כל מה שחשוב ויפה
דופלקס בצפון תל אביב, מיליק אדריכלים. צילומים: Beller
דופלקס בצפון תל אביב, מיליק אדריכלים. צילומים: Beller

אורי מיליק: ״הם לא ראו משהו כזה אף פעם; זה באמת לא משהו שרואים בבתים״

ספריות פרספקס חצי שקופות מגדירות את החללים השונים בדופלקס שנהרס לחלוטין, נבנה ועוצב מחדש על ידי ״מיליק אדריכלים״ עבור משפחה צעירה בצפון תל אביב

יובל: הי אורי, בוקר טוב. איך עוברים עליך הימים המורכבים האלו?

אורי: בוקר טוב. תקופה לא פשוטה. בעיקר עצב גדול על מה שקרה ועל עתידה של המדינה. גם תחום הנדל״ן והבניה ספג מהלומה לא קלה והרגשנו את זה. מתחילים להרגיש התאוששות קלה ואני מקווה שבקרוב ישתחררו החטופים 🙏🏻 ונתחיל לבנות משהו חדש ונכון יותר

יובל: לגמרי, אמן. איך מרגישים אצלך במשרד את ההתאוששות?

אורי: יזמים שנכנסו להלם ושקט מוחלט התחילו להשמיע קול. גם אנשים פרטיים שתכננו בניה עצרו רגע לחשוב. זה בא לידי ביטוי בקיפאון מסוים של כמה חודשים ובחודשיים האחרונים מרגישים את החזרה. היתה הרבה מאוד עבודה לפני ואנחנו מתחילים לחזור להקף שהכרנו

יובל: אחלה, שמח לשמוע. ואנחנו פה כדי לדבר על פרויקט שהושלם כבר, דופלקס בצפון תל אביב, שהאלמנט הבולט בצילומים – כפי שאפשר לראות – זה הספריות החצי שקופות. ספר בכמה מילים על הפרויקט עוד לפני שניכנס לפרטים

אורי: מדובר בשיפוץ מקיף עבור משפחה צעירה בת חמש נפשות. הזוג החליטו לשפץ דופלקס בצפון תל אביב בשטח של 230 מ״ר שנבנה בשנות ה־90 ומאז כמעט ולא השתנה. הרסנו והפשטנו כמעט את כולו ובנינו מחדש

יובל: כי מה: העיצוב התיישן? הצרכים השתנו? כל התשובות נכונות?

אורי: כל התשובות נכונות:) הנכס היה עמוס מאוד ודי חשוך. זה לא מתאים לצרכים של היום: אנשים מחפשים חללים גדולים ופתוחים והרבה יותר אור טבעי

יובל: אז מאיפה מתחילים?

אורי: קודם כל מבינים יחד מה הצרכים, גם היבשים כמו מספר חדרי שינה, חדרי עבודה, חדרי רחצה וכו׳, ובעיקר מה סגנון החיים שהם מכוונים אליו. במקרה הזה הבנו שחייבים לפרק סגירה שעשו במרפסת כדי להכניס המון אור לחלל המגורים ולייצר המשכיות בין הפנים לחוץ, להרוס את ההפרדה שהייתה בין המטבח לחדר המגורים ובין חדר העבודה לחדר המגורים, ולייצר חלל גדול שמכיל את כל השימושים.

בין חדר העבודה לחדר המגורים יצרנו את הספרייה הראשונה. המטרה היתה לייצר מחיצה שהיא חצי שקופה כדי שנוכל להרגיש את המשך החלל משני צדדיה והיא תשרת את שני החללים, גם את המשרד וגם את חדר המגורים. היא גם לא מגיעה עד התקרה בשביל לחזק את התחושה.

את גרם המדרגות שמרנו, אבל הפשטנו אותו ודיקקנו אותו לגמרי. עטפנו אותו עם מעקה קל מברזל ופתחנו מעליו סקיילייט כדי שהאור יוכל לשטוף את החלל למטה. בתחתית המדרגות נכנסו אחסון למזוודות, כלי עבודה וניקיון, נעליים ומעילים

יובל: רגע לפני שנמשיך, אני רוצה לשאול על הספריה – מהרגע הראשון ידעת שהיא תהיה מפרספקס? כי מצד אחד התוצאה הסופית נראית מאוד מרשימה ואני מבין את ההגיון שמאחוריה, מצד שני אני תוהה לגבי השימוש בפרספקס בחלל ביתי ואינטימי

אורי: לא ידעתי מהרגע הראשון. חשבתי על נגרות או ברזל אבל זה הרגיש לי כבד ופחות מוצלח. השימוש בפרספקס הוא מרענן וקצת יותר בועט. הם משפחה צעירה והרגשתי שזה מתאים להם, מה גם שהחומר מעביר הרבה יותר אור. החומר עצמו מאד חזק וגם מתיישן בצורה טובה. ללקוחות לא היה פשוט לעכל את זה בהתחלה, נדרש הרבה שכנוע. זה עלה הרבה מאוד כסף

יובל: כן, אני מתאר לעצמי. מעבר להבט הכספי, ממה הם חששו בעיקר?

אורי: הם לא ראו משהו כזה אף פעם; זה באמת לא משהו שרואים בבתים, לרוב אפשר למצוא את זה בחללים מסחריים. הם הלכו לראות עבודה דומה באיזה חנות ובסוף זרמו איתי. מגיע להם הקרדיט

יובל: לגמרי. אני גם יכול לנחש שמרגע שמתחילים לגור בבית אז גם המראה המוקפד שיש לפעמים לצילומי פרויקטים יהפוך למשהו חם וביתי יותר. במילים אחרות, הייתי שמח לבוא אליהם בעוד שנה ולצלם את הבית…

אורי: בשמחה, רק צריך שהם יסכימו 😉

יובל: נהיה סבלניים. בוא תמשיך לשאר הבית, מה אתה יכול עוד לספר

חשבתי על נגרות או ברזל אבל זה הרגיש לי כבד ופחות מוצלח. השימוש בפרספקס הוא מרענן וקצת יותר בועט. הם משפחה צעירה והרגשתי שזה מתאים להם, מה גם שהחומר מעביר הרבה יותר אור

אורי: את אותו רעיון של הספרייה עשינו גם למעלה בקומת חדרי השינה. כשעולים למעלה מגיעים למבואה שהיא חדר משפחה/חדר טלויזיה ואיך שמגיעים הספרייה מולנו מחברת בין חדר המשפחה לחדר המשחקים של הילדים. זה עובד מקסים יחד: ילד אחד יושב לראות טלויזיה וילדים אחרים משחקים בו זמנית בחדר ליד, ויש כל הזמן קשר בין החללים.

שאר חדרי השינה מקיפים את החללים האלה. יש תחושה של אזור משחק והתכנסות בין החדרים

יובל: ומה אתה יכול לספר על התאורה? שזה דבר תמיד חשוב, אבל פה עם הפרספקס אני מניח שהצריך עוד מחשבה

אורי: נכון. בספרייה למטה הכנסנו דופן כפולה שבתוכה יש תאורת לד. בלילה הם מדליקים רק את הספרייה וזה יוצר אווירה מאד מיוחדת. בשאר החלל התייחסנו לתאורה כאל תאורה של לופט בגלל אורכו ואופיו של החלל. גופים ליניארים מסודרים בצורה א־רגולרית וחופשית

יובל: בוא נדבר על שאר החומרים, אני רואה גם בטון שמבצבץ פה ושם

אורי: אני חסיד של חומרים טבעיים וגוונים בהירים. באזור של הספרייה בחרנו להשאיר עמודי בטון כדי לחספס מעט את הנקיון והמראה המוקפד. זה עובד מצוין יחד, בקונטרסט בין הנקי והמבריק לבטון הגולמי.

הריצוף הוא עץ טבעי גושני וגולמי ושאר הדירה לבנה. בהרבה פרויקטים שלי אני מנסה לייצר שקט חומרי מסוים, כדי לאפשר לדירה להתפתח בעתיד. כשהמצע נקי זה משאיר מקום ללקוחות להשלים בעתיד

אורי מיליק. צילום: Beller

אורי מיליק. צילום: Beller

birds

יובל: אז כשאתה מסתכל על הפרויקט הזה ביחס לפרויקטים קודמים שלך, מה עוד הדברים שחשובים לך מעבר לשקט החומרי? ולאן עוד היית רוצה להתפתח?

אורי: מהפרויקט הראשון שלי ועד היום אני מחפש לייצר ערך מוסף בכל פרויקט. אני מחפש מה המשתמש ירוויח מהתכנון, מה הוא יקח איתו הלאה ואיך חוויית המגורים תשפיע עליו. לא מעניין אותי רק לעשות תכנון טוב ויפה: אני מחפש תמיד את האקסטרה מייל – מה אני יכול לעשות כדי לייצר אמירה בפרויקט, אם זה עיצוב של דירה או בניין של 80 דירות. 

אנחנו עושים רק מגורים בסטודיו בקנה מידה מגוון. הייתי רוצה לגעת במבני ציבור, זה מעניין אותי ואני חושב שיש לנו המון לתרום לעולם הזה

יובל: מה היית שמח לתכנן? מבנה ציבור למי? או לאיזה תחום?

אורי: מעניין אותי לתכנן ספרייה או מוזיאון או היכל תרבות משמעותי; אולי מרכז קהילתי נחמד. ניגשנו לתחרויות בעבר אבל הפרקטיקה שואבת אותך למקום מסוים ותחרויות בארץ לא ממש מבטיחות בלשון המעטה

יובל: בלשון המעטה. הייתי ממש שמח לראות ספריה שתתכנן, לאו דוקא מפרספקס שקוף כמובן… מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד שלא אמרת – על הפרויקט, על אדריכלות, בכלל?

אורי: אני חושב שדיברנו די על הכל בפרויקט. על אדריכלות יש לי הרבה מה להגיד וגם הרבה ביקורת על אדריכלות בארץ. יש לנו הרבה בניינים בתכנון, בעיקר הייתי שמח אם היו קצת פחות רגולציות על התכנון בארץ ויותר חופש פעולה לאדריכלים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

6 תגובות על הכתבה

  1. לבנה בז'

    למה הכל בכל הבתים לבן ובז'. יפה, אלגנטי מינימליסטי אבל תבניתי, חד מימדי ומשעמם…….

  2. אורית גולדמן

    צריך להיות כתוב פרספקס וזה כתוב לא נכון רצוי לתקן

  3. שגה

    מקסים, מרענן ומייצר תאורה ייחודית ורכה

  4. מרי

    ייתכן ומשהו אמנותי אחר היה מתאים לשיפוץ בזמנים האלה. אולי פרויקט מעניין עם הבתים עבור מפוני הדרום.

  5. חן

    מהיכן המנורה העומדת בסלון….

  6. מיקי

    כשהורסים קירות צריך להראות תוכנית לפהי ואחרי. זה לא חלק מהעיצוב? עיצבתם כתבה פירסומית – לא יותר.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden