כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

זהר צפוני 05: All the Way to Paris

למרות שפטרה אלסן גנט (Petra Olsson Gendt) היא שוודית, וטניה וויבה (Tanja Vibe) היא דנית, לסטודיו המשותף שלהן הן קראו All The Way To Paris. הן נפגשו בזמן הלימודים לפני 18 שנים, הן מתחילות כל פרויקט מקונספט, ״גם אם התוצר הסופי נראה כמו דקורציה״, עובדות הרבה עם מוזיאונים לאמנות, ועדין מופתעות מכך שממשיכים להוציא קטלוגים, על אף העלות הגבוהה הכרוכה בהפקתם.
זהר צפוני: הדס זהר מציגה את העיצוב הדני, במיוחד לפורטפוליו

פטרה

פטרה אלסן גנט

״טניה ואני נפגשנו ב-1997. התחלנו לעבוד יחד בבי‪ ת הספר‬לעיצוב, ומאז לא הפסקנו״, מספרת אלסן גנט. ״היה לנו הרבה מזל וכבר במהלך הלימודים קיבלנו פרויקטים, ועבודה הובילה לעבודה. השם ׳כל הדרך לפריז׳ הגיע מאוחר יותר. רצינו שם שיעורר אסוציאציות חיוביות ויספר סיפור, ובחרנו בו גם משום שטניה דנית ואני שבדית, וחשוב לנו לעשות דברים שיעבדו באופן בינלאומי, ללא גבולות.

״היות ולא יצא לנו ללמוד מתוך עבודה אצל מישהו אחר, טוב שאנחנו שתיים. העבודה שלנו כרוכה בהרבה ניסוי וטעיה; אנחנו נעתרות לפרויקטים גם כשאין לנו מושג איך לפתור אותם. ככה אנחנו לומדות״.

הרעיון לא חייב לנבוע ממקור אינטלקטואלי. אנחנו דנות בו, תולות סקיצות על הקירות ומפתחות אותן. לא תמיד אנחנו עושות מה שהלקוח מבקש. יחד עם זאת, אם אנחנו חושבות שזה לא רעיון טוב אנחנו מאתגרות את התפיסה שלו. לקוח טוב גורם לך להעז; הוא יודע מה הוא רוצה, אבל פתוח להצעות

הסטודיו

הסטודיו

יש הבדל בין הגישה הדנית לשבדית?

״יש הבדלים לאומיים אך ככל שזה נוגע אלינו כבני אדם זה קודם כל עניין של אופי; טניה אישה חיובית ואני יותר הססנית וספקנית, וזה שילוב טוב. בנוגע לעיצוב, אני חושבת שאיכות האדריכלות ועיצוב המוצר בדנמרק גבוהה יותר משום שזה חלק מהתרבות. בניגוד לדנמרק, בשבדיה הבניה צריכה להיות זולה, וזה משפיע גם על עיצוב המוצר. לעומת זאת העיצוב המסחרי והפרסום השבדים חדים יותר ותקינים פוליטית ביחס לגישה הדנית שהיא יותר סקסיסטית. מעבר לזה אנחנו נתונים לאותן השפעות והגבולות מטשטשים״.

מה הרלוונטיות של הקטלוג בעידן הדיגיטלי?

״יש משהו מפתיע בכך שהקטלוג עדיין קיים על אף העלות הגבוהה הכרוכה בהפקתו. הוא משמש כתיעוד של התערוכה, אבל אנשים רוכשים אותו כי הוא מאפשר לקחת משהו ממנה הביתה.

״אהבנו במיוחד את העבודות הנכללות בקטלוג שעיצבנו לאמן Jeppe Hein, והתחברנו לסיפור האישי שעומד מאחוריהן. זה קטלוג שאפתני למדי בהיקפו, הכולל טקסטים אודות האמן, ביוגרפיה, תיעוד של העבודות וחיבורים שנושאם אושר ואמנות.

״במקביל לתערוכה וכחלק מהעשייה האמנותית סביבה, התקיים בעיר מעיין קמפיין חוצות המתועד גם הוא בקטלוג, שבעבורו עיצבנו גלויות וכרזות. אני חושבת שההיכרות עם הביוגרפיה של האמן הפכה את התוצר לטקטילי ואנושי יותר, ובאה לידי ביטוי בצבעוניות ובסוגי הנייר השונים. זאת עבודה שעשינו עם כל הלב, ולדעתי גם לתוצאה יש אופי אישי ביחס לקטלוג אמנות״.

atwtp1-e atwtp1-g

atwtp1-d atwtp1-a

atwtp1-f

״תמיד עבדנו קודם ביד. אנחנו מציירות הרבה, משתמשות בצבעי מים ועפרון ורק אחר-כך במחשב. במידת הצורך אנחנו מאיירות בעצמנו. כשצילמנו את היד עם הבלון (בצילום למעלה) היה לנו חשוב שזו תהיה היד של האמן, למרות שיכולנו לזייף ולצלם כל יד שהיא ואף אחד לא היה יודע. אנחנו פשוט שואפות לעשות משהו אמיתי, אותנטי.

בקטלוג התערוכה של מאן ריי, לעומת זאת, הגישה הייתה הרבה יותר דוקומנטרית. זה ספר פחות אישי, ולמרות זאת התענוג שבבחירת הנייר והבד המתאים עדיין התאפשר. ‫דווקא בפורמטים מצומצמים יחסית כמו הזמנה או פוסטר, כשיש צורך להגיש את הטקסט והדימוי ביחד, הפונקציונליות והאסתטיקה מתנגשות לעיתים קרובות. בספר קל יותר‬ לנווט בין השתיים״.

atwtp2-a

atwtp2-b

מה מאפיין את הגישה שלכן בעבודה עם לקוחות?

״אנחנו מתחילות כל פרוייקט מקונספט גם אם ההתוצר הסופי נראה כמו דקורציה. הרעיון לא חייב לנבוע ממקור אינטלקטואלי. אנחנו דנות בו, תולות סקיצות על הקירות ומפתחות אותן. לא תמיד אנחנו עושות מה שהלקוח מבקש. יחד עם זאת, אם אנחנו חושבות שזה לא רעיון טוב אנחנו מאתגרות את התפיסה שלו. לקוח טוב גורם לך להעז; הוא יודע מה הוא רוצה, אבל פתוח להצעות״.

atwtp4-b atwtp4

״בעיצוב אוביקטים, כמו לדוגמה בשעון שעיצבנו בעבור Georg Jensen, יש פחות דיאלוג עם הלקוח. זה שעון קלאסי שעוצב לפני עשרות שנים, ובעבורו התבקשנו לעצב וריאציות עכשוויות. במקרה כזה אנחנו מציגות הרבה סקיצות ובוחרות את הכיוון המועדף ביחד עם הלקוח. זו דרך טובה לערב אותו ולגרום לו להרגיש שיש לו מה לומר. נדיר שאנחנו מציגות רק אפשרות אחת. קורה לא מעט שהלקוח מעדיף כיוון אחד ואנחנו מעדיפות כיוון אחר. זה כר פורה לעבודה״.

aytp-hensen

״חברת HAY הזמינה מאיתנו טפטים לקירות. חשבנו שהדוגמאות שעיצבנו יראו טוב כשמיכת טלאים וההצעה התקבלה. על מנת להדגים כיצד המוצר צריך להראות תפרנו בבית בלילות, ואחר-כך שלחנו אותו ליצור בהודו. בהמשך עיצבנו בעבורם גם שטיחים שנצבעו ביד. פרויקטים כאלה גורמים לנו התפתח, וגורמים לנו לצאת מאזור הנוחות שלנו״.

aytp-hay2

״הקטלוג שעיצבנו בעבור Trip Trap הוא דוגמה לפרויקט מסחרי שכולל עיצוב, מיתוג וארט דיירקשן. לפעמים מגיע לקוח שעושה דברים שאינם לטעמך כלל וכלל, ואת תוהה אם כדאי לעבוד איתו. מקרים כאלה טומנים בחובם הזדמנות להשקיע מאמץ ולשנות את הקיים.

״החברה הזאת מייצרת רהיטי עץ מסורתיים. הפרסומים הקודמים שלהם כללו תמונות בסגנון אימג׳ בנק: אנשים ששותים יין על החוף, קלישאה אמיתית. אמנם היו אנשים שחשבו שזה נראה נהדר, אבל היה לנו חשוב להפוך אותם ליותר אותנטיים, ולכן החלטנו להחליף אותם בסיפורים על אנשים אמיתיים, וצילמנו את הרהיטים במיקומים ריאליים, כי אחרי הכל, מי מביא שולחנות עץ כבדים לשפת הים?

״במקום דוגמנים צילמנו את האנשים במשרד, וגם הבן שלי ואבא שלי השתתפו. היות והמותג פונה לקהל מבוגר, חשבנו שנכון לתת גם לו יצוג. התוצר שהתקבל עדיין מסחרי אבל אנושי ואמיתי יותר. ככה אני אוהבת לעבוד. בעקבות רענון המותג המכירות עלו באופן ניכר; הוא מככב בהרבה מגזינים וזוכה לפרסום. מספק לעשות משהו יפה שיש לו השפעה״.

atwtp8-a  atwtp8-b

תגובה אחת

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden