כל מה שחשוב ויפה
עיצוב חרום בגלריה ויטרינה. צילומים: טל קירשנבאום
עיצוב חירום בגלריה ויטרינה. צילומים: טל קירשנבאום

עיצוב חירום: היוזמות וההתגייסות העצמאית של המעצבים והאקדמיות בתערוכה חדשה

בגלריה ויטרינה שבמכון טכנולוגי חולון מוצגת תערוכה קבוצתית המוקדשת ליוזמות העיצוביות שנוצרו עם פרוץ המלחמה - בין אם על ידי אקדמיות לעיצוב ובין אם על ידי מעצבים פרטיים. חלק בתערוכה מוקדש גם לקמפייני הסברה מקומיים ובינלאומיים

ב־13 באוקטובר 2023 התפרסמה הכתבה הראשונה שכתבתי אחרי שבוע שבו כולנו שתקנו. היא עסקה בהתגייסות יוצאת הדופן של האקדמיות למען חיילי צה״ל. כתבתי בה: ״ברוח ההתנדבות יוצאת הדופן ומעוררת ההשראה של כל חלקי העם, התגייסו למאמץ סטודנטים, בוגרים וסגל במחלקות לעיצוב אופנה וטקסטיל – שמשתמשים בידע המקצועי שלהם כדי להעניק ולתת ממה שהם יודעים לעשות הכי טוב״. מאז, תופרות ותופרים, מתנדבות ומתנדבים – מרצים, בוגרות, סטודנטים, אנשי הקהילה, עם או בלי ידע מוקדם – התנדבו למיזמי תפירת ציוד ליחידות צה״ל.

המיזמים האלה עומדים כעת במרכזה התערוכה ״עיצוב חירום״ בגלריה ויטרינה שבמכון טכנולוגי חולון. התערוכה שאצרה דליה מנור מוקדשת למעצבי האופנה והמעצבים התעשייתיים שהפכו את הסדנאות שלהם לבתי מלאכה בתקופת המלחמה. היא מפנה זרקור אל פעילותם הייחודית של המעצבים, גם כיחידים וגם במסגרת האקדמיות.

עיצוב חירום. צילומים: טל קירשנבאום

עיצוב חירום. צילומים: טל קירשנבאום

מנור, שלצורך הפרוייקט ביקרה בכל האקדמיות שלקחו חלק בפעילות, מספרת ש״כל אחת מהן עשתה משהו אחר, בהתאם להנחיות שקיבל באופן ישיר מגורם צה״לי. זה היה מרגש לראות איך הסדנאות שבהן עובדים סטודנטים בימים כתיקונם הפכו לפס ייצור כמעט במתכונת תעשייתית״.

האובייקטים שמוצגים בתערוכה נוצרו במכון טכנולוגי חולון, בצלאל, שנקר ובוויצו חיפה, וביניהם אפשר למצוא פריטים כמו תוספות לאפודים, פאוצ׳ים ותיקים לנשיאת ציוד מסוגים שונים – מרימון ועד רחפן. במקביל מוצגות יוזמות אזרחיות דוגמת חיפוי לאלונקה להעברת פצועים שנוצר במסגרת פרויקט פלורנס של בצלאל, עבור בית החולים סורוקה בבאר שבע; תכנון וביצוע הסבה של מבנה תיירות בים המלח לבית ספר לחינוך מיוחד, או פיתוח של מנעול לדלת הממ״ד.

דליה מנור: ״בפני המעצבים והמוסדות עמדו אתגרים לא פשוטים. הפיתוח של גזרות מורכבות ויצירת פתרונות מדויקים לצרכים שעלו מהשטח; מכונות תפירה שלא התאימו לטקסטיל הצבאי ולכמויות הייצור; הלוגיסטיקה של הקמת פס ייצור מקצועי; גיוס וניהול מערך המתנדבים; גיוס תרומות למימון חומרי הגלם ועוד״

״בפני המעצבים והמוסדות עמדו אתגרים לא פשוטים״, מסבירה מנור. ״הפיתוח של גזרות מורכבות ויצירת פתרונות מדויקים לצרכים שעלו מהשטח; מכונות תפירה שלא התאימו לטקסטיל הצבאי ולכמויות הייצור; הלוגיסטיקה של הקמת פס ייצור מקצועי; גיוס וניהול מערך המתנדבים; גיוס תרומות למימון חומרי הגלם ועוד״.

חלקה הראשון של התערוכה מעניק במה לפעילות עצמה ומשוחזרים בו חדרי הייצור, שלצידם מוצגים פריטים מתוך אלה שנוצרו בהם וגם סקיצות וסרטונים שממחישים את תהליכי העבודה. חלקה השני מוקדש לתחום התקשורת החזותית והתגייסותה למאבק על התודעה, ולהתגייסותם של מעצבים להפצת כרזות וסרטונים עם מסרים ברורים, לעתים בוטים ושנויים במחלוקת – כדי לסייע בהסברה.

חלק מהפרויקטים שמוצגים הם כאלה שזכו להד בינלאומי, ביניהם קמפיין הגרילה למען החטופים שיזמו טל הובר ממשרד המיתוג ג׳ירף עם האמנים דדה וניצן מינץ ששוהים מאז ספטמבר בניו יורק. בתוך ימים ספורים מפרוץ המלחמה הם החלו להפיץ כרזות עם תמונות ופרטי החטופים שהודפסו במדפסות ביתיות ונתלו ברחובות באלפי ערים, ביותר מ־150 מדינות וב־37 שפות. למעלה מ־800,000 כרזות הודפסו ברחבי העולם ובמהרה עבר הקמפיין מהרחוב אל מקבלי החלטות ואישים בעלי השפעה.

יוסי למל

יוסי למל

הגלויה היומית, זאב אנגלמאיר

הגלויה היומית, זאב אנגלמאיר

אלונקה מקורה להעברת פצועים, פרויקט פלורנס בסורוקה

birds

בהקשר של התקשורת החזותית מציינת מנור, שכיוון שעיקר ההפצה של דימויים חזותיים נעשה ברשתות החברתיות, נולדו במהירות יוזמות של מעצבים עצמאיים ושל משרדי פרסום ותדמית, שהתגייסו ליצירת קמפיינים של הסברה באמצעות כרזות וסרטונים לרשתות.

חברת וויקס הקימה אתר ייעודי בשם design duty שמציע למעצבים ולמאיירים במה להעלות את יצירותיהם. לאורך שלושת החודשים שחלפו מתחילת המלחמה אפשר היה להבחין בשינוי מגמה בתחום: בשבועות הראשונים היו ביטויי זעם ומחאה שהופנו בעיקר כלפי חוץ, בין השאר כדי להסביר ״להם״ מה באמת קרה כאן. עם הזמן, כשהמלחמה נמשכה וכשהתברר שברשתות יש שליטה כמעט מוחלטת של מסרים נגד ישראל, הופנתה תשומת הלב פנימה, להזדהות עם החטופים ועם משפחותיהם, לביטויי צער כבד על האובדן וגם לניסיונות עידוד.

מתוך אלפי היצירות שנוצרו והופצו מתחילת המלחמה מוצג בתערוכה מבחר קטן מהן, של מעצבים ומאיירים, ותיקים וצעירים, ביניהם להב הלוי, יוסי למל, יוסי אוחיון, חיים סלע, אילנה זפרן, זאב אנגלמאיר, אור יוגב, פיי ברק ועוד, וכן סרטונים של פיל אנימציה ושל חמ״ל קריאייטיב.

שם התערוכה, מסבירה מנור, הושאל מספר בשם זה (Design Emergency) שפורסם בתקופת הקורונה כפלטפורמה למחקר. ״מצב החירום בישראל, שכמוהו לא היה בכל שנות קיומה הוליד את יוזמות ההתנדבות השונות בתחום העיצוב, שעליהן מצביעה התערוכה ומוקירה את היוצרים״.


עיצוב חירום
אוצרת: דליה מנור
גלריה ויטרינה, מכון טכנולוגי חולון
נעילה: 14.3

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden