כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר
ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר. צילומים: אסף פינצ׳וק

ברנוביץ קרוננברג: העולם על פי אבן קיסר

האדריכלים־מעצבים אלון ברנוביץ ואירנה קרוננברג תכננו את בית אבן קיסר מתוך מחשבה על מחצבה, ״מרחב מרתק של טופוגרפיה, שכבות, טקסטורות וגוונים״

עד כמה שהדבר יישמע תמוה, עד היום לא היה לחברת אבן קיסר, שהמשטחים שלה הפכו זה מכבר לסוג של שם גנרי בתחום, ״בית״ משלה. אך בדצמבר האחרון, בעיצומם של ימי הקורונה, זה קרה: במבנה מסחרי חדש השוכן ברחוב הלחי״ בבני ברק, נחנך בית אבן קיסר; בית קונספט שונה מנוף ״בתי חברות״ מסוג זה, ולא רק אולם תצוגה במשמעות המסורתית, הידועה והמוכרת.

במקום לא מתבצעות מכירות ואי אפשר לרכוש בו מוצרים, אך אפשר לספוג בו השראות ולמלא את מצברי היצירתיות, להפרות את הדמיון ואת הסקרנות המקצועית ולקדם שיתופי פעולה ונטוורקינג. בעתיד, כשהקורונה תאפשר, יהיה אפשר גם ליהנות בו מפעילויות תוכן, ממפגשים מקצועיים, מסדנאות ומהרצאות מעשירות במגוון נושאים.

על תכנון ועיצוב הבית אמונים האדריכלים־מעצבים אלון ברנוביץ ואירנה קרוננברג, שזכו בפרויקט במסגרת תחרות בינלאומית, כשמשרדם היה המשרד המקומי היחיד שהוזמן ליטול בה חלק. ״הפרוגרמה שהוצגה לנו הגדירה חזון ברור מאד״, מספר ברנוביץ: ״לייצר חלל שיציג את ׳העולם על פי אבן קיסר׳״.

ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר

אירנה קרוננברג ואלון ברנוביץ. צילום:שרון דרעי

״החברה אמנם התחילה את דרכה כיצרנית של משטחים, אך עם כברת הדרך שעשתה מאז היום היא מייצגת עולם רחב הרבה יותר מייצור ׳פר־סה׳. כחברה שחותרת לחדשנות היא משפיעה על היווצרות מגמות חדשות, והחיבור שלה לתחום העיצוב ברמה הגלובלית הדוק. המטרה הייתה להטמיע את יכולותיה ואת העשייה הפורייה שלה בזירה זו, ולמצב אותה כחברת עיצוב מובילה״. 

לתכנן את המטבח, לעבוד עם הלפטופ

ברנוביץ וקרוננברג הקימו את משרדם המשותף ב־1999. בשנים האחרונות עיקר פרסומם נובע מהמלונות שהם מעצבים, ביניהם לרשתות המלונות W ו־SIR באמסטרדם, ברצלונה, איביזה ועוד. לשניים תפיסת תכנון מעמיקה, שאותה פיתחו ושכללו לכדי מתודולוגיה של ממש. כל פרויקט, לדבריהם, מתחיל כדף חלק שממנו הם יוצאים למחקר, שתכליתו לבסס בעבורו נוסחת עיצוב שתגלם את תכניו ואת הרעיון העומד בבסיסו, באופן שלם ומנומק.

בתוך כך, בהתייחס לפרוגרמה של בית אבן קיסר, הם גיבשו מניפסט שבו ניסחו את הרבדים והערכים, שלשיטתם הוא אמור להכיל ולייצג. בבית שלנו, נאמר בו בין היתר, הדגש הוא לא על להציג ולהראות, אלא על לחיות את הרב צדדיות של הדברים ולהתעלות מעל פונקציה גרידא למציאות של חושים, רגשות וחוויה. לא מדובר באולם תצוגה, אלא בדפוס חשיבה שחותר לפרוץ גבולות ו״לתדלק״ את הסקרנות והדמיון. 

אירנה קרוננברג: במחקר שערכנו כחלק מגיבוש הקונספט הגענו לרעיון של מחצבה, שאדמתה היא מקור חציבתם של הקוורץ והגרניט, היסודות שעליהם מבוססים המוצרים, וככזו היא מהווה את תמצית הכול

״המטרה שלנו הייתה להנגיש את הממד הפונקציונלי של מהות הבית בצורה חווייתית״, מוסיפה קרוננברג. ״במחקר שערכנו כחלק מגיבוש הקונספט הגענו לרעיון של מחצבה, שאדמתה היא מקור חציבתם של הקוורץ והגרניט, היסודות שעליהם מבוססים המוצרים, וככזו היא מהווה את תמצית הכול״.

כך, הרעיון שהניע את תהליך העיצוב כמו נולד מעצמו. ״ביקשנו לתת ביטוי למונוליתיות שמאפיינת מחצבה, כמו גם להיותה מרחב מרתק של טופוגרפיה, שכבות, טקסטורות וגוונים, בתכנון שמהדהד אותם דרך מבנה מפלסים מונוליתי ומארג חלל עשיר ודינמי״.

ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר

ואכן, אלה זוכים בבית אבן קיסר לתרגום מהודק, שעובד בהלימה עם החלל והופך לחלק מהבית, הפיזי והמטא־פיזי, ומייצר את האנרגיה שזורמת בו. החלל שברנוביץ וקרוננברג קיבלו לידיהם היה, לדבריהם, קופסה לבנה ששטחה כ־850 מ״ר וגובה תקרתה מתנשא ל־12 מטרים. במרכז המרחב נכללה גלריה ש״גויסה״ לטובת המבניות ושולבה כחלק בלתי נפרד ממנה. ״גלריה היא אלמנט מנתק ואנחנו רצינו ליצור חוויה מרחבית־הוליסטית, שעיקרה המשכיות וזרימה״, הם אומרים. 

עם הכניסה נחשף חלל גבוה ומרשים, שצומח ומטפס מעלה כמערך מפלסים פתוח. כל מפלס מכיל פרוגרמות מוגדרות, שבה בעת מתקשרות עם אלו שבסביבתן הרחוקה והקרובה תוך שימור ממד הזרימה.

הפרוגרמות השונות כוללות בר; סלון ביתי כחלל מפגש ומטבח שבו אפשר יהיה לקיים סדנאות שף; ספריית חומרים המאפשרת לבחון שילובים של המשטחים עם חומרים שונים נוספים וליצור לוחות השראה; ועמדות עבודה שבהן אפשר לסרוק בחירות אישיות של משטחים וליצור הדמיות תלת־ממדיות של חללי מטבחים או חדרי רחצה.

במפלס העליון ממוקמים חדרי ישיבות, אולם לעריכת סמינרים/ הרצאות, עמדת קפה, שירותים ומשרדים. כך, בהיותו מוגדר ופתוח בעת ובעונה אחת, החלל מזמן מרחב לאינטראקציות מגוונות ומאפשר לקיים פעילויות שונות בעת ובעונה אחת.

אלון ברנוביץ: מגרש המשחקים כשמו כן הוא; מגרש למשחקים ולהתנסויות פונקציונליות, רעיוניות ואמנותיות עם החומר, שתכליתם לפתוח את הראש. לתת למחשבה וליצירתיות לפרוץ גבולות ולרוץ קדימה בכל הקשור למוצר ולמשמעותו בחיים שלנו כאן ועכשיו

בנוסף, לצד העניין האסתטי החווייתי והמקצועי שהוא מעורר, הביקור במקום משלב תועלות פרקטיות: בחירות שנסרקו בעמדות העבודה והדמיות שנוצרו על פיהן נשלחות אל המייל האישי של האדריכל/לקוח, כבסיס שנועד לסייע לו בטוויית העיצוב המבוקש. 

את החיבור בין מפלס למפלס מייצרות פלטפורמות/טרסות עם מדרגות לצדן, כשמעבר להיותן אמצעי המקשר בין מפלס למפלס ואלמנט משמעותי במופע החלל, הן מהוות מקומות בפני עצמם; אפשר לשבת עליהן ולתפוס רגע של אתנחתא, לקיים מפגש א־פורמלי, לעבוד עם הלפטופ, או כל דבר אחר. 

לפתוח את הראש

ברחבה שבקומת הכניסה מקבל את הבאים ״מגרש משחקים״, ובו אוביקטים ממיצב שיצר סטודיו ננדו בשבוע העיצוב במילאנו בשנת 2013, כחלק ממסורת של שיתופי פעולה שקיימה אבן קיסר עם מעצבים בינלאומיים מובילים. ״מגרש המשחקים כשמו כן הוא; מגרש למשחקים ולהתנסויות פונקציונליות, רעיוניות ואמנותיות עם החומר, שתכליתם לפתוח את הראש. לתת למחשבה וליצירתיות לפרוץ גבולות ולרוץ קדימה בכל הקשור למוצר ולמשמעותו בחיים שלנו כאן ועכשיו״, מסביר ברנוביץ.

מול מגרש המשחקים, במרכז החלל, מתנשא מבנה המפלסים, ומשני עבריו נמשכים ״מסלולים״/מעברים נוספים. משמאלו מסלול ״ישומים/שיתופי פעולה״, ומימינו מסלול ״חומריות״, שתוכנן כרמפה המגיעה למעלית ומהווה גם מסלול נגישות.

עד היום אפשר היה להתרשם ממשטחי המותג בחברות מטבחים, בנגריות או אצל מעבדי שיש, כשמטבע הדברים מדובר היה רק בהצע חלקי מהמגוון הרחב ובגודל קטן. כאן במסלול החומרי הוא מוצג במלואו, כשלוחות חומר בגודל מלא המותקנים כמערך תלוי מלווים אותו תוך יצירת ׳נוף אבן קיסר׳ בשלל גוונים.

ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר

מערך תליית הלוחות תוכנן כדו־צדדי, כך שבאזור המפלסים הם ניתנים לשליפה לצורך התרשמות, ובה בעת מייצרים תמונת קיר מרהיבה בצבעוניותה, היוצקת עניין אמנותי לחלל. במסלול שמשמאל למגרש המשחקים אפשר להתרשם ממגוון יישומים בחומר, שמוצג בקנה מידה 1:1, ומאפשר לספוג השראה ורעיונות ולהתרשם מתצוגות נוספות. כך, באופן שבו הוא מתפצל לאזורים נושאיים, החלל אינו מתווה מסלול תנועה מוגדר או היררכי, והתנועה בו היא אינטואיטיבית, לאן שהעין מושכת או שהרגליים נושאות. 

החומרים המשמשים בחלל נשענים על חומרי המותג. הריצוף משלב אבן קיסר וגרניט פורצלן מבית אבן קיסר, וחיפוי הקירות בוצע בגרניט פורצלן אפור, המייצר רקע ניטרלי להכלת העושר המבני והצבעוני. גולת כותרת חומרית היא נירוסטה בגימור מראה, המשמשת לחיפוי התקרה ושלוש חלקות קיר במרחב החלל.

אלה, ובפרט התקרה הרפלקטיבית, מעצימים את המופע החווייתי ומייצרים תחושה של אנרגיה זורמת והיעדר גבולות, החוברת לרובד הרעיוני של הנכחת יכולות החברה לפרוץ גבולות לעבר חדשנות. תאורת החלל עוקבת אחר הממד ההוליסטי־מרחבי של החלל כתאורה ״גדולה״, רחבה ושוטפת, שאינה מפרה את הזרימה ההמשכית ומבוססת על גופים נסתרים ושקועים מסוגים שונים. 

״לתרגם חזון למציאות, ולגרום למה שעלה בדמיון לקרום עור וגידים, זה תמיד מאתגר ומרגש״ מסכמים ברנוביץ וקרוננברג את תהליך העיצוב. ״כמו כל פרויקט, כך גם תכנון אבן קיסר הביא איתו אתגרים שדרשו ׳פיצוח׳, כמו איך לשמור על ממד של אינטימיות נדרשת בתוך חוויית הפתיחות, אך האתגר העיקרי היה ליצור קונטקסט לרגשות ולחיים, שכן אסתטיקה כערך בפני עצמו, ללא תוכן ׳אמיתי׳ ומוצק שעומד בבסיסה, היא חסרת משמעות״.

ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר ברנוביץ קרוננברג, בית אבן קיסר

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden