת היום?

Vered: עם חזרתי לארץ הקמתי את התכנית לעיצוב ופיתוח משחקי מחשב בשנקר. אני ראש התכנית שם. מדובר על תכנית במתכונת של תואר שני – אבל עדיין לימודי תעודה: 23 קורסים, 18 מורים. תכנית מאד יוקרתית וייחודית בארץ. עכשיו אני בשלבי הקמה של חממת פיתוח משחקים ראשונה בארץ בשיתוף של שנקר עם משקיע חיצוני. מעבר לזה אני גם עובדת כיועצת לחברות מדיה ומשחקים. וכמובן, מנהלת את המסלול לעיצוב ספרים דיגיטליים בשנקר

yuvalsaar: שזה בדיוק מה שרציתי לדבר עליו. מה זה המסלול הזה?

Vered: תכנית לימודים בת כ-100 שעות אקדמיות. במהלכה לומדים הסטודנטים מקבץ של תחומים רלוונטים לפיתוח ספרים דיגיטליים. הם לומדים שיעורים בעיצוב ממשק, בכתיבה, בניהול פרוייקט, שיווק ועבודה עם חנויות האפליקציות וכמובן את תכנת ה-dps המהפכנית בהצעה שלה לפיתוח עצמאי של ספר דיגיטלי

yuvalsaar: יש לי הרבה מה לשאול. בואי נתחיל במה זה תוכנת dps?

Vered: ה-dps הוא פלאגין לתכנת ה-indesign. זהו הפתרון שחברת אדובי מציעה ליוצרי ספרים דיגטליים

yuvalsaar: ומה היחוד שלו?

Vered: קודם כל הוא חינמי ועובד בעברית! מעבר לזאת, עד שאדובי לא נכנסו לתמונה, הפקה של ספר דיגיטלי אינטראקטיבי מעניין הייתה הפקה של אפליקציה עם כל המשתמע בזה. הפקה של אפליקציה היא תהליך ארוך ויקר: דרוש צוות של מתכנת מאד מנוסה, מעצב גרפי, כותב וכדומה. אדובי מציעים תכנה שאינה דורשת ידע בתכנות ומאפשרת גם למעצב לייצר אינטראקציות ולשלב אנימציות וגרפיקות בצורה עצמאית. מכאן תגיע המהפיכה האמיתית של ספרים דיגיטליים

yuvalsaar: אז אם אני מבין נכון הקורס מיועד למעצבים גרפיים שיודעים אינדיזיין?

Vered: אנו מציעים מכינה בת 20 שעות של הכרות עם התכנה

yuvalsaar: וואלה. אז מה זה בעצם ספר דיגיטלי? מעבר לזה שקוראים אותו על גבי מסך

Vered: שאלה טובה. התחום של ספרים דיגיטליים הוא רחב וכולל הרבה פלטפורמות ופורמטים. יש ספרי פרוזה שנכתבים ישירות לתכנה של אמאזון, כדוגמת 50 גוונים של אפור ודומיהם. יש ספרים אינטראקטיבים כדוגמת ספרי הילדים, ספרי הבישול, ספרי מסעות ועיון שמשלבים איתם ממשק חדשני, אינטראקציות, תמונות, סרטונים. אצלנו בקורס הדגש הוא כמובן על הפקה של ספרים עשירי מדיה, שהחוויה האינטראקטיבית מוסיפה להם ערך. וחשוב להדגיש שלא כל ספר דיגיטלי נופל תחת הקטגוריה של מדיה עשירה. ויש כמובן מגזינים דיגיטליים, שהתכנה של אדובי הופכת להיות הסטנדרט בהפקתם

65 שנה, 7 מלחמות, 1 מדינה - עיצבה, כתבה ופיתחה: אפרת פרי-ליסק

65 שנה, 7 מלחמות, 1 מדינה – עיצבה, כתבה ופיתחה: אפרת פרי-ליסק

yuvalsaar: למה הקורס הזה נמצא ביחידה ללימודי חוץ ולא כחלק אינטגרלי מהלימודים במחלקה לתקשורת חזותית?

Vered: אני חושבת שחלק מהנושאים נלמדים בתקשורת חזותית, אבל המטרה בלימודי חוץ והמשך אצלנו היא לתת מעטפה של לימודים ספציפיים בתחום מסויים. מי שמגיע אלינו לומד במשך שלושה חודשים אך ורק פיתוח ועיצוב ספרים דיגיטליים.

yuvalsaar: מה באמת מפריד או מחבר בין הפיתוח לעיצוב? אפשר בכלל להפריד ביניהם? כי הרבה פעמים כשצצה טכנולוגיה חדשה רואים התלהבות ממה שהיא מציעה ושוכחים את העיצוב

Vered: זאת באמת אחת המטרות המרכזיות בקורס. לכן אנחנו לא מלמדים רק טכנולוגיה אלא גם שיעורים בעיצוב ממשק ותאוריה ספציפים לתחום. ישנם למשל כמה פרמטרים בעיצוב ממשק שאפיינו כרלוונטים לעיצוב ספרים דיגיטליים. אבי איצקוביץ, המרצה בתכנית לעיצוב ממשק מדבר איתם על אינפוגרפיקה, צירי זמן, אוריינטצית מסך. אני מדברת על משחוק חווית הקריאה ועוד פרמטרים שאופיינים למדיום. מעניין אותנו ללמוד את הרגישויות החדשות של המדיום הדיגיטלי. למשל, קצב הוא פרמטר מעניין. חיבור בין אינטראקציה לטקסט. העברה חכמה של אינפורמציה בצורה ויזואלית

yuvalsaar: את יכולה לתת קצת יותר דוגמאות ספציפיות של מה לומדים או מה המשימות

Vered: אז ככה: המפגשים הם בימי שני ורביעי בערבים. כל מפגש כארבע שעות אקדמיות. בימי רביעי נלמדים הנושאים התיאורטיים יותר ובימי שני הטכנולוגים. במפגשים התאורטים יש לנו הרצאות שמתייחסות לחווית הקריאה בתרבות שיתופית, שישה מפגשים בעיצוב ממשק לספרים דיגטליים. תרגיל לדוגמא באחד השיעורים הוא תרגיל שנעשה בשיעור הראשון ומתייחס לעיצוב ממשק משתנה לפי אוריינטצית מסך. באייפד המסך הוא אנכי ואופקי. התרגיל הזה מתייחס לאפשרויות שגלומות בשינוי של תנועת המסך. הטקסט שנכתב ועוצב למסך אופקי לדוגמא, משתנה כאשר מסובבים את המכשיר.

בנוסף, יש לנו הרצאות אורח מאנשים שכבר מניעים את התעשייה בארץ. שגיא שלייסר מחברת tabtale מגיע להרצאה לדבר על העולם העסקי של ספרים דיגיטליים. מירב אתרוג בר מידיעות תקשורת מגיעה להרצאת אורח לדבר על מגמות הפיתוח של ספרים דיגיטליים בארץ. עומר גינור מייסד touchoo מדבר אף הוא על תהליכים בהפקת ספרים דיגיטליים, ועוד

yuvalsaar: כמה מפגשים כוללת התוכנית בסך הכל?

Vered: לא כולל המכינה, 22 מפגשים. יש גם כמה מפגשים טכנולוגיים שאני רואה כמהותיים משיחות עם מעצבים. מפגשים שבאים לעשות קצת סדר ושפה משותפת, מסבירים מהם שפות הפיתוח השונות, מה ההבדל בין פיתוח לאיפון, לאנדרואיד, לווב. היום כל מעצב צריך לדעת קצת תכנות. זה לא מספיק רק לעשות דברים יפים. והתכניות שלנו מאפשרות גם למעצבים לצלול לעולם הזה

היער העגול - עיצב, כתב ופיתח: עופר שמש

היער העגול – עיצב, כתב ופיתח: עופר שמש

yuvalsaar: אני תוהה מה העמדה שלך מול הדבר הזה של ספרים דיגיטליים? מעדיפה את הפרינט אבל יודעת שזה בלתי נמנע? התרגלת לגמרי?

Vered: אני בטוחה שהפרינט לא יעלם. הוא בוודאי ימציא את עצמו מחדש. מפרספקטיבה הסטורית אנחנו רואים שלרוב מדיומים לא נעלמים לגמרי עם הופעתם של טכנולוגיות חדשות. התיאטרון לא נעלם כשהקולנוע התפתח

yuvalsaar: אבל מה היחס הרגשי שלך לעניין הזה?

Vered: אני מאד אוהבת ספרים מודפסים אבל בשנים האחרונות אני קוראת את רוב הספרים שלי בקינדל. הוא נגיש וזול יותר. אני לא רואה סיבה לשמר את כל הספרים בדפוס

yuvalsaar: את חוקרת תרבות מדיה דיגיטלית לא מעט שנים. ממה שלמדת, מה הכי חשוב בספר הדיגיטלי? ועד כמה הוא צריך להיות דומה לספר המודפס?

Vered: שאלה מעניינת. שום דבר לא יכול לבוא על חשבון טקסט שכתוב היטב, לא ממשק מרתק ולא ויזואלים מדהימים, אבל צריך לקחת בחשבון שהאופי של הטקסט משתנה עם הפורמט. ביפן למשל הפריחה של ספרים סלולריים – ספרים שנכתבים בהודעות אס אם אס – גרמו לז'אנר שלם של ספרות שמבוסס על דיאולוגים בלבד . לא תמצא שם תיאורי נוף מרהיבים. אז לשאלתך, ספר דיגיטלי אינטראקטיבי מאד שונה מספר מודפס

yuvalsaar: יש משהו שלמדת מתחום עיצוב המשחקים שרלבנטי לתחום הזה? כי היום יש מין באזז וורד כזאת שהכל צריך להיות משחקי

Vered: לי דווקא מאד חשוב להבדיל בין ספר דיגיטלי למשחק. אני מאד אוהבת את הספרים הדיגיטליים ששומרים על השקט הזה של חווית קריאה. ספרים כמו little big brother. יש משהו נעים גם בפאסיביות של הקריאה. לא הכל חייב להיות משחק

yuvalsaar: לגמרי. אני באמת תוהה איך תיראה חווית הקריאה בעוד כמה שנים, בתור חובב קריאה מושבע מתחת לפוך

Vered: תתכרבל בפוך עם האייפד שלך

yuvalsaar: את זה אני כבר עושה

Vered: אז הכל טוב

yuvalsaar: תגידי, כמה עולה התענוג הזה?

Vered: הוא עולה 4,800 ש"ח. אתה נרשם? תחשוב שתוכל לפתוח את המגזין שלך בסיום הקורס

yuvalsaar: זה מאד מפתה אבל אני עושה כל כך הרבה דברים שאני באמת לא רואה איך אני אצליח להתחייב גם לזה, מה גם שבימי שני אחר הצהרים אני מתחיל ללמד בתואר השני בשנקר, אז אני אוכל מקסימום להציץ…

Vered: בשמחה

yuvalsaar: אז בכל זאת נגיד – איפה נרשמים?

Vered: במחלקת לימודי המשך אצל לירון רכזת המדיה הדיגיטלית: טל' 03-6134337 או במייל [email protected]

yuvalsaar: מעולה! רק נגיד שהקורס שכולל 22 מפגשים נפתח ב-18.2.13. לסטודנטים ללא ידע בתוכנות הגרפיות הדרושות לקורס נפתחת מכינה ב-30.1.13

ראיון זה פורסם במסגרת פורטפוליו צ'אט, מדור הראיונות של פורטפוליו שעוסק בכל פעם בתחום אחר של עיצוב ותרבות חזותית. לקריאת ראיונות נוספים ליחצו על הלינק

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden