כל מה שחשוב ויפה
איתי מטוס. צילום: אלה ספקטור
איתי מטוס. צילום: אלה ספקטור

איתי מטוס מעצב את הסאונד של המטאוורס

איתי מטוס, מנהל מוצר בכיר ב־Insoundz, מאמין שלסאונד יש תפקיד מכריע בחוויה הדיגיטלית של המחר (״תוך כדי שאנחנו ממציאים אותה״), מייצר פתרונות של גרין־סקרין לאודיו, ויודע ש״אם זה לא יהיה נגיש, קל ומהיר זה לא יחזיק מעמד״

בקרב בין חוש השמיעה לחוש הראייה, נכון לעכשיו חוש הראייה ניצח מזמן. לא סתם אומרים שתמונה אחת שווה 1,000 מילים, וכשמדובר בעידן הדיגיטלי – ובמטאוורס שמחכה ממש מעבר לדלת – החוויה שמתארים בדרך כלל היא חוויה ויזואלית מרחבית. אבל אם שואלים את איתי מטוס, מנהל מוצר בכיר (Lead Prodcut Manager) בחברת Insoundz, לקול יש תפקיד מכריע וחשוב לא פחות.

״מכל השפות שאני מכיר, רק בעברית שמו במילה קולנוע את הקול לפני הנוע, ולא סתם״, אומר מטוס. ״שמע מגיע לפני ראייה, אנחנו קודם כל שומעים, ככה התפתחנו מבחינה אבולוציונית. בניגוד לראייה, אנחנו שומעים 360 מעלות: ברגע ששמענו את האריה בא לטרוף אותנו מאחורה, רק אז נסתובב לראות אם זה חבר שלנו שעבד עלינו או שזה אריה אמיתי. אני מאמין שאם לא נעבוד על חוש השמע כמו שצריך, לא ניכנס ב־100 אחוז לחוויה. זה החוש הראשון שצריך לעבוד עליו״. 

אבל בכל זאת בתרבות שלנו חוש הראיה יותר דומיננטי.

״אולי זה רק במעגלים הקטנים שלי, אבל יותר ויותר אנשים שחוזרים מכל מני חוויות דיגיטליות חדשות, אם זה דולבי אטמוס בקולנוע או חוויות VR, מתייחסים לסאונד ולפסקול. אנשים ערים לזה, הם יותר יודעים לשים את האצבע שהפסקול נגע בהם ולא רק הוויז׳ואל. תודעתית זה צף.

״עד היום הראייה הייתה החוש הקל יותר לעבוד איתו או לעבוד עליו. די הגענו לתקרת זכוכית, אם זה uhd או 4k, וזה נראה אמיתי מספיק ומשכנע מספיק. אנשים מבינים שיש פער בשמע, ואני חושב שיותר ויותר אנשים וחברות מגיעות לתובנה הזו ושמות את המשאבים שלהם על השמע״. 

וזה מה שעושה חברת אינסאונדז, שנוסדה בשנת 2016: שמד דגש על הסאונד. ״אנחנו מחברים בין ההמונים לחווית השמע של המחר. הרבה אנשים רוצים להיות יוצרי תכנים אבל לא לכולם יש את הכלים ואת הידע, ואנחנו עוזרים להם עם פתרונות AI ודיפ־לרנינג. אנחנו מאפשרים ליצור תכנים באיכות גבוהה, באיכות שידור; מאפשרים לך להקליט את עצמך עם האייפון שלך ולהישמע כאילו הקלטת באולפן, בלי שתצטרך לדעת שום דבר. הדבר הראשון הוא לצמצם את הפער הזה ולאפשר לך ליצור תכנים איכותיים. אבל אנחנו עושים יותר מזה: אנחנו מאפשרים ליצור תוכן איכותי במטאוורס שניתן לצרוך אותו בשישה ממדים״.

מה זה אומר?

״בתכל׳ס זה לגרום לך להרגיש כאילו אתה והדובר נמצאים באותו חלל (Audio Teleportation). כרגע בדיגיטל אנחנו שומעים שטוח; אם היו מפנקים אותנו היו מפנקים אותנו עם סטריאו. אנחנו עושים את זה בשש דרגות חופש: לא רק שתוכל להבין מאיפה בחלל כל אחד מדבר, אלא גם נהיה איתך בתוך החדר ותוכל לטייל בתוך החדר״.

בנוסף, בשנה וחצי האחרונות יצרה אינסאונדז פתרונות אוטומציות אודיו לאולפני טלוויזיה. ״כיום, כדי לשמוע את האנשים באולפן צריך להתקין עליהם נק־מייק או לשים לידם מיקרופונים שולחניים. כל זה צריך לקרות עם משדרים ומקליטים וכבלים והמרות ושרשרת ארוכה שיכולה להיות מעיפת ויקרה לתחזוק.

״אנחנו מאפשרים למקם מיקרופון וירטואלי לפי הדוברים. פקח הקול יושב בחדר הבקרה, יש לו מסך עם דף וובי, הוא רואה וידאו פיד עם תמונה והבנה של הדוברים. כשמישהו נכנס לבמה הוא פשוט ממקם לו מיקרופון וירטואלי על המסך ושומע אותו כעוד ערוץ, כאילו היה שם מיקרופון פיזי. 

הדבר הראשון הוא לצמצם את הפער ולאפשר לך ליצור תכנים איכותיים. אבל אנחנו עושים יותר מזה: אנחנו מאפשרים ליצור תוכן איכותי במטאוורס שניתן לצרוך אותו בשישה ממדים

״למיטב ידיעתי אף אחד לא מצליח לעשות את זה, בטח לא בזמן אמת ועוד ממרחק של שלושה מטרים. אנחנו פורסים מערכי מיקרופונים על התקרה וגורמים לזה להישמע כאילו זה מיקרופון שקרוב לפה שלך. קשה לשכנע אנשי אודיו שהם לא יידעו להבדיל בין הסיגנלים, שלא לומר יעדיפו את הסיגנל שלנו. את כל מה שפיתחנו בשנתיים האחרונות, שבהן הינו בעיקר מפוקסים על איכות שידור של דיבור אנשים, אנחנו לוקחים ומכניסים לך לאייפון״.

אני אוכל בפודקאסט שלי להסתפק באייפון שלי או שאני אצטרך שניים? 

״דבר ראשון תהנה מהפיתרון. אם יש לך שני מכשירים, אנחנו יודעים לגרום להם לעבוד ביחד. גם אם אתה מקליט רק את עצמך או מראיין מישהו מרחוק, ככל שתוסיף מיקרופונים לסיטואציה נדע לתת לך פיתרון יותר יציב. אנחנו מפרידים אותך מהחלל שלך ומשאירים אותך לבד – זה נקרא פירוק של הסצינה, אני מאפשר לשים אותך בתא וירטואלי חסר הד״. 

אז אתה עושה לי גרין־סקרין לאודיו?

״לגמרי״.

ובטווח הארוך?

״אין לי תשובה אחת. האג׳נדה שלנו היא שזה יהיה סימלס. אז דבר ראשון כן, בעזרת מכשיר אחד אנחנו מצפים לתת לך את מה שחיפשת בצורה חלקה שלא תשים לב אליה. ככל שיצטרפו מכשירים לסשן בצורה חלקה האיכות תשתפר וההפרדה תשתפר״.

אז מי הלקוחות שלכם?

״הלקוחות הקיימים מגיעים יותר מעולם אולפני הטלוויזיה, אם זה בישראל אולפני הרצליה בשלוש במות, או i24, אבל אנחנו פועלים גם בחו״ל. מעבר לאולפנים יש גופי שידור ואולפני שידור גדולים נוספים בארצות הברית שאנחנו במגעים איתם, ואנחנו עובדים בשיתוף חברות גדולות בתחום המחקר של הסאונד של המטאוורס״.

איך נראית חווית הקלטת האודיו של המחר

מטוס, בן 38, מגיע מרקע מוזיקלי: הוא למד פסנתר בתיכון במגמת מוזיקה עד שמיצה ועבר לתופים כדי ״להוציא את כל מה שנאגר אצלי״. אחרי הצבא ניגן בלהקות והבין שהוא רוצה ללמוד הנדסת סאונד (לפני 15 שנה). ״עבדתי המון באולפנים, עם אסף אמדורסקי, דיוויד ברוזה, מרגול, כוכבים נולדים, הפקתי את האלבום הראשון של ריף כהן, ניגנתי בו. כשהבנתי שלא מספיק הסאונד וצריך להבין את השפה הלכתי ללמוד תכנות, והתחלתי לעצב חוויות שמע אינטראקטיביות״. 

כבוגר מכללת כנרת בהנדסת קול ובעל תואר שני בתכנון סאונד עבור משחקי וידאו מאוניברסיטת צ׳יצ׳סטר באנגליה, לפני שהצטרף לאינסאונדז מילא מספר תפקידים בתחום בחברות סטארט־אפ: כמנהל מוצר בחברה שפיתחה פתרונות קול לחברות כמו דל, אסוס, טושיבה ועוד; או כאחראי על חוויות הסאונד ומתכנת לסביבת iOS בספקית של פתרונות להפקת מוזיקה, לרבות מוזיקה אינטראקטיבית, 360 VR Mixes ועוד. בנוסף, במשך כשנה השתתף כשחקן במופע של להקת ״מיומנה״, ושימש גם כמרצה במכללת כנרת בתחום התמחותו. 

לאינסאונדז הצטרף לפני ארבע שנים. ״היו אז עשרה אנשים בחברה, רובם מתכנתים, אני הצטרפתי כדי להיות הבחור שמייצג את הסאונד, שמקשיב לדברים ומנחה את הצוות ברמה של חויית שמע. היום אנחנו כבר 35 עובדים״. לאחר שנתיים קודם לתפקיד head of audio innovation ולפני חצי שנה עבר לצוות המוצר.

מה אתה עושה?

״אני אחלק את היומיום שלי לשניים. האחד זה לחשוב על איך נראית חווית הקלטת האודיו של המחר, תוך כדי שאנחנו ממציאים אותה. השני זה לעבוד עם המפתחים והמהנדסים ולהבין איך מוציאים את זה לפועל. ברגע שהחלטנו על חזון ומפת דרכים, אנחנו מפרקים אותה לאבני דרך: איך מגיעים לשם, מה צריך לעשות כדי לגרום לזה לקרות, ואני מנחה אותם ודואג שזה ישמע כמו איך שאנחנו מצפים מזה להישמע״. 

אנחנו בכלל שמים לב לדקויות האלה של סאונד?

״שאלה מעולה, זה אחד העיסוקים הגדולים שלנו. כולם מרגישים: חלק מהדברים שאנחנו יודעים לעשות זה לשים את האצבע על מה גרם לזה להישמע כך או כך, ואיך זה גרם למשתמש להרגיש. מה שמנחה אותנו זה אותנטיות ולהיות נאמנים למקור. עכשיו כשאתה שומע אותי בזום, אתה חושב שאני נשמע כמו שאני באמת נשמע במציאות? אתה יודע שזה לא אני, ואם היית עוצם עינים לא היית מאמין שאני איתך בחדר. זה הרווח שאנחנו סוגרים״.

מה הופך סאונד לאותנטי חוץ מהכיוון שממנו הוא מגיע?

״הכיוון לא מספיק, כי זה צריך להישמע כמו דובר אמיתי, ולא כמו טלפון שאיתך בחדר. זה אמור להיות רחב יותר, עמוק יותר, חד יותר, מהיר יותר. אם מסתכלים על דוברים אנושיים זה דיקציה, הברות שרקניות, כל התדרים הגבוהים והנמוכים. להיות נאמנים למקור ולשחזר את המציאות: כולם מנסים לעשות את זה, רק שאנחנו עושים את זה עם הטלפון עם הכנה למטאוורס״.

birds

מה הכי חשוב?

״אני זוכר שכילד לקחו אותי לדיסניוורלד והיה סרט תלת של מייקל ג׳קסון וזה העיף לי את החיים. אבל שם זה נעצר. הטכנולוגיות קיימות כבר לא מעט שנים, הצליחו ליצור דברים משכנעים, אבל הנגישות חשובה לא פחות מהאותנטיות. אם זה לא יהיה נגיש, קל ומהיר זה לא יחזיק מעמד״.

אתה מתגעגע לבמה? לנגן?

״תלוי באיזה יום. מה שבטוח זה שאני לא מתגעגע לעשות את זה בצורה מסחרית. אנחנו הכי עם תשוקה למה שאנחנו עושים, בטח בכל מה שקשור למוזיקה חיה במטאוורס, אבל אנחנו עוד לא שם. אנחנו עושים מהפיכה, ממציאים את הצעד הבא. היה מונו, אחריו סטריאו, אחריו סראונד, ואחריו זה האודיו למטאוורס. אנחנו חזק בקוביה הזו״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden