כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

שרפרפים במכון טכנולוגי חולון

פורטפוליו News: בתערוכה שרפרפים, שתיפתח ביום חמישי 12.1 בפקולטה לעיצוב במכון טכנולוגי חולון, 22 מעצבים הרכיבו שרפרף מקיט זהה המורכב מארבעה חלקים. אוצר: גיא בר סיני

צילום: מאיר קרמר

בעולם שבו גישת הקוד הפתוח בעיצוב צוברת פופולריות הולכת וגדלה, עולות שאלות בדבר מערכת היחסים בין המעצב לבין המשתמש. חפצים המעוצבים בגישת הקוד הפתוח מגיעים לרוב כקבצים ״סגורים״. כלומר, המשתמש מוריד קבצים קבועים של אוביקט, המלווים בהוראות הרכבה. לצד היות הקבצים ״סגורים״ ישנם לא מעט משתמשים הבוחרים להתערב בהוראות ההרכבה של מוצרים אלו במהלך בנייתם, דבר היכול לבוא לידי ביטוי בתוספת או החלפת צבעוניות, בשינוי המבניות, בשינוי יעוד ועוד, כשמהלך זה קורה ללא הכוונתו ותכנונו של המעצב שהעלה את הקובץ לרשת.

״כשחקרתי את הנושא מצאתי שהמקום הזה מזמין דיון ובעקבותיו ביקשתי לחקור את המתח הנוצר בין המעצב לבין המשתמש״ אומר בר סיני. ״האם אני כמעצב יכול ליצור אובייקט שישמור מצד אחד על קווי עיצוב ברורים שאני בחרתי, ומצד שני יאפשר למשתמש מרחב פעולה ההופך אותו לשותף פעיל בתהליך עיצוב האובייקט?״.

כצעד ראשון עיצב בר סיני ״קיט״ להרכבת שרפרף. הקיט מורכב מארבעה חלקים זהים שצריך לחבר ביניהם, אך הם מגיעים ללא אמצעי החיבור וללא הוראות הרכבה. כלומר, המשתמש מוזמן להתערב ולהחליט על האופן שבו הוא יחבר בין היחידות לבניית השרפרף. אז הוא בחר קבוצה אחת של מעצבים תעשייתיים לבדיקת אופן ההתערבות שלהם בבניית השרפרף. אלה נבחרו מאחר וכמעצבים הם שואלים שאלות על מבנה, על אופני חיבור ועל צורה כחלק מחיי היום־יום שלהם. בהתייחס לכך, בר סיני בחן את השיח המתקיים בבניית האוביקט עצמו ללא צירוף הוראות הרכבה בינו לבין המעצבים שקיבלו את ה״קיט״. תוצאות השיח מוצגות בתערוכה שמראה אופנים וגוונים שונים של ״דיבור״ בין שני יוצרים, האחד שיצר את ״אבני הבניין״ והאחר שהרכיב מהם את ״הבניין״.

״אני רואה את המחקר על הדינמיקה בין המעצב למשתמש מתפתח ויוצא את גבולות עולם העיצוב, ומזמין אנשים מהרחוב ליצור בעצמם שרפרפים עם הקיט שיצרתי. מעניין אותי לבחון את ההבדל בין מערכת יחסים בין מעצב ומשתמש מומחה, לבין מערכת היחסים בין מעצב ומשתמש שאינו מומחה״.

כל המשתתפים בתערוכה הינם מרצים מסגל ההוראה במחלקה לעיצוב תעשייתי בפקולטה לעיצוב, מכון טכנולוגי חולון: סטודיו Reddish – נעמה שטיינבוק ועידן פרידמן, שלומית באומן, שולי שטראוס, אילון ערמון, עדי כתרי, סטודיו Kulla – עדי שפיגל וקרן תומר, תומר ספיר, אירה רז׳בסקי, עופר זיק, אילונה לב, דודי ראב״ד, יניב ברפמן, עדיטל אלה, יונתן הופ, שיר אתר, אורי בן צבי, לוקה אור, גד צ׳רני, איתי אהלי, וגלינה ארבלי.

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden