כל מה שחשוב ויפה
רמי טריף, מתוך שפת התכשיט במוזיאון לאמנות האיסלאם. צילומים: שי בן אפרים

שפת התכשיט במוזיאון לאמנות האסלאם

45 מעצבי תכשיטים יצרו עבודות השואבות את השראתן מאוסף הצורפות האסלאמי של המוזיאון לאמנות האסלאם, בתערוכה שפת התכשיט. שבעה מהם מספרים על תהליך העבודה וההשראה ליצירה החדשה

צורפות היא שפה: שפה, שאוצר המילים שלה הוא מתכות שונות, אבנים יקרות וחומרים חדישים ועכשוויים, המצטרפים זה לזה באין־סוף דרכים, כשם שמילים מצטרפות למשפטים, אומרת ד״ר איריס פישוף, אוצרת התערוכה שפת התכשיט, שתיפתח ביום חמישי (30.5) במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים. בתערוכה – המציגה על ציר זמן של כ־1,000 שנים דיאלוג בין תרבות, דת, עבר והווה – יוצגו עבודות צורפות ייחודיות המיוחסות לשלוש הדתות המונותיאיסטיות הבולטות בירושלים: אסלאם, יהדות ונצרות. 

חלק נוסף של התערוכה עוסק בצורפות בת זמננו. 45 צורפים ישראלים יצרו בהזמנת המוזיאון עבודות צורפות ותכשיטים השואבות את השראתן מאוסף הצורפות האסלאמי של המוזיאון, כשהם מתייחסים לחפץ ספציפי, מוטיב, הבט צורני או משמעות. העבודות שנוצרו פורצות את תחום הצורפות המסורתית לטובת עיסוק בתכנים הנוגעים בזמן ובמקום שבו אנו חיים.

עבודות הצורפות החדשות יוצגו לצד מקור השראתן מאוסף המוזיאון, מפגש היוצר דו שיח מסקרן בין עבר והווה, מסורת ושינוי. שבעה מהמשתתפים מספרים על תהליך העבודה וההשראה שלהם ליצירת התכשיט החדש.

רמי טריף

העבודה מבקשת להאיר את התפיסה הפטריארכלית המשתנה או ה״מתעדנת״ של הגבר הערבי החדש, ולייצר דיון על אודות מעמדו ותפקידו בתא המשפחתי בפרט ובחברה בכלל. היא מורכבת מ־50 סיכות דש גבריות (Lapel pin) המייצגות את ההיררכיה של הפטריארכיה הגברית הערבית. עיצובן מאגד תכשיט אופנה מערבי עם גלעין זית עשוי כסף, שקושר את הסיכות לסביבתן התרבותית המקומית ומזהה אותן עם שליטה וגבריות ועם רכוש וירושה כחלק מן המנגנון הפטריארכלי הכולל.

ורד בבאי, Touch wood

ורד בבאי 

כשעיצבתי את התכשיטים לתערוכה חשבתי על חרוזי הקרמיקה הכחולים שראיתי במוזיאון ועל יוצרם: מי הוא היה? בן כמה היה כשיצר אותם? מה היו מקורות ההשראה שלו והאם עבד בשמחה או במחויבות? בעקבות הדיאלוג הדמיוני עם אותו אמן יצרתי חרוזי מזל שמשמרים את זהות החרוזים העתיקים ומתייחסים למבניותם ולקסם הגאומטרי שלהם, אך בה בעת גם מנוגדים להם מבחינת הצבע, החומר והעמידות.

מירב רהט 

העבודות שיצרתי הן אינטרפרטציה עכשווית, מקומית ואישית ותגובה לשפתם החזותית של התכשיטים הברבריים, המספרים על מקומות ותקופות, על מסעות (פיזיים) ועל משאות (רגשיים) הטמונים בחומריהם. בין פסי פח מסחורות מיובאות לחומרים מקומיים שנאספו בסביבה הקרובה, בין חומרי יום־יום תעשייתיים לחלקי תכשיטים מהאוסף של חוקרת תרבות האסלאם איילת יחיאב ז״ל, תכשיטים אלה מציפים סוגיות המתייחסות להיסטוריות, להווה, לזהות תרבותית ולזיכרון בעידן של גלובליזציה.

מירב רהט, what's the matter

נגה הראל, איברי הרפאים שלי ותחושה של נפרדות

נגה הראל 

סדרת העבודות שלי מתייחסת לכוחה התרפויטי של האמנות וליכולתו של האמן להתחדש ולצמוח. העבודות נוצרו בזמן התמודדות עם משבר גדול בחיי האישיים; העשייה והניסור החוזר, הנמרץ, חילצו אותי מהתופת הרגשית וסייעו לי למצוא מחדש גאולה ומשמעות. העבודות מתארות תהליך של שינוי שבו תחושות של אובדן, חסר וכאבי מוות התחלפו בהתעלות רוחנית ובהשלמה עם חוויית הנפרדות.

עידו נוי 

תולדותיהם של כתרים, עטרות, קסדות ותכשיטים או פריטי לבוש חבישים אחרים מלמדות שבעיצוב רבים מהם נעשה שימוש בצורות ובמוטיבים אדריכליים. כזאת היא לדוגמה קסדת הקרב של אביר תורכי בן המאה ה־16, מהחפצים המרשימים המוצגים במוזיאון. צורתה ככיפה בצלית משקפת את אדריכלות המסגדים. בעולם השמי הקדום נהגו נשים לשים על ראשן כתרים שעוצבו כחומות העיר. המסורת היהודית כינתה אותם ״עיר של זהב״ או ״ירושלים של זהב״, וסביר להניח שעוצבו בהשראת חומות ירושלים. ביצירתי הקרויה ״ירושלים של זהב: כתר חומות״ אני מציע כתר מעודכן של חומות ירושלים וצריחיה, בהשראת חומות הבטון שהוקמו בשנים האחרונות.

עידו נוי, ירושלים של זהב – כתר החומות

עיטור מצח, הודו, המאה ה־19

עינב בן זנו, רחל

זוג עגילים, סוריה, המאה ה־6 עד ה־7

עינב בן זנו

את רוב העבודות שלי אני יוצרת בחוט כסף טהור, והוא החומר שהולם את האינטואיציה והאינסטינקט שלי. החוט מחבר אותי ליסוד הזמן ומציע לי ממד חדש של מרחב. ככל שאני עובדת איתו, אני מצליחה ״לגעת״ יותר ו״להיות״ יותר בצומת המרתק שמנקז לתוכו את העבר, ההווה והעתיד הלא ידוע. המרקם המחורר שאני יוצרת באמצעות החוט לוכד את האוויר, את הריק, את הקלילות ואת הכובד גם יחד, ומאפשר לי לבנות חיים שלמים ולספר סיפור אישי שהוא גם סיפור אוניברסלי.

ריל גרינפלד 

התכשיט שבחרתי כמקור השראה הוא תכשיט פוריות ברברי ממרוקו מהמאה ה־19. צורתו הכדורית־סגלגלה מעוטרת בסמלי כסף ואמייל נגד עין הרע המסמלים פריון. בתכשיט הפוריות שעיצבתי אני מבקשת לצקת תכנים וסמלים חדשים מעולמנו המודרני. הגלולה למניעת היריון היא הסמל והאמצעי לפוריות מתוכננת בימינו. לכן שמרתי על צורתו הסגלגלה של התכשיט המקורי ואעצב תליון כקופסת פלסטיק שבתוכה גלולות למניעת היריון. את הקופסה הזאת מעטרים סמלים נגד עין הרע עשויים כסף וגלולות למניעת היריון. התכשיט הודפס במדפסת תלת־ממד ובייצורו משולבים צורפות קלסית (הלחמה) וחפץ מן־המוכן (רדי מייד) – לוח הגלולות למניעת היריון.

ריל גרינפלד, פוריות עכשיו

חרוז סגלגל ותליוני מטבעות, מרוקו, המאה ה־19

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden