כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021
שייח׳ זין אוד־דין. באדיבות: Minneapolis Institute of Art

Forgotten Masters: יצירות המופת הנשכחות של הציור ההודי

התערוכה Forgotten Masters מציגה ציורי נופים, בעלי חיים, דיוקנאות וסצינות יום־יומיות שהוזמנו מאמנים הודים על ידי ״חברת הודו המזרחית״ הבריטית במאות ה־18 וה־19, ומעניקה להם הקרדיט שנגזל מהם

״חברת הודו המזרחית״ הבריטית הוקמה בשנת 1600 לאחר שהמלכה אליזבט הראשונה העניקה זיכיון לחברה של סוחרים לונדונים, לסחור באופן בלעדי בהודו ״המזרחית״ (להבדיל מהודו המערבית שהיא יבשת אמריקה במושגים של אותה תקופה). החל מסוף המאה ה־18 ובמהלך המאה ה־19 הזמינה החברה מאמנים מקומיים עבודות אמנות שהציגו סצינות בוטניות, בעלי חיים, דיוקנאות וסצינות יום־יומיות.

העבודות הוזמנו על ידי חתך מגוון של פקידי החברה, שכלל בין השאר בוטנאים, מנתחים, אנשי שירות המדינה, דיפלומטים, מושלים, שופטים ונשותיהם, וכן על ידי אמנים בריטים ואנשי רוח שביקרו בהודו. המשותף לכולם היה עניין מדעי והתלהבות מהתרבות העשירה של הודו, ההיסטוריה והמגוון הביולוגי והאקולוגי שלה.

שייח׳ זין אוד־דין. באדיבות: Minneapolis Institute of Art

שייח׳ מוחמד אמיר. באדיבות: Freer Gallery of Art and Arthur M. Sackler Gallery

גולם עלי חאן. באדיבות: Freer Gallery of Art and Arthur M. Sackler Gallery

כמקובל באותה תקופה, האמנים לא קיבלו קרדיט על עבודתם, והחברה ניכסה את האמנות המקומית, ממש כפי שהאימפריה הבריטית ניכסה את המחצבים, את החי ואת הצומח של האדמות שאותן כבשה. בחודש דצמבר נפתחה בלונדון במוזיאון אוסף וולאס (Wallace Collection) התערוכה Forgotten Masters: ציור הודי בעבור חברת הודו המזרחית, התערוכה הראשונה בבריטניה שמציגה את העבודות האלה. אולם, הפעם העבודות מוצגות בהבדל משמעותי: לצד כל עבודה מצוין שם האמן שצייר אותה, תיקון לעוול ההיסטורי.

כך, התערוכה שופכת אור על רגע נשכח בהיסטוריה האנגלו־הודית, ומעבירה את הדגש ממי שהזמין את העבודה אל מי שיצר אותה. אמנים שההיסטוריה התעלמה מהם כמו שייח׳ זין אוד־דין (Shaikh Zain ud-Din), בהוואני דאס (Bhawani Das), שייח׳ מוחמד אמיר מקראייה (Shaikh Mohammad Amir of Karriah), סיטה ראם (Sita Ram) וגולם עלי חאן (Ghulam Ali Khan); כל אחד וסגנונו היחודי.

עטלפים כבני מלוכה

אוסף וולאס נפתח לקהל בשנת 1900, והוא מציג בתצוגת הקבע שלו אמנות אירופאית, כלי חרסינה, כלי נשק ושריון מסוגים שונים וריהוט צרפתי. אוצר התערוכה, ויליאם דלרימפל (William Dalrymple), מציין שההזדמנות להציג את הציורים במוזיאון היא ״הזדמנות נדירה לראות את הציורים החיים והמקוריים הללו יחד בפעם הראשונה, להכיר בהם כיצירות המופת הגדולות ביותר של הציור ההודי״.

התערוכה מציגה את המרכזים העיקריים שבהם התפתח מה שבאופן מסורתי תואר כאסכולת הציור של ״חברת הודו המזרחית״ – כלכותה ולקנוב (Calcutta & Lucknow); מדרס וטנג׳ור (Madras & Tanjore); ודלהי. בנוסף היא מדגישה את השיח האמנותי שהתפתח בין בתי הספר המסורתיים ההודים, אסלאמיים ומערביים.

בהוואני דאס. אוסף פרטי

אחדות מהעבודות עוצרות נשימה, כשהן מציגות בדקדקנות רבה ובפרטי פרטים צמחים ובעלי חיים, ובמיוחד העטלפים שדיוקנותיהם צויירו כאילו היו בני מלוכה. היד הווירטואוזית מציגה מסורת אמנותית של התבוננות מדויקת, כמעט מיקרוסקופית. ומכיוון שמזמיני העבודות לא רצו לקבל ציור הודי מסורתי, אלא את האמנות האירופאית כפי שהיו רגילים לצרוך, האמנים השתמשו בצבעי מים על נייר אנגלי. התוצאה מביאה לידי ביטוי הן את יופיו של הטבע והן את המציאות החברתית של אותה תקופה, ולעתים קרובות מציעה הצצה נדירה למיזוג התרבותי בין סגנונות האמנות הבריטיים לסגנונות ההודיים של אותה העת.

בסופו של דבר התערוכה חושפת עולם אמנותי חדש לחלוטין שנשכח ולא דובר במשך מאות שנים, של אמנים שהשכילו לשלב השפעות הודיות ואירופיות לידי עבודות המשקפות את הנזילות התרבותית של תקופה זו בתולדות הודו. או כפי שכתב אדוארדס גיבס, יושב הראש של סניף המזרח התיכון והודו של סותבי׳ס, שתמכה בתערוכה.

״מאפיין בולט אחד של האמנות ההודית מכל התקופות, מימי קדם ועד ימינו, הוא היכולת שלה לאמץ רעיונות וסגנונות מעבר לגבולותיה, ולפרש ולעצב מחדש את ההשפעות הללו בצורה דינמית ומקורית. האמנים ההודים שעבדו אצל הפטרונים הבריטים בתקופת השלטון הקולוניאלי אינם יוצאים מהכלל״.

וישנופרסה. באדיבות: Royal Botanic Gardens, Kew

אממן לא ידוע. באדיבות אוסף פרטי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

5 תגובות על הכתבה

  1. נירה כלב

    מרענן

  2. הדר

    כתבות מרתקות!

  3. שי-אל נירן יהלום

    יופי של מגזין. תודה.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden