כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

ההצלחה שלנו היא ביכולת לברוא מציאות, שיש מי שיטען שהיא אמיתית לכל דבר

הפעם הראשונה שבה נהייתי מודע לעבודת המעצב הגרפי בסרטים ובסדרות טלוויזיה, הייתה כשפגשתי את ינון זינגר כחלק מסדרת המפגשים של איור עכשיו. רק אז זה פתאום נהיה לי ברור שכמו שהעלילה של הסדרות והסרטים שאנחנו רואים היא פיקטיבית, כך גם חלק גדול מהשלטים, הלוגואים, המשרדים והדירות שאנחנו רואים בהם. מצד שני, באותו אופן שאנחנו מאמינים לעלילה ונקשרים אחרי הדמויות, למרות שהן לא באמת אמיתיות, כך גם אנחנו לא עוצרים ואומרים רגע, אין כזה לוגו באמת. או זו לא באמת דירת מגורים אלא סט שנבנה במיוחד. או בית חולים. וכן הלאה וכן הלאה.

כך גם לגבי סדרת הטלוויזיה הרודן שצולמה בישראל, שגם בה ינון היה אחראי לכל העיצוב הגרפי שמשולב בסדרה. ביקשתי ממנו ומעידו דולב, המעצב הראשי של הסדרה, לספר על תהליך העבודה, על העבודה בלי לקוח אמיתי, איך בכלל מתחילים ועוד ועוד. אבל לפני הכל, עוד תמונה מתוך הסט שעיצב עידו והסמל של המדינה הדמיונית שעיצוב ינון:

כל הצילומים מתוך הסט: אופיר קיקו סל

כל הצילומים מתוך הסט: אופיר קיקו סל

Yuval:

הי ינון

Yinon:

הי יובל

Yuval:

שלום שלום. מה העניינים?

Yinon:

הכל מצויין, בית קפה תל אביב, עיר ללא הפסקה! מה איתך?

Yuval:

וואלה, באיזה קפה אתה יושב? ועידו איתך? ואני בסדר גמור, לא רע בכלל, אין תלונות

Yinon:

במשולש, עידו פה גם כן

Yuval:

מגניב. גם אני בקפה, אגב. לאבאיט הבימה. יותר שווה! בכל אופן, תספרו על עצמכם כמה מילים, מה למדתם, איפה, מתי, מה עשיתם מאז וכן הלאה

Ido:

מעצב אמנותי כבר למעלה מעשרים שנה, לימודי אמנות במדרשה, לימודי עיצוב במכון הטכנולוגי בחולון. מעצב סטים לסרטי קולנוע וסדרות טלויזיה, מרצה במכללה למנהל בבית הספר לעיצוב. פרויקט משמעותי אחרון הסדרה ״הרודן״ של רשת פוקס, שם הכרתי את ינון

Yinon:

בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל 2010. אמן, מאייר ומעצב גרפי לקולנוע וטלויזיה, חבר בגלריה השיתופית בנימין

Yuval:

יפה! בואו נדבר על הרודן. לטובת אלו שלא ראו את הסדרה, תוכלו לספר בכמה מילים על העלילה, מה היה התפקיד של כל אחד מכם בסדרה ואיך קיבלתם את התפקיד?

Ido:

הסדרה הרודן היא סדרה שהגה ויצר גידי רף, מי שאחראי בין היתר על חטופים והומלנד. הסדרה מגוללת את סיפורו של בארי אל פאייד, רופא ילדים אמריקאי שמחליט להתעמת עם בן למשפחה השלטת במדינת אבודין – מדינה ערבית טוטאליטארית. הפיילוט צולם לפני שנה במרוקו, ואני הוזמנתי לשם במטרה לבדוק את אפשרות צילומי הסדרה בארץ. בתחילת ינואר 2014 הוחלט לצלם את העונה הראשונה בישראל. אני הייתי מעורב כמעצב מתחילת הדרך עד להגעת הצוות בניית האולפנים התפאורה וצילומי הסדרה שנמשכו עד אוגוסט האחרון.

Yuval:

וינון?

Yinon:

אני שכבתי עם זיק! לא, האמת שפגשתי את רון (זיק) זיקנו שהיה הסט דרסר בסידרה ועובד שנים עם עידו. הראיתי לו עבודות עיצוב גרפי שעשיתי לסרטים אחרים, ולשמחתי לאחר מספר ימים פגשתי את עידו והיתר היסטוריה

Yuval:

אז מה זה אומר מעצב תפאורה אני עוד יכול להבין, נראה לי, ובטח עידו תכף יגיד על זה כמה מילים, אבל מעניין אותי קודם לבדוק איתך ינון – מה זה אומר עיצוב גרפי לסרטים ככלל ולרודן בפרט

harodan3

Ido:

אני מתפרץ, עיצוב תפאורה בכלל וברודן בפרט, מדובר על בריאת עולם שלם ופיקטיבי, והרצון וההצלחה שלנו היא ביכולת לברוא מציאות, שיש מי שיטען שהיא אמיתית לכל דבר; עיצוב מרחב של מקום, של עיר, של תרבות, דורש תחקיר מעמיק, ועבודת הגרפיקה היא חלק מרכזי בלוק של העולם שבראנו

Yuval:

זה בסדר, אני סולח לך… ינון, מה יש לך להגיד להגנתך?

Yinon:

אם להמשיך את דבריו של עידו, בעיצוב תפאורה עוסקים בבריאת עולם (פיקטיבי או ריאליסטי) ובתוך העולם הזה, כמו בעולם שלנו, יש נוכחות גדולה של עיצוב גרפי – שלטי רחוב, לוגואים, סמלים וכו׳. את כל הדברים האלו צריך לייצר במיוחד, וברודן זה היה חלק מעבודת הגרפיקה שעליה הייתי אחראי, בנוסף לעיצוב סמלים של מדינת עבודין (צבא, משטרה, נבחרת כדורגל ודגל), שלטי רחוב וחנויות, לוגואים של בתי חולים, עיתונים ועוד. היה לוקיישן מרכזי של ארמון של למעלה מ-3,200 מ״ר, כל עבודת החיפוי, מוזאיקה, שיש וכל הדקורציה השונה, עברה טיפול ועיצוב שלי

Yuval:

איך בכלל מתחילים? והשאלה מופנית לשניכם

Ido:

הכל מתחיל בתסריט ובשיחות עם במאי שהגה את הרעיון. במקרה הספציפי הסיפור התעסק בתרבות של משפחת מלוכה אי שם במדינה ערבית, שאלנו את עצמנו מהו הסטריאוטיפ המוכר, מהם המסרים החדשים שאנו נרצה להדגיש. לאור העובדה שהפיילוט צולם במרוקו, הנטייה הטבעית היתה להישאב להשראות מהאסטתיקה המרוקאית. הכל קיבל עיבוד מחדש וכל הזמן שאלנו את עצמנו שאלות לגבי אמינות, רלוונטיות, וכמובן הרצון למקוריות .

Yinon:

העבודה שלי מתחילה כמובן בקריאת התסריט ושיחות עם המעצב הראשי, שממנו אני מבין מה האלמנטים הגרפיים שצריך ליצר לכל סט, מהם הדגשים האמנותיים ומה הלו״ז. לאחר שכל אלה ברורים מתחילה עבודת תחקיר ויזואלי כדי להבין יותר טוב את העולם שאותו אנחנו יוצרים ובתוכו פועלים

harodan6

Yuval:

אז במובן מסוים יש לך מין עבודת חלומות של מעצב גרפי: עיצוב בלי לקוח. נכון?

Yinon:

קודם כל, דווקא יש המון בוסים, שרשרת שלמה של אנשים שמעורבים בתהליך. בלי קשר, בשבילי אכן מדובר בעבודת חלומות בגלל הנושאים הרבים והתכנים השונים שיוצא לי לעסוק בהם כל פרויקט

Yuval:

עידו – איך זה עובד אצלך?

Ido:

זו בהחלט עבודה שיש בה לא מעט מהחלום. לברוא עולם שלם שנמצא בראש שלך. ואם יש לך את הפריבילגיה לעבוד עם אנשים מוכשרים והרבה תקציב זו הנאה גדולה

Yuval:

יכולים אולי לתת דוגמה ספציפית? אולי בית החולים?

harodan4

harodan9

harodan5

Yinon:

ינון ועדו ביחד: עבודת בית החולים היתה בהחלט מאתגרת, ניסיון ליצור שפה גרפית לחלל נתון עם הנחיות וכיוון אסטתי מגובש, עיצוב מודרני, עדכני שמשתדל לשמור על פרופיל מאוד גבוה. יצירת שפה גרפית שיש בה קריצה לעולם הערבי, התמודדות עם פלטה צבעונית שהתאימה לפרק המסוים, לסצנות המסוימות ולחלל שאופיין בקווים נקיים וחומריות אפורה של בטון. עבודת העיצוב התחילה בלוגו של המוסד שהיווה את העוגן העיצובי וממנו נגזרו שאר האלמנטים במרחב

Yuval:

אז אני באמת תוהה מי נותן לכם פידבק, ועל סמך מה. זה לא שיש רופא בצוות (תקנו אותי אם אני טועה) שיכול להגיד לכם שחדר הניתוחים קטן מידי… ואני גם מניח שיש חשיבות גדולה למה מצטלם טוב, או איך הוא יצטלם

Ido:

במקרה הנוכחי לא היה צורך בייעוץ של רופא, אבל ברור שבכל מקום שאנו זקוקים לתחקיר, למידע או לכל חומר שיש בו כדי לעזור לנו להגיע לתוצאה הטובה והנכונה ביותר, לא נהסס לערב גורמים שונים. הניסיון שלנו הוא בהחלט חשוב והכרחי לביצוע המשימה, ובעבודה מסוג זה רוב ההחלטות נעשות ע"י צוות העיצוב בלבד

Yuval:

ומה לגבי העניין שזה צריך להצטלם טוב? עד כמה זה שיקול בעיצוב התפאורה? ואיך זה בא לידי ביטוי?

Ido:

לזירת הצילום והשידור יש חוקים הידועים לבעלי הנסיון ולמעורבים בפרויקט, נראה לי שנכון להגיד את אותו הדבר לגבי ההיערכות של מעצב לעצב כריכה של ספר או עיתון? אנו מודעים לצורת הצילום, לאופני התאורה, לתנאים הכרחיים לצבעים נכונים פחות או פחות וכו׳, אנו בהחלט משתמשים בכלי המניפולציה הצילומית המאפשרת להטעות, להסוות ולהשלים פערים.

Yuval:

יכול לתת אולי דוגמה. משהו מאחורי הקלעים? אני פשוט סקרן

harodan7

harodan8

Yinon:

למשל היו הרבה נסיונות של צבעוניות וסוגי חומרים כאשר עיצבתי את החיפויים של הקירות בארמון, הרבה טסטים שבחנו בהם את החומר הטוב ביותר שעליו נדפיס את הפסיפסים או את ריצפות השיש שיתנו את התחושה הטובה ביותר, וכמובן יעברו נכון מצלמה עם כל האילוצים הטכניים. דוגמה נוספת היא העיצוב של הדגל, שם היתה חשיבות עליונה ליצור דגל שיראה אותנטי, יתכתב בצורה ישירה עם דגלי מדינות ערב מבלי להיות קרוב מדי לאף דגל קיים

Yuval:

וואלה. לא ראיתי את הסדרה אבל זה באמת מעניין, האתגר הזה לברוא עולם שייראה אמיתי למרות שחלק גדול ממנו לגמרי פיקטיבי. תגידו, איך היה לעבוד על סט אמריקאי? אני מניח שזו חוויה אחרת מסט ישראלי

Ido:

ראשית כדאי שתראה, ולו בשביל להיות גאה במה שייצרנו פה בארץ. העבודה הייתה מאתגרת ומעניינת. הסטנדרט האמריקאי הוא מאוד גבוה, בטח במונחים של עבודת מחלקת הארט. במחלקת העיצוב עבדו למעלה מ-40 איש. בכל שבוע הכרנו במאי חדש, תסריט חדש, והפרויקט בשלב מסויים תפקד כמכונה משומנת ויעילה. ייצרנו כמויות אדירות של סטים, של מרחבי צילוםף קילומטרים של הדפסות. עבודת הגרפיקה כללה עיתונים יומיים, לוחיות רישוי, דגלים, מדים סמלים ועוד המון. כל שבוע אותגרנו במשימות חדשות ומופרכות יותר מהשבוע הקודם, בנינו מטוס נוסעים, חדרי שירותים במלונות, מטווחים פרטיים ומה לא…

Yuval:

מגניב. משהו חשוב נוסף לפני שמסיימים?

Yinon:

נשמח לעוד, נדמה שיש עוד המון מה לשתף, עד הפעם הבאה…‎

Yuval:

בהחלט‎

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden