כל מה שחשוב ויפה
רות פתיר. צילום: מל
רות פתיר. צילום: מל

רות פתיר תייצג את ישראל בביאנלה לאמנות בוונציה 2024

פורטפוליו News: הפרויקט של רות פתיר בביתן הישראלי בוונציה עוסק בפריון ובמאמצי פוריות בתרבות ובחברה הישראלית, כמו גם באנושות בכלל

האמנית רות פתיר נבחרה לייצג את ישראל בביאנלה ה־60 לאמנות בוונציה, שתיפתח באפריל 2024 ותימשך עד נובמבר. הפרויקט Motherland של פתיר עוסק בפריון ובפוריות, וממשיך את עבודתה המרתקת בעשור האחרון, שנעה סביב שאלות של היסטוריה, חברה ותרבות מקומית וכלל אנושית. פתיר נוגעת באישי ובאינטימי, במשפחה ובבחירות החיים, כמו גם בשאלות של גורל בחירה ומקום, והכוחות הפועלים על האדם, על נשים ועל עיצוב התודעה ותפיסת הגוף.

ועדת הבחירה של הנציגות הישראלית לביאנלה נימקה את הבחירה בפתיר: ״בשנים האחרונות, פיתחה פתיר גוף עבודות מרשים וייחודי, הנע בין האישי לקולקטיבי הקומי והמרגש. הפרויקט לבינאלה ממשיך את השפה הייחודית אותה פיתחה, מבוססת על וידיאו וטכנולוגיות תלת מימד. סוגיית הפריון היא אישית, לאומית ואוניברסלית, והפרויקט נוגע בפריון בהיפוך והחיבורים בין העתיק הקדם־לאומי והתקופות הקדומות, בהן אלות הפיריון הביתיות שימוש כחפץ פולחן, לבין הזמן הזה, במדינת ישראל המודרנית ובעולם, עם שאלות של ריבוי אוכלוסין, מגדר, טכנולוגיה ועודפות של מידע״.

רות פתיר, מתוך Marry, Fuck, Kill. צילום: מ״ל

רות פתיר, מתוך Marry, Fuck, Kill. צילום: מ״ל

רות פתיר, מתוך אבא שלי בענן. צילום: אייל אגבייב, CCA תל אביב

רות פתיר, מתוך אבא שלי בענן. צילום: אייל אגבייב, CCA תל אביב

במסגרת הפרויקט Motherland, יהפוך הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה למעין ״ביתן פריון ופוריות״. בשלושת מפלסי הביתן יוצגו עבודות וידאו חדשות שעליהן עמלה פתיר, ויעוצבו כשלושה מרחבים, כל אחד באיפיון שונה, וכולם יהדהדו את העולם הרגשי והחומרי של הסרטים – מוזיאון, מרפאה, אתר ארכיאולוגי ובית. את התערוכה אוצרות מירה לפידות, האוצרת הראשית של מוזיאון תל אביב לאמנות, ותמר מרגלית, אוצרת המרכז לאמנות עכשווית CCA בתל אביב, שאצרה בשנה שעברה תערוכת יחיד מרגשת של פתיר ״אבא שלי בענן״.

על פי התיאור הראשוני ניתן למצוא חוט מקשר בין התמות של תערוכות הביתן הישראלי בשתי הביאנלות לאמנות הקודמות – תערוכתה של איה בן רון בשנת 2019, ״בית חולים שדה X״ (אצר אבי לובין), שעסקה ברעות חולות חברתיות, ועימתה את הצופים עם סיטואציה כמו ״טיפולית״ שמזכירה יחידות אשפוז יום; ותערוכתה של עילית אזולאי בשנת 2022 ״מלכות״ (אצרה שלי הרטן), שעסקה בשילוב קונספטואלי בין ארכיאולוגיה לצילום ובין מציאות לבדיון, בין המזרח הקדום ומטריארכיה מדומיינת.

פתיר, בת 39, נכנסת לנבכי הגוף והנפש ונוגעת באחת הפרות הקדושות של הקונצנזוס הישראלי. בעבודתה כיכבו בשנים האחרונות צלמיות פריון קדומות, שרקדו בעבודות וידאו אנימציה קומיות. הפעם בחרה להתמודד בעבודתה עם שאלות של פוריותה שלה – הבחירה או הכורח להחליט על הקפאת ביציות לטובת הריון פוטנציאלי עתידי, עולה כשאלה שמעסיקה נשים רבות בחברה הישראלית ובעולם. באמצעות שימוש בטכנולוגיות לכידת תנועה, פתיר מתעדת עצמה כצלמית פריון קדומה העוברת טיפולי שימור פריון. כל אלה נכרכים בכאב הפיזי של ההזרקות ובדילמות אישיות סביב זוגיות ובחירות קריירה כאמנית. אך מה שלכאורה נדמה כהחלטה אישית מאוד, מציף שאלות דרמטיות הנוגעות בתפיסות של נשיות ואמהות, פמיניזם ותפוקה, ובמשמעויות תרבותיות, פוליטיות ודמוגרפיות.

birds

פתיר היא אמנית וידאו ומרצה, בעלת תואר שני באמנות פלסטית מאוניברסיטת קולומביה ותואר ראשון מבצלאל, משלבת בעבודותיה פיתוח תוכנה, אנימציה תלת מימד ופרקטיקות קולנועיות דוקומנטריות. לצד עבודתה כאמנית היא מכהנת כמרצה במחלקה לאמנויות המסך ותכנית התואר השני באמנות בבצלאל, וכן כמרצה במחלקה לאמנות במכללת שנקר ובמחלקה לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר.

הביאנלה בוונציה היא אירוע האמנות הבינלאומי החשוב בעולם, והיא מתקיימת אחת לשנתיים מאז 1895. בשנת 2024 תהיה הביאנלה ה־60 לאמנות. מאז שנות השמונים מתקיימות לסירוגין שנה אחת הביאנלה לאמנות ושנה אחת הביאנלה לאדריכלות. הביאנלה נמשכת כחצי שנה, ובימים אלה ניצבת בוונציה הביאנלה ה־18 לאדריכלות. את הביאנלה הבאה לאמנות, תחת הכותרת זרים בכל מקום, יוביל האוצר אדריאנו פדרוסה מברזיל.


הביאנלה בוונציה, פתיחה: 20.4.24, נעילה: 24.11.24

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. שרון מטלון

    ככ משמח , אומנית מהממת ככ אהבתי התערוכה האחרונה שלה ובטוחה שתעשה עבודה למופת!!יישר כוח

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden