כל מה שחשוב ויפה
הקרב על אמריקה. צילומים: בתי קולנוע לב
הקרב על אמריקה. צילומים: בתי קולנוע לב

״הקרב על אמריקה״: כי אין דבר כזה יותר מדי תמרורי אזהרה

סרטו החדש של אלכס גרלנד הוא קודם כל סרט מלא טריגרים. אחר כך הוא גם סרט טוב שמעלה שאלות חשובות ומציג תצוגת משחק מצוינת, רק חבל שלקראת הסוף האימפקט הולך ומתנדף

האם יוצרי הסרטים הם נביאי הזעם החדשים ויודעים משהו שאנחנו לא? יותר מדי סרטים נעשים על עתיד דיסטופי ומבעית בעת האחרונה ובימים שבהם המציאות עולה על כל פאקינג דמיון אפשרי – נדמה שעתיד שחור ומבאס כזה דופק לנו חזק על הדלת ומאיים להתפרץ הביתה בכל דקה, שנייה ואלפית השנייה. אה, ושלום לכל 500 ומשהו הטילים והכטבמ״ים האיראניים שמנעו שינה עריבה מכל תושבי המדינה. אם לא מספיק שסרטים כאלה לא כל כך רחוקים מהמציאות מבחינה רעיונית, אז מבחינה חזותית כל דבר בהם מטרגר נפש יהודי הומיה ופצועה שגרה בארץ הקודש.

זה בדיוק מה שקורה בסרט החדש של אלכס גרלנד, ״הקרב על אמריקה״. בגדול, הרבה סרטים לאחרונה נתפסים כמטרגרים וזורקים את התודעה לזוועות של ה־7 באוקטובר, אז זו לא חוכמה לצערי. אבל בקרב הגדול של גרלנד יש דברים סופר מוחשיים וסופר חזקים, שקשה להסיר מהם את המבט, ולא משנה לאן המחשבה זורקת בזמן הצפייה בסרט.

הסרט, שנקרא באנגלית Civil War ובעברית נשמע כמו משחק וידאו משנות ה־90, מתנהל במציאות אלטרנטיבית בארצות הברית, בשעה שמתחוללת מלחמת אזרחים אכזרית ועקובה מדם. קרבות קשים פורצים בין הממשל האמריקאי לכוחות בדלניים מערביים (לא ברור מה הביא אותם להילחם אלה באלה) בראשות מדינות טקסס וקליפורניה. בזמן שהנשיא (ניק אופרמן) בטוח שהניצחון מובטח, הברית המערבית מתקדמת במהירות לעבר וושינגטון במטרה לכבוש את הבית הלבן ולנצח במלחמה.

אנחנו צופים בקרבות דרך נקודת מבטם של מספר עיתונאים: לי סמית׳ (קירסטן דאנסט), צלמת עיתונות ותיקה ומשופשפת, ג׳סי (קיילי ספאני), צלמת צעירה שסמית׳ היא האלילה שלה וג׳ואל (ואגנר מורה), עיתונאי/מראיין/דמות חצי מיותרת בסיפור הזה. השלושה חוצים את היבשת ברואדטריפ נוטף דם עם עיתונאים נוספים במטרה להשיג ראיון אחרון עם הנשיא לפני שהוא בועט בדלי. הם נתקלים בדרך בטיפוסים, בחיילים ובמיליציות אלימות, תוך שהם מתעדים הכל בעין המצלמה.

כוחו האמיתי של הסרט טמון בדמויות שלו, בשחקנים שמגלמים אותן, בטקסטים שלהם ובנקודת המבט של העיתונאי. בחלק האחרון זה פשוט מתנדף באוויר, וגם הסצנה המכרעת לא נותנת את האימפקט הנדרש והמכאיב בסיטואציה הזו

בסקציית הדברים הטובים של הסרט אנחנו מקבלים את קירסטן דאנסט הנפלאה כצלמת עיתונות שפיתחה אדישות מרשימה למראות הזוועתיים של מלחמה, רצח עם ואנשים שנרצחים ככה סתם. גרלנד לא חוסך מאיתנו תיאורים מזוויעים כדי להדגיש את רמת האדישות שסמית׳ וצלמי עיתונות נדרשים אליה כדי לספק את החומרים האותנטיים שיספרו את האמת. קטע קשה לצפייה בסרט מראה אדם *אזהרת טריגר* שנשרף בעודו בחיים.

הסיפור של ״הקרב״ אמנם חזק ולופת בגרון ומרגיש שיכול לקרות בכל רגע נתון בגלובוס המשוגע הזה, אבל ברגעים מסוימים (ויש יותר מדי כאלה) הוא מרפה את האחיזה ומחזיר אותנו לנשימה סדירה. חלקו האחרון של הסרט הוא דוגמה מצוינת לכך. גרלנד מריץ קצת את העניינים בפאסט פורוורד, ומה שהיה עד לאותו רגע דרמת מלחמה נוקבת, חזקה עם אופציה למרשימה, הופך לרבע סרט אקשן מהיר ותזזיתי.

כוחו האמיתי של הסרט טמון בדמויות שלו, בשחקנים שמגלמים אותן, בטקסטים שלהם ובנקודת המבט של העיתונאי. בחלק האחרון זה פשוט מתנדף באוויר, וגם הסצנה המכרעת לא נותנת את האימפקט הנדרש והמכאיב בסיטואציה הזו.

birds

״הקרב על אמריקה״ שואל מספר שאלות מעניינות כמו מהו מקומה של העיתונות בזמן מלחמה? האם עיתונאים וצלמים הם ״רק״ צופים, פורטל של העברת מידע ואימג׳ים מטרידים לציבור, או חלק אינטגרלי מכל מה שקורה בשדה הקרב? אלו סוגי השאלות שלא תמיד מוצאים להן תשובות, אבל בכל מקרה הסרט לא מעמיק יותר מדי במשמעויות שלהן וזה הופך אותו למעט שטחי.

בזמן כתיבת שורות אלו, ״הקרב על אמריקה״ עושה חיל בבתי הקולנוע, מוכתר כאחד הסרטים הכי טובים של השנה ומקבל סופרלטיבים וכוכבי ביקורת מנצנצים מפה ועד לחוף המזרחי. אין עוררין על כך שסרטו של גרלנד, שגם היה אמון על התסריט, הוא טוב מאוד – אבל הוא רחוק מלהיות מושלם.

סביר להניח ש״הקרב״ יגרוף מספר לא מבוטל של מועמדויות לפרסים בגלל תוכנו הפוליטי והביקורתי, ולאו דווקא בגלל שהוא להיט אקשן סוחף באמת. האם מדובר בפיצ׳ר שהוא קצת אוברייטד? יכול להיות. ובכל זאת, זה סרט שכדאי לצפות בו, כי אין דבר כזה יותר מדי תמרורי אזהרה.


הקרב על אמריקה
בימוי: אלכס גרלנד
109 דקות; ארצות הברית, 2024
3.5 כוכבים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden