כל מה שחשוב ויפה
תמר תיבון. צילומי כלים: אהרון פז; ציורים: ליהי וייס
תמר תיבון. צילומי כלים: אהרון פז; ציורים: ליהי וייס

השראה לובשת צורה: כשאמנות נאיבית הופכת לכלים קרמיים

בגלריה ג׳ינא לאמנות נאיבית בתל אביב מוצגת תערוכה שהיא שיתוף פעולה עם סטודנטים מהמחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, שיצרו פרשנות אישית תלת־ממדית בהשראת ציורים של אמנים.ות נאיבים.ות מהעולם

התערוכה ״השראה לובשת צורה II״ שאצרה מעין ישראלי היא שיתוף הפעולה השני של גלריה ג׳ינא עם המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל (התערוכה הקודמת נפתחה כשבוע לפני הסגר הראשון במרץ 2020). השנה, כחלק מקורס מערכות כלים בהנחיית ג׳קרנדה קורי, התבקשו הסטודנטיות והסטודנטים להגיע לגלריה, לבחור אמן.ית שדיבר לליבם וליצור לו תגובה קרמית.

לאורך הסמסטר עבד ופירש כל אחד מהסטודנטים באופן אישי את האמן שבהשראתו הוא יצר: סגנון, הנחת הצבע, הירידה לפרטים ובניית הקומפוזיציה הייחודית. הסטודנטים למדו איך ניגשים ליצירה של אמן אחר, משאילים ממנה אלמנטים ומפרשים אותה באופן חדש ואישי. הם למדו איך אפשר להעביר עבודה דו־ממדית לכלי בעל נפח, ואיך החופש המוחלט של האמנות הנאיבית יכול לעבוד עם המסגרת והידע שכרוכים בעשיית כלי קרמי ומערכות כלים.


תמר תיבון // בהשראת אנה מריה דיאס

״התחברתי לאופן שבו אנה מריה דיאס מציירת, לצבעים החזקים ולהומור שהיא מצליחה להעביר דרך הציור. דיאס מציירת את הכפר שבו היא נולדה, את הנופים ואת פעולות היום־יום האופייניות לו. כמחווה לציורים שלה החלטתי לצייר את המקום שבו אני גדלתי – העיר תל אביב. לקחתי השראה מהצבעים, מההומור בדמויות ומתשומת הלב לפרטים שמאפיינים את המקום, הן מקרוב והן מרחוק״.

אנה מריה דיאס

אנה מריה דיאס

תמר תיבון

תמר תיבון

תמר תיבון

תמר תיבון


אנסטסיה שמלקובה // בהשראת לואיס אלברדו

״כשהגעתי לבחור אמן הייתי מהופנטת משכבות התבניות השונות בציוריו של לואיס אלברדו. החלטתי לנסות להעביר אותן לעולם התלת־ממד. בחרתי את הצורה של ואזה גבוהה כדי לספר סיפור דומה לזה שבציוריו של לואיס: סיפור שמתחיל מהקרקע, מעבודת האנשים בשדות, ועולה מעלה אל העצים, ההרים ועד לשמיים הכחולים. זו היתה חוויה מדהימה להעביר את העולם הצבעוני והיפה הזה לקרמיקה. דמיינתי לעצמי שאני חיה עם אלו שאוספים כרובים, חולבים את הפרות ונוסעים ברכבת״.

לואיס אלברדו

לואיס אלברדו

אנסטסיה שמלקובה

אנסטסיה שמלקובה

אנסטסיה שמלקובה

אנסטסיה שמלקובה


פאיזה גושה // בהשראת מריט ביורנגרן

״מריט ביורנגרן היא אמנית מעולה שמצטיינת ברישום. הצבעים שבהם היא משתמשת בציוריה הם צבעי שמחה, אושר, אהבה, כוח, חום, יופי ואלגנטיות. כל הצבעים יחד מעידים על השלמה בין הנשמה לגוף. אני מדמיינת את עצמי בתוך הבתים שהיא מציירת, ומאושרת שבחרתי בה.

״בחרתי את המקום החם והקרוב ביותר לפולחן בעיני – כיפת הסלע והמסגד הקרוב אליה; ואת הצורה המתומנת של דפנות וקירות הבניין מסמלת במסגדים, ובכלל באיסלם, את העולם. אמנות הערבסק היא האמנות הכי קרובה ללבי: זה סגנון איסלמי וערבי מיוחד שמוצאים ברוב מדינות ערב, מורשת עתיקה הידועה בארכיטקטורה שלה, המאפשרת לאור ואוויר להיכנס לבית, ויש לה אפקטים של אור וצל המעוצבים לפי הכתובות שבתוך הקירות״.

מריט ביורנגרן

מריט ביורנגרן

פאיזה גושה

פאיזה גושה


יסמין ילון // בהשראת אדמונדו אוטונייל מחיה

״בכפר קטן באל סלבדור, בתרבות אחרת, רחוקה משלי, יש שגרה שמתנהלת בקצב שונה, שורשי, צבעוני. כצופה חיצונית נשאבתי אל תוך הציור, אל התמונה הקפואה שמכניסה בתוכה כל כך הרבה חיות, הקשבתי לצלילים, לריחות, לתזוזות, ולמזג האוויר.

״ניסיתי לראות איך אני ממצה את כל המקום המתואר ונותנת את הפרשנות שלי. בחרתי לבודד את ה־די.אן.אחח של התמונה בעזרת פלטת הצבעים והצורניות. התוצאה היא כלים מעוגלים עם ייחודיות משלהם; שימושיים ברעיון, אך בעלי אופי עצמאי; גולמיים, פשוטים, אך מאירים ומפתיעים; בעלי שמחה שקטה שנובעת מתוכם ומאפשרת להם חיים שלמים״.

אדמונדו אוטונייל מחיה

אדמונדו אוטונייל מחיה

יסמין ילון

יסמין ילון

יסמין ילון

יסמין ילון


קטיה ניקולין // בהשראת זואי סבר

״ניסיתי לבטא את הברק ואת הבהירות שקיימים בעבודותיה של זואי סבר, שמאופיינת בחופש הבעה, שפע של צבע ודימויים חזקים, באמצעות שימוש בסמלים ודימויים מהתרבות הסינית. אני בעלת תואר בלימודי מזרח אסיה, שם למדתי את השפה והתרבות הסינית. זו תרבות שמעוררת בי השראה ואני משתמשת במוטיבים סיניים בעבודתי לעתים קרובות. את האלמנטים הארכיטקטוניים שבהם משתמשת סבר שילבתי עם סמלים סיניים כמו במבוק, דגים, טקסט ועוד. עבדתי בעיקר בפורצלן, חומר שאיפשר לשקף את הצבעוניות העזה שבציוריה של סבר בצורה הטובה והמדויקת ביותר״.

זואי סבר

זואי סבר

קטיה ניקולין

קטיה ניקולין

קטיה ניקולין

קטיה ניקולין


טל פסח // בהשראת צ׳זארה נובי

״בחרתי בציוריו של צ׳זארה נובי, אמן איטלקי שמצייר נופים כפריים קסומים. בציוריו מצליח נובי לייצר עולם שמושך את הצופה לתוכו. עולם אסתטי ביותר, בעל מרקמים שכמעט ואפשר לחוש בהם. שיחקתי עם אלמנטים מהציורים שלו, בהתחלה כמעט במדויק ולאט לאט בחופשיות גדולה יותר. כל אלמנט שיצרתי הוא קופסה – עולם קטן וסודי. כשהן עומדות יחד – יוצרות הקופסאות עולם גדול ומוחשי״.

צ׳זרה נובי

צ׳זרה נובי

טל פסח

טל פסח


אביב אטיאס // בהשראת אדוארדו אונגר

״ברגע שנכנסתי לגלריה לראשונה, הייתי מהופנט. שני ציורים שעמדו בצד לנגד הקיר תפסו את תשומת ליבי מיד, ולא היה לי ספק שהם נוצרו על ידי אותו אמן. הגופים הכבדים והצורות האבסטרקטיות הקסימו אותי: הרגשתי כאילו אני לוקח חלק בסצינות רוחשות פעילות ורומנטיות שאדוארדו אונגר מיטיב כל כך לצייר. החלטתי ליצור טקסטורה על גבי הכלים שלי, שתדמה את הטקסטורה המופיעה בכל ציוריו״.

אדוארדו אונגר

אדוארדו אונגר

אביב אטיאס

אביב אטיאס

אביב אטיאס

אביב אטיאס


מעין זנג // בהשראת קיקה ניירן

״יצרתי עבודת מחווה לקיקה ניירן, שבעבודותיה מצאתי תמימות שבאה לידי ביטוי דרך צבעוניות משוגעת ושובבה. זה מה שיצר אצלי את ההשראה למערכת כלים שחוקרת את התנועה והגמישות של החומר הקרמי, ולבדוק עד כמה אני אוכל למתוח אותו ולשחק איתו; חיפשתי תנועה באוביקט סטטי״.

קיקה ניירן

קיקה ניירן

מעין זנג

מעין זנג

מעין זנג

מעין זנג


השראה לובשת צורה II
גלריה ג׳ינא לאמנות נאיבית, דיזנגוף 255, תל אביב
נעילה: 24.6

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden