כל מה שחשוב ויפה

הלוואי ולא תשתמשו יותר ב-TripAdvisor לעולם

לפני קצת יותר מחצי שנה השקתי את הפורמט החדש של פורטפוליו, שכלל גם את העיצוב והתכנות של סטודיו RSVP (להגיד שאני מרוצה זה אנדרסטייטמנט!). הסטודיו – שנוסד ב-2010 על ידי קבוצה של אנשי עיצוב, תוכן וטכנולוגיה – מנוהל על ידי ניב פרחי ועל ידי המעצבת עידית פרנקל. בתחילת החודש הם השיקו אפליקציה חדשה, The Table, הזמינה להורדה למכשירי אייפון ואנדרואיד, ומדרגת על בסיס ביקורות אוכל של מבקרים מקצועיים את המסעדות הטובות ביותר בערים כמו ניו יורק, סן פרנסיסקו, תל אביב, ריו דה ז׳נרו ולונדון (בשבועות הקרובים יעלו מספר ערים נוספות – איסטנבול, ליסבון, שיקגו, רומא, פריז וברלין).

כחובב מושבע של עיצוב, אוכל, מסעדות וחו״ל, זה היה מבחינתי שילוב מנצח, ולכן ביקשתי מניב ומעידית שיספרו על תהליך הפיתוח של האפליקציה, ועל הדרך גם גיליתי מה יש להם נגד טריפ אדוויזור…

01

yuvalsaar:

הי עידית, הי ניב. מה שלומכם?

rsvp:

סבבי, מה אצלך?

yuvalsaar:

לא רע בכלל. אני שמח ששניכם פה, ובואו נתחיל: השולחן! מה אתם יכולים לספר עליו?

rsvp:

TheTable הוא למעשה אגריגטור של ביקורת מסעדות. ביקורת מקצועית, לא ביקורת גולשים. זו הייתה המוטיבציה העיקרית. רוצה פיצ'?

yuvalsaar:

לגמרי

rsvp:

תוכן הגולשים השתלט על הרשת בשנים האחרונות, וזה בדרך כלל עניין די מועיל/מבדר/מרשים. אבל, מצאנו שבכל מה שקשור לביקורת מסעדות, תחום אולדסקולי במהות שלו, זה לא ממש עובד. איך מצאנו? די במקרה. בדקנו מה המסעדות הכי טובות בתל אביב על פי טריפאדוויזור וגילינו שמתוך 20 המסעדות הטובות ביותר אנחנו מכירים בודדות והן לא ממש לא בעשרימייה. ואת זה אנחנו כותבים כשמנמנים…

 לאחר מכן טיילנו קצת עם טריפאדוויזור באירופה – ברלין/פריז/ליסבון – וגילינו שכשאנחנו קוראים המלצה מעיתון מקומי היא כמעט תמיד פוגעת, אבל כשאנחנו נשענים על טריפאדוויזור אנחנו מתאכזבים. תיירים שממליצים לתיירים. לא בשבילנו. משום שיש לנו סטודיו פעיל עם מעצבים ומפתחים היה יחסית פשוט לפנות כמה ימים ולהפיק את טבלת המבקרים, האבטיפוס הישראלי. בכל סוף שבוע אוספים את כלל ביקורות האוכל, מנתחים אותן, משקללים אותן והמסעדות מסתדרות יפה יפה לפי ציון

yuvalsaar:

מי אוסף? זה אוטומטי?

rsvp:

עדיין לא אוטומטי. כרגע אנחנו מפתחים מנוע שיעזור לנו לקצור ולנתח את הביקורות בצורה אוטומטית, וכיום אנו מפעילים צי של פודיז מרחבי העולם שעוזרים לנו לקצור את הביקורות ולנתח אותן לפי פרמטרים סדורים. האלגוריתם מוסיף לציונים גם רכיבים כמו כוכבי מישלן / רמת מחיר / מגמת ציון על פני זמן וכו'

thetable הוא ההתגלגלות של טבלת המבקרים לאחר שקבוצת משקיעים גילתה בה עניין ועזרה לנו להגשים אותו ברמה הבינלאומית. הוא מוצר בשל יותר, עם אלגוריתם מורכב ואפליקציה שהושקה לאחרונה

yuvalsaar:

שניה לפני האפליקציה. אם אני מבין נכון, כל העניין הזה נבע לא מתוכנית עסקית או משאיפה לעשות אקזיט, אלא סתם כי אתם אוהבים אוכל ונוסעים הרבה בעולם…

rsvp:

נכון מאד. זה היה משהו קטן שלנו שנבע מתוך חדוות יצירה. רעיון שבשבילנו היה פשוט ליישום ולכן הלכנו על זה. לא הייתה תכנית עסקית, לכל היותר להביא עוד קהל לפורטפוליו שלנו

yuvalsaar:

ומי כמוני יודע שזה פורטפוליו שווה! (משחק מילים…)

rsvp:

🙂

yuvalsaar:

בכל מקרה, אתם אומרים קבוצת משקיעים. יש מצב שתספרו מי הם? או שזה לא חשוב

rsvp:

שלושה שותפים מתחומי המדיה – גיא זהר, יובל סיגלר וקובי מרנקו. כל אחד מהם תורם לעשייה המון ידע ונסיון, הם באמת אחת הסיבות העיקריות לנסיקה של המוצר ובשאיפה גם להצלחה שלו

02

yuvalsaar:

נייס. ועכשיו לאפליקציה. זו אפליקציה ראשונה שאתם עושים?

rsvp:

אפליקציה ראשונה שאנו עושים מקצה לקצה. יצא לנו לעבוד הרבה על אתרי מובייל, אתרים רספונסיביים וגם לעצב מספר אפליקציות. אבל לקחת מוצר משלב הקונספט ועד השקה ל-ios ולאנדרואיד היה אתגר מעניין מאד בשבילנו

yuvalsaar:

מה היה האתגר הכי גדול במעבר מאתר קיים לאפליקציה?

rsvp:

ראשון הוא אתגר ה-UI, לקחת מוצר חוויתי שעובד יפה בווב ולתרגם אותו למובייל כך שיראה נייטיבי (האפליקציה היא היברידית). שני הוא הלוק אנד פיל – כבר כשעיצבנו את המוצר הוובי ידענו שיש אפליקציה בדרך, והלכנו על עיצוב שטוח. עידית רצתה להתנסות במה שהשפה הזו מאפשרת: יכולת ״להתקפל״ למובייל יחסית בקלות (זה עוד היה לפני ios 7), מינימלזים שלא מעיק על סוגי התכנים (תמונות, הרבה פריטים קטנים כמו מחיר, כתובות, טלפונים…), ובאופן כללי לוק אנד פיל שמאפשר הרבה חופש פעולה. האתגר השלישי והחשוב הוא כמובן הפן הטכנולוגי

yuvalsaar:

מה אתגר בו? כי זו לא אפליקציה מסובכת מדי, תקנו אותי אם אני טועה

rsvp:

למדנו שאפליקציות הן אף פעם לא דבר פשוט 🙂 בעיקר כשהן צריכות ״לדבר״ עם DB (דאטהבייס) חיצוני ועם פייסבוק. זה היה מפגש ראשון שלנו עם פיתוח למובייל ולמדנו את זה תוך כדי תנועה. היה מעניין, מתיש לפעמים, אבל התחזקנו וכסטודיו יצאנו עם יכולת להפיק מוצרים מורכבים על כל הפלטפורמות. ערך מוסף גדול מבחינתו

03

yuvalsaar:

איזה תגובות אתם מקבלים בינתיים?

rsvp:

התגובות על הקונספט עצמו, עוד מימי טבלת המבקרים, היו מצוינות. זה ענה על צורך אמיתי לאנשים שיודעים ורוצים לאכול טוב ולראייה האתר נהנה מטראפיק גבוה מאד. ״איך אין כזה עדיין?״ זו שאלה שחוזרת על עצמה הרבה ותמיד כיף לשמוע. לפני שבועיים השקנו את האפליקציות וקיבלנו תגובות מצויינות, גם ממשתמשים וגם מקולגות. אנחנו רואים הורדות בכל העולם, גם בפינות אקזוטיות, וזה כיף גדול לדעת שהמוצר שרקחת באלנבי נמצא על אלפי מכשירים מסביב לעולם.

yuvalsaar:

אנשים באמת אוהבים דירוגים, זה לא מהיום. על מה אתם עובדים עכשיו מעניין?

rsvp:

אנחנו עדין עובדים על האתר של "טיים אאוט" ומוסיפים לו פיצ'רים חדשים כל הזמן. לצידו – הלקוח החדש הכי סקסי שלנו חייב להיות "לאבאיט". לא רק הקפה הטוב בתל אביב, אלא גם רשת בוטיק שמחזיקה במיתוג הכי יפה בארץ. האתגר הוא ללוות אותם אל עולם האונליין באופן שיוסיף נדבך לנראות – הבאמת מקסימה שלהם – מבלי לגרוע, וגם לשמור על האלגנטיות המובנית שלהם. מעבר לזה ישנו פורטל תזונה גדול בהפקה, כמה לקוחות חדשים מעולם האופנה והתוכן העצמאי

yuvalsaar:

לאביט! עולם קטן… גם לי יש איתם איזה עסק קטן, שבקרוב אוכל לספר עליו. תגידו, לפני שאנחנו מסיימים, פתאום אני קולט שבכלל לא אמרנו כלום על מי אתם, מה חלוקת התפקידים ביניכם, כמה זמן אתם קיימים וכן הלאה. תגידו כמה מילים

rsvp:

תכלס. אז אנחנו rsvp, סטודיו בן ארבע שנים אוטוטו, שיושב באלנבי/ברלין ומאפיין+מעצב+מפתח מוצרי אונליין. ברמת גימור גבוהה (ככה אנחנו חושבים). אנחנו שמונה סך הכל. שותפים: עידית פרנקל הארטדיירקטור, תום רושקו מנהל הפיתוח וניב פרחי המנכ"ל. איתנו עובדים אלונה גור ואוסי הרשקוביץ – מעצבות. חליל ג'רבן ודריו ספדוני – מפתחים, ושלי גולדמן – מנהלת תוכן. לפני שנתיים קמה בניוקלן בברלין שלוחה קטנה לסטודיו. תום ודריו מפתחים במשרד הברלינאי ואנחנו אוהבים לנסוע לבקר כשיוצא… עכשיו כש-TheTable הפך לחברה עצמאית ומוצר מתפקד אנחנו נעזרים בעוד חמישה פרילנסרים דוברי שפות. רובם ככולם יושבים בברלין

yuvalsaar:

אני מבין אם כך שאם אני צריך המלצות לברלין אתם הכתובת

rsvp:

תמיד. ולמסעדות – גם בכל עיר אחרת

yuvalsaar:

או כמו כשכתבתם במייל שבן סיפרתם על האפליקציה – הלוואי ולא תשתמשו יותר ב-TripAdvisor לעולם

rsvp:

AMEN!

 04

yuvalsaar:

משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

rsvp:

כן. ראשית אנחנו סופר גאים להיות חלק מתנועה גוברת של סטודיואים קטנים ועצמאיים שעושים עבודה נהדרת בתחומי העיצוב והקוד. זה תקף לישראל בכלל אבל תל אביב – רבתי בפרט. יש כאן לא מעט אנשים מוכשרים והתחרות מרימה את הרמה כל הזמן ומוציאה מכולנו – כך אנחנו רוצים לחשוב – את המיטב. גם הכניסה שלנו עכשיו לעולם הסטארט אפים רלוונטית לפסקה הראשונה.

ושנית אנחנו רוצים לומר תודה לצוות שלנו – חלקו מלווה אותנו כבר לא מעט זמן. אנחנו בביזנס כבר לא מעט ולמדנו לא לקחת שום דבר כמובן מאליו. אז שוב תודה שאתם מגשימים איתנו חלומות

yuvalsaar:

אווווווווווו

rsvp:

התרגשת :)?

yuvalsaar:

ברור

06

*כוכבית מייצגת שדות חובה

3 תגובות על הכתבה

  1. גיא גרניט

    נראה טוב..
    הבעיה רק, מבחינת תיירים שמשתמשים באפליקציה, שרוב הביקורות בשפה המקומית ולא באנגלית.

    1. ניב

      אנחנו נעזרים בדוברי שפה מקומית לנתח את הביקורות ותלרגם ציטוטי מפתח בדיוק לשם כך. כדי שדוברי אנגלית שמגיעים לברלין למשל יוכלו להיעזר גם בהמלצות של עיתונים מקומיים בגרמנית.

      1. גיא גרניט

        כן. ראיתי עכשיו. מצוין.
        אולי כדאי גם לצרף לזה את המנות המומלצות מכל ביקורת

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden