כל מה שחשוב ויפה
פלישה סודית, מרוול בדיסני+

״פלישה סודית״: השטיק של מארוול כבר לא עובד

הסדרה החדשה של מארוול שעלתה בדיסני + היא תוצר מחופף ורופף, עם סגנון וביצוע כושל ותסריט יבש - שרק מגביר את משבר האמון בין ענקית הקומיקס למעריציה

הסדרה החדשה של מארוול, ״פלישה סודית״ לא היתה יכולה לעלות בעיתוי יותר גרוע: אולפניה של ענקית הקומיקס נמצאים במשבר אמון גדול מול המעריצים, שמאז לכתו של טוני סטארק לעולם שכולו טוב, לא מצליחה לשחזר את הקסם שאפף אותה עד לפני ארבע שנים. כזכור, השלב הרביעי של היקום הקולנועי הגדול הזה התקבל בקול ענות חלושה, על אף שבחזקתו נמצא ״ספיידרמן: אין דרך הביתה״, שובר הקופות האימתני.

הבעיה היא ש״אין דרך הביתה״ היה יכול לתפקד גם כסרט בפני עצמו וכחלק מהיקום של מארוול, אבל הוא לא תרם מי יודע מה להצלחתה בקרב המעריצים. להיפך, הוא רק חיזק את הטענה כי ימי היקום שלה ספורים, שכן להזכירכם – בלי חברת סוני, מארוול לא היו יכולים לעשות צעד אחד קטן עם טווה הקורים הפופולרי. השלב ההוא הסתיים עם ״ואקאנדה לנצח״ שהזכיר את ימיה הטובים של מארוול, אבל זה היה מעט מדי.

השלב החמישי נפתח עם תקוות גדולות, בעיקר הודות לעובדה שסוף סוף נחשף הנבל החדש – קאנג הכובש. הבעיות התחילו כשמכולם דווקא אנטמן, אולי הגיבור הכי פחות משמעותי (חוץ מהתפקיד שלו ב״סוף המשחק״), נבחר להתמודד מולו ראשון. ״אנטמן והצרעה: קוואנטומניה״ גם הוא נחשב כסרט בינוני ומטה, ודרדר את אהדת המעריצים עוד יותר.

ג׳יימס גאן הפגיז עם ״שומרי הגלקסיה 3״ וכשאלה עזבו את הבמה הראשית, נותרנו לפחות בינתיים, עם ״פלישה סודית״ שאמורה לסלול את הדרך לעליית ״המארוולס״ שיגיע אם ירצה השם (כי שביתות בהוליווד וזה) בנובמבר הקרוב לבתי הקולנוע.

בחירת פעולות חסרת כל הגיון בסדרת מדע בדיוני? אפשר לסלוח על זה. אבל על חפיפניקיות תסריטאית כבר אי אפשר. לקחת אירוע גדול ומשמעותי מדפי הקומיקס ולתמצת אותו למיני סדרה של שישה פרקים הוא פשע לכל דבר ועניין

יש בעיה אחת גדולה (אחת מיני רבות כמובן) ב״פלישה סודית״: היא לא מעניינת. אחרי שהוצאנו את זה מהסיסטם, אפשר לפרט. כן, היו תקוות גדולות כלפי הסדרה הזו אך איתן גם ציפיות נמוכות. ליבו של הסיפור עוסק בגזע הסקרול, החייזרים שניק פיורי וקפטן מארוול הבטיחו להם שימצאו עבורם בית – אם יעזרו להם להגן על המין האנושי. ובכן, רק צד אחד עמד בהתחייבות שלו בזמן שהשני, פיורי ומארוול – לא. בזמן שהייתם על פני הכדור, החלו הסקרולים להשתלט על עמדות מפתח בפוליטיקה הכלל עולמית ובתפקידים ציבוריים. להזכירכם, מדובר בגזע משנה צורה.

הסדרה מבוססת על אחד מאירועי הקרוסאובר הגדולים בחוברות הקומיקס של מארוול, ולכן כשהוכרז בכנס המשקיעים של דיסני בדצמבר 2020 כי הוא יעובד למיני סדרה בת שישה פרקים – הרבה גבות הורמו באולם. הצמצום הזה גורע מהחשיבות הגדולה של הסיפור לאירועי הנוקמים והתוצר הסופי מצביע כי החששות לא היו מוגזמים.

״פלישה סודית״ במתכונתה הטלוויזיונית היא מוצר נחות שלא מעורר שום עניין, רגש או רצון כלשהו להמשיך לצפות בה. ייאמר לזכות הסדרה שהיא מגיעה עם הבטחות גדולות: היא מציגה סיפור אפל ואלים, עם טון בוגר יותר ממה שהורגלנו אליו עד כה בסטרימינג של דיסני.

חוסר ההיגיון הפנימי צועק לשמיים

הסרטים והסדרות של מארוול סבלו (ועדיין סובלים) מאפיונים ילדותיים ואינפנטיליים של הדמויות שלהם (כן ת׳ור, זה אתה) והכיוון אליו יוצרי ״פלישה סודית״ לקחו את הצופים הוא חתיכת פניית פרסה. היא אמנם מנסה לגעת בבעיות גיאופוליטיות מודרניות ותרחישים מציאותיים (קבוצות טרור וכו׳), אבל הסגנון והביצוע הכושל מונעים ממנה ליצור השפעה כלשהי על הצופה, והתסריט היבש רק מתיש אותו.

כל פרק בפני עצמו הוא בסדר ולא יותר מזה, אבל אם נבחן את ״פלישה סודית״ כמוצר שלם נגלה כי מדובר בתוצר מחופף ורופף שהקשרים בו נפרמים בצורה הכי מרושלת שאפשר להעלות על הדעת. כך למשל ניק פיורי (סמואל ג׳קסון בהופעה פושרת), מחליט כי הוא ורק הוא יתמודד מול הסקרולים. אין ספק שמדובר באיש אמיץ, אבל בהתייחס לנתון כי ישנם מספיק גיבורי על שיוכלו לעזור לאיש והרטייה להתמודד עם הבעיה שמונחת לפניו – חוסר ההיגיון הפנימי של הסדרה צועק לשמיים. גם כשהוא סוף סוף נשאל למה הוא לא מזמן את הגיבורים שלו, פיורי עונה: ״זה אישי״ משל היה מדובר בתגרה שכונתית ולא באיום כלל עולמי שיוביל למלחמת עולם שלישית. טוב נו.

בחירת פעולות חסרת כל הגיון בסדרת מדע בדיוני? אפשר לסלוח על זה. אבל על חפיפניקיות תסריטאית כבר אי אפשר. לקחת אירוע גדול ומשמעותי מדפי הקומיקס ולתמצת אותו למיני סדרה של שישה פרקים הוא פשע לכל דבר ועניין. בנוסף, ״פלישה סודית״ לא תורמת כהוא זה לעלילה הגדולה, לא מקדמת אותה ובסופו של דבר אי אפשר שלא לחשוב שבמדובר בסדרה שכל תפקידה הוא לתפוס מקום באפליקציה של דיסני פלוס. העיקר שיש תוכן.

האמת העירומה של מארוול מתגלה בסיום הפרק האחרון של ״פלישה סודית״. שרשרת האירועים שבו כל כך מטופשת ומטופלת בחובבנות, שכמותה הרבה זמן לא ראינו. מבלי לספיילר יותר מדי אפשר להגיד שהיא מייתרת את קיומם של גיבורי על אחרים. או לפחות עד שיימצא פתרון מטופש אחר כדי לצאת מהפלונטר הזה.

birds

אבל זהו רק קצה הפירמידה. בבסיס שלה יש תסריט דל, תצוגות משחק משמימות ולא סוחפות, ומה שהתחיל כסדרה למבוגרים עם אופי פוליטי, תרבותי וחברתי – הופך אט אט לעוד סדרת ילדים ונוער מבית דיסני עם ניימדרופינג של גיבורי על.

בשלב הנוכחי זה לא יהיה הוגן לצפות ליותר מזה בסרט ״המארוולס״ שכבר מקבל תגובות שליליות ברשת, רק על סמך הטריילרים שלו. הקרן של מארוול (ודיסני) ממשיכה לצנוח ואם קווין פייגי והקברניטים לא יתעוררו מהר, הם ימצאו את עצמם במקום רע מאוד. האוהדים כבר הבינו את השטיק, שמזמן כבר לא עובד עליהם. המוצרים הבינוניים שמארוול מייצרת לא מספקים להם את הצורך הבסיסי, שהוא להנות מהגיבורים שלהם באופן הכי פשוט שיש.


פלישה סודית | דיסני +
יוצר: קייל בראדסטריט
6 פרקים; ארצות הברית, 2023
2 כוכבים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden