כל מה שחשוב ויפה
שרי ארנון: דימוי > מרחב > קול. צילומים: עידן ועקנין
שרי ארנון: דימוי > מרחב > קול. צילומים: עידן ועקנין

עידן ועקנין // שרי ארנון: דימוי > מרחב > קול

התערוכה ״שרי ארנון: דימוי > מרחב > קול״, שאצר עידן ועקנין במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, מציגה 40 שנות יצירה של המעצב והיוצר, ומהווה מחווה והערכה לפועלו לרגל פרישתו מתחום ההוראה בבצלאל

התערוכה ״שרי ארנון: דימוי > מרחב > קול – עבודות נבחרות 2020-1980״ היא מחווה של כבוד והערכה לפועלו ויצירתו של ארנון, לרגל פרישתו מתחום ההוראה בבצלאל. שרי הוא ‬יוצר‭ ‬ומעצב‭ ‬בין‭־‬תחומי, מרצה בכיר ופרופסור בתכניות התואר הראשון והשני בתקשורת חזותית. 

לפני מספר חודשים התבקשתי על ידי ראש המחלקה לתקשורת חזותית, ארז גביש (ובתמיכתם ועזרתם של ראשי תחום העיצוב במחלקה, נעם שכטר ומיכל סהר), לאצור את התערוכה. על אף שאני בוגר המחלקה ומלמד בה, לא הכרתי את שרי אישית והמפגש איתו ועם עבודותיו היה חדש לי לחלוטין.

בשונה ממעצבים אחרים, שמתמחים בתחום או בתת־תחום בעולם התקשורת חזותית, שרי הוא יוצר בין־תחומי. יש לו רקע בעיצוב, במוזיקה, באדריכלות ובתרבות אורבנית, וכן תואר PhD באמנות מיצב אודיו־ויזואלית. הקריירה שלו עשירה, רבגונית ומתאפיינת בתנועה מתמדת. כל אלה באים לידי ביטוי בעבודתו הקריאטיבית בטווח שבין המסחרי לאמנותי, בפורמטים מגוונים החל ממדיה מודפסת ועד עבודות מסך ומיצבים. 

החלק הארי של התערוכה מתמקד בקריירה המוקדמת של ארנון, בימים בהם הוביל סטודיו שנשא את שמו ועסק בעיצוב בהקשרי‭ ‬תרבות‭ ‬ישראליים וכן בעיצוב זהות חזותית. עבודותיו, המוצגות בהפקות מקוריות, הן חגיגה של עיצוב גרפי קלאסי ורבות מהן הפכו לנכסים חזותיים בנוף המקומי.

מיד כשראיתי את הפורטפוליו של שרי ידעתי שארצה להציג ״קיר לוגואים״ עם סמלים נבחרים שעיצב במהלך השנים. בחרתי 24 לוגואים שונים (מתוך עשרות רבות) שמייצגים את העשיה המגוונת שלו. אפשר למצוא שם לוגוטייפים, סמלים מאוירים גרפית או בנגזרות נייר, אותיות מצוירות (לטרינג) וכן שילובים קלאסיים של תמליל וסמליל. לרובם הכנתי גרסאות וקטוריות בעצמי כיוון שנעשו טרום עידן המחשב ורציתי להדפיס אותם בגדול ובשחור־לבן.

שרי מגדיר את התנועה והמתח בקומפוזיציה של הכרזה באמצעות העיצוב הטיפוגרפי הייחודי שלו שהוא סנס־סריפי, ברוטליסטי וגיאומטרי, אך יש גם שהוא ידני ופואטי. השפה הסגנונית והצבעונית שלו היא מינימליסטית וישירה, ומנצלת את המגבלות והאילוצים של הפקות הדפוס באותה התקופה

לצדם הצגתי בוויטרינה מספר לוגואים נבחרים מתוך הקיר, במופע צבעוני וצורני מלא ובסביבת מחייה טבעית, כלומר כחלק מפורמט מודפס ומעוצב. היה חשוב שהסטודנטים והסטודנטיות יבינו שלוגו לעולם אינו עומד בפני עצמו, הוא תמיד קשור למערכת של אוביקטים מעוצבים נוספים, מיושם עליהם ומקשר ביניהם.

פורמט נוסף ומרכזי ביצירה של ארנון הוא הכרזות. המגוון שבחרתי להציג כולל עבודות במנעד הנע בין תיאטרון מוסדי ופרינג׳, מופעי מוזיקה, קולנוע ותערוכות תמטיות. מצאתי חוט מקשר בעיצוב שלהן המתאפיין בבחירה של דימוי אחד מובהק, מצולם או מאויר, שמוצב במרכז הפורמט ומשמש כאלמנט התקשורת המרכזי. שרי מגדיר את התנועה והמתח בקומפוזיציה של הכרזה באמצעות העיצוב הטיפוגרפי הייחודי שלו שהוא סנס־סריפי, ברוטליסטי וגיאומטרי, אך יש גם שהוא ידני ופואטי. השפה הסגנונית והצבעונית שלו היא מינימליסטית וישירה, ומנצלת את המגבלות והאילוצים של הפקות הדפוס באותה התקופה.

מרצים ומרצות במחלקה, שלמדו אצל שרי בתחילת שנות ה־90, מספרים שסטודיו ״אשר ארנון״ היה אחד המקומות הכי מגניבים ונחשקים לעבוד בהם בתל אביב, בעיקר בגלל העבודה של הסטודיו עם עולם המוזיקה. יש שלוש ויטרינות בתערוכה שחוגגות את עבודות אלה.

ביניהן אפשר למצוא עיצוב עטיפות תקליטים ללהקות בנזין ודודה וכן למתי כספי, לעופרה חזה, לענבל פרלמוטר ועוד. שתי ויטרינות מלאות כל־טוב מוקדשות לרומן היצירתי והמתמשך של שרי עם קורין אלאל, שלה הוא עיצב את כל החומרים הגרפיים עד שנת 2001. זה שיעור מרתק על ליווי של אמנית ויצירתה, וניסוח דינמי של הזהות הגרפית של המוזיקה שלה.

לצד עבודותיו המוקדמות, מוצגות ארבע עבודות וידאו בעלות אופי מחקרי שעוסקות בקשרים סינרגטיים בין דימוי, סאונד ומרחב, ומייצגות את התעקשותו של ארנון להרחיב את עיסוקו אל מעבר לגבולות המסורתיים של תקשורת חזותית. העבודה המרכזית היא מיצב אודיו־ויזואלי בשם ״אולי כך נשתמע יותר״ המתנגן במחזוריות של כ־30 דקות ללא התחלה, אמצע וסוף על גבי ארבעה מסכים בקנה מידה גדול.

הקומפוזיציה שלהם מבוססת על קטעי וידאו וסאונד שצולמו והוקלטו במשך שנתיים על ידי ארנון במקומות שונים בעולם הקשורים להיסטוריה המשפחתית שלו ולנסיבות חייו בהווה. העבודה נעשתה במסגרת הדוקטורט של שרי באנגליה, שם גם הוצגה לראשונה. אצלנו היא מוצגת בקונפיגורציה חדשה, בקנה מידה ובמערך סאונד המותאמים לחלל. 

תהליך האוצרות והעבודה המשותפת עם שרי היו מרתקים ומרחיבי דעת. למדתי המון מעבודותיו ומאישיותו הייחודית. גיליתי שמפגש בין אוצר ליוצר יכול להיות מורכב ואף נפיץ, אבל שרי נתן לי תחושת ביטחון מלאה, סמך על האינטואיציות שלי והתמסר לתהליך. אני מאוד מודה לו על כך.

אני רוצה להוסיף גם תודה גדולה לארם עמיר פונדק על עיצוב והפקת שולחנות התצוגה ולצוות הטכני הנפלא של בצלאל על ההקמה של התערוכה.

___
שרי ארנון: דימוי > מרחב > קול
אוצר: עידן ועקנין
גלריית המחלקה לתקשורת חזותית, בצלאל, ירושלים
נעילה: 6.6


מדור הגשות כולל חומרים שהתקבלו במערכת פורטפוליו. שלחו לנו סיפורים חדשותיים, מידע בלעדי ופרויקטים מעניינים ותקשורתיים. פרטים נוספים בעמוד ההגשות שלנו 

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden