כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל

הנסיכה תבוא בארבע, אבל זה יקח לה ארבע שנים

ארבע שנים לקח לניב תשבי להוציא לאור את פרויקט הגמר המצטיין שלו, איור לספר הילדים הנסיכה תבוא בארבע, עד שהגיעו אורה ניב ומיכאל פינשטין מחנות הספרים העצמאית ״מילתא״ ברחובות, שהחליטו שזה יהיה הספר הראשון שהם יוציאו לאור

כמה שבועות לפני שסיים את לימודיו במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, בשנת 2012, מצא את עצמו ניב תשבי בסיטואציה לא פשוטה: פרויקט הגמר שהוא עבד עליו לא התקדם, והוא הבין שעליו למצוא נושא חדש. למרבה המזל באחת מפגישותיו עם מרב סלומון, ראש תחום איור במחלקה, היא שלפה במקרה מהתיק את הספר הנסיכה תבוא בארבע.

״שם הסופר המתגלגל, וולפדיטריך שנורה, והאיורים המקסימים של המאיירת הגרמניה רוטראוט סוזנה ברנר, משכו אותי״, הוא מספר. ״קראתי את הטקסט הקצר בנשימה אחת והתאהבתי. כשהבנתי שהספר אזל ולא יודפס שוב החלטתי לאייר אותו מחדש כפרויקט הגמר שלי״.

cover

cover2

״הנסיכה תבוא בארבע״ מספר על צבועה מלוכלכת ובודדה בגן חיות, שמבטיחה כי תהפוך לנסיכה אם רק תוזמן לבוא להתארח בביתו של מישהו. הסיפור נכתב בשנת 1959 בעבור לקט משלים קצרים בגרמנית למבוגרים, ונשען על מסורת של מעשיות שבהן נסיכות מסייעות לחיה מקוללת להפוך לנסיך וזוכות לאהבה. שנורה הפך את היוצרות וכתב אנטי-אגדה שבה, לשם שינוי, הדמות הנשית מכוערת – וספוילר – מתגלה כשקרנית ואינה עוברת מהפך במראה, אך בכל זאת זוכה לאהבה.

בשנת 2000, כעשור לאחר מותו, איירה ברנר את הטקסט והפכה אותו לספר ילדים. בסמיכות הוא יצא במהדורה עברית בהוצאת ״כתר״ בתרגומה הנפלא של אלומה רז. ״גיליתי שהספר אהוב על ידי כל כך הרבה אנשים ובכל זאת, ככל שידוע לי, הוא לא זכה להצלחה מסחרית רבה מספיק בארץ. בהוצאה, על כל פנים, החליטו לא להדפיס עוד את הספר ואי אפשר להשיגו זה מכבר על המדפים״.

בעבודה על הספר היו לא מעט אתגרים, מספר תשבי. הראשון היה ליצור גירסה מחודשת לסיפור שכבר אוייר, ולהצליח לשחרר את המחשבה על האיורים האהובים של ברנר. אתגר אחר היה לסגנן את דמות הצבועה כדוחה ומכוערת ובו בזמן חיננית ושובת לב. ״בסיפור הזה יש אמירה די חתרנית על חופש. קיים בו דיאלוג פנימי בין טבעי ומבויית, חופש וגבול, פרא וריסון. המספר חומל על הצורך של הצבועה לשקר, מזמין אותה לביתו, ובכך משחרר אותה מכבליה ומבדידותה. הוא מתאהב בחייתיות ובחיות שבה, שמונגדת לדמותו המהוגנת, כפי שציירתי אותו. בשל כך גם בחרתי לצייר את הבית שלו כמעין ג׳ונגל מלא בצמחים, עציצים ומטפסים כאלגוריה לשחרורה לחופשי.

״בחרתי להשתמש בפלטת צבעים מצומצמת של ורוד וטורקיז, צבעי נסיכות חלומיים, ומנגד חום ושחור (וגם לבן בל נשכח), מתוך כוונה ללכת יד ביד עם מלאכת הסיפור התחבולנית, שמובילה תוך כדי קריאה להבנה שלא מדובר באגדת נסיכות או סיפור אהבה מתקתק. כך גם בעיצוב העטיפה שבצדה הקדמי ורודה כמעט לחלוטין ובגבה תקריב פרוותי חום. בניגוד לפרויקט הגמר, הפעם השקענו בהדפסה איכותית של ארבעה צבעי פנטון יפים יפים, שאיפשרה לי להרכיב ולדייק כל גוון צבע ולבקש מהדפס לחבל וללכלך עוד ועוד את החום.

״אני מוצא בסיפור המינימליסטי הזה מחשבות יפות בהקשר לחמלה וקבלה ולגזענות ודעות קדומות. הוא שובר מוסכמות בצורה כל כך חיננית ונונשלנטית ונותן מקום למה שלא יפה אובייקטיבית; לאפשרות שהמכוער יזכה באהבה והפגום יזכה בחמלה. הוא מצביע על כך שהיופי הוא בעיני המתבונן, לא באופן הקלישאתי, אלא באמת, הלכה למעשה״.

spread spread2

עם סיום הלימודים תשבי ניסה להוציא לאור את הספר אך ללא הצלחה. שנתיים לאחר מכן הצגתי את הספר בתערוכה ״משחקים במוזיאון העיצוב״, שאצרתי במוזיאון העיצוב חולון. זכרתי את האיורים הנפלאים של תשבי מהביקור בתערוכת הבוגרים, וזו הייתה התקופה שעבדתי בה על שבוע האיור הראשון, כשתשבי נחשב כבר אז לאחד הבולטים בקרב הדור החדש של המאיירים.

מבין 24 הספרים שהוצגו בתערוכה, ״הנסיכה תבוא בארבע״ היה יוצא דופן, מכיוון שהוא היה היחיד שלא יצא לאור, והודפס רק כפרויקט גמר. זו לא הייתה בחירה מובנת מאליה, אבל יחד עם גלית גאון – שהייתה אז האוצרת הראשית של המוזיאון – החלטנו להציג את הספר בכל זאת מכיוון שסברנו שהקו האיורי של תשבי והאופן שבו הוא נתן לסיפור פרשנות עכשווית ייצגו נאמנה את מהות התערוכה: ספרים שמציגים סוגים שונים של ילדות, של ילדים ושל ההורים שלהם; של חלומות, חששות, פנטזיות ופחדים. ספרים שמציגים סיפורים שאמנם דומים לסיפורים שמופיעים בספרי ילדים מזה שנים, אך מה שייחד אותם היו האיורים שמלווים את העלילה, מאירים צדדים נוספים שלה ומוסיפים שכבות ורבדים נוספים של משמעות שלא קיימים בהכרח בטקסט הכתוב.

באותה תקופה פנו אל תשבי אורה ניב ומיכאל פינשטין, שבדיוק פתחו חנות ספרים עצמאית חדשה ברחובות בשם מילתא. הם סיפרו לתשבי ש״הנסיכה״ הוא אחד מספרי הילדים האהובים עליהם ושהם אהבו את האיורים שלו. הם הצטערו על כך שהם לא יכולים לצרף אותו אליהם למדפים והציעו להוציא אותו לאור במהדורה מחודשת. ״כולנו הסכמנו שראוי לחשוף דור חדש של ילדים (וגם מבוגרים!) ליצירה הזו ומשם יצאנו לדרך״, אומר תשבי.

תהליך הסדרת הזכויות מגרמניה היה ארוך, ובמקביל אליו הגיעה ברנר להעביר סדנת אמן אורח בבצלאל. ״התכתבנו לקראת בואה, הצגתי לה את הספר וקבענו להיפגש בארץ. ברנר היא מאיירת חשובה בגרמניה, איירה עשרות ספרים, זוכת פרסים. התרגשתי וגם קצת חששתי מהתגובה שלה לאיורים שלי. נפגשנו בירושלים, היא התלהבה מהאיורים, ואף הציעה להוציא אותם לאור בהוצאה שבבעלותה. זו הייתה מחמאה גדולה והתרגשות אדירה, אבל לצערינו בגלל ענייני זכויות יוצרים, לא יכולנו בסוף להוציא אותו בגרמניה – שגם בה, אגב, הצטערתי לשמוע ממנה שהספר מודפס כיום רק בפורמט מוקטן ובהדפסה פחות איכותית מהמקורית.

illustration2 illustration1 illustration3

הנסיכה תבוא בארבע מצטרף למגמה ההולכת ונרחבת של יצירות איכותיות לילדים שאוירו מחדש באקדמיות לעיצוב וזוכות לראות אור בשנים האחרונות, כמו המפוזר מכפר אז״ר שאיירה נטלי וקסמן שנקר או עוג מלך הבשן שאייר אביאל בסיל. בסמיכות מקרים מקרית, בחודש ספטמבר יראה אור ספר ילדים נוסף שאייר תשבי: ״שר הילדים״ (הוצאת ספרית פועלים), שיר שכתבה לאה גולדברג ופורסם לראשונה בספרה ״מה עושות האיילות״ ב–1949. השיר המחורז מספר על קוסם מזוקן בעל מראה מיוחדת שמשתקפים בה חלומות של ילדים בלילה. גם במקרה הזה העבודה על הספר החלה בסמיכות לסיום לימודיו של תשבי ונמשכה במקטעים לאורך ארבע שנים.

״זה לא מובן מאליו שחנות כזו קטנה מקבלת החלטה להוציא לאור ספר, בטח בהתחשב במצב הנוכחי והחולה למדי של שוק הספרים, שבו מרבית ההוצאות נלחמות כדי לשרוד ונזהרות מאוד להוציא ספרים, ובמיוחד בצילו של ביטול של חוק הספרים לאחרונה״, מסכם תשבי. ״אולי זה גם צעד מתבקש כאלטרנטיבה למצב הקיים: אורה ומיכאל עבדו שניהם באחת מרשתות הספרים הגדולות, ובעקבות השינויים שחלים ברשתות בשנים האחרונות הם החליטו לפתוח חנות עצמאית. זו חנות מקסימה, עם המון אופי, וקטלוג ספרים סלקטיבי ואיכותי שהם בחרו בפינצטה. מגיעה להם הערכה רבה על הקפיצה גם למים העמוקים של הוצאות הספרים״.

illustration5

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden