כל מה שחשוב ויפה
פסטיבל האיור החל ב־26.11.2020
אילנה קורצר. צילום: שירה אברהמי

אילנה קורצר: אנחנו מנסים לא לחנך את המשתמשים שלנו

ככל שיש יותר אפשרויות והטכנולוגיה מתקדמת, אילנה קורצר, מעצבת מוצר בכירה ב־Atera, רוצה לפשט את החוויה ולהוריד מהעומס

אחד ממסכי המוצר של חברת Atera מאפשר לטכנאי המחשבים למצוא את מה שהוא מחפש באמצעות פילטור אותיות האלף־בית הלטיני (A-Z): לחיצה על האות תציג רק את האפשרויות הרלוונטיות לאות שנבחרה. במהלך עיצוב ואפיון מחדש של המוצר, ״היינו בטוחים שאנחנו יכולים להרוג את הפיצ׳ר הזה״, מספרת אילנה קורצר, מעצבת מוצר בכירה בחברה.

״אבל כשבדקנו את הנתונים גילינו שהשימוש בפיצ׳ר הזה נפוץ והחלטנו להשאיר אותו. אנחנו מסתמכים המון על דאטה, וגם אם רעיון או תחושה מגיעים מהבטן, זה לא מספיק. צריך לבסס אותם״.

איך עושים את זה?

״אני תמיד מתחילה במחקר, בודקת מתחרים, פלטפורמות אחרות ומקבילות, ורק אז מתיישבת לעצב. ככלל לקח לי זמן להבין שצריך לנטרל את הטעם האישי שלי. יש את מה שאני רוצה, אוהבת ומעדיפה ויש את מה שהוא נכון.

״בין אם זה בעולם של מיתוג ופרינט ובין אם זה מה שנכון למוצר וללקוח. עיצוב הוא לא אמנות, זה לא משנה מה שאילנה אוהבת. אמנות יכולה להיות הכי רגשית ומהבטן, בעיצוב חשובה הפונקציונליות, יש לו תפקיד פרקטי״. 

לכאורה יש את הדרך של אפל, שהם יודעים מה טוב בשבילך, ויש את גוגל, שיעשו אלף טסטים לראות מה עובד. איפה את במנעד הזה?

״אני באמצע. זה מתחיל ממני, אני מרגישה ויודעת שהדבר לא עובד כמו שצריך. אבל מה הפתרון? אני אלך ואבדוק. אני לא רוצה בהכרח ללמד את המשתמש שלי משהו שהוא לא מכיר, אני לא רוצה לפגוע בו.

״אני רוצה שיהיה לו מהיר, פשוט ואינטואיטיבי. אנחנו מאוד מנסים לא לחנך את המשתמשים שלנו: אם אני אנסה לחנך אותו זה לא יעבוד. המטרה שלנו היא לעשות להם את החיים קלים״.

איך מרגישים ויודעים? 

״אנחנו עובדים הרבה עם הקלטות של סשנים. יש לנו את הפלואו בראש שלנו, אנחנו יודעים למה אנחנו מכוונים, אבל אז אם אנחנו רואים רגע שהיוזרים מתעכבים – אתה רואה את תנועות החיפוש של העכבר על המסך, כמה זמן לוקח עד שהוא מוצא את מה שהוא חיפש – פה אנחנו מתערבים. אנחנו נכנסים ומחפשים דפוסי התנהגות, לא מתיימרים לדעת הכל, בודקים בכל פעם מחדש ואם טועים משפרים ומודדרים את השיפור״. 

להקל על החיים

קורצר, בת 34, סיימה את לימודי העיצוב במחלקה לתקשורת חזותית בוויצו חיפה (2012) בהתמחות פרינט. ״הייתי בטוחה שזה הדבר, שזה מה שמענין אותי״, היא נזכרת. לאחר הלימודים עבדה בחברת סטארט־אפ קטנה שעסקה בשיווק דיגיטלי לעסקים קטנים. ״שם הבנתי מה זה לעבוד מול בני אדם, מה זה לקוח״, ושם התחילה הזליגה לעולם הדיגיטלי עם עיצוב אתרי תדמית ודפי נחיתה.

לאחר שנתיים נוספות בסטודיו למיתוג עם לקוחות גדולים יותר, קיבלה הצעה מחבר להצטרף לסטארט־אפ קטן כמעצבת. ״אמרתי לו שאני פחות שולטת בעיצוב אפליקציות אבל הוא אמר יאללה, תזרמי, תקפצי למים, אני סומך עליך. זו הייתה הההתנסות הראשונה שלי בעולם הזה של עיצוב מוצר דיגיטלי. הדליקה אותי היכולת לעצב משהו סטטי ולהפוך אותו מהר מאוד לדינמי. זה לא היה עוד אתר תדמית שאתה גולל בתוכו, אלא משהו יותר חוויתי״.

עד שנחתה באטרה, עבדה קורצר בסטארט־אפ נוסף בעולם הנדל״ן ובג׳ונו, חברת בת של גט שפעלה בניו יורק. ״עם הזמן התחלתי לעבוד בצורה יותר מקצועית, מסודרת, עם צוותי פיתוח, בקנה מידה גדול יותר גדול, מוצרים שונים, ״עד שלפני שנה ג׳ונו נסגרה. חוויתי שברון לב, זה היה נורא מבאס, ושוב הדילמה: האם אני ממשיכה בעולם הסטארט־אפים או מחפשת חברה ומשרה עם יציבות.

״בעלי ניסה לכוון אותי ללכת על בטוח, הוא אמר לי ׳את כבר לא בת 20׳, אבל הרגשתי שאני לא רוצה להתפשר. אני רוצה למצוא את המקום שאני יכולה לבטא בו את היכולות שלי״.

לפני שנה החלה קורצר לעבוד באטרה כמעצבת מוצר בכירה. החברה, שהוקמה לפני עשר שנים, פיתחה מוצר הנותן פתרון כולל לאנשי IT (טכנולוגיית מידע, Information Technology). קהל היעד המרכזי שלה הן חברות קטנות ובינוניות שמספקות את שירותי המיחשוב למשרדים וחברות, החל מטכנאי בודד שמנהל מספר לקוחות ועד חברה שמעסיקה טכנאים ומנהלת עשרות רבות של לקוחות.

״אנחנו נותנים להם את הפלטפורמה שמאפשרת להם לנהל את כל המחשוב מרחוק, עם כלים טכנלוגיים שמאפשרים לדעת בכל רגע נתון את מצב הרשת, מה הוא צריך לנהל וכן הלאה. הצד השני של המוצר הוא האפשרות לנהל את העסק, גבייה, ניהול משימות וכן הלאה״. 

האפליקציה

דו״ח לדוגמה

הפנייה

במסגרת תפקידה היא משתתפת בכל תהליך תעדוף הפיצ׳רים שנכנסים לפיתוח, מוסיפה ומקדמת משימות ופרויקטים, מבצעת מחקרי התנהגות המשתמש, ניתוח דאטה, הסקת מסקנות ויישומם למטרת שיפור החוויה במוצר. בנוסף היא אחראית על תהליך העיצוב מחדש של המוצר שנמצא בעיצומו: יצירת שפה עיצובית נקייה ופשוטה והטמעתה תוך שיפור חווית המשתמש.

״החברה נמצאת בתקופה מעניינת: אנחנו גדלים, המוצר תורגם לגרמנית ולצרפתית, אנחנו מתחילים להיפתח לעוד כיוונים כמו אנשי מיחשוב שעובדים בתוך החברות, מתכננים להרחיב את הצוות של העיצוב ועוד״.

מה היה לפניכם?

״אנשי ה־IT היו צריכים להתחבר לכמה מערכות שונות: חיבור מרחוק, ניהול חשבונות וכן הלאה. הייחוד שלנו שאנחנו פונים לקהל ספציפי: אלה לא חברות של אלפי משתמשים אלא עסקים קטנים ובינוניים. ואנחנו מאוד מנסים להיות פשוטים וכל הזמן חושבים איך אנחנו יכולים להקל על החיים שלהם. 

״הקהל שלנו הם אנשים טכנולוגיים, ולמרות שהמערכת לא צריכה להיות פשוטה בהכרח, בטח למי שלא מבים את השפה, אנחנו רוצים להיות ידידותיים בהשוואה למערכות אחרות. ופה אני נכנסנת לתמונה: בימים אלו אנחנו בעיצומו של תהליך הכתיבה מחדש של הקוד. אני בשיאו של מחקר UI/UX, אנחנו מתחילים להוציא חומרים למשתמשים, זה תהליך הדרגתי. בשלב הראשון אנחנו לא משנים את הפלואו ומבצעים שינויים עדינים״. 

מה לדוגמה?

״יש במערכת מסך שבו הטכנאי יכול לראות את כל המחשבים והמכשירים של הלקוח שהוא מנהל. כדי שהוא יוכל להתמצא ברשימה הארוכה הוא יכול לפלטר אותה אבל היה משהו מסורבל בחוויה. ראינו שיש הרבה לחיצות בדרך כדי להגיע לתוצאות שאתה מחפש והחלטנו לפשט את התהליך ולהוריד את מספר הלחיצות על ידי כך שאנחנו חושפים רק את הפילטורים הבסיסיים והנפוצים כמו סוגים של מכשירים (מחשב, שרת, פי.סי, מק וכן האלה), ואת האפשרויות המתקדמות יותר להצניע.

״זו הבנה כללית של המוצר: מרוב שיש הרבה אפשרויות והטכנולוגיה מתקדמת נהיה עומס, ואנחנו רוצים לפשט את החוויה ולהוריד מהעומס הקיים״.

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden