כל מה שחשוב ויפה

זהר צפוני 10: Anne Fabricius Møller

אנה פברציוס מולה (Anne Fabricius Møller) היא מעצבת ואמנית המתמחה בהדפסת טקסטיל. היא אספנית בולים ומקבלת מהם השראה לפריטי הטקסטיל שלה; מקפלת בדים ומניחה אותם בשמש לפרקי זמן ממושכים, עד שנוצרות שכבות שדוהות ברמות שונות; ומאמינה שלפעמים הרעיון מגיע דווקא מהמגבלות שבפניהן היא ניצבת.
זהר צפוני: הדס זהר מציגה את העיצוב הדני, במיוחד לפורטפוליו

 P1090122-copy

״למדתי בבית-ספר מקצועי לעיצוב טקסטיל בקופנהגן (לימים חלק מהאקדמיה לעיצוב) בין השנים 1986-1982. בבית-הספר היה אפשר לבחור בין מסלול הדפסה על טקסטיל (surface design) לבין אריגה. המליצו לי להיות דפסית, כנראה משום שאריגה דורשת תכנון ובבית-הספר חשבו שאני בלאגניסטית… עד היום אני משתמשת בטקסטיל מוכן כמצע להדפסים שלי, למרות שאני חושבת שהצד המתמטי שכרוך בתכנון האריג דווקא מעניין, ואני יודעת לעשות גם אותו.

״את הבד שממנו יצרתי את סדרת ה-Tisch Towels רכשתי בבלגיה. הוא מתאים במיוחד להדפסה ולצביעה, משום שכשאני מגהצת אותו לאחר ההדפסה, הצבע חודר היטב אל הסיבים. הצבעים שבהם אני משתמשת מיוצרים בגרמניה ואין בהם מתכות רעילות כפי שהיה נהוג פעם. הסדרה הזאת הודפסה בדפוס רשת, טכניקה שלמדתי בבית-הספר ומשמשת אותי עד היום.

״הרעיון לעבודה נולד מאהבתי לבולים: אני חברה במועדון אספני הבולים ומקבלת כל בול חדש שרואה אור. בתקופה שקדמה לדואר האלקטרוני נהגתי לבייל באמצעותם את ההזמנות ששלחתי לתערוכות, כי היה לי חשוב לשלוח מכתבים יפים; רכשתי חיבה מיוחדת לבול שעוצב ע״י האדריכל Julius Therchilsen ב-1905, ותליתי גליון שלו על הקיר בסטודיו: חשבתי שהפאטרן שנוצר ממנו יכול להיות מפת שולחן יפה״.

P1090115-copy P1090110

״קיבלתי רשות מיוחדת מהדואר המלכותי להשתמש בשני סוגי בולים. כשביקשתי להשתמש גם בבול המסורתי של המלכה מרגרט, האיש בדואר עשה פרצוף מיואש, פלט אנחה, ואחרי שסיים להרהר בעניין הוא הסביר לי שזה ייאלץ אותם ללכת לארמון ולהתמודד עם המנהל הכללי של הדואר שהוא שבדי, וידוע שהשבדים הם נוקשים. הוא שאל אם אני יכולה להסתפק בשניים האחרים ואני נעתרתי.

״הדפסתי סדרה בת 19 צבעים שתואמים לצבעי הבולים המקוריים, וכוללת מפות שולחן ומגבות מטבח. על כל אריג מופיע פאטרן שמייצג את גליון הבולים, ובול אחד שמשמש כאינדקס לצבע מסויים. לא רציתי שמפות השולחן תשמשנה לאירועים חגיגיים, אלא דווקא לארוחות יומיומיות של פסטה או כריך (למרות שאולי הן יקרות מדי בשביל זה). הייתי רוצה שאנשים ישתמשו במפות הללו כפי שאני משתמשת בבולים שלי, ולא ישאירו אותן בארון.

״במקביל להדפסת המפות והמגבות אני עובדת על דימוי מרכזי של דף באלבום בולים; הוא תופס הרבה מקום על שולחן העבודה שלי כבר חודש, משום שבניגוד לנייר, את הטקסטיל אי אפשר להזיז לפי הצורך. בכל פעם שאני מדפיסה מפה בצבע חדש, מתווסף בול לדימוי הגדול. בהדפס הזה השתמשתי גם בגומי ערביקום שמדמה את הפסים החצי-שקופים שמחזיקים את הבולים. האתגר שלי הוא להגיע לצבע המדוייק של הבולים המקוריים.

״למרות שזו מלאכת יד אני רואה בעבודה הזאת עיצוב, כיוון שיש לה יעוד. קשה לומר היכן עובר הגבול בין השתיים, אבל בשבילי מלאכת יד היא יותר התהליך. חלק מהדברים שאני עושה לא מתעתדים להיות משהו, אלא קיימים רק בפני עצמם״.

P1090108-copy

P1090100-copy P1090098-copy P1090097-copy P1090092-copy 20150318_132339-copy 20150318_132238-copy

״סדרת הבדים המקופלים אינה מלאכת יד נאה במיוחד, אלא יותר קונספט. אני מקפלת את הבדים ומניחה אותם בשמש לפרקי זמן ממושכים: כתוצאה מכך נוצרות שכבות שדוהות ברמות שונות, כך שזו בעצם טכניקה צילומית.

״הרעיון לעבודה נולד מצירוף של שתי חוויות: ב-1987 נסעתי לדוקומנטה בקאסל עם בעלי המנוח שהיה אמן, חוויה נפלאה ופוקחת עיניים. הכל שם היה גדול, ולאן שלא הסתכלנו ראינו ציורי ענק ופסלים עצומים. בתוך כל זה ראיתי שלושה דפי משרד קטנים תלויים על קיר, חופפים זה את זה, דוהים. זה היה יפה וצנוע מאוד ביחס למה שהלך מסביב. כשחזרנו מקאסל נסעתי לבית הורי לסופשבוע, וכשפתחתי את הווילון הישן הבחנתי שהחשיפה לשמש הותירה עליו פסים דהויים.

״זה הזכיר לי את העבודה שראיתי בדוקומנטה. אני חושבת שהצירוף בין שתי החוויות הללו גרם לי להתחיל לקפל בדים, ולחקות באופן יזום את מה שקרה באופן ספונטני לווילון בבית הורי. לפעמים לוקח שמונה שנים להגיע לתוצאה הסופית…״.

foto Screen Shot 2015-03-25 at 9.13.39 PM MCstor

AFM_6 AFM_5

Anne Mller - DanaWeb - 09

מה את יכולה לספר על מסורת עיצוב הטקסטיל בדנמרק?

״מעצבים דנים נהדרים עיצבו פאטרנים באופן מסחרי בעבור תעשיות הריהוט וההלבשה. בזמן מלחמת-העולם השניה אי אפשר היה להשיג טקסטיל, לא היה על מה להדפיס, והרבה דברים שנוצרו קודם לכן הלכו לאיבוד. במידה מסויימת זה חייב את אנשי ה׳ארטס אנד קראפטס׳ להמציא את עצמם מחדש. בין שנות ה-50 לשנות ה-70 קמה תחרות משמעותית לענף הטקסטיל הדני, בעיקר מצידה של תעשיית הטקסטיל ההודית שהיא חזקה, חכמה וטובה; לתעשייה הדנית אין שום סיכוי להתחרות במחירים שלה, ומפעלים רבים נסגרו. אני חושבת שזאת הסיבה העיקרית לכך שמסורת הטקסטיל שלנו קיבלה כיוון אמנותי יותר.

״לפני 15 שנה לא היה מקובל לנקוט בגישה משחקית, וברוח הגישה המודרניסטית, צריך היה לייצר משהו שימושי. אבל אני אוהבת את המשחקיות ואת העבודה שאינה תכליתית, כמו בסדרת הדפסי הפרחים״.

Gallerigangen1 Gallerigangen2P1090083 copy P1090085 copy P1090089 copy

״הסטודיו הקודם שלי שכן ליד גן; נהגתי לקטוף בו פרחים ולעשות מהם זרים והדפסים. אני חושבת שממעיטים בערכם של הפרחים: בסדרות הטבע של ה-BBC רואים תמיד בעלי חיים, ואילו פרחים מצלמים רק כשהם קשורים לבעל-חיים מסויים. אני חושבת שפרחים הם נהדרים, לפעמים הם מביאים אותי לדמעות. אני מתרגשת מהמחשבה שהם מוכנים לצמוח במלא הדרם במקום נורא שכזה, בין הלבנים לבטון.

״אני מעצבת גם על-פי הזמנה. בעבור חברת הטקסטיל Kvadrat פיתחתי סקאלה צבעונית לסדרת וילונות. העבודה התחילה בהפקת 65 גוונים מתבלינים שונים, מתוכם בחרה החברה 25 צבעים לצביעת החוטים. לאחר מכן ארגו מהם יריעה גדולה שכוללת את כל השילובים הצבעוניים האפשריים בין חוטי השתי לחוטי הערב. מתוך האריג הזה בחרו אנשי החברה את שילובי הצבעים שצפו להם פופולריות״.

P1090090

״את ה-street print יצרתי בטכניקת הדפסה מיושנת. אספתי מגוון חפצים ברחוב, צבעתי אותם והנחתי על גבי המצע, כמו שמדפיסים עם תפוחי אדמה. כדי למצוא את הצבעים הנכונים הייתי צריכה לערבב מאות גוונים, כיוון שלא ניתן לדעת איזה צבע יתקבל לפני שמגהצים ושוטפים את הבד בתום ההדפסה. לפעמים הרעיון שעומד מאחורי העבודה מגיע דווקא מהמגבלות שבפניהן אני ניצבת. למרות העוני שחוויתי כאמנית, תמיד הצלחתי שלא לתת לזה להפוך לבעיה, וידעתי להוציא את המיטב מדברים קטנים, מכלום; תמיד השתמשתי במה שיש לי״.

street_print

AFM_3

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. מיכל וולף

    עבודות מקסימות החל במפות הבולים בבדים הדהויים ובפרחים הנהדרים. הייתי בין בוגרי המחזורים הראשונים בשנקר בעיצוב טקסטיל והייתי שמחה לראות יותר עבודות מהאיכות הזאת. בהצלחה. מיכל

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden