כל מה שחשוב ויפה
רותי הלביץ כהן במרכז לאמנות עכשווית רמלה. צילום: מ״ל
רותי הלביץ כהן במרכז לאמנות עכשווית רמלה. צילום: מ״ל

הרשימה המשותפת // 1.12.22

רותי הלביץ כהן, אנה חייט וסלבה פירסקי במרכז לאמנות עכשווית רמלה; יונתן הירשפלד ותמר סימון בגלריה נולובז; סטודיו MA בבית ליבלינג; מיקומים זמניים בסדנאות האמנים ירושלים; זיוה ילין בגלריה לאמנות במכללת ספיר; להקת התיאטרון הצרפתית Adrien M & Claire B בתיאטרון הקרון

רותי הלביץ כהן, אנה חייט וסלבה פירסקי במרכז לאמנות עכשווית רמלה

שתי תערוכות חדשות ייפתחו מחר (2.12) במרכז לאמנות עכשווית רמלה CACR (אוצרת: סמדר שפי). הראשונה, ״ואז יבוא השקט״ – מיצב ובו שלוש עבודות על בדי ענק של האמנית רותי הלביץ כהן. המיצב יוצר חלל בתוך חלל: על הרצפה פזורות מראות אליפטיות, המשקפות בו זמנית את העבודות ואת הצופה. בתערוכה מציגה הלביץ כהן לראשונה צילום מבוים. בצילומים מתעטף תומר ספיר, אמן וחבר, בבגד נייר המופיע ב״שעון החול״. השמלה, מגזרות מצוירות של חלקי גוף, מכסה את ספיר כפקעת המכסה על גולם שיהפוך לפרפר. המפגש של גוף גברי עם שמלת הנייר של הלביץ כהן מעלה שאלות לגבי מגדר וכוח.

השנייה, ״קרעים וחיבורים וקרעים״, תערוכה משותפת לאנה חייט וסלבה פירסקי, שמציגים צילומים המודפסים על בד, חלקם קרעי צילומים תפורים ביד, ואחדים רקומים בחוטים משתפלים. בדימויים התפורים, המאוחים־מתפרקים, כאב מפעפע מבין התפרים כמו מגוף פצוע. האמנים עוקבים בחרדה ובדריכות אחר המלחמה המתחוללת באוקראינה המשפיעה ישירות על מהלך חייהם של קרובים וידידים. הטכניקה החדשה של תפירת הצילומים משמשת מבטאות תחושות דחיפות ופגיעות.

אנה חייט וסלבה פרסקי במרכז לאמנות עכשווית רמלה. צילום: מ״ל

אנה חייט וסלבה פרסקי במרכז לאמנות עכשווית רמלה. צילום: מ״ל


יונתן הירשפלד ותמר סימון בגלריה נולובז

״בעיקר עט כדורי״ – תערוכה משותפת לאמנים יונתן הירשפלד ותמר סימון, מוצגת בגלריה נולובז. העט הכדורי נועד לכתיבה. מה שטבעי לו היא תנועה קטנה ומסולסלת. הוא לא נועד למלא משטחים גדולים, להביעה מנעד רחב של טונים וגוונים, לרקוד. העט הכדורי זוכר שהיה פעם כלי בתיבה בידיו של תלמיד בית ספר. הוא זוכר את הרישומים בשולי דפי המחברת או השפם המזדמן לדוגמנית על שער העיתון. יש בו משהו מבזבוז הזמן של התלמיד המחכה שהשיעור יגמר ומהשובבות של המחבל בדימויים קיימים. העט הכדורי זוכר את הממתין בטלפון לבנק או לביטוח לאומי המצייר עיגול בתוך עיגול על פתק מקרי. את הפתק על המקרר או שרבוט פניה של הילדה הכי יפה בכיתה.

כשסימון והירשפלד ניגשים אל העט הכדורי הוא מביא אתו את הזיכרונות האלו אל עולמם. סימון בונה ממנו רשתות עדינות המכסות משטחים בעדינות מופלגת ומתוכם עולם כבדרך נס פנים ערפיליות. משהו מהלא מודע של הישראליות מצוי בפנים האלה. הירשפלד רושם פסלים ותכשיטים, חפצי נוי ואירועים מיתולוגיים, הוא מרכיב פאזלים וכתבי חידה, לא מאפשר לרישום להיות רק רישום ולציור להיות רק ציור. שניהם, סימון והירשפלד, הופכים את העט הכדורי לכלי פרטי לדבר אתו משהו מהציבורי, הפוליטי או הפילוסופי.

תמר סימון. צילום: מ״ל

תמר סימון. צילום: מ״ל

יונתן הירשפלד. צילום: מ״ל

יונתן הירשפלד. צילום: מ״ל


סטודיו MA בבית ליבלינג

״מניפסט השדה העירוני״ – תערוכה קבוצתית של סטודיו MA תפתח הערב (1.12) בבית ליבלינג (אוצרת: סברינה צגלה). חברי סטודיו MA – פרופ׳ יעל מוריה, אדר׳ עדי לוי טראו, אדר׳ נוף אמיר לוטן, אדר׳ נוף עלא שלחת, המעצבת אולגה סטנדיוק וצוות המשרד, נירית בנימיני בן־מאיר – מבקשים לדמיין מחדש את המרחב הציבורי ואת יחסי הגומלין בין האדם, הטבע והעיר באמצעות התבוננות קרובה במיני עשבים שוטים מקומיים, שרדניים ודחויים. המניפסט העומד בלב התערוכה נוצר מתוך תחושת דחיפות לנוכח תופעות של הצטופפות העיר וצמצום המרחב הציבורי, ולנוכח המשבר האקולוגי העולמי, כאשר מסתמן שהאדם הפך ל״כוח טבע״ המשפיע על הסביבה.

בסלון בדירת מגורים לשעבר, מפגישים סטודיו MA את המבקרים עם גן עשבים שוטים, מניפסט קולי ועבודת וידאו אינטראקטיבית מאת נירית בנימיני בן־מאיר, שיוצרים יחד מיצב פרפורמטיבי של התנגדות הפונה אל החושים. ארכיון דיגיטלי מתהווה ושיתופי מרכז את חומרי המחקר ומרכיב מילון מושגים חדש לשיח מתהווה. ברחבי העיר מופצות כרזות כהצהרה פומבית של המניפסט המבקשת להתריע על איכות המרחבים הפתוחים בעיר והחוויה האנושית בהם כמו גם להפנות מבט לאפשרות הגלומה בצמחים המבצבצים בין מרצפות המדרכה, בסדקי הקירות ובשולי הכבישים.

סטודיו MA בבית ליבלינג

סטודיו MA בבית ליבלינג


birds

מיקומים זמניים בסדנאות האמנים ירושלים

״מיקומים זמניים״ – תערוכה קבוצתית של משתתפי האינקובטור לאמנים.יות צעירים.ות – תפתח במוצ״ש (3.12) בסדנאות האמנים תלפיות בירושלים (אוצרת: גילי זיידמן). במהלך פעילות האינקובטור נפגשו אמניות שסיימו לאחרונה מסלול לימודי אמנות בירושלים לשיחה על יצירה ורכישת כלים מעשיים לעבודה בשדה האמנות. קבוצת א.נשים הפועלת במדיומים שונים בחרה מסגרת זמן ומקום המוקדשת לאמנות ולהיכרויות חדשות; אקראיות מכוונת המזמינה לגבש יצירה לצד דינמיקה קבוצתית. פקקים בדרך לתלפיות הצטלבו עם צמתים בחיים, שהובילו לבחינת עבודות קודמות וחדשות, פערים ושאיפות. משתתפים.ות: אלה אופנהיימר, אליענה בייער־גמולקה, סטפני ג׳אד סאסנו, אור דוד, אלכסנדרה דנציג, בר זרמון, טל לוי, נעמה מוקדי, טל סימון, תומר פייגין, נועה פרידמן.

נעמה מוקדי בסדנאות האמנים ירושלים

נעמה מוקדי בסדנאות האמנים ירושלים


זיוה ילין בגלריה לאמנות במכללת ספיר

״השעה היפה״, תערוכת יחיד לאמנית זיוה ילין, תפתח הערב (1.12) בגלריה לאמנות במכללת ספיר (אוצרת: מיכל שמיר). ״כשבתי הצעירה הייתה ילדה, נהגנו שתינו לרדת במדרכות הקיבוץ מחדר האוכל הביתה ולהביט בשמיים ובצלליות הכהות של העצים״ מספרת ילין. ״זו הייתה השעה היפה שלנו, כך קראנו לה. שעת בין ערביים, השמיים צבועים בכחול עמוק, אך למטה הבתים וצמרות העצים הופכים לצלליות כהות. אורות בבתים ותאורת רחוב כבר נדלקת. שעה של חסד ושלווה. בשנת הקורונה, כל ערב נהגתי לצאת מהבית, בטווח מאה המטרים, ולצלם את השכונה: העצים, הבתים, פנסי הרחוב, מכונית חונה. ושקט מוזר.

״כך נולדה הסדרה, שכולה ציורי המקום, הקיבוץ, הבית והשכונה. אני צריכה רק לפתוח את דלת הסטודיו והמקום נפרש לפני, על בתיו, עציו ומדשאותיו, ואנשיו. ואינני מתעייפת לעולם מלהביט בו. אני עוסקת במקום, מפרקת ובונה אותו מחדש, מערבבת זיכרון ומציאות, עבר והווה, מתוך צילומי הארכיון, צילומי משפחה וצילומים מהפלאפון, ועסוקה בשאלה מה אנחנו זוכרים ומה אבד לנו, משוחזר ומומצא מחדש. הזיכרון הוא דינמי ואישי אך גם קולקטיבי ומצטבר. אני מנסה לפרום אותו, לקרב ולהרחיק, מנזילה עליו ושופכת צבע, מבהירה ומכהה, ובונה עולם סגור בועתי״.

זיוה ילין בגלריה לאמנות במכללת ספיר. צילומים: מ״ל

זיוה ילין בגלריה לאמנות במכללת ספיר. צילומים: מ״ל


להקת התיאטרון הצרפתית Adrien M & Claire B בתיאטרון הקרון

שתי תערוכות אינטראקטיביות של להקת התיאטרון הצרפתית Adrien M & Claire B בשילוב מציאות רבודה (AR), מוצגות בבניין תיאטרון הקרון במשכן דוידסון בירושלים. הראשונה, FAUNA, תוצר של שיתוף פעולה בין Adrien M & Claire B וקולקטיב המעצבים הגרפיים Brest Brest Brest. התערוכה כוללת עשרה פוסטרים עליהם אפשר לצפות ביצירות מונפשות באמצעות אפליקציית מציאות רבודה. הכרזות מציעות לצאת למסע בעקבות בעלי חיים דמיוניים ברחבי עיר מופלאה. השנייה, ACQUA ALTA, עשרה עמודים בתוך ספר הופכים לבמת הופעות באמצעות אפליקציה של מציאות רבודה. בציורי דיו שחור לבן ובמספר משיכות מכחול, נגלים יצורים מיניאטוריים החבויים בעולם מימי מופלא. ביום גשום אחד, המים עולים מעלה ומעלימים את עולמם.

Adrien M & Claire B בתיאטרון הקרון

Adrien M & Claire B בתיאטרון הקרון

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. שרה

    רמלה על המפה באומנות. יפה.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden