כל מה שחשוב ויפה
פסטיבל האיור החל ב־26.11.2020
תום הכהן. צילום: מ״ל

תום הכהן יודעת מתי כדאי לכם לצאת מהבית

תום הכהן, מנהלת צוות מעצבי חווית המשתמש ב־waze, מתייחסת לעיצוב דיגיטלי כמו אל ״יצור חי ונושם שצריך לשמור עליו״. הקורונה סיפקה לה הצצה איך תיראה התנועה אם שירותים חדשים, כמו הקארפול, יצליחו להוריד מכוניות מהכביש

בשבע השנים האחרונות, ועד לפני שנה, תום הכהן נסעה מדי יום מביתה בסן פרנסיסקו למקום עבודה בפאלו אלטו. ״נסעתי כל יום הלוך־חזור, נסיעה של 45 דקות עד שעה וחצי. לא הסכמתי לעזוב את סן פרנסיסקו, היו הרבה הרמות גבות מסביבי״, היא מספרת. בדיעבד, הנסיעות היומיות האלו היו מה שבין השאר הכין אותה לתפקידה הנוכחי – מנהלת צוות מעצבי חווית המשתמש בחברת ווייז.

״לפני שנה החלטתי לחפש עבודה חדשה, וחיפשתי מוצר עם משתמשים ישירים, בעדיפות לאחד שאני כבר משתמשת בו; חברה עם שליחות חיובית שאני מתחברת אליה, והכי חשוב עם אנשים נחמדים ונעימים. לשמחתי המשרה בווייז ענתה על כל הקריטריונים. התחברתי לרצון של ווייז, לא רק לעזור לנהגים למצוא דרך יותר קלה להגיד ליעד שלהם אלא למנוע גודש ולמצוא לו פתרונות, דרך הסטה של מסלולים, שילוב של קאר־פול וכן הלאה״. 

לא שאלת את עצמך מה עוד יש לעשות בווייז? יש מפה, יש תנועה, אומרים לך איך לנסוע.

״זו שאלה שכולם שואלים״, היא עונה בחיוך ומשתמשת במטאפורה מתחום הרכב: ״בסוף יש הדבה דברים לא ברורים מאליהם מתחת למכסה המנוע.

״לדוגמה הקאר־פול: יש נהגים שנוסעים לאותו מקום, בואו נחבר ביניהם ונגרום לאנשים להשאיר את המכוניות שלהם בבית. זה פרויקט גדול שהושקעה בו הרבה עבודה במטרה לשפר את החוויה ולהוסיף לה רבדים: התאמה בין נוסע לנהג, מסלולים, העדפות (עם מי אתה מעדיף לנסוע), באיזה שעות, איך העברת הכספים מתבצעת; יש פה הרבה אתגרים למעצבים״.

הקארפול

תכנון הנסיעה ברשת

 ״נושא אחר הוא איך לעזור לאנשים לתכנן את הנסיעות שלהם ולייעץ להם מתי לצאת, בין אם זה כמה דקות לפני שאתה יוצא מהבית או כמה ימים לפני נסיעה מתוכננת. היום אתה יכול להיכנס בבית למחשב, להכניס  פרטים לחשבון שלך, לשמור את הנסיעה לטלפון ולקבל התראה מתי לצאת כדי להגיע בזמן. יש גם הרבה הבטים של טכנולוגיה חכמה שלומדת את דפוסי הנהיגה שלך: אנחנו יכולים להגיד לך ׳אתה נוסע לשם, כדאי שתצא חמש דקות קודם׳.

יש גם את העניין של איך להפוך את הנסיעה ליותר מהנה. שיתפנו פעולה עם וורנר ברדרס כדי שתוכל לבחור באייקון של האוטו שלך, בין הבטמוביל לג׳וקר, כמו גם לבחור בקול שמנחה אותך. אנשים ימשיכו לנסוע, וגם היום עדיין יש פקקים בתל אביב. אנחנו כל הזמן חושבים איך אנחנו יכולים לשפר

״ויש גם את העניין של איך להפוך את הנסיעה שלך ליותר מהנה. שיתפנו פעולה עם וורנר ברדרס כדי שתוכל לבחור באייקון של האוטו שלך בין הבטמוביל לאוטו של הג׳וקר, כמו גם לבחור בקול שמנחה אותך. אנשים ימשיכו לנסוע, וגם היום עדיין יש פקקים בתל אביב. אנחנו כל הזמן חושבים איך אנחנו יכולים לשפר״.

אפרופו הקורונה כשכולם נוסעים פחות, ולכן גם משתמשים פחות בווייז, הקורונה שינתה משהו במוצר? למדתם משהו חדש?

״הקורונה עזרה לנו לראות את הכח של הקהילה: המפה של ווייז מורכבת ממידע שמגיעה מהקהילה, בין אם אתה מדווח על שינוי בכביש או על מחסום. ויש את עורכי המפות שעסוקים כל הזמן בלעדכן אותן. בזמן הקורונה הקהילה עדכנה איזה כבישים סגורים, איפה יש בנק דם או עמדות לבדיקת קורונה.

״התקופה האחרונה סיפקה לנו הצצה איך ייראו הכבישים אם נצליח להוריד מכוניות מהכביש. אנחנו כבר רואים חזרה של אנשים לכבישים, גם אם בשעות אחרות מהרגיל, עם נסיעות שהן לא בהכרח במסלול הקבוע שלך, ארוכות יותר וכן הלאה. התנועה עדיין ממשיכה״. 

בטמן או הג׳וקר?

למה הכוונה בקהילה? זו לא רשת חברתית.

״הכוונה היא פחות לחבר בין אנשים ויותר התרומה של הקהילה. כשאתה נוסע יש לך מטרה, ובדרך עזרת לנהגים אחרים להימנע מלהיכנס לצומת העמוסה שאתה תקוע בה. חשוב לנו לייצר מוצר יותר חברתי אבל פחות עם אלמנט חברתי של לעקוב אחרי מישהו.

״הצוות שלי אחראי גם על הכלים שמיועדים לכ־500 אלף עורכי המפות. בסוף האפליקציה בנויה על העורכים ועל הקהילות, על האנשים שעושים את זה במשך שנים, מתוך שליחות. יש להם המון אחריות, זה עולם שלא הכרתי לפני שהתחלתי לעבוד בווייז וזה מטורף שזה בכל העולם״.

החלטות לא מתקבלות בשנייה וחצי 

הכהן, בת 35, היא בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר משנת 2011, (״התמחיתי בפרינט, הזהירו אותנו לא ללכת לאינטרקאטיב…״). מיד אחרי הלימודים החלה לעבוד באדלר־ברנד, סטודיו שמתמחה במיתוג המסונף למשרד הפרסום אדלר חומסקי. ב־2013 עברה לסן פרנסיסקו בעקבות עבודה שקיבל בעלה. תחילה עבדה כפרילנס, אולם מהר מאד ״חיפשתי את המקום שלי. אמרתי לעצמי שזה עולם של דיגיטל: אני בוואלי, בלב ההיי־טק, ניתן לזה ניסיון״.

היא לקחה קורסים בעיצוב ותכנות לדיגיטל ומצאה עבודה כמעצבת מיתוג ב־Houzz, אז סטארט־אפ קטן. במשך שבע שנים עבדה בחברה עד לתפקידה האחרון כמובילת תחום העיצוב – פרודקט, חווית משתמש, שפה חזותית, שיווק, מחקר וכדומה – כשהיא מנהלת צוות של 42 מעצבים.

Houzz היא פלטפורמה שמאפשרת לך למצוא במקום אחד כל מה שקשור בעיצוב הבית. זה לא רק מקור השראה כמו פינטרסט: אתה יכול למצוא השראה שמתחברת לתיקי עבודות של מעצבים ואדריכלים ולקנות את המוצרים שאתה רואה בפלטפורמה. מהצד של אנשי המקצוע יש לך הרבה כלים לנהל את העסק ואת מאגר הלקוחות. בנוסף יש קבילה עם דיונים שלמים על עיצוב הבית, יכולות להיות 8,000 תגובות אל איך לשתול צמחים בחצר.

העבודה ב־Houzz הייתה חוויה מדהימה: לגדול עם חברה, להיות בוואלי ברגע שעיצוב נהיה משהו חשוב. נוצרה חיה חדשה של מעצבי מוצר, עם אפל ומוצרים שמבוססים על חוויה שאתה עובר ומיד נותן פידבק

זו הייתה חוויה מדהימה, לגדול עם חברה, להיות בוואלי ברגע שעיצוב נהיה בו משהו חשוב. פתאום נוצרה חיה חדשה של מעצבי מוצר, עם אפל והרבה מוצרים שמבוססים על פידבקים של לקוחות כמו אובר או אייר־בי־אנד־בי, כשאתה עובר חוויה ומיד נותן פידבק״. 

birds

בשביל מה צריך גם גוגל מאפס וגם ווייז, ששייכת לגוגל?

״אלו שני מוצרים שונים בהתייחסות שלהם למשתמש. ווייז לומד להכיר אותך ואת דפוסי הנהיגה שלך, וההתנסות היא יותר נקודתית: איך לייצר נסיעה ספציפית. אתה רוצה להגיע למקום מסוים ואנחנו רוצים לעזור לך להגיע לשם. גוגל־מאפס הוא שירות רחב יותר, זה עניין של העדפה ולשני המוצרים יש זכות קיום. ובוויז יש גם את הקטע של ההנאה, החוויה, והמפה שמתעדכנת במשך כל זמן הנסיעה״.

זה לא מפריע כל העדכונים האלו תוך כדי הנסיעה? כולנו הרי מרמים ואומרים ״אני לא הנהג״.

״יש כל מיני קווים מנחים של שימושיות, חוקים מאוד נקודתיים בכל הקשור לגודל כפתור, ניווט על מסך, המידע הנוסף על הנסיעה שיגיע רק אחרי שעצרת, להבין מתי אתה פנוי להבין מידע נוסף. בכל מקרה ההעדפה היא לעשות כמה שפחות כמה פעולות תוך הנסיעה ולאפשר לבצע חלק מהפעולות באמצעות קול״. 

במבט לאחור, מה נשאר אותו דבר בעבודה שלך ומה השתנה בישר השנים האחרונות?

״התהליך בבסיסו של עיצוב הוא אותו תהליך, עם חשיבה עיצובית, להבין מה הבעייה, מה הצרכים של המשתמש, להבין את הפלטפורמה, לעשות סקיצות, להביא רעיונות לפתור בצורה הכי טובה, לעשות אבטיפוס, לבדוק אותו, לשחרר אותו החוצה ולקבל פידבק.

״האתגר של השנים האחרוונת קשור לכלים ולמדיום: אתה צריך להבין את הכלים החדשים, במה שונה הפרינט ממשהו שכל הזמן חי; שהתוכן שלו משתנה לפי הדאטה והיוזרים, במערכת שמתעדכנת ומתפתחת עם הזמן. זה קצת כמו לעצב יצור חי ונושם שצריך לשמור עליו. זה מוסיף רבדים לעשייה אבל גם משחרר. זה לא נחתם סופית כמו בעולם הפרינט״. 

זה לא מעייף?

״לא, זה עוזר לך לרדת לעומק. מערכת עיצוב היא כמו אבני לגו. עם כל חתיכה אתה צריך לחשוב ולקחת בחשבון איך היא מתחברת לחתיכות האחרות. בתחילת הדרך שלי בהאוזז פחדתי שאני אשתעמם לעבוד כל היום על מוצר אחד, מותג אחד, הכל ירוק. ועכשיו עברתי לתכלת… אתה נכנס לעומק הדברים ומבין כמה עומק יש למה שאתה עושה. והפידבק המידי, והיכולת להגיע להרבה משתמשים, מייצרים הרבה סיפוק״.

ויש את הפידבק שלך.

״נכון. אתה חווה את זה כל הזמן. כשעבדתי באדלר היו קבוצות מיקוד, ןאז היית צריך לקבל החלטה. וקרה שהדפסנו אריזות ואחרי חודש המכירות צנחו והיינו צריכים להוריד את האריזות ולהדפיס מחדש. המקרה הזה זה סיפור אחר לגמרי״.

איך מקבלים פידבק? 

״A/B טסטינג הוא דרך אחת, לבדוק בקבוצות מה עובד. לפני זה עושים מחקר, יש צוות שאוסף לנו מידע, עם סקרים של משתמשים, בדיקות שימושיות, עוד בשלב העיצוב לפני הפיתוח. אלו תהליכים מאוד מעמיקים, החלטות לא מתקבלות בשנייה וחצי, יש המון משקל לכל החלטה בעיצוב. גם ברמת נגישות, איך מראים מידע מבלי לסכן אל הנוסע, מבלי להסתיר מידע חשוב יותר״.

לכאורה יש את הדרך של אפל, שהם יודעים מה טוב בשבילך, ויש את גוגל, שיעשו אלף טסטים לראות מה עובד. איפה את במנעד הזה?

״לאפל יש יכולת יחודית לחומרה. הם יוצאים פעם אחת בהשקה גדולה וצריך את אפקט הוואוו. הם עשו שירות גדול לקהילת המעצבים ויצרו מקצוע זוהר ונוצץ. אבל מה שהם עשו לא מתאים לכל חברה ולכל מוצר, הגישה הזו לא מתאימה בהכרח לכל מוצר טכנולוגי.

״יש הבדל בין לייצר טלפון חכם שצריך לעבוד מדהים לבין אפליקציה או אתר שצריכים לזוז מהר ולאסוף מידע מהמשתמשים. אני לא בטוחה שהמודל של לשבת בחדר ולהתעלם ממה שקורה הוא נכון. מעצבים צריכים לחקרו, להיות יצירתיים, ובשביל זה צריך צוות חזק עם ערכים ברורים שיודעים מה חשוב. חשוב לצאת החוצה, לאסוף מידע ולקבל החלטות בהתאם.

״למזלי הגעתי לעבוד עם צוות של מעצבים חזקים ומנוסים שהיה פה לפני. אני עוד חדשה פה ואני מנסה לראות איפה ואיך אני יכולה לעזור להם לעשות את מה שהם עושים בצורה מדהימה כל כך״. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden