כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

סיכום 2017: פורטפוליו מסכם שנה בעולם האופנה הישראלי

פתיחת קניון האופנה גינדי TLV והחסות שנתן לשבוע האופנה, מעצבים מעבירים את הפוקוס לזירה הבין־לאומית, המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר מדורגת במקום 6 בעולם, רונית אלקבץ במוזיאון העיצוב חולון, העיסוק המצפוני באופנה מהירה והכניסה הישראלית של פוקס לקמעונאות אונליין > פורטפוליו מסכם שנה בעולם האופנה הישראלי

מתוך שבוע האופנה 2017. צילום: idocvm

מרץ > שבוע האופנה גינדי תל אביב

שבוע האופנה תל אביב נערך בחודש מרץ בפעם האחרונה בשיתוף ובחסות קניון האופנה של גינדי. למרות הביקורת הרבה על כך שהאירוע נערך בקניון, אחד הכוחות שמהווים את הסכנה הגדולה ביותר ליצירה המקומית העצמאית, אי אפשר להתווכח על עובדה פשוטה אחת – הוא איפשר למעצבים ישראליים רבים להציג על מסלול ולזכות לחשיפה מקומית ובין־לאומית חשובה, הן באמצעות כלי תקשורת ישראלים והן באמצעות קניינים, עיתונאים ובלוגרים זרים, שבאו לצפות באירוע.

2018 > הציפייה כי המסך יירד על שבוע האופנה עם סיום השותפות עם גינדי התבדתה עם ההודעה כי שבוע אופנה נוסף מתוכנן לחודש מרץ הקרוב, והפעם בשיתוף פעולה עם מחלקת האירועים של עיריית תל אביב. על פי התכנית צפויים לקחת חלק השנה גם מעצבי אופנה וגם מעצבי תכשיטים מקומיים, שעתידים להעלות תצוגות משולבות.

מרץ > פתיחת קניון האופנה גינדי tlv fashion mall

בהשקעה של כ־1.5 מיליארד שקלים נפתח בחודש מרץ האחרון קניון גינדי בתל אביב, שכולל כ־180 חנויות על שטח של 2,500 מ״ר. בניגוד לקניונים אחרים, הקונספט המיתוגי הוא ״קניון אופנה״ באופן מובהק, מה שמסביר את העובדה שיש בו רוב מוחלט של חנויות בגדים, אביזרים ותכשיטים. על מנת לבדל אותו מקניונים אחרים אף נעשה מאמץ כביר לפתוח בו חנויות שאין בקניונים אחרים כדוגמת Cos או Zara Home.

2018 > בחודשים שחלפו מאז ההשקה עולה הקניון לכותרות תחת השאלה האם מדובר בהצלחה או כישלון והאם קניון שכולו אופנה הוא רלוונטי, במציאות שבה יותר ויותר אנשים עוברים לצרוך בחנויות מקוונות.

הד מיינר. צילום: יח״צ

יוני, ספטמבר > מעצבים ישראלים פונים אל השוק הבין־לאומי

מעצב בגדי הגברים הישראלי הד מיינר מצטרף אל לו״ז התצוגות הרשמי של שבוע האופנה בפריז, ובאותה עת מעצב האביזרים גולן טאוב חשף את קולקציית הביכורים שלו בעיר האורות. שתי דוגמאות אלו הן קצה הקרחון – הגישה החדשה שפושה בקרב הדור הצעיר של המעצבים המקומיים קובעת International First. באמצעות חדרי תצוגה בבירות האופנה או חנויות מקוונות, הם פונים אל הקהל בחו״ל, לעיתים תוך ויתור על הקהל המקומי או על נקודות מכירה בישראל. במילים אחרות, זה לא שאין מעצבים מקומיים חדשים, פשוט לא רואים אותם בתל אביב.

2018 > יש לשער שהתופעה תלך ותחריף. לאור השתלטותן של קבוצות שליטה גדולות על השוק המקומי (קבוצת פוקס, קבוצת קסטרו־הודיס, קבוצת גולף־עדיקה, גוטקס מותגים), המעצבים והמותגים העצמאיים נדחקים החוצה.

יובל בר ישראל, מתוך התצוגה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר וניו באלאנס. צילום: איתן טל

אוקטובר > המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר במקום 6 בעולם

למרות הצלחות שנרשמו בעבר, נדמה שאף אחד לא ציפה להפתעה הזו – המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר – בראשות לאה פרץ – דורגה במקום ה־6 בעולם בין האקדמיות המובילות בדירוג השנתי של האתר ביזנס אוף פאשן. לאור השפעתו של האתר הבריטי על סדר היום האופנתי ולאור דקדקנות הסקר (תשאול תלמידים, כימות פרסים והישגים, השוואת תוכניות לימוד וכדומה) מדובר בהישג יוצא מגדר הרגיל, שמשמעותו העיקרית היא הכרה בין־לאומית במוסד אקדמי ישראלי.

2018 > בסיום שנת הלימודים הנוכחית המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר עתידה למנות ראש/ת מחלקה חדש/ה, לאחר שלאה פרץ תסיים את הקדנציה. בנוסף, מכללת שנקר עומדת בפני איחוד עם אוניברסיטת תל אביב. האם המהלכים האלה יסייעו למחלקה לעיצוב אופנה לשמור על הישגיה ומעמדה? לשנת 2019 הפתרונים.
(גילוי נאות: הכותב משמש מרצה במחלקה לעיצוב אופנה)

חורף 2017/18 של רנואר. צילום: לנס הפקות, אלירן אביטל

ספטמבר > הווידוי של המעצב הראשי של רנואר

נאומים בפתח תצוגות אופנה הן לא דבר נדיר בישראל, אבל תצוגת אופנה שנפתחת בווידוי דווקא כן. ״מצאנו את עצמנו עורגים לזמנים אחרים״, אמר רון קאהן, המנהל האמנותי של רנואר, מול קהל של כ־1,000 איש בפתח תצוגת הסתיו של המותג. ״בעידן של עומס ורעשי רקע, המאבק של תעשיית האופנה – על תשומת ליבו ועל כיסו של המתלבש, על אמירה מקורית בנוף של שיבוטים אופנתיים – זקוק לרענון, לסוג של הפעלה מחדש״. זו אולי אחת הפעמים הבודדות שנציג רשמי של אחד המותגים הגדולים בישראל מצביע על כך שמשהו בשיטה הקיימת לא רק שלא עובד אלא גם מעייף מאוד, וכבר בשל כך מדובר ברגע משמעותי.

2018 > בעוד שההצבעה על הבעיה חשובה מאוד, היא נותרה בסופו של דבר יתומה. קהאן דיבר על העודף שמאפיין את התעשייה, על המירוץ למחיר הנמוך, אבל עדיין לא סיפק פתרונות של ממש. לראיה, קמפיין החורף האחרון של רנואר התמקד בין היתר במעילי נשים במחיר של 199 שקלים, אסטרטגיית שיווק ששוב מפנה את הזרקור אל הצרכנות ולא אל העיצוב. האם העונה הבאה כבר תכלול גישה אחרת?

רונית אלקבץ בשמלה של אלבר אלבז, שבוע האופנה גינדי 2015. צילום: גיל חיון

נובמבר > התערוכה ״ז׳ה טם, רונית אלקבץ״ במוזיאון העיצוב בחולון

אמנם נעשו מאמצים לשוות לתערוכה ״ז׳ה טם, רונית אלקבץ״ במוזיאון העיצוב חולון חזות אמנותית ופוליטית, אבל זו קודם כל תערוכת אופנה, ובמידה רבה תערוכת האופנה המקומית הראשונה בארץ מזה זמן רב. דרך סיפורה האישי והמקצועי של אלקבץ האוצרת יערה קידר (בשיתוף אוצרותי עם שלומי אלקבץ, אחיה ושותפה לדרך של רונית אלקבץ), השכילה להראות כיצד אופנה היא גוף נוכח בחייו של אדם, ולעיתים אף הציר המארגן שלהם. מבעד לעיצובים עוצרי נשימה והעמדה כמעט גותית, נפרסת תפיסתה וחזותה האסתטית של האמנית שהייתה אלקבץ במלוא כוחה.

2018 > בשנת 2018 צפויה להיפתח כחלק מחגיגות ה־70 למדינת ישראל תערוכת 100 שנות אופנה ישראלית במוזיאון ישראל בירושלים, באוצרותה של תמרה יובל ג׳ונס.

TERMINAL X, צילום מסך מתוך האתר

נובמבר > קבוצת פוקס משיקה את טרמינל x

קבוצת פוקס חנכה את טרמינל X – קניון אופנה מקוון בהשקעה של כ־40 מיליון שקל., במטרה לתת מענה לבעיה הקריטית ביותר של תעשיית האופנה המקומית כיום – בריחת כסף החוצה, כתוצאה מכך שיותר ויותר ישראלים קונים אופנה בחו״ל באמצעות חנויות בין־לאומיות מקוונות וטיסות לואו־קוסט. על מנת להפוך את האתר לאטרקטיבי האסטרטגיה של האתר נעוצה במגוון המותגים הנמכר בו (כולל מותגים בייבוא מקביל כמו יוניקלו, שאינם זמינים בישראל) ושילוח תוך 24 שעות בלבד.

2018 > על פי דיווחים בכלי תקשורת שונים ענקית השופינג המקוון אמזון עשויה לפתוח מרכז לוגיסטי ומחסני ענק בישראל, על מנת לספק את הדרישה המקומית. זהו צעד שעלול לאיים עוד יותר על הקמעוניות הישראליות, שכבר כיום מתמודדות עם החזית הבין־לאומית של אמזון, אי־ביי, אסוס ועלי אקספרס.

דצמבר > שידור התכנית ״המערכת״ על נזקי האופנה המהירה

הדיון על צרכנות יתר, אופנה מהירה והאפקט שיש לבגדים זולים מגיע סוף כל סוף אל הפריים טיים הישראלי. במסגרת פתיחת העונה של תכנית התחקירים ״המערכת״ של רשת, שנסעה עד להודו, תוארה באופן מקיף למדי הבעיות שיוצרת השיטה המכונה אופנה מהירה וההשלכות של צריכת יתר של בגדים זולים. העניין של התכנית, השייכת לזכיינית תכנים פופולריים, משקף את העובדה שצריכה מודעת של אופנה, בדומה לצריכת מזון מודעת שאפיינה את העשור האחרון, מטפסת במעלה סדר היום הציבורי.

2018 > מה צפוי בשנה הבאה? כלום, ככל הנראה. שיחות עם מעצבים במותגים ישראלים מובילים מעידות על שאננות מסוימת: בניגוד למותגי אופנה זרים, שמתייחסים לנושא הקיימות באמצעות קולקציות מתחשבות בסביבה, בישראל עדיין לא מסתמנת גישה דומה.

לקריאה נוספת
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden