כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

מירב שחם, האזרח ק

עיצוב, קולנוע וטלוויזיה: מה יכול להיות יותר טוב מזה?

לפני שנה הקימה חגית רייכל את קפסולה, מרכז לסדנאות מקצועיות בקולנוע, טלוויזיה וניו־מדיה. כעת היא יוזמת כנס עיצוב לקולנוע וטלוויזיה, ״מדיומים נושקים, כלים ויזואליים שהמטרה שלהם היא לספר סיפור, לברוא עולם״

Yuval:

הי חגית, מה קורה? מה שלומך?

Hagit:

הי יובל 🙂 אצלי נהדר, תודה. איך אצלך?

Yuval:

גם, לא רע בכלל. מאוד סקרן לגבי הכנס – עיצוב, קולנוע וטלוויזיה: שלושה שדברים שאני מאוד אוהב…

Hagit:

איזה כיף, גם אני! קולנוע וטלוויזיה הם האהבות הגדולות שלי. עיצוב סטים ועיצוב גרפי תמיד ריתקו אותי, אני רואה בהם מדיומים נושקים, כלים ויזואליים שהמטרה שלהם היא לספר סיפור, לברוא עולם

Yuval:

אז רגע לפני שנדבר על התכנים של הכנס, ספרי כמה מילים על עצמך ועל קפסולה לטובת מי שלא מכיר

Hagit:

אני מגיעה מהתחום של קולנוע וטלוויזיה. סיימתי תואר ראשון בקולנוע במכללת ספיר לפני כ־15 שנה. בהמשך גם למדתי לתואר שני בקולנוע באוניברסיטת תל אביב (לא סיימתי, סליחה אבא). אחרי התואר הראשון עבדתי קצת בהפקות ואז הגעתי לאיגוד הבמאים. האיגוד פועל לשפר את מעמדם של הבמאים.ות, דואג לשמירת הזכויות שלהם ולוקח חלק פעיל במהלכים ובמאבקים שונים להמשך קיומה של תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בארץ ולשמירה על חופש הביטוי וחופש היצירה.

בארבע השנים האחרונות שלי באיגוד שימשתי כמנכ״לית האיגוד ולפני כן הייתי אחראית תחום התוכן, האירועים והפרויקטים, ויזמתי והפקתי מאות אירועים וסדנאות מקצועיות בנושאים שונים. לפני קצת פחות משנה, אחרי עשר שנים אינטנסיביות באיגוד, החלטתי לפנות לדרך עצמאית והקמתי את קפסולה – מרכז לסדנאות מקצועיות בקולנוע, טלוויזיה וניו מדיה.

ענבל קפלן, לקראת המיזוג של רשת וערוץ 10

ערד שאואט, נורמן

חגית רייכל

בקפסולה אנחנו מציעים סדנאות ממוקדות, חדשניות ומקוריות, כאלו שלא קיימות בשוק, בהנחיית היוצרים.ות ובעלי.ות המקצוע המובילים בתעשייה. המטרה שלנו היא להעניק למשתתפים כלים פרקטיים, שאת חלקם לא רכשו במסגרת הלימודים, לחזק ולזקק את המיומנויות המקצועיות שלהם כדי שיוכלו להתמודד עם הדרישות הקיימות בשוק, ולהעשיר ולחשוף אותם לתהליכי היצירה מנקודות מבט וגישות שונות

Yuval:

איזה כלים לדוגמה?

Hagit:

רוב הדגש בלימודים הוא על היצירה. מניסיוני האישי וגם מפניות שקיבלתי מיוצרים לאורך השנים הבנתי שחסרים הכלים הפרקטיים שהיוצרים צריכים ביום־יום. לדוגמה, איך בונים תקציב לסרט? זה משהו שכל יוצר נדרש להכין כשהוא מגיש בקשת תמיכה מאחת הקרנות, אבל זה משהו שלא נלמד בבית הספר. עוד דוגמאות: איך כותבים סינופסיס? איך מכינים ברייקדאון לצילומים? אילו מקורות מימון קיימות? איך ממקדים את חבילת ההגשה לקרנות ולגופי שידור? ועוד

Yuval:

והרעיון לכנס מאיפה נבע?

Hagit:

אנחנו חוזרים לתחילת השיחה 🙂 לשלב את האהבות הגדולות שלנו, מה יכול להיות יותר טוב מזה? 🙂

אני ממש נרגשת לקראת הכנס. כנס ראשון מסוגו בארץ שיפנה זרקור לשילוב ביניהם ושיעניק למשתתפים הזדמנות נדירה לשמוע את היוצרים.ות המובילים.ות בתחום חושפים את תהליכי היצירה שלהם. מהרגע שהתחלתי בשלב התחקיר לקראת הכנס ובעקבות השיחות שקיימתי עם המנחים.ות אני מגלה עוד ועוד דברים חדשים וזה מרתק ומרגש אותי

Yuval:

תני איזו דוגמה / שתיים שאת מחכה להן במיוחד?

Hagit:

וואו, קשה לבחור; אני מחכה להכל. אבל אני מחכה בקוצר רוח לשמוע את ערד שאואט, מבכירי מעצבי ההפקה בתעשייה. הוא עיצב כל כך הרבה סטים, בארץ ובחו״ל, ומעניין אותי לשמוע על תהליך היצירה שלו, על ההבדלים בין ההפקות בארץ ובחו״ל, בין קולנוע לטלוויזיה, על השראות. 

ערד, לדוגמה, שיתף אותי שבחו״ל מעצבי ההפקה נדרשים לכתוב על היצירה שלהם וזה חלק בלתי נפרד מ״קיט העיתונות״ של הסרט. בדיוק כמו התסריטאי והבמאי. נותנים לתחום הזה מקום של כבוד, ובצדק!

אני גם מסוקרנת מההרצאה של ינון זינגר, אמן גרפי ומאייר שהכרתי בזכותך 😉 פניתי אליו אחרי שקראתי ראיון איתו בפורטפוליו. הוא ידבר על עיצוב אלמנטים גרפיים על הסט: עטיפות, תוויות מעוצבות, שלטים, קופסאות, לוגואים, תעודות, גזרי עיתונים, מודעות, דרכונים וכו׳; כל הדברים שבדרך כלל תוך כדי צפייה לא שמים לב אליהם, אבל הם אלו שתורמים ליצירת עולם חזותי מלא ומלוכד

Yuval:

ינון! הוא אכן מעולה. וזה אכן תחום שלא זוכה מספיק לכיסוי, אבל גם לא להוראה בבתי הספר לעיצוב. מה נראה לך הסיבה לזה?

Hagit:

בינינו, קשה לי להבין; זה תחום כל כך עשיר ומשמעותי. סטודנטים חייבים להחשף אליו גם בבית ספר לעיצוב וגם בבית ספר לקולנוע. אולי הסיבה קשורה במגבלות תקציב, משהו שלצערי שני המקצועות צריכים להתמודד איתו תמיד פה בארץ. כמו שכתבת, התחום שינון עוסק בו לא זוכה למספיק כיסוי. יותר מזה, אין אפילו טייטל לתפקיד. ינון ואני הסכמנו על אמן גרפי

Yuval:

כן, ולמרות זאת מצליחים להרים פה דברים מעולים. לדוגמה עיצוב הפתיחים לקולנוע וטלוויזיה של מירב שחם, שגם תרצה בכנס. אולי תגידי עליה כמה מילים?

מירב שחם, פאודה

Hagit:

אתה צודק!  זה הכישרון הענק של היוצרים פה בארץ. גם בתקציב מוגבל הם יוצרים דברים מופלאים. וואוו, מירב… מירב היא במאית, מעצבת, מאיירת ומוזיקאית. אני מניחה שכמוני אתה עכשיו מצרף לאהבות שלנו גם מוזיקה, נכון 😉

Yuval:

לגמרי

Hagit:

מירב מתמחה בעיצוב לטלוויזיה ולקולנוע. היא עיצבה פתיחים למגוון גדול של סדרות וסרטים, כמו הבלתי רשמיים, פאודה, להעיר את הדוב, האחיות המוצלחות שלי ועוד. הפתיחים שהיא מעצבת הם יצירות אמנות בפני עצמן. הפתיח שעיצבה לסרט הבלתי רשמייים הוא ממש ייחודי.

לא זכור לי סרט מהשנים האחרונות שזכה לפתיח נפרד מהסרט.‭ ‬ובנפרד אני מתכוונת שרשימת הקרדיטים לא מופיעה על גבי הסצנה הראשונה בסרט אלא בנפרד. הפתיח הוא כמו פרולוג שנותן טעימה מהסרט, מהסגנון שלו, מהקצב, עוד לפני שהתחיל. אגב, עוד תחום שלא נלמד בבתי הספר…

בנוסף, חשוב להגיד, אני מחכה ממש גם לשמוע את קארן דוידוף, שתדבר על עיצוב אפקטים מיוחדים בעבודת יד, שעושים קאמבאק גדול בעולם; את לי סעד, מעצבת גרפית שמתמחה במיתוג ואריזות גרפיות לסרטים וסדרות; ואת ענבל קפלן, מעצבת ברודקאסט בכירה, שמתמחה בעיצוב פרומואים ומיתוג ערוצים

Yuval:

אז מי שיבוא לכנס, עם מה את מקווה שהוא ייצא בסופו?

Hagit:

אני בטוחה שהמשתתפים יגלו עולמות שלא נחשפו אליהם עד כה. יקבלו השראה ויפתחו עיניים. לשמוע יוצרים כל כך מוכשרים ומגוונים, להיחשף לשיטות העבודה שלהם, לסודות מאחורי הקלעים של מאחורי הקלעים… אני אישית כבר לא יכולה לחכות ומקווה שהמשתתפים ייצאו עם דרייב ליצירה, שייצאו מאוהבים 🙂

Yuval:

אני מגיע בטוח! משהו חשוב נוסף להגיד לפני שנפרדים?

Hagit:

יש! נתלהב ביחד 🙂

אני מזמינה את כל מי שעיצוב, קולנוע, טלוויזיה והשילוב ביניהם מסקרן ומרתק אותו (כמונו) להגיע לכנס. הכנס מיועד לכולם! אני גם ממליצה להצטרף לאיוונט של הכנס בפייסבוק, שמלבד עדכונים מכיל גם תוכן נלווה, כמו לדוגמה חידון נחמד ובו מוצגים פוסטרים מינימליסטיים, אלטרנטיביים, שעיצבו מעצבים מובילים מהעולם לסרטים מוכרים. שמות הסרטים נמחקו מהפוסטרים והמשימה היא לזהות באילו סרטים מדובר. העברתי את החידון לכמה מחבריי והתוצאות מעניינות 🙂

קארן דוידוף, מעבדת הירח

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden