כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

ספינת המשא ב-Höganäs

זהר צפוני 15: Monstrum

אולה ברסלון נילסן (Ole Barslund Nielsen) מסטודיו Monstrum למד אמנות באקדמיה המלכותית בדנמרק, ולאחר מכן עבד כמעצב תפאורה לתאטרון. יום אחד רצו להציב מתקנים חדשים בחצר הגן של הבן שלו, אז הוא הציע שבמקום לקנות משהו מוכן, הוא יבנה אותם בעצמו. ״יכולתי לשער מה תהיה העלות, כי קנה המידה מזכיר תפאורת תיאטרון״, הוא מספר. ״בדומה לה, גם במגרש משחקים יש פן חיצוני שצריך להעניק השראה, ופן תפקודי שאמור לאתגר את התפקוד המוטורי״.
זהר צפוני: הדס זהר מציגה את העיצוב הדני, במיוחד לפורטפוליו

אולה ברסלון נילסן

אולה ברסלון נילסן

״את Monstrum יסדתי יחד עם כריסטיאן (Christian Jensen). רצינו לעשות עסקים ביחד וחשבנו שמגרשי משחקים יהיו שילוב טוב בין עיצוב, אמנות, אדריכלות והרבה כיף. בהתחלה פנינו בעיקר לגני ילדים ולעיריית קופנהגן, ועם הזמן קהל הלקוחות התרחב, וכיום רובם מגיעים אלינו; אני חושבת שההקפדה שלנו על תיעוד טוב של העבודות תורמת לזה, וכן העובדה שאנחנו מופיעים בהרבה בלוגים״.

מגרש משחקים לא נמדד על פי אותם פרמטרים של אמנות: הוא צריך להיות מהנה יותר, והשופטים העיקריים שלו הם הילדים. אמנם כשאתה מוכר את מגרש המשחקים הלקוחות הם האדריכלים שמתכננים את הפארק או המבוגרים בגן הילדים, אבל מגרש משחקים טוב צריך לתפקד גם בעבור מבוגרים וגם בעבור ילדים, שנוכחים בו באופן שווה

העבודה הראשונה

העבודה הראשונה

rak05

את מי אתם מחשיבים כלקוחות שלכם?

״מגרש משחקים לא נמדד על פי אותם פרמטרים של אמנות: הוא צריך להיות מהנה יותר, והשופטים העיקריים שלו הם הילדים. אמנם כשאתה מוכר את מגרש המשחקים הלקוחות הם האדריכלים שמתכננים את הפארק או המבוגרים בגן הילדים, אבל מגרש משחקים טוב צריך לתפקד גם בעבור מבוגרים וגם בעבור ילדים, שנוכחים בו באופן שווה״.

מה ההבדלים בין שתי הקבוצות? מה הדרישות של כל אחת מהן?

״הנושא של מגרש המשחקים בפילפארקן הוא המגדלים של קופנהגן. רוב המבוגרים שמגיעים אליו מזהים אותם מהיכרות עם העיר, ויכולים לספר לילדים על ההיסטוריה התרבותית שלה באמצעותו. בעבור הילדים מתקיים יחס הפוך בין מגרש המשחקים לבין העולם: כשהם יוצאים לעיר ורואים את המגדל העגול לראשונה, הם יכולים להיזכר במגדל שנמצא במגרש המשחקים שלהם.

״הפן הנרטיבי מיועד בעיקר בעבור ההורים; מעבר לנושא הכללי של הפארק, אפשר לבדר אותם גם באמצעות הסיפורים הקטנים שמוטמעים בעיצוב, כמו הכתובת שנחקקה על ידי המלך כריסטיאן ה-4 על גבי המגדל העגול, והספירלה שבפנים שנוצרה כדי שהוא יוכל לעלות למצפה שבראש המגדל על גבי כרכרה עם סוסים״.

פילספארקן

פילפארקן

 

P1040428 P1040421 P1040443 P1040433 P1040529

״יש קונפליקט בין הצורך של הילדים באתגרים פיזיים, לבין רצון ההורים לדעת שהם משחקים בבטחה. כדי לספק את הצרכים המנוגדים הללו אנחנו מנסים ליצור מגרשי משחקים שנראים מסוכנים. אם מגרש משחקים נראה מסוכן, הוא מאתגר ומעורר השראה עבור הילדים. כשהסביבה נראית מסוכנת הילד יהיה מודע לבטיחות שלו, ויקח אחריות על המצב (לא שזה תמיד מוצא חן בעיני ההורים…).

״חשוב שילדים ילכו למקומות חדשים ויבחנו את עצמם, ובאתגר טמונה מידה של סכנה. את לא רוצה שהילדים שלך ישחקו רק במקום שטוח; הם לא ילמדו מזה כלום. את צריכה לתת להם את ההזדמנות להפגע ולהתגבר. כמובן שאת לא רוצה שהם ישברו את הצוואר, אבל אם הם שוברים יד זה לא כל-כך נורא. לקיחת סיכונים היא חלק מההתבגרות; להתמודד עם כשלון ולקום שוב״.

חשוב שילדים ילכו למקומות חדשים ויבחנו את עצמם, ובאתגר טמונה מידה של סכנה. את לא רוצה שהילדים שלך ישחקו רק במקום שטוח; הם לא ילמדו מזה כלום. את צריכה לתת להם את ההזדמנות להפגע ולהתגבר. כמובן שאת לא רוצה שהם ישברו את הצוואר, אבל אם הם שוברים יד זה לא כל-כך נורא. לקיחת סיכונים היא חלק מההתבגרות; להתמודד עם כשלון ולקום שוב

IMG_5419

המפלצת ב-Bispeparken

P1050743 IMG_5430

איך מעצבים מגרש משחקים שנראה מסוכן?

״מגרש משחקים שנראה בטוח כולל משטחים מאוזנים שמוקפים במחסומים. במקרה כזה אין אתגר שקורא לילדים, ואז הם יחפשו אותו במקומות אחרים, ויטפסו על הגג. הגג לא נועד למשחק, ואין אף אחד שחישב את מידת הסיכון שבנפילה ממנו. הילד יכול להפגע.

״הספינות הטרופות, שקיימות בכמה ממגרשי המשחקים שלנו, נולדו מהרצון ליצור מדרונות תלולים. אם אתה עושה משטח אתה חייב לגדר אותו, אבל אם זה מדרון אין צורך בגדר כי מדובר במבנה שמצריך טיפוס, ומחייב את הילד לדאוג לבטיחות של עצמו; הוא מעביר את האחריות בחזרה לילדים שצריכים להעריך את הסיכון שהם נוטלים.

״הנסיון מלמד שאם ארבעה ילדים עומדים על משטח, אחד מהם ידחוף מישהו מהאחרים (ממש כמו שאני דוחף את בן-הדוד שלי בתמונה), אבל אם זה מדרון שנראה מסוכן הם מודעים לסכנה ודואגים לשמור על עצמם. אנחנו שואפים לתת לילדים תחושה שהם באזור שאליו הם לא אמורים להגיע; ליצור באופן מכוון את הגג שעליו הם רוצים לטפס. כשלארס פון טרייר יוצר סרטים הוא קובע חוקים כדי להקשות על עצמו ליצור סרט טוב; זה חלק מהעניין. תקנות הבטיחות הן הדוגמה שלנו״.

P1100111

TIVOLI-Rasmus-Klump-13

Petzi’s World at Tivoli

TIVOLI-Rasmus-Klump-09TIVOLI-Rasmus-Klump-02

H_gan_s11

ספינת המשא ב-Höganäs

TIVOLI-Rasmus-Klump-05

H_gan_s12 H_gan_s3 H_gan_s4 H_gan_s15

מה עוד חשוב לך כשאתה מתכנן מגרש משחקים?

״יש הרבה אלמנטים שצריך לקחת בחשבון: עבודה במסגרת התקציב, המידות, תקנות הבטיחות, לאתגר את הכישורים הפיזיים של הילד; זה משותף לכל מגרשי המשחקים. מה שמייחד אותנו הוא הרצון לספר סיפור טוב.

״אנחנו רוצים להפתיע: לא להראות את הכל בבת אחת, אלא לגלות דברים תוך כדי התקדמות; לא לעשות את הדברים מובנים מאליהם אלא ליצור שוני ועניין. לפן הנרטיבי יש ערך נוסף: הוא מאפשר לאפיין את מגרש המשחקים בתור ׳מגרש המשחקים של העכביש׳, ואת השכונה בתור ׳השכונה עם מגרש המשחקים של העכביש׳. זאת הופכת להיות נקודת ציון״.

איך מתנהל תהליך העבודה על מגרש משחקים, מהרגע שמתחילים לתכנן ועד שהילדים יכולים לשחק?

״חלק מהעבודות שלנו – כמו עכבישים, חיפושיות, ציפורים וספינות – אפשר לשחזר, ואז הלקוחות יכולים לבחור מודלים קיימים מתוך אתר האינטרנט שלנו. אנחנו בונים גם מגרשי משחקים מיוחדים וחד-פעמיים שמבוצעים בהזמנה מיוחדת, כמו הפרוייקט שעליו אנחנו עובדים עכשיו לפארק במוסקבה בנושא תוכנית החלל הרוסית. אנחנו מבקשים מהלקוח רעיון כללי ותקציב, מנסים לגלות מה השאיפות שלו ולהוציא מהן את המירב. הרבה פעמים אנחנו מציירים סקיצה חופשית ביד ומתקדמים משם, כדי לבדוק כבר מהתחלה אם אנחנו על המסלול הנכון״.

P1100115 P1100127-copy P1100149 P1100142

״כמעט תמיד אנחנו משנים קצת בשלב היצור, כשהנגרים צריכים להוציא את התוכניות לפועל, לדוגמה כשאין מספיק מקום לעבור דרך אלמנט. אנחנו מעצבים ומייצרים במקום אחד; מספק לראות את התוכניות קורמות עור וגידים מול העיניים; זו דרך עבודה טובה, אחלה צוות וכיף ללכת לעבודה. אנחנו מנסים לדבוק במה שאנחנו טובים בו; המותג שלנו מדוייק מאוד״.

מה קורה אחרי שאתם גומרים את העבודה?

״כשאנחנו יוצרים מגרשי משחקים יחודיים אין לנו אפשרות לבחון אותם לפני שלב היצור, אז אנחנו לומדים הרבה מהתבוננות במה שקורה אחר כך. במגרש המשחקים שסיימנו לבנות לא מזמן באורהוס, יצרנו עשרה משטחי קרח שאפשר לקפוץ בינהם. הופתענו לגלות כמה טוב זה עבד, ואיזו אינטראקציה מצויינת נוצרה שם בין מבוגרים לילדים. זה יצא טוב יותר ממה שציפינו״.

מה היית רוצה לעשות להבא?

״אנחנו חושבים על מגרשי משחקים מפלדה. יש לנו רעיונות טובים, אבל עוד לא הצלחנו לשכנע בהם אף אחד, כי כולם רוצים שנעשה את מה שאנחנו הכי טובים בו״.

MON_BJ_RN4

פארק Kloden מחוץ לספריה באורהוס

MON_BJ_RN2 STOR__rn MON_DRAGE2 MON_ABE6 MON__RN2 MON__RN MON_DRAGE4 MON_DRAGE3 MON_ABE7 MON_VULKAN2

תגובה אחת

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden