כל מה שחשוב ויפה

זהר צפוני 16: Anne Tophøj

אנה טופהוי (Anne Tophøj) מאמינה שהכלים שהיא מעצבת ויוצרת יכולים להשפיע על האווירה מסביב לשולחן, וחושבת על העבודה שלה כעל משהו שיש להשתמש בו, אבל שלא הגיע לכך בשל הנסיבות: ״לא מעניין אותי להגיע לשלב הייצור. זה קשה ולוקח זמן, ואילו אני רוצה להמשיך ולעבור לשלב הבא״
זהר צפוני: הדס זהר מציגה את העיצוב הדני, במיוחד לפורטפוליו

aneetophoj-portrait

״במשך שנים חשבתי שאהיה צורפת, אבל החלום הזה נגוז מסיבות כלכליות, ובסוף התיכון התחלתי לעבוד עם טקסטיל. התעניינתי בו גם כחומר וגם בהקשר של אופנה, וחשבתי שזה התחום שבו אעסוק. רק אחרי שלמדתי קרמיקה ועיצוב גזרות, הבנתי שאני מעדיפה את העבודה בתלת-ממד על פני עבודה עם משטחים וטקסטורות. אחרי שנים שבמהלכן ביררתי מה ההעדפות שלי, עבדתי עם חומרים שונים וחיפשתי כיוון, התחלתי ללמוד קרמיקה באקדמיה לאמנות ועיצוב בדנמרק.

״כשסיימתי את הלימודים הרגשתי שאני עדיין לא מוכנה לחיים האמיתיים, ובתחילת שנות ה-90 נסעתי ללמוד עיצוב תעשייתי ב-Pratt Institute בניו-יורק. הלימודים בניו יורק היו שונים מאוד ממה שהכרתי בדנמרק, הגישה שלי לשהות בבית הספר היתה אחרת מזו של רוב הסטודנטים המקומיים: המוטיבציה שלי היתה ללמוד ולהתפתח, לחוות ולהתנסות, בשעה שהם רצו מקצוע להתפרנס ממנו. הם שילמו שכר לימוד גבוה, בעוד שאנחנו בדנמרק לא משלמים בעבור הלימודים שלנו; החיים שלהם היו יותר רציניים, ואהבתי את הרצינות הזאת שבאה לידי ביטוי באיכות העבודות; הם לא היו שם בשביל הכיף אלא כדי ללמוד״.

בניו יורק עבדתי אצל קרמיקאית נהדרת שנולדה בתחילת המאה ה-20, שטענה שהמודרניזם איננו הומני: ולראיה – אם תשאלי ילד אדם פרימיטיבי, הוא ירגיש יותר בנוח עם צורות עגולות וקמורות שמזכירות את הנוף ואת הגוף האנושי, מאשר עם צורות ישרות ו״נקיות״ שבני התרבות המערבית למדו לאהוב. הרי כולנו אוהבים פאטרנים וקישוטים, אבל המודרניזם לימד אותנו לאהוב נקיון

+143928240655c9b4e63af41+cc19_a_tophoej_08 +143928237255c9b4c47bae4+cc19_a_tophoej_06 +143928180055c9b288c78e0+cc19_a_tophoej_02

״בתום הלימודים הייתי צריכה להכריע אם להשאר בניו-יורק תקופה ארוכה יותר, כמו שרציתי, או לחזור לדנמרק. שהות נוספת בארצות הברית היתה מאלצת אותי לוותר על התמיכה של מערכת הרווחה הדנית, ולהסתדר בכוחות עצמי כמו שעשו עמיתיי האמריקאים. בחרתי לחזור לדנמרק, לקבל על עצמי את תכתיבי המערכת ולזכות בתמיכה כלכלית.

״מאז ועד היום העבודה שלי מוכוונת תערוכות. אני מנסה גם לייצר ולמכור, אבל זה קשה. כשאני עובדת לקראת תערוכה מדובר במוצר יחודי, בניגוד לאוביקט שמיועד לייצור ומצריך חזרה ושכפול. אני חושבת על העבודה שלי כעל משהו שיש להשתמש בו, אבל שלא הגיע לכך בשל הנסיבות״.

toPHøj Anne Tophøj toPHøj Anne Tophøj detalje _MG_5979

״מנורות ה-PH עוצבו לקראת תערוכה קבוצתית שהתקיימה בבית פרטי: הרעיון היה להתערב במרחב המחיה של אנשים בהתאם להרגלים שלהם. בבית פרטי יש יצירתיות שבאה לידי ביטוי בחפצים שדייריו מכינים בעצמם באופן חובבני; מה שחשוב להם איננו המוצר, אלא ההנאה שהם מפיקים מתהליך היצירה. זאת גישה שרציתי לאמץ: בהיותי מעצבת מקצועית האתגר שעמד בפני היה למצוא דרך להשתמש בחומרים שלי כמו חובבנית.

״PH lamp היא אייקון דני מפורסם. בתור קרמיקאית תמיד הסתכלתי עליה כעל סט כלים הפוך. רציתי לעשות אותה בעצמי, אז השתמשתי בקערות ישנות שנוצרו למטרה אחרת, ועבדתי איתן כרדי-מייד״.

P1100373 _MG_5791

״באותו בית גר בחור שאהב לצייר פרטים קטנטנים – הוא היה ההשראה שלי. חשבתי שהוא זקוק למנורה שאלומת האור שלה מאוד מרוכזת ולא מתפזרת, והכנתי בעבורו מנורת שולחן שתהלום את אופי העבודה שלו. מאחר וניסיתי לאמץ עמדה חובבנית, לא יצרתי תבניות חדשות, אלא השתמשתי במה שהיה לי.

״אני מלמדת קרמיקה בבית הספר הדני לעיצוב. אם הייתי כל הזמן בסדנה הייתי מאוד בודדה. ההוראה מחייבת אותי לדבר עם מישהו ומאפשרת לי לדון בסוגיות מקצועיות שלא מעניינות את רוב האנשים. אני חושבת שהעבודה שלי בסדנה מכשירה אותי להוראה, אבל זה עובד בשני הכיוונים, כי ההוראה מזינה את העבודה בסדנה: אני מקבלת השראה מעבודת הסטודנטים. לפעמים אני רואה דברים שלא מצליחים, ורוצה לבדוק בעצמי מה מקור הבעיה. קרמיקה היא טריקית: יש יותר כשלון מהצלחה, והרצון להתגבר עליו מהווה מוטיבציה משמעותית לעשייה״.

הייתי רוצה לעצב משהו שייוצר, אבל כנראה שלא באמת… לא מעניין אותי להגיע לשלב הייצור, זה קשה ולוקח זמן, ואילו אני רוצה להמשיך ולעבור לשלב הבא; הייתי רוצה לבדוק מה יקרה אם מישהו אחר ייצר את זה, למצוא חברה עם טכנולוגיה מעניינת שתייצר את הפרוטוטייפ שאני אעצב

I tid og utid Anne Tophøj Theis Lorentzen EX_1 _MG_0947

״את הקערות הללו אני יוצרת על הגלגל, בתוך תבניות שאליהן אני יוצקת את החומר. הוא עולה ונצמד לדפנות תוך כדי הסיבוב, ואני יוצקת פנימה עוד שכבה ועוד שכבה. למחרת, כשהחומר מתקשה, אני יכולה להוציא את הקערה מהתבנית. אני אוהבת את האפקט הגאולוגי שנוצר כאן: הוא לא פרי השראה חיצונית, אלא נובע מפעולת היצירה עצמה, שמובילה לצורה ולמראה הזה של החומר. השכבות לא נוצרות מתוך נסיון לחקות את הקיים בטבע, אלא בשל טבעה הפיזי של העבודה.

״את השליטה בחומר רכשתי עם הזמן. אני רוצה שהקערות תהיינה באותו הגודל כך שניתן יהיה להשתמש בהן יחד. אני לא אוהבת סטים שכל החלקים שמרכיבים אותם זהים, אז אני מנסה להפוך את החלקים לכמה שיותר שונים, ועדיין לשמור עליהם כחלק ממערכת מזוהה. אני חושבת שעדיין לא הגעתי לנקודה הכי קיצונית שאפשר; הכי רחוק שהגעתי בינתיים זה במערכת כלי האוכל Dinnerware vision 6.

״כשעיצבתי אותה רציתי שהכלים יתערבבו עם טעם האוכל: שהצבעים, הצורות והטעם יחברו ליצירת הארוחה ויעצימו את החוויה שלה. הכלים יכולים להשפיע על האווירה מסביב לשולחן; הם חלק מהכנסת אורחים. זאת חשיבות העבודה שלי״.

_MG_0818

_MG_0805

איפה נמצאת העבודה שלך ביחס למסורת העיצוב הדני?

״בניו יורק עבדתי אצל קרמיקאית נהדרת שנולדה בתחילת המאה ה-20; היא היתה זקנה, וכבר ביקרה בכל העולם. היו לה תובנות מעניינות, והיא טענה שהמודרניזם איננו הומני: ולראיה – אם תשאלי ילד אדם פרימיטיבי, הוא ירגיש יותר בנוח עם צורות עגולות וקמורות שמזכירות את הנוף ואת הגוף האנושי, מאשר עם צורות ישרות ו׳נקיות׳ שבני התרבות המערבית למדו לאהוב. הרי כולנו אוהבים פאטרנים וקישוטים, אבל המודרניזם לימד אותנו לאהוב נקיון.

״היא ראתה את זה כעוני וכחוסר אנושיות. היתה לה השפעה גדולה עלי, ובכל זאת אני אוהבת גם את האיכויות המודרניות של העיצוב הדני, שבמיטבו הוא טהור ונקי. אני עובדת הרבה עם הצבעוניות הנורדית שמתאפיינת בצבעים מדודים ומתונים״.

איזה פרוייקט עתידי היית רוצה לעשות?

״הייתי רוצה לעצב משהו שייוצר, אבל כנראה שלא באמת… לא מעניין אותי להגיע לשלב הייצור, זה קשה ולוקח זמן, ואילו אני רוצה להמשיך ולעבור לשלב הבא; הייתי רוצה לבדוק מה יקרה אם מישהו אחר ייצר את זה, למצוא חברה עם טכנולוגיה מעניינת שתייצר את הפרוטוטייפ שאני אעצב״.

EX_3 Anne_Tophøj_2012_1 _MG_8395

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden