כל מה שחשוב ויפה
ג׳ני מייליכוב, טים טם והנקודות
ג׳ני מייליכוב, טים טם והנקודות

פרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים ע״ש בן־יצחק לשנת 2024 יוענק לג׳ני מייליכוב

פורטפוליו News: ג׳ני מייליכוב היא זוכת פרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים על שם בן־יצחק לשנת 2024, על איוריה לספר, שגם כתבה, ״טים טם והנקודות״. ציונים לשבח הוענקו לשמרית אלקנתי, מיכל בוננו, ענת ורשבסקי ומאיה שלייפר

תערוכת הזוכות בפרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים ע״ש בן־יצחק נפתחה באגף הנוער והחינוך לאמנות של המוזיאון. זו הפעם הראשונה בתולדות הפרס שהפרס והציונים לשבח הוענקו לחמש מאיירות, נשים בלבד, כולן בוגרות ו/או מלמדות במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל.

ג׳ני מייליכוב זכתה בפרס בעבור הספר שכתבה ואייריה, ״טים טם והנקודות״, שיצא לאור בהוצאת עם עובד. טים טם, חיפושית שחורה שלובשת שמלה אדומה, היא גיבורה מיוחדת במינה, ש״יוצאת עם אימא לאסוף נקודות״ – נקודות שחורות ש״לא פשוט למצוא״. מדף לדף טים טם גדלה להיות ל״אלופת החיפושים״ עד שהיא גדלה, ועכשיו היא זו שמעניקה את הנקודות לאחרים.

פרס האיור מוענק בראש ובראשונה על איכותה האמנותית של יצירת המאייר, וכן על מרכיבי הספר האחרים: איכות הטקסט, העימוד, העיצוב וההתאמה לגיל הקורא. בנימוקי הפרס למייליכוב כתבו שופטות ש״הספר נע בווירטואוזיות בין פשטות ותמימות מוחלטת לתחכום וחתרנות, והכול בשלושה צבעים, באלגנטיות צורנית ובקלילות מעוררת השתאות. מלאכת המחשבת של האיור מאפשרת עלילות וקריאות נוספות שאינן סותרות זו את זו, אלא הופכות את הספר לרצף של חידות המעשירות את הקוראים והקורות ומזמינות לשחק בעלילה, להפר את הסדר ולדפדף הלוך ושוב.

״ברובד אחר, סמוי יותר, נראה שמייליכוב, המאיירת והסופרת, כתבה סיפור שבו הגיבורה עצמה נראית כנקודה שחורה המחפשת ומוצאת את הנקודות השחורות בעולמה, וכך מעניקה לפעוטות סיפור עכשווי שטמונה בו גם אפשרות להתבוננות ולפרשנות פוליטית ומגדרית חדשה, יפה מאין כמותה״.

סוזן לנדאו: הספרים שיצרו חמש המאיירות שזכו בפרס השנה משקפים כישרון רב ויכולת המצאה מרהיבה ומשמחת, וממצים את הפוטנציאל האמנותי הגלום בספר ילדים מאויר. המאיירות הזוכות היטיבו לברוא עולם שלם, מלא פרטים, צבע ודמיון.

חבר השופטות כלל השנה את אורנה גרנות (יו״ר), אוצרת משנה לאיור ספרי ילדים, מוזיאון ישראל; סוזן לנדאו, מנהלת מוזיאון ישראל; אפרת קליפשטיין, אוצרת ראשית של אגף הנוער והחינוך לאמנות, מוזיאון ישראל; נינו ביניאשוילי, מאיירת, אמנית רב־תחומית וראשת המחלקה לתקשורת חזותית במכללה האקדמית באר שבע סמי שמעון; ציפי גון־גרוס, פסיכולוגית קלינית, סופרת, עורכת ומגישת ״ספרים רבותי ספרים״ בגלי צה״ל.

עוד החליטו חבר השופטות להעניק ציון־לשבח למאיירות שמרית אלקנתי על איוריה לספר ״פיראט באמבט״ (כתר ספרים), למיכל בוננו על איוריה ל״סיפורים ושירים שענת אוהבת במיוחד״ (כנרת, זמורה, דביר), לענת ורשבסקי על איוריה לספר ״סתם ים״ (כנרת, זמורה, דביר)  ולמאיה שלייפר על איוריה ל״אריה ושמו אנה״ (כנרת, זמורה, דביר).

ג׳ני מייליכוב. צילום: צור קוצר

אורנה גרנות, אוצרת ספריית האיור של מוזיאון ישראל: ״איורים הם יצירות האמנות הראשונות שאנו פוגשים בילדותנו. מוזיאון ישראל מייחס חשיבות לעידוד מאיירים ישראלים של ספרי ילדים ומשמר את מסורת הענקת הפרס כאות למחויבות תרבותית ארוכת שנים, הרואה חשיבות בטיפוח מצוינות אמנותית בתחום איור ספרי הילדים בישראל״. 

סוזן לנדאו, מנהלת מוזיאון ישראל: ״הענקת פרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים היא חלק מפעילות חינוכית רחבה וארוכת־שנים של אגף הנוער והחינוך לאמנות, שנועדה להדגיש את חשיבות היצירה המקורית המקומית גם לקהל הצעיר ביותר של שוחרי האמנות. 

״הספרים שיצרו חמש המאיירות שזכו בפרס השנה משקפים כישרון רב ויכולת המצאה מרהיבה ומשמחת, וממצים את הפוטנציאל האמנותי הגלום בספר ילדים מאויר. המאיירות הזוכות היטיבו לברוא עולם שלם, מלא פרטים, צבע ודמיון. בכל אחד מהספרים האיור יוצר חיבור מפתיע בין תמונות למילים, מעורר השראה ובו־בזמן נגיש לקוראים הצעירים. אנו במוזיאון ישראל שמחים להעניק את הפרס ליצירה ישראלית איכותית״.

בנימוקי השופטות להענקת ציון לשבח לשמרית אלקנתי, בעבור האיורים לספר ״פיראט באמבט״ מאת ציפור פרומקין ומרים זלצברג (כתר ספרים), נכתב ש״איורי הספר הפכו אותו ליצירת קומיקס אמנותית מרהיבה. המאיירת יצרה מגוון רחב של אפשרויות ייצוג: ריבועי קומיקס המאפשרים עלילה מהירה ורבת־התרחשויות, קומפוזיציות שיוצרות תמונה עצמאית ואף מיזוג מקורי בין ספר תמונות (פיקצ׳רבוק) לעלילון (קומיקס).

״הרהיטות האמנותית מתבטאת גם בבחירת הטיפוגרפיה והעיצוב ושילובם לכדי יצירת אמנות שכוללת תמונות ממוסגרות, אותיות ואיורים דינמיים. המאיירת תרגמה בכישרון רב את הסיפור לשפת קומיקס, וכך אפשרה לכלל המרכיבים של הספר להתקיים במסגרת מקורית שיכולה להכיל את הסתירה והחתרנות בדמותו של הפיראט טוב הלב, שכל רצונו לשוט באמבט שלו עם חבריו ברווזי הגומי״.

שמרית אלקנתי. צילום: צור קוצר

שמרית אלקנתי. צילום: צור קוצר

שמרית אלקנתי, בעבור האיורים לספר ״פיראט באמבט״

שמרית אלקנתי, בעבור האיורים לספר ״פיראט באמבט״

מיכל בוננו. צילום: צור קוצר

מיכל בוננו. צילום: צור קוצר

מיכל בוננו, סיפורים ושירים שענת אוהבת במיוחד

מיכל בוננו, סיפורים ושירים שענת אוהבת במיוחד

בנימוקי השופטות להענקת ציון לשבח למיכל בוננו, בעבור האיורים לספר ״סיפורים ושירים שענת אוהבת במיוחד״ מאת יהונתן גפן (כנרת, זמורה, דביר), נכתב ש״מיכל בוננו קיבלה על עצמה משימה מאתגרת: לאייר מחדש את הדמויות שהמציא יהונתן גפן בשלהי שנות ה־60 וקיבלו התייחסות חזותית חדשה, נבונה, עדינה ורבת־כישרון.

״בוננו יצרה מעטפת חזותית שמאפשרת לה לתאר עולם ומלואו. התבנית שיצרה מצליחה לשייט באינטליגנציה רגשית ואמנותית בין כלל הבקשות של הטקסטים. לעיתים האיורים נותנים מענה אורייני למילים; לעיתים האחדות העיצובית מקנה אוויר ומרחב לעולם שבראה, בייחוד בעזרת דיוקנאות המשובצים לאורך הספר כחידות שאין צורך לפתור. רמזים של הבעות פנים, משבצות ופסים יוצרים יחד שפה חדשה, במחווה של כבוד לאיורים מן העבר. האיורים מצליחים להדהד את התמהיל הישראלי הייחודי לגפן, שמחבר בין קטנים לגדולים, בין ילדים למבוגרים, ומערבב צחוק עם דמעות״.

בנימוקי השופטות להענקת ציון לשבח לענת ורשבסקי בעבור הספר שכתבה ואייריה, ״סתם ים״ (כנרת, זמורה, דביר), נכתב ש״בטקסט מינימליסטי בוראת המאיירת, שהיא גם הסופרת, עולם ומלואו של משחק ודמיון. הכפולות שבהן רק איור בלי טקסט מזמינות את הקוראים והקוראות לשים דגש על המבט.

״הספר ואיוריו יוצרים יחד חיבור אינטואיטיבי בין בחירה חופשית למודעות אקולוגית. האיור הקווי והצבעוניות הנעימה לעין מציגים את העלילה בקלילות ובפשטות כובשת ומותירים מקום לדמיון ולהפתעה. התוצאה היא סיפור חכם שאינו דידקטי, ובכל זאת מזמן מחשבות ושאלות בעלות ערך מוסף סביבתי, אמנותי ופילוסופי כאחד״.

ענת ורשבסקי. צילום: צור קוצר

ענת ורשבסקי. צילום: צור קוצר

ענת ורשבסקי, סתם ים

ענת ורשבסקי, סתם ים

מאיה שלייפר. צילום: צור קוצר

מאיה שלייפר. צילום: צור קוצר

מאיה שלייפר, אריה ושמו אנה

מאיה שלייפר, אריה ושמו אנה

בנימוקי השופטות להענקת ציון לשבח למאיה שלייפר בעבור הספר שגם כתבה, ״אריה ושמו אנה״ (כנרת, זמורה, דביר), נכתב ש״שלייפר יוצרת בתבונה דמיון צורני וצבעוני בין האריה לאנה, המודגש גם בקשר עין ביניהם. אנה לומדת לשאוג כמו האריה, אבל היא עדיין אמביוולנטית בנוגע לזהות האריה המיוחסת לה. ההתלבטות וההיסוס שלה מתבטאים בשני סגנונות טיפוגרפיה וכן בהכפלה צורנית של הדמות על פני כפולת־עמודים.

״האיורים המרהיבים יוצרים חגיגה של כתמים צבעוניים המאפשרים לקוראת להפליג אל מחוזות הדמיון ולגלות את הפתרון החכם לקושי החברתי של אנה באופן שאינו דידקטי. החופש הציורי ממחיש היטב את ההמצאה וההומור ובעיקר את המשחק החופשי ככוח־העל של אנה, שמגלה שהאריה שבתוכה הוא פרי היצירתיות שלה עצמה״.

לכבוד הזכייה בפרס יצרה כל אמנית מכתב מאויר מיוחד שמלווה את תערוכות הזוכות שנפתחה בספרית האיור של המוזיאון. במהלך חודש יולי ובתחילת אוגוסט יתקיימו בספרייה מפגשי אמן בהובלת המאיירות הזוכות. במפגש המאיירות יספרו לילדים על תהליך יצירת הספר וינחו סדנת יצירה בהשראתו.


איור זה כל הסיפור
אוצרת: אורנה גרנות
ג׳ני מייליכוב, שמרית אלקנתי, מיכל בוננו, ענת ורשבסקי ומאיה שלייפר
ספריית האיור, אגף הנוער והחינוך לאמנות, מוזיאון ישראל

מאיה שלייפר

מאיה שלייפר

שמרית אלקנתי

שמרית אלקנתי

ג׳ני מייליכוב

ג׳ני מייליכוב

מיכל בוננו

מיכל בוננו

ענת ורשבסקי

ענת ורשבסקי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden