כל מה שחשוב ויפה
עמית בן זנו, קורן גולדין, מזל לאמי, Kid Crowder

להגמיש את המוח ולבחון את המרחב בראייה רב־ממדית

פורטפוליו Promotion: מיכל קסטיאל, ראשת המסלול לתקשורת חזותית במרחב בבית הספר לעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל: ״מעצב בין־תחומי זה העתיד. הדבר החשוב ביותר הוא יכולת התאמה מהירה לנסיבות משתנות, כשילוב של חדשנות וגמישות מחשבתית־יצירתית״

בעידן טכנולוגי שדוהר קדימה בקצב מואץ, ומחולל שינויים ותמורות בכל תחום מתחומי החיים כפי שהכרנו אותם – תפיסות חשיבה רווחות ודפוסי התנהלות מוכרים מפנים את מקומם לתפיסות חדשות. כך לדוגמה, אם בתחום הכלכלה והמסחר מיזוגים כבר הוכיחו את עצמם כשילוב יכולות מושכל להוביל ולקדם מבט לעתיד, גם תחום העיצוב אינו טומן ידו בצלחת. 

זליגה בינתחומית שמתרחשת בו בשנים האחרונות היא כבר תופעה מוכרת, שבבית הספר לעיצוב וחדשנות של המסלול האקדמי המכללה למינהל השכילו לקדם ולזקק לפני 11 שנים עם הקמת מסלול התמחות ייחודי מסוגו בארץ – תקשורת חזותית במרחבי פנים. המסלול הוא אחד משני מסלולים המוצעים במוסד הלימודי בתכנית לתואר ראשון בעיצוב פנים, החותרת להכשיר מעצבים בעלי מיומנויות מקצועיות מתקדמות.

מיה נחמיאס וליאור סויסה, באנג אנד אולופסן

מיה נחמיאס וליאור סויסה, באנג אנד אולופסן

מזל לאמי וקורן גולדין, סטודיו לייבל טו טייבל

מזל לאמי וקורן גולדין, סטודיו לייבל טו טייבל

ירדן נוח ואוהד קופרמן, מרכז מבקרים לאוכל אסטרונאוטים

ירדן נוח ואוהד קופרמן, מרכז מבקרים לאוכל אסטרונאוטים

מסלול עיצוב הפנים מציע לימוד מעמיק של מתודות קלאסיות בתחום ורכישת כלים ומיומנויות תכנון ועיצוב גבוהות, לצד תכנים ייחודיים ומעשירים כחיבור ליזמות נדל״ן, לימוד מתודולוגיות חדשניות של טרנדים, או שימוש בכלי בינה מלאכותית ככלים מסייעים לאיכות התוצאה. המסלול השני ממזג שני תחומי עיצוב שעד היום הוגדרו, ועדיין מוגדרים, כנפרדים, ומתמקד בעיצוב פנים תוך התמחות רחבה בתקשורת חזותית ודיגיטל.

״ההבנה היא שזה הדבר הנכון לזמן״, אומרת המעצבת הרב־תחומית והאוצרת מיכל קסטיאל, המכהנת בשש השנים האחרונות כראשת ההתמחות לתקשורת חזותית במרחבי פנים וכמרצה במסגרתה. ״מעצב בין־תחומי זה העתיד, בוודאי ובוודאי עם היכולת הטכנולוגית שעומדת לרשותנו היום, התפתחותה המתמדת והצפי שהיא רק תלך תתפוס יותר ויותר מקום. ככל שהיא תמשיך להשתכלל, להתפתח ולכלול יותר הקשרים אפשר יהיה להגיע באמצעותה יותר רחוק.

״עם פריצת הבינה המלאכותית לאקדמיה, הכנסנו לתכנית הלימודים שימוש רחב ב־AI. בארצות הברית מכנים את זה ׳מיוצר לאוצר׳ (From Creator To Curator), בגלל השימוש הרב שנעשה היום בכלים דיגיטליים ובכלי בינה מלאכותית, אף שהוא נשלט כמובן על ידי הממד האנושי – היצירתיות של המעצב, הרגש והאמפתיה שהוא מפעיל ויוצק״.

הרעיון המוביל, לדברי קסטיאל, הוא להרחיב את הידע והיכולות הרב תחומיים של הסטודנטים במטרה ״להגמיש את המוח, כך שיידע לקשור קצוות ולבחון את המרחב בראייה רב־ממדית. מדובר בדיסציפלינה שהיא משהו אחר מכל מה שהכרנו, ובסביבת החיים המשתנה של היום אנחנו מאמינים שהיא רק תלך ותשתרש״. 

להכשיר מעצבים A-Z

ליבת הלימוד במסלול מכוונת לפיתוח יכולות חשיבה ושימור ״רעננות״ תפיסתית במטרה לייצר סינרגיה בין דיסציפלינות שונות. ״סקרנות היא נקודת מפתח ואבן דרך ביצירה של מעצב בין תחומי. לצדה הדבר החשוב ביותר הוא יכולת ההתאמה המהירה לנסיבות משתנות, כשילוב של חדשנות וגמישות מחשבתית־יצירתית״. 

קסטיאל עצמה הגיעה לכך תוך כדי תנועה בשנות עיסוקה בתחומי העיצוב, התקשורת החזותית וההוראה, ומאז החלה לכהן כראשת המסלול היא פועלת לדייק את ההתמחות המיוחדת, להדק ולזקק אותה תוך יישור קו עם  תפיסות עדכניות וחידושים רלוונטיים.

״ההבנה שאין קורס שנלמד ללא חיבורים לכמה תחומי ידע עיצוביים היא קרדינלית, ותפיסה זהה חלה גם על קורסים חדשים, בסיסיים או מתקדמים, בעיצוב תקשורת חזותית ובעיצוב פנים. לדוגמה, בקורס אימג׳־מייקינג שנחשב כקלאסיקה בעולם התקשורת החזותית, חלק משמעותי עוסק בעיצוב חלונות ראווה כפרדיגמה לדימוי מרחבי המאופיין בחומריות מפותחת וחשיבה הוליסטית. הסטודנטים מגישים במסגרתו תכניות מפורטות של החלון וגם ניסויים חומרים לשימוש באוביקטים״.

מיכל קסטיאל. צילום: עידן גרוס

מיכל קסטיאל. צילום: עידן גרוס

גל גרופי, שת״פ PEPPER

גל גרופי, שת״פ PEPPER

קורסים אחרים בתכנית הם כאלה שמשלבים מספר דיסציפלינות במרחבים גדולים ומורכבים, דוגמת סטודיו Label To Table, העוסק בעיצוב שלם וכולל, מהתווית ועד השולחן. לכאורה, לדברי קסטיאל, ״עיצוב מסעדות שייך לעולם עיצוב הפנים, אבל הסטודנטים במסלול מעצבים אותן מרמת החלל והקירות באמצעות תכניות ושרטוטים, דרך שימושי החומרים ועד פיתוח האינדקס הגרפי, פיתוח המותג ופיתוח השפה העיצובית שמקיפה את הקירות, ועד עיצוב הרהיטים וגיבוש ובניית המותג הגרפי במרחב בתלת־ממד ובדו־ממד. למעצב אחד יש את כל הידע והיכולת לספק את המענה לכול".  

הידע המכליל ששילוב תחומי עיצוב הפנים, התקשורת החזותית והדיגיטל מייצר, מעניק לסטודנטים תשתית רחבה לעסוק במנעד מגוון של תחומי עיצוב לסוגיהם וסביבות עכשוויות שאינן רק חללים בנויים, ובכלל זה שירותים למיניהם, מוצרים, מיתוג, זירות חווייתיות, סביבות למידה, תערוכות, עיצוב אינטראקטיבי, עיצוב לוידאו, למציאות רבודה ועוד.  

״חיבורים מסוג זה הם משהו שרואים בעולם בעיקר בלימודי תואר שני, אך לנוכח המציאות המשתנה ולמה שכבר מסתמן בבירור כעתיד, לשיטתנו נכון להטמיע את התפיסה הרעיונית העומדת בבסיסם ולהנחיל את הכלים ליישומה כבר בתואר הראשון״, מציינת קסטיאל, ומסבירה את חזונו של המסלול ״להכשיר מעצבים A-Z, מעצבים שביכולתם לספק מענה שלם לצרכים משתנים של אדם וחלל, ובפרט בחללים ומרחבים שמבוססים על יצירת אינטראקציה ביניהם – כאלה שנועדו להעביר חוויה, לתקשר ולתווך תכנים, לקיים תקשורת ולייצר חוויית משתמש״. 

בעוד בעיצוב פנים ״קלאסי״, כמו של חללים ביתיים או חללי מסחר, נקודת המוצא של התהליך היא פרוגרמת הצרכים שעל בסיסה נרקם הקונספט המוביל את שפת החלל, בעיצוב מבוסס תקשורת חזותית במרחב התהליך מתחיל בגיבוש קונספט ונרטיב כבסיס המשמעותי בו. את הפרוגרמה ואת פיתוח השפה העיצובית טווים לאורם, והן מתורגמות באמצעות מונחים חזותיים־פיזיים, גרפיים וטכנולוגיים. 

הפרקטיקה צועדת יד ביד עם הלימודים

בתוך כך, התכנים הנלמדים במסגרת המסלול מכוונים להקניית כלים עיוניים ומעשיים כאחד, שתכליתם יישום מיטבי של המענה העיצובי השלם והרחב. כך לדוגמה, לצד לימוד מעמיק של תוכנות ואמצעים דיגיטליים, מתקיימים קורסי לימוד המוקדשים לחשיבה עיצובית (Design Thinking) – מתודולוגיה העוסקת בתהליכי חקר מחשבתי להבנת אתגרים העומדים בדרך לאיתור בעיות וצרכים, למציאת פתרונות למצבים מורכבים ולפיתוחים רעיוניים, תוך החלת אמפתיה לצרכים אנושיים של משתמשים, או קורס Brand In A Box המוקדש לתהליכי יצירת מותג ומרחבי פופ־אפ. 

״מהותם של התכנים הנלמדים מכינה את הסטודנטים לעתיד ורוחב היריעה פותח בפניהם ורסטיליות תעסוקתית וכר נרחב של אפשרויות העסקה״ מוסיפה קסטיאל, וטווח האפשרויות הוא אכן רחב ומגוון; נע ממיתוג במרחב, דרך מרחבים חווייתיים כפסטיבלים, תערוכות וכנסים, אולפני טלוויזיה, מרכזי מבקרים, סביבות למידה ועד אריזות מותג, אימג׳־מייקינג ומערכות שילוט והכוונה, עיצוב לווידאו ולמציאות מדומה ועוד ועוד.

״הכישורים הרב־תחומיים שהסטודנטים רוכשים, הגמישות המחשבתית ויכולת ההתאמה המהירה, הופכים אותם למעצבים שיידעו לספק את המענה הטוב לצרכים של כל מרחב פעילות בו יבחרו ואף יאפשרו להם מעברים קלים ממרחב אחד לאחר בסביבה דינמית משתנה״.

דור דבורה, באוהאוס איסלמי בתל אביב

דור דבורה, באוהאוס איסלמי בתל אביב

דור דבורה, אני ערבי יהודי

דור דבורה, אני ערבי יהודי

מיה נחמיאס

מיה נחמיאס

מיה נחמיאס

מיה נחמיאס

birds

ממד חשוב נוסף בתכנית המסלול הוא ההתנסות המעשית המהווה חלק משמעותי בה. ״הפרקטיקה צועדת יד ביד עם הלימודים במטרה שהסטודנטים יכירו גוונים שונים של שוק העבודה.

״אנחנו מקפידים על יצירת שיתופי פעולה עם גופים מהתעשייה, וכחלק מתפיסת עולם שמאמינה באחריות חברתית ומכוונת אליה, מקפידים שלפחות אחד מהם יהיה בעל גון חברתי. כך לדוגמה, לאחרונה ביצענו פרויקט בשיתוף פעולה עם מפעל פולירון שבקיבוץ זיקים שבעוטף עזה. מטבע הדברים כמובן שהוא התקיים פרו־בונו והתוצרים שפותחו במסגרתו היו מרתקים״. 

קסטיאל אינה שוקטת על השמרים, וכל גון בקולה כשהיא מדברת על המרחב המרתק שבו היא פועלת מסגיר אני מאמין השואף לזקק עוד ועוד את דמותו ויכולותיו של המעצב העכשווי. אף כותרתו של המסלול עיצוב פנים במרחב מתבררת כאני מאמין אקדמי ולא רק במובן הסמנטי.

״תכנון המרחב שבו אנחנו ממוקמים בבית הספר הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה וכמוהו בא להציג אמירה אחרת. צוות ההוראה יושב במתחמי הכיתות והדלתות השקופות מדגישות זרימה הוליסטית שתואמת את התוכן הנלמד. הסטודנטים יודעים שהנגישות תמיד קיימת וכמוה גם מקום לקיום רב שיח. זו אקדמיה שמתנהלת אחרת״.


בית הספר לעיצוב וחדשנות, המסלול האקדמי המכללה למינהל
בנין ט׳, אלי ויזל 2, ראשון לציון
יום פתוח: 17.7
פתיחת תערוכת בוגרים: 25.7

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. עמית

    המכללה למנהל במסלול לעיצוב פנים ותקשורת חזותית מרחיב אופקים באופן משמעותי ונותן ארגז כלים עצום.
    מומלץ מומלץ מומלץ !

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden