כל מה שחשוב ויפה

פחות ופחות. גופי התאורה המינימליסטיים של אריאל צוקרמן מפתיעים בכל זווית

אחרי שעיצב גופי תאורה לקניון אופנה בבלגרד והשתתף בתערוכה בביאנלה לאדריכלות בוונציה, מעצב התאורה אריאל צוקרמן משיק קולקציית גופי תאורה חדשה שמבוססת על אשליה אופטית ונראית שונה מכל זווית

Yuval:

הי אריאל, מה שלומך?

Ariel:

הכול טוב

Yuval:

תתחדש על הקולקציה החדשה, נראית טוב!

Ariel:

תודה רבה, משתדלים

Yuval:

בכלל נראה לי שלא משעמם לך – ונציה, בלגרד, תל אביב…

Ariel:

צריך לייצר עניין בחיים, ובעיקר בעבודה: בכל זאת, העבודה זה הדבר שאנחנו עושים רוב היום

Yuval:

זה נכון. בוא נתחיל בכך שתספר קצת על עצמך לטובת מי שלא מכיר

Ariel:

למדתי במחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר (סיימתי ב־2004). מיד אחרי הלימודים התחלתי לעבוד בכתר פלסטיק מ־2005 ועד 2015. למדתי שם המון, תכנון ועיצוב מוצרים לשוק האמריקאי והאירופאי בעיקר. במקביל פתחתי בשנת 2010 סטודיו משלי: התחלתי בתאורה, ריהוט ומוצרי צריכה, ועם הזמן הפוקוס הלך יותר לכיוון התאורה

Yuval:

אתה יודע להגיד למה הפוקוס עבר לתאורה? מה מושך אותך בתחום?

Ariel:

האור נותן עוד ממד למוצר. כלומר, אם רגילים לעבוד בעיצוב מוצר בשלושה ממדים בדרך כלל, בתאורה נוסף עוד ממד: גוף תאורה כבוי ומואר יכולים להראות ולהרגיש שונים או משלימים. תהליך העבודה שלי הרבה פעמים נובע מחיפוש ומחקר של חומר וצורה, כשמוסיפים את נושא התאורה לתוך המשתנים האלו יכולים להיווצר שילובים מעניינים ופרקטיים

אריאל צוקרמן, קולקציית oi. צילומים: יואב גורין

 

אריאל צוקמן. צילום: יואב גורין

הקולקציה מבוססת על אשליה אופטית שבה מוצגת קובייה תלת־ממדית דרך שרטוט קווי בלבד, כך ששתיים מהפאות מוחסרות מהמבנה – דבר שמאפשר לעין האנושית לפענח צורות שונות המוצגות מזוויות שונות של אותו הגוף

Yuval:

בוא נדבר על הקולקציה החדשה, שעוסקת באשליה אופטית. מה אתה יכול לספר עליה?

Ariel:

הקולקציה מבוססת על אשליה אופטית שבה מוצגת קובייה תלת־ממדית דרך שרטוט קווי בלבד, כך ששתיים מהפאות מוחסרות מהמבנה – דבר שמאפשר לעין האנושית לפענח צורות שונות המוצגות מזוויות שונות של אותו הגוף. השימוש בטכנולוגיית לד מאפשר הפחתה של מסה וחומר ויוצר נראות מינימליסטית, דקיקה ונקייה, שמדגישה את יכולתו להיראות שונה מכל זווית. הקולקציה כוללת גוף צמוד קיר, שולחני ותלוי. ריבוי של הגוף התלוי מייצר קומפוזיציות חדשות ומפתיעות שנוצרות מהחללים הנגטיביים והפוזיטיביים שביניהם.

דרך אגב, השם של הקולקציה, oi, מייצג את ראשי התיבות של optic illusion

Yuval:

ומה אתה יכול לספר על התהליך? מאיפה הגיע הרעיון? ומה קרה בינו ועד לשלב הביצוע?

Ariel:

הרעיון הגיע מביקור שלי במוזיאון לאמנות במדריד לפני מספר חודשים: ראיתי אוביקט גאומטרי קובייתי דקיק, וחשבתי לעצמי לפתח את הנושא כשאחזור לארץ. עבר קצת זמן אחרי שחזרתי, והתחלתי להתעסק עם הפיאות שאפשר להחסיר מהמבנה ועדיין לשמר צורה קובייתית, במינימום חומר, ואז להכניס את הכל לפרופרוציות של גודל פונקציונלי, חומר, סוג תאורה וכו׳. נעשו הרבה דגמים פיזיים וממוחשבים עד שהגענו למינימליזם הרצוי

Yuval:

קווים גיאומטריים זה משהו שמושך אותך במיוחד? כי גם גופי התאורה שעיצבת לקניון האופנה בבלגרד מתאפיינים בקווים גיאומטריים, נקיים וישרים

Ariel:

כן, אני מתעסק הרבה בהפשטה של צורות ובסוף הרבה פעמים מגיע לגיאומטריה נקיה. הקולקציה הזאת במיוחד מדגישה את המשפט less is more

גופי התאורה בקניון בלגרד. צילומים: איתי סיקולסקי

Yuval:

ספר קצת על תהליך העבודה בבלגרד, איך הם הגיעו אליך, מה היה הבריף וכן הלאה

Ariel:

משרד האדריכלים רן ומוריס, שתכנן את הקניון בבלגרד, רצו להשתמש בקולקציה שעיצבתי בעבר בעיצוב החללים של ה״סקיי־לייט״ בקניון. עשיתי מספר הדמיות בהתאם לתוכניות האדריכליות, אבל הלקוח – Plaza Centers – רצה גופים גדולים יותר. כך התחיל תהליך של מספר סקיצות שעשיתי על בסיס גופי תאורה שהצגנו בשנה שעברה בביאנלה לאדריכלות בוונציה. לקחתי את הגופים והגדלתי אותם פי שלוש כדי לקבל את האפקט הרצוי. את הכל מיקמנו בהדמיות בפרופורציות ומשם המשכנו לבחירת צבעים, חומריות וכו׳. בסופו של דבר הפרויקט כולל שישה סוגי גופי תאורה, כ־30 בסך הכל. חלק מהם בקוטר של שלושה מטרים ובגובה של שני מטרים, כך שמדובר בגופים גדולים.

גופי התאורה מיוצרים מלוח שמשני צדדיו אלומיניום ובמרכז חומר פלסטי מוקצף – בשמו המקצועי Xbond – כשאת הלוחות מצפים פויילים דקורטיביים. בחירת החומר היתה תהליך למידה. מלכתחילה רצינו להשתמש בפח אבל המשקל יצא עצום. ניסינו להתשמש בפלסטיק מוקצף שלא היה מספיק חזק, ובסוף השימוש באלומיניום עם הפלסטיק נתן חוזק מצד אחד ומשקל קל יחסית מצד שני. בפרויקט נעשה שיתוף פעולה בשלוש ארצות: הסטודיו שלי בתל אביב, היצרן בבודפשט, והקניון בבלגרד

Yuval:

אז אם נלך רגע עוד צעד אחורה, מעניין אותי הפרויקט בוונציה. איך זה קרה

Ariel:

קיים גוף בשם GAA שנתמך על ידי משרד התרבות של האיחוד האירופאי (או משהו בסגנון), שכל שנה מארגנים תערוכה גדולה בשני ארמונות במרכז ונציה עם עיצוב/אמנות/אדריכלות עכשווית. הם פנו אלי ושאלו אם ארצה להציג. שמחתי כמובן, וקיבלתי מלגה ממפעל הפיס שמימן את עלות ההצגה בתערוכה. קארים רשיד הציג עבודה חדשה בצמוד לעבודה שלי…

הקישור והאוצרות נעשו על ידי הגלריה האנגלית Mos. שיתפתי פעולה עם שני מפעלים איטלקיים שמתמחים בעבודה עם חומרי גלם איכותיים לתעשיית העיצוב – מפעל השיש Carrara Design Factory ומפעל המתכת Toscari. בסוף נולדו שני גופי תאורה מרהיבים ומלאי נוכחות שהוצגו בתערוכה Time Space Existence.

CONE הוא גוף תאורה שעשוי משיש קררה, אבן שיש שמקורה באיטליה בעיר קררה. זה שיש בהיר ומלכותי הנפוץ עוד מימי האימפריה הרומית, שעשה קאמבק רציני לעולם העיצוב כחלק ממגמה של חזרה לטקסטורות מהטבע בעולם העיצוב בכלל ובעולם עיצוב הפנים בפרט. גוף התאורה עשוי מקונוס בודד שאפשר להוסיף לו קונוסים נוספים ליצירת מראה דרמטי ומושך תשומת לב.

A-Symmetric הוא גוף תאורה בעל מבנה מתכת א־סימטרי עם גימורים שונים לכל אוביקט. הוא עשוי ממתכת עם הגימורים הייחודים של חברת טוסקרי, בית מלאכה איטלקי מבוסס, שמייצר כמה אייקונים לתעשיית האדריכלות והעיצוב העולמי. התלייה של גופי התאורה השונים מאותה הסדרה אחד ליד השני יוצרת סדרה של גופים דומים בעלי גימורים וזוויות שונות. המבט מזוויות שונות על הגופים התלויים מגלה מראה עשיר, מסקרן ומשתנה

גופי התאורה שהוצגו בביאנלה לאדריכלות בוונציה. צילום: סטודיו p.r

Yuval:

אז אחרי שדיברנו על ונציה ובלגרד והקולקציה החדשה – מה מבחינתך משותף בין גופי התאורה שאתה מעצב? האם יש לך איזה עקרונות שאתה דוגל בהם? שפה שחשוב לך לדבוק בה?

Ariel:

אני מנסה לתמצת את הדברים בתהליך העבודה, לנסות להגיע למהות של צורה ואיך שהיא מיוצגת על ידי החומר והאור, כשהתפקוד של המוצר – לצורך העניין גוף תאורה – מועצם ולא להיפך. מנסה להגיע למוצר פשוט וחכם. ‎

לא תמיד מצליח, מנסה… (:

Yuval:

וכשאתה בוחן את העיצובים שלך מהיום לעומת לפני חמש או עשר שנים, מה אתה מבין או יודע היום על עיצוב תאורה שלא ידעת קודם? איפה אתה מזהה שינוי ממתי שהתחלת?‎

Ariel:

אני מבין יותר את המכלול של הדברים במובן המעשי: לגוף תאורה יש מכלול שלם דברים כדי שיהיה מוצלח, דברים פרקטים כמו עלות ייצור, אריזה, שילוח. אלו לכאורה דברים שבהתחלה נוטים להזניח אבל הם חשובים‎ מאוד בסך הכללי של המוצר‎

קולקציית oi. צילומים: יואב גורין

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden