כל מה שחשוב ויפה
בנדיקט קמברבץ׳ בכוחו של הכלב
בנדיקט קמברבץ׳ בכוחו של הכלב

כוחו של הכלב: כוחה של ג׳יין קמפיון בדרמה שקטה וטעונה

האקסטזה הוויזואלית משכרת ומשקרת, והסיפור מתגלה בתנועת מצלמה איטית ועלילה חסכנית במילים אך רוחשת במעמקים

ג׳יין קמפיון היא יוצרת שאי אפשר לטעות בטביעת האצבע שלה. לפעמים אני חושבת על כך, שיש במאים וגם במאיות שמפציעים ונעלמים ונשכחים, אבל יש את אלה, שגם ממרחקים ובעיניים עצומות, קולם חודר לעצמות. גם בחלוף כמעט עשור. ואת האיכות הפיוטית של קמפיון קשה לשכוח, ונדמה שגם הסיפורים שבהם היא מטפלת נבחרים לפי מנעד פואטי. כזה הוא ״כוחו של הכלב״. הסרט שעלה לאקרנים בתחילת החודש כמעט במקביל גם בנטפליקס, ונחשב מועמד בולט לפרס האוסקר.

הסרט מבוסס על רומן בעל אלמנטים ביוגרפיים מאת תומס סאבאג׳ משנת 1967 (יצא במהדורה מחודשת ב־2001 ואף תורגם לעברית). סאבאג׳ (1915-2003) סופר אמריקאי שהיה נשוי לסופרת אליזבת סאבאג׳, פרסם 13 רומנים. בביקורות נכתב עליו, בין השאר, שהוא ״סופר שאינו מבזבז מילה שלמה במקום שבו תתאים שתיקה״.

וכזה הוא סרטה של קמפיון – הבמאית הניו זילנדית המיתולוגית, שב־1993 הייתה מועמדת לאוסקר על סרטה ״הפסנתר״ (וקיבלה את האוסקר על התסריט ואת דקל הזהב בקאן באותה שנה על הבימוי). העלילה חסכנית במילים אך רוחשת במעמקים.

קירסטן דאנסט

קירסטן דאנסט

״כוחו של הכלב״ נפתח באקסטזה ויזואלית בנוף חווה במונטנה. השנה היא שנת 1925, על רקע הנופים, הבהמות והבתים הקטנים הפזורים במרחב אינסופי. בתוך ריטואל פשטני של שגרה, שני אחים חוואים, פיל (בגילומו של בנדיקט קמברבץ׳) וג׳ורג׳ (בגילומו של ג׳סי פלמונס) חולקים חווה ואף חדר שינה, כמו ילדים שבגרו ולא טרחו להתאים את אורח חייהם לגילם.

המהלך העלילתי עוקב אחרי מה שקורה כשרוז (קירסטן דאנסט), אלמנה שבעלה התאבד, נישאת לג׳ורג׳ ומגיעה עם בנה פיטר (קודי סמיט־מקפי) להתגורר בחווה. פיל מתנכל לשניים ומקניט את פיטר מהמפגש הראשון. הוא אינו מסתיר את סלידתו מהחלטותיו של אחיו, ורוחו הרעה שורה על הנוף המרהיב ועל הבית.

בצעדים איטיים, כמו פורטת על מיתרי הלב (והבנג׳ו והפסנתר), תנועת המצלמה רוכבת לעבר העבר האינטימי ביותר שפיל מסתיר תחת מעטה הגבריות המשפילה והאדנותית. כך, הלוחית שעליה חרוט שמו של ברונקו הנרי, אליל נעוריו, מתגלה כצופן, שהצופה יבחין בו רק לאחר שתתפרש לפניו חידת הגוף (אגב, דמותו של ברונקו הנרי – הנעדר הנוכח – אינה מבוססת על אדם אמיתי, אבל יש הטוענים כי סבאג׳ עיצב אותה בהשראת קאובוי אמיתי שהכיר).

כוחו של הכלב – הנובח כמבקש לתקן את שאינו יכול לתקן – מתיחס למובאה מפסוק בתהילים: ״הצילה מחרב נפשי / מיד כלב יחידתי״. והחידה הטמונה בסרט, במערבון הנפש, שם בדו קרב, החרב אינה מוחשית והדם בלתי נראה, גם כשהמת מונח לפניך

היצירה של קמפיון, שזכתה בפסטיבל ונציה האחרון בפרס הבמאית, מיטיבה לנתח מנעד של שקט והסתרה, בעוד שהיא משתמש בניתוח עצמו כמשל לאקט חמקמק, שדורש תשומת לב מלאה. התוצאה היא קילוף הגבריות מדמותו הקשוחה של פיל.

אפשר לקרוא לזה אמנות הפרטים הקטנים, שבמקרה של הסרט, מקבלת ביטויים אסתטיים שקטים ומובהקים כאחד. כוחה של העדינות, אם תרצו, נחשף בעוצמה ככל שהסרט מתקדם, וסורג את מערכות היחסים תחת עין המיקרוסקופ של התסריט.

קודי סמיט־מקפי

קודי סמיט־מקפי

בנדיקט קמברבץ׳ בכוחו של הכלב

בנדיקט קמברבץ׳

כוחו של הכלב – הנובח כמבקש לתקן את שאינו יכול לתקן – מתיחס למובאה מפסוק בתהילים: ״הצילה מחרב נפשי / מיד כלב יחידתי״ – הכלב בתנ״ך מסמל את השומר, ״יחידתי״ גזורה מהחידה האישית שלי, החידה הטמונה בסרט. בפריחה מנייר, פרחים שאינם יכולים לנבול, ובמערבון הנפש, שם בדו קרב, החרב אינה מוחשית והדם בלתי נראה, גם כשהמת מונח לפניך.

צלו של הכלב, הבוקע מהשממה לפני הקול, מיטיב לבטא את קרני השמש שנחסמו בסלע. וכשם שהלב של פיל הפך לסלעי, נדמה שכל ביט בהמשך מתגלה כארוטי וכי הפסוק המופיע בסיומו של הסרט, מסכם סוג של הקרבה מוסרית. יסודו של הפסוק בתפיסה שייסוריו של האדם מדודים.

זה המקום להזכיר כי כלבים משולים במקורות למלאכי חבלה, במדרש ירושלמי יש סיפור המלמד כיצד נאמנותו של הכלב הצליחה לתעתע באופן ששחרר אישה משביה, וכי ייסורים הבאים על האדם נאמנים הם לשולחיהם.

העיסוק של הבמאית בעצב החשוף של זהות גברית מובהקת ובוטה, בזירה שיצר סאבאג׳, מרימה את קמפיון להישג מרשים של פרשנות קולנועית לטקסט התנ״כי והספרותי. כך, לדוגמה, האצבעות הן חלק בלתי נפרד מאיפיון הדמויות וממיקוד המבט הקולנועי. האצבעות העדינות של פיטר שיוצרות את מגזרות הנייר מחד ופותחות קרביים של בעלי חיים, מאידך; האצבע של פיל שנשלחת בארוטיות לפרח הנייר האדום, שעולה בלהבות; האצבעות של רוז, שפורטות על הפסנתר אך משתתקות באימה.

הצלילים מניעים את היופי הזה קדימה והדממה מרשימה לא פחות, ומייצרת דרמה שקטה, שלא מרבים לעסוק בה ולהתעכב על מרכיביה העמוקים בסרטים של המאה ה־21.


כוחו של הכלב
ארצות הברית, ניו זילנד 2021
במאית: ג׳יין קמפיון
5 כוכבים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden