כל מה שחשוב ויפה
אור טורקו, לקות שימושית
אור טורקו, לקות שימושית. צילומים: אריאל מדינה

בוגרים 2021 // המחלקה לעיצוב תעשייתי, שנקר

לקויות ומסיכות, יערנים רובוטיים, צעצוע רב־מגדרי, גבריות ישראלית, המזנון הביתי. חמישה פרויקטים בולטים

אור טורקו / Functional Absence 

בהיסטוריה של האנושות היה למסכות תפקיד חשוב בהגדרה עצמית המסכה מאפשרת לאדם לעטות על עצמו תכונות וזהות חדשות על ידי שינוי זמני, צורני, חומרי וצבעוני. לכל אחד מאיתנו לקות מסוימת, ומאז ומתמיד אנשים ניסו להתגבר על לקויות באמצעות שימוש בחפצים – כמו חנית, נעלי עקב או משקפיים.

Functional Absence הוא פרויקט ניסיוני שבו ביקשתי להתמקד בהבנת חלק מהלקויות בהגדרת הזהות שלנו. לצורך כך עיצבתי ״חפץ מתווך״ שבשונה מחפצים אחרים, המציעים להתגבר על הלקות, מציע לעטות את הלקות במופגן באמצעות מסכה. המסכה תוחמת את הפנים באמצעות מסגרת שאליה מתחברים תשעה פילטרים מודולריים ודינמיים. מערכת הפילטרים מאפשרת לאדם לעטות על עצמו לקות זמנית באמצעות שילובי מיסוכים שונים בין הפנים האנושיות ובין העולם.


שגב כספי / יערנים רובוטיים

הפרויקט מבקש לעורר דיון ציבורי בבעיית ריכוז הפחמן הדו־חמצני באטמוספרה ובחשיבות של שיקום היערות בעולם. במסגרתו פיתחתי סדרה של יערנים רובוטיים האחראים לייעור מחדש ולניהול של יער בר־קיימא. לכל רובוט תפקיד מוגדר בניהול ובשימור של היער.

התפקידים והשפה הצורנית נגזרו מתהליך לימוד ארוך של פעולות יערנות נפוצות ומניסיון להבין לעומק את צורכי היערות בעולם. היערנים פועלים במערכים משתנים על פי צורכי היער: הם יכולים לתפקד גם כיחידות נפרדות וגם בקבוצות עבודה. כוחו החזותי והקונספטואלי של הפרויקט נובע מחיבור היברידי של שני עולמות הנתפסים כמנוגדים זה לזה – טבע וטכנולוגיה – לפתרון אפשרי לבעיה בוערת. 

שלושת היערנים הרובוטיים שפותחו מוצגים באמצעות שרטוטים, הדמיות מחשב ודגמים: צ׳אנק – אחראי על פעולות הניסור, הדילול והכיסוח של עצים וצמחייה. דיקסון – אחראי על שתילה וייעור מחדש של שתילים וייחורים. ריקו – אחראי על איסוף, ניטור וניתוח של מידע מן היער.

שגב כספי / יערנים רובוטיים

שגב כספי / יערנים רובוטיים


אריאל פוקס / TOY (צעצוע רב־מגדרי)

הפרויקט בוחן איך אנו תופסים מגדר וכיצד הוא מתבטא דרך צעצועי ילדים ומשפיע על התפתחותם. בתור ילדה טומבוי שהלכה נגד הנורמות החברתיות, תמיד הרגשתי אחרת מהמגדר שלי ותמיד הרגשתי שאני עושה ״הפוך״. בפרויקט הגמר בחרתי להתמקד בצעצועים כאזור להשפעה ולשינוי, מכיוון ששם מתחילות להתקבע הסטיגמות על מה זה בן ומה זה בת באמצעות צבעוניות, מורפולוגיה ותחומי עניין.

כל אלה באים לידי ביטוי בהפרדה בין משחקי מלחמה, חשיבה, הרכבה ופירוק המיועדים לבנים, ובין משחקי הלבשה, בישול וטיפוח לבנות, גם בעידן שלנו, שיש בו יותר מ־40 סוגי מגדר, ואפילו בקרב ילדים שמגדירים את עצמם במגדר שלא תואם את המין הביולוגי שלהם. להפרדות אלו נודעת השפעה על עתיד הילדים, על תחומי העניין שלהם ועל יכולתם לדמיין לעצמם טווח של זהויות ושאיפות אישיות ומקצועיות.

בפרויקט בחרתי לבטל את החיבור המיידי בין ברבי לילדה ובין סופרמן לילד, ולתת לילדים את את זכות הבחירה בנראות ובשיוך המגדר של הצעצוע: זה יכול להיות דמות נשית, דמות גברית או דמות קווירית, כל האופציות פתוחות. הצעצוע מכיל גוף מרכזי אחד שעליו אפשר להרכיב כמה איברים: שלושה סוגי ידיים, רגליים וראש. הגוף עובד לשני הכיוונים ומקצין את צורת הגוף הנשית והגברית על פי צורת המשולש המייצגת גוף של גבר וגוף של אישה בהיפוך המשולש.

אריאל פוקס / TOY

אריאל פוקס / TOY. צילומים: מיכאל שבדרון


birds

אלון רוטמן / Mankal 

במפגש ״על האש״ הכול מונח על כתפיו של הגבר. הטקס מגלם את סיפורה של האנושות מראשיתה ועד ימינו, אבל גם את הסיפור האישי שלנו כחברה בישראל. הטקסים, המתקיימים במדינות רבות אך באופנים שונים, מספרים את סיפור גבורתו של האדם על הטבע והחי מראשית ההיסטוריה. הם מגלמים מאפיינים דתיים של הקרבת קורבן ומצביעים על מקומו של הגבר־הצייד במשפחה ובחברה. הטקס הישראלי אימץ מאפיינים אלו והתאים אותם לתרבות, לחברה ולהיסטוריה הישראלית. 

״על האש״ הוא טקס מדומיין המנציח את הגבריות: הגבר הישראלי, שהפך מצייד לחייל, צד את הארוחה בהמתנה לקצב בסופרמרקט, גובר על איתני הטבע באמצעות חומרי בערה ומצת, מגן על משפחתו דרך כיבוש שטח ותחימתו – שטח שיהיה מוכן להילחם עליו עם גברים אחרים, כמותו, לכמה שעות באחד מיערות הארץ.

Mankal היא ערכה ל״על האש״: כיסא מתקפל שהופך למנשא גב וכולל מנגל, צידנית, פחמים, מזלג לבשר, שמן, בנזין, מצית, פותחן, סרט סימון לבן־אדום, נפנף וחצי בצל.

אלון רוטמן / Mankal

אלון רוטמן / Mankal. צילומים: מיכאל שבדרון


תובל פייביש // מזנון לחלל הביתי 

הפרויקט צמח מתוך המחשבה על המזנון כרהיט ביתי נפוץ, ועל הפונקציה שבה מתקיימים כמה מוצרים יחד. אופיו משתנה עם הזמן, ועם ההתפתחות והמזעור של הטכנולוגיה, הפרויקט מציג תהליך לעיצובו מחדש.

העיצוב השונה של המזנון מבקש לומר משהו על החיים שלנו ועל הסיטואציות בחלל הביתי. הפרויקט כולל רהיט אחד שמכיל כמה מוצרים ומשתנה בהתאם לשימוש בו: ארונית, בר, רמקול וטלוויזיה. ארבעת האלמנטים נעים על הקיר ויוצרים קומפוזיציות שונות שמשפיעות על הנראות של החלל ועל חוויית השימוש.

תובל פייביש / מזנון לחלל הביתי

תובל פייביש / מזנון לחלל הביתי. צילומים: מיכאל שבדרון

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden