כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

מותר להיכשל בפרויקט גמר

זהו.

נגמרה עונת תערוכות הבוגרים. 10 תערוכות, כ-20 מחלקות, יותר מ-700 בוגרים. היום פורסמה בגלריה כתבת הסיכום שלי של כל התערוכות, ואשר לקרוא בה מה לדעתי היה מעניין. אבל כרגיל, תמיד יש מה עוד להגיד, ולכן קיבלתי בשמחה את ההצעה של אברהם קורנפלד – שסיפר פה בבלוג לפני כמה שבועות על התדמית שהוא עיצב לשתיים מהתערוכות – שאחרי שאבקר בכל התערוכות הוא יראיין אותי על כל השבועיים האלו.

אז הנה מה שהיה לו לשאול ומה שהיה לי להגיד:

Avraham: היי היי. מה שלומך?

yuvalsaar: לא רע בכלל. ואתה?

Avraham: גם סבבה. אחרי יוגה. אני חושב שגבהתי בעוד סנטימטר הבוקר.

yuvalsaar: נייס…

Avraham: נדבר על התערוכות?

yuvalsaar: קדימה

Avraham: סבבה. קודם כל אני מניח שכבר יצא לך להיות בכל התערוכות של כל בתי הספר. אני צודק או האם מישהו קופח?

yuvalsaar: תמיד מישהו מקופח… אבל ברצינות: ביקרתי בכל התערוכות של המחלקות לעיצוב גרפי, עיצוב תעשייתי, צורפות, עיצוב טקסטיל, קרמיקה וזכוכית – שמלמדים ארבע שנים לתואר. יכול להיות שפספסתי משהו אבל אני לא חושב

Avraham: אני לא מבין איך אתה מצליח לראות כל כך הרבה תערוכות בזמן קצר כל כך ולא לקבל הרעלת השראה. אצלי אחרי ביקור של שעתיים בתערוכה אחת אני חייב להכניס את הראש לים ולא בא לי להסתכל על עיצוב שבוע…

(הרעלת השראה. אני בטוח שיש מושג כזה בויקיפדיה. ואם אין צריך להוסיף)

yuvalsaar: יש בזה משהו, אבל לא הייתי קורא לזה הרעלת השראה. זה בעיקר עניין של מיומנות ושל נסיון. יש המון עבודות ואי אפשר להתעמק בכולן אז הביקור בתערוכות מתחלק בגדול לפעמיים: פעם ראשונה זה סיור, בדרך כלל עם ראש המחלקה, שמספר מה חשוב לו להדגיש ומצביע על עבודות חשובות. בדרך כלל לאחר מכן אני נשאר לבד ועובר ומתעמק במה שנראה לי. בשני המקרים הסריקה היא מאד מהירה עד שמשהו תופס אותך.

Avraham: וכשאתה מבקר בתערוכות אתה צופה בעבודות מהמקום של העיתונאי שמחפש אייטמים למגזין/עיתון או מהמקום של המעצב שמחפש השראה לפרוייקטים שאתה מעצב בסטודיו שלך?

yuvalsaar: מהמקום של העיתונאי, אבל לא שמחפש אייטמים אלא זה שמנסה לחלץ תובנות כלשהן על המחלקות השונות, על מגמות בתערוכות, על ההבדלים בין המחלקות וכן הלאה. לפעמים אני רואה משהו ואני אומר שזה היה יכול להיות יופי של עטיפה לספר, לא יותר מזה

Avraham: יש פרוייקטים שהשאירו עליך חותם השנה?

yuvalsaar: שאלה קשה, אפרופו השאלה ממקודם. אבל ברור שיש. פרויקט אחד הוא פרויקט הגמר של ניר ביטון מוויצו חיפה שעסק בתיווי גרפי – שילוב של תווים וטיפוגרפיה. הוא יצר מערכת תווים חדשה שעוסקת בין השאר בסוג ובאופי של הצליל. משהו סופר מורכב שאני לא יכול להגיד שלגמרי הבנתי עד הסוף (בשביל זה הייתי צריך להישאר שם עוד יום).

פרויקט אחר היה של גיא משעלי מהמחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל (שגם מוזכר בכתבה שפורסמה היום בהארץ). מה שמעניין שם זה שהוא יוצר שרפרפים תוך שימוש בפיצוצים, ועל ידי כך מערער על היכולת של המעצב לשלוט בתוצאה הסופית. יש עוד כמובן

Blast, גיא משעלי. צילום: עודד אנטמן

או פרויקט הגמר של יניב קדוש מהמחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר שצילום שלו מופיע בראשית הפוסט. קדוש יצר פלטפורמת הצנחה ששמה "Airdrop" המאפשרת העברת סיוע במשקל של שני קילו לאזורי אסון בסיטואציות שקיים בהן צורך בפיזור אספקה לאוכלוסייה רבה באופן מיידי אבל דרכים קונבנציונליות לא מאפשרות זאת.

יש עוד לא מעט. על חלקם כתבתי בכתבה שהתפרסמה היום ואת חלקם אזכיר בכתבה אחרת בשבוע הבא!

Avraham: נשמע סופר מעניין. אוף! יש כל כך הרבה עבודות בוגרים. אני מרגיש שרוב האנשים שלא מבקרים בכל התערוכות מפספסים המון עבודות מעניינות. קהילת המעצבים מנסה לעשות מנסה לעשות סדר בבלאגן עם תערוכת "מעצבי העתיד" אבל זה לא מוצלח כל כך. אולי זה מאוחר מידי בשנה…

yuvalsaar: זה אכן מאוחר מדי גם אם זו יוזמה ראויה

Avraham: בתי הספר משקיעים כל כך הרבה משאבים בתערוכות האלה. יכול היה להיות נפלא אם כולם יתאחדו ויציגו רק מדגם של העבודות המוצלחות שלהם בחלל אחד ענק. ממש אוטופיה. אתה יכול לראות מצב שזה קורה? או לפחות שהפורמט הנוכחי משתנה?

yuvalsaar: כבר הרבה שנים מדברים על זה שיום אחד זה יקרה, אחרי שכל בית ספר מציג את התערוכה שלו. צריך פשוט מישהו שירים את הדבר הזה וימצא לזה תקציב. אם תשאל אותי זה לא צריך להיות יותר מדי קשה, אבל אין לי באמת מושג.

מה זאת אומרת, אגב, שהפורמט הנוכחי משתנה?

Avraham: עם כל ההשתלטות הוירטואלית הזאת על חיינו זה מרגיש שלאט לאט הדברים עוברים לרשת. לפני 10 שנים פורטפוליו היה ספר גדול כזה עם שרוולים שנסחבים איתו לראיונות בסטודיואים… היום לכל סטודנט שנה ב' יש פורטפוליו אונליין. השאלה היא האם יקרה דבר דומה גם לתערוכות הבוגרים.

yuvalsaar: קשה לי להאמין, כל עוד התוצרים שלהם כוללים גם ספרים, מגזינים, כרזות, מיצבים ועוד. אין לי מושג מה יקרה כשהכל יהיה אונליין, אני מניח שיהיו תערוכות, אבל שמשהו בהן ישתנה. אבל אנחנו עדין לא שם

Avraham: זה יפנה הרבה שטח נדל"ן בעיר… וכן, אנחנו עדיין לא שם. אבל גם חלק מהשינוי הוא שמעצבי העתיד יעצבו יותר ממשקים ופחות כרזות. כך נראה לי. וגם לסטיב ג'ובס.

yuvalsaar: אפשר לראות התחזקות של כל מה שקשור לאינטראקטיב. הבעיה היא שזה בא הרבה פעמים על חשבון עיצוב, טיפוגרפיה, קומפוזיציה, היררכיה וכן הלאה. זה האתגר האמיתי של המחלקות לתקשורת חזותית כיום, כולם מבינים את זה

Avraham: נכון, זה הופך את כל התחום הזה לטכנולוגי ונזיל.

תגיד, התערוכות האלה עושות לך געגועים לתקופת הלימודים? (לי ממש לא)

yuvalsaar: מצד אחד אני תמיד קצת מקנא בסטודנטים שיוצא להם לעשות כל כך הרבה דברים יפים. מצד שני אני אומר שאין מצב שהייתי מצליח לשבת ולהשקיע כל כך הרבה זמן בפרויקט אחד. יש הרי לא מעט עבודות שזה פשוט פסיכי כמות הזמן שהושקעה בהן. ובקיצור – ממש לא

Avraham: האם העולם צריך כל כך הרבה פרוייקטי גמר. יש מספיק מעצבים בשוק. לא?

yuvalsaar: פה אני מפנה אותך למחשבה שפרסמתי היום במקביל באנטייטלד. אבל בגדול התשובה היא שכן, גם אם הם לא עובדים אחרי זה כמעצבים. זה סוג של השכלה כללית שלא משנה מה אתה עושה תעזור לך

Avraham: אם כבר ענייני "מחשבות". זוכר את המחשבה של עפר כהנא משנה שעברה?

אתה חושב שהוא עשה איזשהו שינוי? אפילו מינורי?

yuvalsaar: ברור, הרי ממנה צמחה הכתבה שפרסמתי במוסף הארץ בשנה שעברה על נחיצות פרויקט הגמר

Avraham: נכון

yuvalsaar: אם יורשה לי אני חושב שהכתבה גרמה לאנשים לחשוב מה זה הדבר הזה שנקרא פרויקט גמר או תערוכת בוגרים. כשרונן לייבמן, ראש החוג לעיצוב בסמינר הקיבוצים, אומר שמותר להיכשל בפרויקט גמר, ברור שזה לא בגללי אבל אני חושב שזה חלק ממשהו רחב יותר. כשמיכל סהר בוחרת להציג בתערוכת הבוגרים של תקשורת חזותית בבצלאל פרויקטים משנים ג' ו-ד' במקרים מסוימים במקום פרויקט גמר זה חלק מזה. כשבוויצו חיפה עושים סוף שבוע לשנה ד' כדי שכולם יעבדו ביחד ויורידו קצת מהלחץ, זה חלק מזה.

Avraham: מעודד לשמוע שאפשר לעורר שינוי ככה.

yuvalsaar: שוב, אני לא חושב שהכל פה בזכותי, אבל אני יודע שהכתבה ההיא עשתה הרבה רעש ודיברו עליה בלא מעט פורומים של מנהלי מוסדות וראשי מחלקות

Avraham: אני גם מרגיש שזה עשה שינוי חיובי. אגב, קראת את מה שאיציק רנרט כתב לבוגרים בתחילת הקטלוג של המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר? טקסט מדהים. לא פחות. זה פשוט כתוב בצורה מאד אממ… אבהית

yuvalsaar: תזכיר לי

Avraham: שניה אלך להביא

"בוגרים יקרים, מזל טוב, זהו, אתם מעצבים. עברתם את טקס החניכה המשונה שלנו, הלא הוא פרוייקט הגמר, ואתם כעת רשמית חלק מהשבט. התחלנו את הדרך ביחד לפני ארבע שנים. אתם הייתם סטודנטים בתחילת דרכם, חסרי נסיון, מלאי חששות, סקרנות ואמביציה, ואני הייתי ראש מחלקה חדש, חסר נסיון, מלא חששות, סקרנות ואמביציה, בדיוק כמוכם…"

לא יודע למה, התרגשתי

yuvalsaar: טוב, יש לך בכל זאת קשר למחלקה הזו בתור בוגר מהשנה שעברה, ו – תסלח לי – אתה עוד צעיר… (למרות שאני יודע שבשבועות האחרונים אסור להיות ציני…)

Avraham: נשנה נושא. איך כל עניין פרויקט הגמר התנהל לפני 10 שנים כשאתה סיימת (11 שנים?)

yuvalsaar: לא מאד שונה, אם כי אותי, אם יורשה לי להתוודות, לא מאד עניין פרויקט הגמר. הרבה יותר עניין אותי תיק עבודות. אני יודע שזה נורא לא רומנטי אבל היה לי הרבה יותר חשוב למצוא עבודה לפני כולם

Avraham: היום התחרות בין הבוגרים לא קלה. לפעמים 15 בוגרים מתראיינים לאותה משרה בודדת. בסוף אבל כולם מוצאים עבודה.

yuvalsaar: השאלה איפה הם מוצאים עבודה וכמה משלמים להם

Avraham: כן. כנראה כי יש הרבה מאד סטודיואים. אני מניח שלפני 10 שנים היו מעט מאד מקומות שבהם היה אפשר לעבוד.

yuvalsaar: וזה אולי נכון לתקשורת חזותית, לאו דוקא לשאר המחלקות

Avraham: נכון. באופן טבעי רוב ההתייחסות של שנינו היא לתקשורת חזותית. זה קשה כי כל מקצוע זה סיפור אחר

קשה להכליל את כל התחומים.

yuvalsaar: ברור, ועדין

Avraham: אגב, בתור צלם, למה אתה לא מסקר את צילום? כלומר אני בתור צלם שואל

yuvalsaar: צלם? אני? מאיפה זה הגיע? ואת צילום מכסה מי שכותב על אמנות. חוץ מזה לא חסר לי גם ככה על מה לכתוב

Avraham: זה גם תקשורת חזותית

yuvalsaar: ועדין, בחלוקה המסורתית צילום נחשב לחלק מהאמנויות

Avraham: באופן כללי יש משהו משטיח במציאת מכנה משותף לכל העבודות לא? כאילו תמיד מחפשים איזה מכנה משותף. "השנה הכל ככה…וככה"

yuvalsaar: נכון. מצד אחד אין ברירה – אם אתה כותב על התערוכות ויש לך 1,000 ומשהו מילים אתה לא יכול מאד להתעמק. מצד שני אני מנסה – ולא תמיד מצליח – לחלץ תובנות שהן מעבר לחלוקת ציונים או רק להגיד איזה עבודות היו מעניינות

Avraham: זה תמיד משעשע לשמוע אנשים שחוזרים מתערוכה כלשהי. הם בד"כ קיצוניים לכאן או לכאן. או "מדהים" או "לא משהו".

yuvalsaar: כן, אפרופו ההשטחה. אנשים מאד אוהבים להגיד השנה היה טוב יותר, הרבה פחות טוב, לעומת שנה שעברה, לעומת מחלקה בבית ספר אחר וכן הלאה. אבל יש בזה גם צד חיובי – יש תחרות והיא גורמת לכולם לנסות להיות טובים יותר

Avraham: לפעמים נדמה לי שהתחרות האמיתית היא בכלל בין המנחים של העבודות…

yuvalsaar: גם. דורי אורין שמלמד בסמינר הקיבוצים דיבר על זה קצת בפוסט אצלי בבלוג

Avraham: אם פעם בצלאל היה המוסד היוקרתי והבלתי מעורער ללימודי עיצוב ואמנות, יש תחושה שתוך שנים בודדות שנקר טיפס והתיישב לצידה בפיסגה (ואולי גם חולון). איך זה קרה כל כך מהר?

yuvalsaar: זה לא קרה כל כך מהר – צריך לזכור ששנקר התחיל מוויטל, שהיה בית ספר מצוין. שכחת להזכיר גם את ויצו חיפה שיש שם את אחת מהמחלקות הטובות יותר שפועלות היום בארץ

Avraham: סליחה ויצו

נראה לך שיש היום הבדל בין בצלאל לשנקר. מה ההבדל שאתה רואה בין הבוגרים הטריים? בהכשרה, בגישה וביכולות

yuvalsaar: יש הבדל. אם פעם הפרויקטים בבצלאל היו מאד אמנותיים, אישיים, קונספטואלים – היום הם הרבה יותר פרקטים וממוקדים, יש משהו מאד מקצועני ברוח המחלקה שם. בשנקר קרה משהו הפוך – פעם הכל היה שם מיתוג ומאד מסחרי, היום לפרויקטים שם יש נימה יותר אישית ופתוחה יותר. מה שלא אומר כמובן מי יותר טוב, זה שני דגשים שונים. שתי המחלקות הציגו השנה תערוכות מצויינות

Avraham: מצחיק שזה התהפך ככה

yuvalsaar: זה מאד תלוי בראשי מחלקות. זה לא מקרי

Avraham: כלומר אם סטודנט לפני 4 שנים החליט ללכת ללמוד בשנקר בגלל שהוא רצה ללמוד מיתוג מסחרי הוא קיבל את בצלאל. ולהפך

yuvalsaar: ממש לא. אי אפשר להגדיר את הפרויקטים בבצלאל כמיתוגים מסחריים, זה לא מה שאמרתי; הפרויקטים שמוצגים בתערוכה הם הרבה יותר מזה. ובכל מקרה אני חושב שמיתוג לומדים כמו שצריך בשתי המחלקות.

Avraham: בכל זאת יש יתרון לשנקר שזה המרכז, איפה שכל הסטודיואים נמצאים. זה משפיע על הבוגרים לא?

yuvalsaar: זה לא קשור לסטודיואים, זה קשור למרכז באופן כללי. מצד שני עובדה שבצלאל מצליחים לשמור על המעמד שלהם כבר הרבה שנים

Avraham: נחזור לאירועי תערוכות הבוגרים. בסה"כ יש תחושה שזה גדל כל שנה ומקבל יותר חשיבות בתרבות העיצוב המקומית. מה יהיה בשנה הבאה? אותו הדבר כמו השנה?

yuvalsaar: אני מניח שכן, ואני מניח ומקווה שגם בבתי ספר קטנים יותר או במחלקות אחרות יפנימו את העובדה שמדובר קודם כל בתערוכת עיצוב שצריך להתייחס אליה כמו שצריך

Avraham: עוד משהו לשתף? אני חושב שזה הרבה תערוכת בוגרים ליום אחד. אני הולך להכניס את הראש לים ולא לדבר על עיצוב שבוע.

yuvalsaar: צודק לגמרי. בשבוע שעבר השתתפתי בפאנל במכון טכנולוגי חולון ושאלו אותנו מה העצה שלנו לבוגרים, מה לעשות עכשיו שהם סיימו ללמוד. אני אמרתי שיסעו לסיני לשבוע וינקו את הראש…

8 תגובות על הכתבה

  1. נועה

    היי יובל,

    אהבתי שאתה עובר בשקט אחרי שהראש מחלקה מקדם לך את הפייבוריטים שלו.
    אהבתי מאוד שאתה נותן צ'אנס. תודה (בשם כל החבר'ה שלא נכנסו לתפריט)

    1. יובל

      תודה בחזרה
      just doing my job…

  2. בוגר ומתקשר חזותי

    שיח המעצבים בינכם גרם לי לצרבת
    הולך לסיני לנקות את הראש.

    1. יובל

      אני לא לגמרי מבין אם זה נאמר בציניות או ברצינות אבל כך או כך תרוויח מזה. הייתי לפני 3 שבועות 5 ימים ביני וזה היה פשוט נפלא!

  3. לי

    היי יובל,

    בהמשך לשיחתנו (1),

    מדוע לדעתך יוזמת "מעצבי העתיד" מפוספסת?
    וכמובן שמחה שפרסמת את הפרוייקט של ניר. מגיע לו 🙂

    לי

    1. יובל

      היא מפוספסת כי בעיני היא מוצגת בצילה של התערוכה הגדולה, עוצב בישראל; כי היא מוצגת כמעט שנה אחרי תערוכות הגמר; וכי קהילת המעצבים היא עדין לא גוף שזוכה ללגיטימציה ממעצבים רבים

  4. איציק רנרט

    תודה,אברהם:-)

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden