כל מה שחשוב ויפה
אורן פישר, יום סידורים, 2020, בתערוכה נעים מאוד במוזיאון תל אביב
אורן פישר, יום סידורים. צילום: סטילס מווידאו

אורן פישר: בחירת השופטים בפסטיבל קאן לסרטי מחול

פורטפוליו News: הסרט ״יום סידורים״ נבחר לייצג את מרכז סוזן דלל בתחרות סרטי מחול בקאן MOV’IN Cannes, עלה לגמר וזכה בפרס היוקרתי

סרטו של אורן פישר ״יום סידורים״ (2021) זכה אמש בפרס בחירת השופטים במסגרת פסטיבל סרטי מחול בקאן. תחרות הסרטים MOV'IN Cannes היא חלק מפסטיבל מחול המתקיים מדי שנה בקאן שבצרפת. הסרטים מוגשים לפסטיבל מטעם מוסדות מחול ותרבות בכל העולם או על ידי יוצרים עצמאיים, ומתוכם נבחרים 18 סרטים לשלב הגמר של התחרות. עבודתו של פישר נבחרה לייצג את מרכז סוזן דלל – שם הוצגה באירוע ״נעים בין מסכים״. העבודה נחשפה לראשונה בתערוכת היחיד ״נשמות״ של פישר בסותבי׳ס תל אביב, מאז הוצגה בכמה תערוכות, בין היתר במוזיאון דיסלדורף ולאחרונה במוזיאון תל אביב, במסגרת התערוכה ״נעים מאוד״.

לקראת נסיעתו לאירוע בקאן כתב פישר באינסטגרם שהוא המום ונרגש מהבחירה של מרכז סוזן דלל, ומהעלייה לשלב הגמר בתחרות. ״מטאטא את המלחמה מתחת לשטיח האדום לכמה ימים וטס לפאקינג פסטיבל קאן. ברגעים אלו אני בדרכי לצרפת במטרה להשתתף עם עבודת וידיאו בפסטיבל קאן. הרגשות מעורבים. התרגשות. שמחה. עצב. וקצת חשש מהבי די אס ושות׳. מחר תערך התחרות עצמה. וויש מי לאק״.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Oren Fischer (@orenfischer)

הזכייה בפרס היוקרתי הפתיעה אותו, אך לא פחות מכך הוא מספר שהופתע מהיחס האוהד של הקולגות, המתחרים והמארחים.

היססת לנסוע?

״כשהתחילה המלחמה היו לי חששות והיה אי וודאות לגבי האם הם יבטלו את ישראל. האם יהיו טיסות. הייתה לי טיסה שהיא לא אל על והייתה אי וודאות אבל סך הכל אני מבחינתי הייתי נעול על לטוס ולחוות את החוויה במידה והיה מתאפשר.

״מהפסטיבל התעניינו בשלומי אחרי ה־7.10 ושלחו מייל לבדוק שהכל בסדר. זה היה ממש נחמד מצידם. לאורך כל הדרך לא נתנו שום תחושה של ביטול או של האשמות או פאסיב אגרסיב כלשהו. רק עזרו וניסו לגרום להגעה שלי לקרות״.

מהפסטיבל התעניינו בשלומי אחרי ה־7.10 ושלחו מייל לבדוק שהכל בסדר. לאורך כל הדרך לא נתנו שום תחושה של ביטול. או של האשמות. או פאסיב אגרסיב כלשהו. רק עזרו וניסו לגרום להגעה שלי לקרות

וכשאתה שם? נתקלת בחרם, האשמות או גילויי שנאה?

״הופתעתי מאוד במהלך היומיים שהייתי בקאן במלון עם שאר המתמודדים, שטסו מסביב לעולם. כל מי שדיברתי איתם לא גלשו איתי ישר לפוליטיקה, ובמידה וזה עלה הוא או היא לאו דווקא לקחו צד, אלא הקשיבו ונראו אמפתיים במבטם ובשאלות, ובמה שאמרו בנושא. לא הרגשתי מבוטל בכלל. למרות שבאתי עם הרבה חששות שאהיה מוקצה לא רצוי. קרה בדיוק ההפך״.

ממש מרגש לשמוע. ואיך הרגשת כשהכריזו על הזכייה?

״האירוע כולו היה כמו אוויר לנשימה של נורמליות. של קידוש החיים והתרבות והאמנות. אלו דברים שהרגישו רחוקים ממני שנות אור במלחמה הזו. פתאום להרגיש שהאמנות, התרבות והחיים הם במרכז תשומת הלב. זה היה כמו לקבל מנת אוויר אחרי שלא נשמתי תקופה. לראות שיש חיים אחרים ושלא כולם בסרט הרע שאנחנו נמצאים בו. שלא כולם עסוקים יומם וליל במלחמה. חטופים. מוות ופוליטיקה מלוכלכת. זה נתן תקווה. ומעט אסקפיזם אבל גם עורר קנאה ועצבות על מר גורלנו. ועל האי וודאות והיציבות האיומה בה אנו שרויים.

״גם כשהסרט הוקרן הוא זכה למחיאות כפיים סוערות ותגובות חמות, וזה קצת הפתיע אותי, כי יש שם דגלי ישראל מצילומי הפגנה שעשיתי, וצילומים של נתניהו, אמנם בקונטקסט לא מחמיא אבל עדיין. זה באמת ריגש אותי. כל מי שדיבר איתי – והיו הרבה שבאו ופירגנו על הפרס – היו סופר נחמדים ורכים. באמת שלא כולם שונאים אותנו כמו שהרשתות מציירות״.

עוד לפני שהיצירה יצאה לאור, אמר פישר בראיון בפורטפוליו לג׳וי ברנרד שהוא מוצא את עצמו נחשף למדיומים אמנותיים חדשים ומאמץ אותם בהתלהבות. כך הגיע לעיסוק בפרפורמנס שמערב מחול: ״זה התחיל בווידאו שחברה שלי לשעבר צילמה בחדר השינה, שבו רקדתי כמו מטורף. התחלתי לפתח טכניקה שקראתי לה ׳אנטי־ריקוד׳ ו׳גאגא־דאדא׳.

״כל הדבר הזה הוא סביב צילום: אני מסתכל על המסך כעל קנבס, והגוף שלי מייצר רישום בחלל. עכשיו אני עובד על יצירה לקראת התערוכה בסות׳ביס שתתרחש בקיץ. לעבודה קוראים ׳יום סידורים׳, ואני הולך לרקוד בכל המוסדות הפורמליים כמו ביטוח לאומי והכנסת. אני מאמין שתנועה ומחול יכולים לרפא את החללים האלה שהם די חולים או נורא עצובים. אני חוקר את זה עדיין״.

אמר ועשה. ב״יום סידורים״ פישר מזנק לתוך חללי ההמתנה הפקידותיים בתנועה משוחררת, שולח את גפיו הארוכים לכל עבר ומעלה חיוכים נבוכים ופרצי צחוק כבושים על פני הממתינים והעובדים במקום. אלה הפכו בפתאומיות להיות קהל למופע ביזאר, שלא הזמינו ולא הבינו. בגלגול הבא, כשהמחול נכנס לעבודת הווידאו, הצופים ביצירה הופכים לקהל של הרקדן ושל הקהל בחדרי ההמתנה – שהופך, שוב בעל כורחו, לחלק מהמיצג.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Oren Fischer (@orenfischer)

birds

המוזרות הכפולה ומכופלת של הסיטואציה היא חלק מהחן הכובש, ההומור והאבסורד, שהם מרכיבי יסוד במתכון הסודי של פישר. מרכיב נוסף הוא הרצון לעשות אמנות בחללים ציבוריים – כמו סטריט ארט פיראטי שהוא עושה במרחב הציבורי, שם העוברים ושבים נחשפים לאמנות ללא הכנה וכוונה מצידם, כך הריקוד שפולש למוסדות המוכרים, הממושטרים והעגמומיים – שהם מרחב ציבורי מסוג שבו הציבור אף פעם לא מרגיש בנוח. פישר מחדד את תחושת האי נוחות; פורע את הסדר הקיים, מעורר אי שקט, ומעלה שאלות על משמעותם של תפקוד תקין והתנהגות נאותה, ועצם טיבם.

בשיחה עם יובל סער בפודקסט תיק עבודות אמר פישר: ״המדיום הוא לא פקטור בשום צורה, הכל תלוי איך אני קם בבוקר. מצד אחד אני אדם נורא ריאלי ופרקטי, איש משפחה חמוד. הצד השני, היצירתי, האימפולסיבי, הוא זה שחי את הרגע״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden