כל מה שחשוב ויפה
אנה בורד. צילום: נועה אייזנמן
אנה בורד. צילום: נועה אייזנמן

אנה בורד: ״הבנו שהדבר האחרון שאנחנו או העולם צריכים, זה עוד משהו בזום״

אנה בורד הרגישה שלא יוצא לה להכיר אנשים חדשים. רולו, הפרויקט שהייתה שותפה להקמתו כתוצאה מכך, כבר הספיק לשתף פעולה עם יוצרים מאיסטנבול, לונדון, מוסקבה ובוסטון. התחנה הבאה: טאיוואן

יובל: הי אנה, בוקר טוב. מה קורה איתך בימים אלו פוסט החזרה מלונדון?

אנה: הי יובל 🙂 מאז שחזרתי אני עובדת על כמה פרויקטים יצירתיים, שני פודקאסטים, Rollo, ועל הפרויקט הגדול מכולם: להסתגל לתל אביב מחדש. נראה ששנה בחו״ל זה לא הרבה זמן, אבל כנראה שבתקופות קורונה ורכבת קלה ועידן ההייטק זה המון

יובל: לגמרי. שני פודקאסטים (!) ורולו, תכף נגיע לזה, אבל שנייה תקציר הפרקים הקודמים: מה ואיפה למדת בלונדון?

אנה: למדתי באוניברסיטת גולדסמית׳ס תואר שני בניהול חדשנות (Management of Innovation, באנגלית הכל נשמע יותר מפוצץ). הרעיון היה להבין איך עובד העולם ה״חדש״ – טוב כבר לא כל כך חדש – אבל שחושבים על תרבות ואמנות, מדיה ובכלל, נטפליקס, ספוטיפיי ואחרות שינו את החוקים. הלכתי ללמוד קודם כל איך הן עשו את זה, ואחרי זה איך אני יכולה לעשות את זה בעצמי.

בתזה שלי חקרתי אלגוריתמים שמנבאים הצלחה של תסריטים בדיוניים ושאלתי האם המכונה יכולה בעצמה לחזות מה מעניין, במה אנשים ירצו לצפות. זו שאלה שמקבלי ההחלטות בעולם התוכן מבססים בדרך כלל על אינטואיציה וניסיון, ואתה יודע – לפעמים הם מצליחים יותר ולפעמים פחות כי אין באמת נוסחה; יש, אבל היא תמיד מוגבלת.

התשובה המשמחת כנראה, היא שגם המכונה לא באמת ״יודעת״. וכשמנסים לבחון האם משהו חדש יצליח – עדיין צריך מקבלי החלטות אמיצים שיקחו סיכון ויהמרו (אבל זה על קצה המזלג, סליחה אני יכולה לדבר על זה שעות)

יובל: כלומר את אופטימית? עדיין יצטרכו אותנו בעתיד, הקרוב לפחות?ֿ

אנה: בוודאות(!) לפחות בשלב הזה, אלגוריתמים יכולים לזהות דפוסים מעניינים ולקצר מאוד תהליכים שלנו כאנשים לוקח זמן לעשות. לדוגמה, להגיד לך האם סרט עם שחקן מסוים מוכר הרבה ואיפה – ולהיות כלי עזר לקבלת החלטות. אבל בסוף את הכסף שמים אנשים, והם אלה שנותנים את הבמה

FW<3, אור דרורי

FW<3, אור דרורי

I BELIVE I CAN'T FLY, דניאלה מרוז

I BELIVE I CAN'T FLY, דניאלה מרוז

חיית לילה, שירלי נאמן

חיית לילה, שירלי נאמן

Touch Me, Alef

Touch Me, Alef

 I Do Not Know What It Is I life Is Like, כרם נאטור

I Do Not Know What It Is I life Is Like, כרם נאטור

 Continue, עידו מרקוס

Continue, עידו מרקוס

יובל: זה לא רק קשור לכסף, נכון? כי הרי את רוב התוכן שמייצרים בעולם, כמו שאנחנו יודעים, מייצרים אנשים שאים להם כסף…

אנה: נכון, אני מתכוונת לרמה שבה חברות כמו HBO ונטפליקס לדוגמה, מקבלות תסריט או רעיון ושואלות את עצמן האם לשים את הכסף, להפיק אותו. היום בעולם נעזרים בבינה מלאכותית ולמידת מכונות כדי לשאול מה סיכוי ההצלחה, או בתכל׳ס – מה מידת הסיכון.

אף אחד הרי לא רוצה להפסיד כסף – אם כי המטרות של גופים משדרים יכולות להיות שונות. נטפליקס רוצה קודם כל שלא תעזוב אותה. רשת וקשת רוצות מפרסמים, ולמכור סדרה לחו״ל לדוגמה. מישהו אחר אולי רוצה רק לזכות באוסקר. 

בכל אופן, כן, את רוב התוכן מייצרים אנשים שלא מתחילים עם השקעה, כמו כל אמנות, ואנחנו תמיד אוהבים סיפורים רומנטיים על הצייר הזה שישן באוטו כי אין לו איפה לגור ויום אחד הוא מתגלה. ולפעמים זו תהיה פשוט התסריטאית שישבה בבית קפה בתל אביב. כשזה טוב זה טוב, ועם כל הכבוד למכונות ואנשים, קשה לפעמים להסביר למה. אגב, אני אובססיבית בתקופה האחרונה לעדן דניאל גבאי, כוכב שצמח בטיקטוק ובאינסטגרם שמצחיק אותי עד דמעות

יובל: או חבורה של אנשים בקורונה שמחליטים להרים פרויקט כמו רולו (סורי, זה התבקש…)

לא הבנו עד הסוף שיש עוד המון אנשים שמרגישים כמונו

יובל: זה הזמן לספר מה ומי זה רולו ושיחים והשמות האלו שבחרתם

אנה: תכל׳ס. תשמע, הכל התחיל כמעט במקרה, כמובן, וכאן אני חוזרת רגע לכמה חודשים לפני הקורונה. במשך תקופה ארוכה הסתובבתי עם רעיון, או בעיקר עם תחושה שמשהו חסר לי ביום־יום, שכיף לי לבלות ולשתות דרינק בערב, אבל כבר לא יוצא לי להכיר אנשים חדשים ובעיקר כאלה שהם לא בדיוק מהמעגלים החברתיים שלי; אנשים שמחזיקים בעמדות שונות באופן מהותי, שמצביעים בבחירות נניח למישהו אחר, או עושים משהו שונה, או חיים אחרת.

הייתי במסיבת רווקות של חברה והיה שם עורך דין שסיפר על העבודה שלו, וזה היה מרתק (כן כן). התחלתי לדמיין סלון תרבותי שיושבים בו אנשים שונים ומשוחחים, ערב עם דרינק ביד ומשהו טעים בצלחת, אבל באופן קצת אחר

יובל:: ומה עשית עם זה?

אנה: סיפרתי על זה בשיחת טלפון אגבית לעודד קישיק – מעצב תעשייתי, יזם ואדם עם מנוע אינסופי לעשות דברים, וככה נולד ״שיחים״. יחד עם עודד ואוריה מידן, שעומדים מאחורי הסטרטאפ Cubee, ושירה שטייניץ שהיא מורה ומחנכת – כולם אוהבי תרבות גדולים ויצירתיים מאוד – יצרנו סלון תרבותי בסלון של שירה בתל אביב. ידענו שאם לא נכיר את רוב האורחים שיבואו, הצלחנו במשימה, אבל לא הבנו עד הסוף שיש עוד המון אנשים שמרגישים כמונו.

יצרנו סלון תרבותי בסלון של שירה בתל אביב. ידענו שאם לא נכיר את רוב האורחים שיבואו, הצלחנו במשימה, אבל לא הבנו עד הסוף שיש עוד המון אנשים שמרגישים כמונו

באירוע הראשון עילאי גרין סיפר על עבודתו כמפנה עזבונות של אנשים שמתו; אור בן מלך, שבדיוק כיכב אז ב״הנערים״ של קשת ו־HBO, סיפר על איך נכנסים לתפקיד כל כך קיצוני ומעניין; ועודד סיפר על פרויקט הגמר שלו, פתרון קבורה אקולוגי שקביל לפי ההלכה. ממש בקצרה – היה מדהים!

שניה אחר כך התחלנו לארגן את הסלון הבא, הזמנו את ערן לאור שהסביר איך יודעים איזה סניקרס יהיו שוות הרבה בעתיד, עקיבא נוביק סיפר על הבחירות האישיות שאתה עושה כשאתה מסקר בחירות, והשיא – נעמה מושינסקי, שגרה בקומונה, בעטה לקפיטליזם בתחת, והיית צריך להיות שם כדי לראות איזה אמוציות זה עורר וכמה שאלות היו לכל האורחים.

ורגע לפני הערב השלישי פרצה הקורונה

יובל: זהו, זכרתי שרולו קרה בקורונה. אז הוא קם במטרה לספק תחליף מסוג אחר למפגשים הפיזיים?

אנה: בדיוק. כמובן שישר אמרנו לעצמנו, ״יאללה נעשה את זה בזום!״. כמה שעות אחר כך ארגנו פיילוט מקוון וכמה שניות אחר כך הבנו שזה הדבר האחרון שאנחנו או העולם צריכים, עוד משהו בזום

יובל: לול

אנה: המטרה הכי גדולה של לייצר שיחה, אינטימיות, קשר, להכיר באמת מישהו אחר – כל זה פשוט לא קרה אונליין. ניסינו לחשוב איך בכל זאת אפשר לייצר קשר בלי שמכירים מדי, ואיך זה גם יכול להיות כיף ונזכרנו במשחק הזה של סיפור בהמשכים, מהבית ספר; כשמישהו כותב משפט על דף ואז מקפל אותו ונשארת רק מילה אחת בחוץ ומעביר אותו לזאת שלידו שממשיכה את הסיפור – וזה הקונספט של רולו, יצירת אמנות בהמשכים.

אנחנו היינו שפני הניסוי – שירה בחרה נושא, אורגזמה, אני כתבתי סיפור ושלחתי אותו לאוריה שכתב והלחין שיר. שירה ענתה בתגובה עם יצירה דיגיטלית, ועודד המשיך אותה עם מחווה למאוריציו קטלן. 

כל כך נהננו והמשכנו לשחק. הגדרנו חוקים ברורים – כל יוצר מקבל רק את היצירה שנוצרה לפניו ויש 24 שעות בלבד כדי להגיב וליצור יצירה חדשה. כל עשר יצירות שמתחילות ממילה שאנחנו בחרנו הן שרשרת והכל חייב להיות דיגיטלי. כלומר גם אם יצרת פסל, היצירה הסופית היא התמונה שלו שמוצגת באתר שלנו

מה אני יכול ליצור ב־24 שעות

יובל: ואיך זה התגלגל?

אנה: התחלנו בסגר הראשון. הרבה יוצרים ויוצרות שדיברנו איתם סיפרו לנו שהמצב החדש פוגם במקורות ההשראה שלהם בגלל שהתנועה של כולנו במרחב הפכה מוגבלת. רולו סיפק להם את ההשראה וגם נתן להם במה כשכל מוסדות התרבות נסגרו, וגם הדדליין היה מבורך, מאתגר ומעניין. מה אני יכול ליצור ב־24 שעות? והרי יצירה יכולה להימשך לנצח, ובעיקר זה היה משחק מהנה. בתוך בערך שבועיים כבר היו לנו 100 משתתפים, ורולו, בדיוק כמו השם שלו התחיל להתגלגל

יובל: הסגר הראשון היה לפני שנתיים (למרות שזה נראה כאילו לפני מיליון שנה). איך צמחו מזה הפרויקטים הבינלאומיים של רולו?

אנה: לגמרי. איזו הזיה. שנתיים! בכל אופן, אחרי 200 יצירות שנוצרו בארץ ועלו לגלריה המקוונת שלנו, פנה אלינו אלעזר זינבל, נספח התרבות של ישראל בטורקיה, והציע לקחת את רולו לאיסטנבול: אמן ישראלי מגיב לאמנית טורקיה וכן הלאה.

בפרויקט הזה נוצרו 30 עבודות מעניינות, בהשתתפות אתגר קרת, תומר היימן, עידו מרקוס, שחר אבנט, אביב גרינברג ואחרים, ומטורקיה קלבן, מוזיקאית מצליחה ומעניינת מאוד; מו טונץ׳ שהוא קולנוען; קולקטיב beraber, שמשלב בין מחול וצילום (הכל באתר כנסו כנסו).

משם התפתח שיתוף הפעולה עם משרד החוץ. הטלפון הבא היה מברק גנור, נספח התרבות בלונדון, שאיתו יצרנו שתי שרשראות. אגב, מדהים היה לראות איך אמנים טורקים נלהבים הרבה יותר לשתף פעולה עם ישראל מאמנים באנגליה

CLEANLINESS IS NEXT TO GODLINESS, אביב גרינברג

CLEANLINESS IS NEXT TO GODLINESS, אביב גרינברג

Blue Bird, עדן כליף

Blue Bird, עדן כליף

noname.jpg, אלינה מרגולין

noname.jpg, אלינה מרגולין

אוהד שאלתיאל, למות לא עושים כזה דבר לחתול

אוהד שאלתיאל, למות לא עושים כזה דבר לחתול

Blue Flower cake, אלון שבו

Blue Flower cake, אלון שבו

 שחר אבנט - חלמתי עליך אתמול בלילה

שחר אבנט, חלמתי עליך אתמול בלילה

 Emotional Blackmail, יואב עינהר. צילום: נועה פאפי קדמי

Emotional Blackmail, יואב עינהר. צילום: נועה פאפי קדמי

אנה: ברוסיה עלינו שלב: יאנה קוטליאר גל, נספחת התרבות שם חיברה אותנו לגלריה מקומית במוסקבה ״סליאנקה״, ופסטיבל טריטוריה – ויצרנו עשרה ימים של אירועים חיים ריקוד, מוזיקה וציור שנוצרו במיוחד לרולו. הפעם, בפורמט שיצרנו, הרקדנים רקדו לצלילי מוזיקה מאולתרת וציירים לכדו את התנועה במכחול, וגם הקהל הוזמן לצייר: כל אירוע שודר בלייב במדינה השניה. היה מגניב. הנושא שבחרנו שם היה ״חלטורה״ – מילה שהגיעה לישראל מהשפה הרוסית, ואתה יודע, לכל מדינה יש את המנטליות שלה. גם לעבוד איתם היתה חוויה

יובל: והפרויקט האחרון קרה בבוסטון

אנה: כן. ממש עכשיו עלה לאוויר רולו ישראל-בוסטון, שם יחד עם עמיר תדמור, נספח התרבות, ומקלינה גומז שאצרה את הפרויקט, נוצרו עבודות מעניינות כמו עוגה של אלון שבו לדוגמה, וקעקוע שעדן כליף קיעקע על הזרוע של שירה שלנו שתרמה את גופה לפרויקט. עם בוסטון חקרנו את הנושאים של Longing ו־Belonging, נושאים שמעסיקים את האמנים שם מאז בלאק לייף מאטרס, ואתה יודע, נושאים שמעסיקים כל ישראלי בערך, כמדינת המהגרים שאנחנו

יובל: נייס. אז מה העתיד צופן לרולו ומה הם אותם שני הפודקאסטים שהזכרת מקודם?

אנה: אנחנו עובדים בימים אלה עם הנספחת גלית כהן כספי על רולו ישראל-טאיוואן, שלו שותף גם משרד התרבות הטאיוואני, ובקרוב נתחיל לגייס אמנים ישראלים לפרויקט. הפעם אנחנו מתכננים להתרחב ולשתף פעולה גם עם מוסד תרבות ישראלי.

בשנה האחרונה הצטרפה אלינו הדר מייזל שמנהלת את כל האופרציה ועולים עוד רעיונות מעניינים. לדוגמה, אנחנו רוצים להשתמש בפורמט ככלי שמעודד יצירתיות לא רק אצל אמנים ופתוחים לעוד שיתופי פעולה – כמו שכבר הבנת, רולו אוהב להתגלגל ואנחנו סקרנים לראות לאן הוא יגיע

birds

יובל: והפודקאסטים

אנה: אני מתרגשת לדבר עליהם 🙂 קודם כל עלה בגל״צ וגלגלצ ״אנה מחפשת חברים״, פודקאסט על חברות ויצירה שבו בכל פרק אני מושיבה לשיחה שני אנשים שאנחנו מכירים לשיחה שונה, חברית. קצת כמו להיות זבוב על הקיר בבית קפה ולצותת לשיחה. 

כבר היו אצלנו ליאור סושרד ושירי מימון (ידעת שהם חברים?!), אליענה תדהר ותום נשר, יובל שרף ומיכאל אלוני ועוד אחרים. כיף לחזור לרדיו ולתחנה ולעבוד עם האנשים שם. בפודקאסט השני של סינמטק הרצליה, ״שיבת הכוכבים״, טל מילר ואני מדברים על קולנוע וטלוויזיה ומנסים ללמוד משהו על החיים ועל עצמנו ולשים לב לדברים הנסתרים. גם הוא יעלה בקרוב

יובל: לוקינג פורוורד. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שנפרדים?

אנה: תודה על השיחה, לוקינג פורוורד גם, היה כיף ומעניין לשבת בצד השני! ואני מזמינה את כולם לרולו ולהאזין ואת כל מי שרוצה לשתף פעולה ולעשות דברים מעניינים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden