כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

זהר צפוני 08: E-Types

ראסמוס איבפלט (Rasmus Ibfelt), הבעלים והמייסד של סוכנות העיצוב והמיתוג E-Types, סבור שפונט מזוהה הוא קריטי, בעוד שהייצוג באמצעות לוגו חשוב פחות; שכדאי לסוכנויות עיצוב לפתוח כמוהם חנות פיזית; ושהרבה מעצבים צעירים הם מפונקים, למרות שהוא אוהב שהם חושבים שיכולים לכבוש את העולם.
זהר צפוני: הדס זהר מציגה את העיצוב הדני, במיוחד לפורטפוליו

rasmus

״למדתי עיצוב אופנה‪,‬ אבל חברי לספסל הלימודים יוכלו להעיד שהייתי מעצב אופנה גרוע ואיש מכירות טוב; ידעתי לדבר על עיצוב ועל הרעיון שעומד מאחוריו. יכולתי לעבוד באופנה מבלי לעשות אופנה כי היתה לי יכולת ליצור מותג. באותה תקופה פגשתי כמה חבר׳ה שלמדו עיצוב גרפי, ולפני 17 שנה פתחנו בבניין הזה עסק. רצינו להתחרות בקונטרפונקט; הם היו ״זקנים״ ועשו דברים משעממים, ואנחנו שהיינו בני 23 רצינו לצאת החוצה, למחוץ כל מה שאפשר, ולהראות לאנשים שעיצוב גרפי או עיצוב תדמית יכולים להראות אחרת.

״התחלנו כסוכנות עיצוב קטנה המתמחה בזהות חזותית ותאגידית. כעבור כמה שנים חברנו לצעירים שלמדו מדעי החברה, כדי להוסיף היבט אסטרטגי לתהליך המיתוג ונדבך נוסף לקריאייטיב, כפי שראינו שעושים באנגליה ובארצות הברית. היום החברה שלנו מגוונת: יש לנו עובדים שאמונים על ניהול פרויקטים, תקשורת, אסטרטגיית מותג, עיצוב גרפי ועיצוב דיגיטלי. מבחר הפרויקטים שבהם אנו עוסקים – החל בחללי תצוגה, דרך זהות חזותית מסורתית ועד יצירת אסטרטגיה תקשורתית – עושה את העבודה למעניינת, וזאת כנראה הסיבה שאני עדיין כאן״.

אנשים רוצים לדבר על עצמם ועל הבעיות שלהם. הם אמנם רוצים לדעת עלינו משהו, אבל מה שמעניין אותם זה לדבר על המותג שלהם ועל האתגרים שעומדים בפניהם. לקוחות תמיד רוצים לראות פרזנטציה, אבל כשאני נפגש איתם אני מעדיף לא להראות כלום. בתור פשרה אני משתדל להראות עבודות קודמות שיהיו רלוונטיות לאתגרים שאיתם הם מתמודדים

Screen-Shot-2015-02-16-at-10.07.36-PM Screen-Shot-2015-02-16-at-10.07.24-PM

״אנחנו חושבים שכיום, כשיש כל כך הרבה מותגים, פונט מזוהה הוא קריטי לאופן שבו אתה מייצג את עצמך, בעוד הייצוג באמצעות לוגו חשוב פחות. חברת הביטוח CODAN ביקשה לשקף גישה אנושית ולהראות קרובה יותר ללקוח, למרות שהיא חלק מתעשייה מרושעת, אז עיצבנו בעבורם תדמית צבעונית שכוללת פונט חביב ורך, לצד טיפוס אות יותר מהודק שמייצג מקצועיות ובטחון. הצבע והטיפוגרפיה משרים רושם אנושי, ומקנים תחושה של קרבה״.

P1080811-copy playtype_4  unnamed-(1)

״העיסוק שלנו בפונטים התפתח למותג הטיפוגרפי Play Type, שכולל אתר אינטרנט למכירת פונטים וחנות פיזית. בנוסף אנחנו מוכרים ׳מוצרים טיפוגרפיים׳ ב-120 חנויות ברחבי העולם.‪ ‬הרעיון להקמת החנות נולד מתוך כוונה להקים אתר אינטרנט למכירת למעלה מ-200 פונטים שעיצבנו. חיפשנו דרך להצהיר על הנוכחות שלנו כמותג; רכשנו חנות פיזית מעבר לפינה, ופתחנו את החנות הטיפוגרפית הראשונה בעולם. היינו זקוקים לאוביקטים שנוכל למכור, אז יצרנו פוסטרים, מחברות וספלים, צילמנו תמונות ושכרנו את שירותיה של חברת יחסי ציבור שתפיץ את השמועה. בתור אנשי מיתוג אנחנו יודעים על איזה כפתורים ללחוץ, וזה היה יופי של סיפור.

״השקענו בחנות הרבה כסף ויש לנו עובדים שמעצבים פונטים ומוצרים במשרה מלאה. חוץ מהכיף שבלרדת אל החנות ולשתות שם בירה בשישי אחר-הצהריים, היא מהווה חלק מטכניקת המכירה שלנו. הקונספט פשוט: אנחנו לוקחים אליה את הלקוחות שבאים לפגישה, מספרים להם את סיפור ההקמה, ונותנים להם מוצר במתנה. כתוצאה מכך הם חושבים שאנחנו מקום יצירתי ורוצים בקרבתנו; קיומה של החנות מעיד גם על ההבנה שלנו בכל שרשרת היצור והלוגיסטיקה שכרוכה במכירה, וכך הלקוחות יודעים שאנחנו יכולים להבין אותם.

״Play Type עובדת בשבילנו ברמות שונות: כמקדמת מכירות ל-e‪-‬Types, כמקור השראה לאנשים שעובדים כאן, כמקור גאווה (היות והיא מפורסמת בכל העולם), וכמשהו שאנחנו לומדים באמצעותו כל הזמן. חוץ מזה, מרענן להתחיל משהו חדש במסגרת עשייה מתמשכת. בניגוד לפתיחה של סטודיו לעיצוב שמצריכה רק מחשב, בניית מותג חדש עולה הרבה כסף, אבל אנחנו חושבים שזה עסק טוב. הייתי ממליץ לסוכנויות אחרות לעשות אותו הדבר״.

playtype_1

P1080818-copy

playtype_6

מה התפקיד שלך בחברה?

״‬אני לא רואה בעצמי מעצב. אני יודע להגיד מה עובד, לזהות טעם טוב, להעריך עיצוב ולהדריך אנשים; לכן אני המנהל האמנותי. אני לא מתעניין בעיצוב כשלעצמו, אלא במציאת רעיון ויצירת תקשורת. אני נהנה גם מהשגת הלקוח; אני חושב על זה בתור ספורט, ואני אוהב לנצח. כדי שזה יקרה צריך לקיים עם הלקוח את השיחה הנכונה, שיחה שתוביל אותו לומר ׳האם בבקשה תהיה מוכן לעבוד בעבורי?׳. אנשים רוצים לדבר על עצמם ועל הבעיות שלהם. הם אמנם רוצים לדעת עלינו משהו, אבל מה שמעניין אותם זה לדבר על המותג שלהם ועל האתגרים שעומדים בפניהם. לקוחות תמיד רוצים לראות פרזנטציה, אבל כשאני נפגש איתם אני מעדיף לא להראות כלום. בתור פשרה אני משתדל להראות עבודות קודמות שיהיו רלוונטיות לאתגרים שאיתם הם מתמודדים. כך נוצרת שיחה מעניינת, ואני יכול להראות להם שאני מבין אותם.

‪״‬יש דיסציפלינה שלמה בניהול סוכנות או עסק לעיצוב שלא מדברים עליה בבתי הספר. הרבה מעצבים אינם אנשים מילוליים, ושונאים את הרעיון להציג משהו. בניגוד אליהם, אני חושב שמעניין להציג את העבודה שלך, להצליח להתחבב על הלקוח, ולהראות לו שאנחנו יצירתיים ובעלי יכולת גבוהה. מאחר ואף אחד לא אוהב לעבוד עם טיפוסים מתנשאים, צריך למצוא את הדרך להיות נחמד אבל עם edge. זה מעניין!

‪“‬אתגר נוסף הוא להגיע לרעיון: אין כאן שיטה, ולכן זה מתסכל ומרתק בו זמנית. הפתרון לא בהכרח מבוסס על עבודה בלתי פוסקת, ויכול גם לצוץ תוך 10 דקות כשאתה יושב במסעדה. השלב הבא, שהוא קריטי, הוא להפוך את הרעיון למשהו יפה. התפקיד שלי הוא לאתגר את העשייה; האם היא טובה מספיק, או שיש צורך לחקור בכיוון נוסף? אני הוא זה שמחליט באיזה כיוון להתקדם ולא הלקוח; כשאנחנו מגיעים למשהו שנראה לנו כמו הפתרון הנכון, נצליח למצוא טיעונים חזקים שיתמכו בו״.

Screen Shot 2015-02-16 at 9.50.25 PM Screen Shot 2015-02-16 at 10.05.57 PM Screen Shot 2015-02-16 at 10.02.31 PM

עם איזה לקוחות אתה אוהב לעבוד?

‪״‬קל יותר לעבוד עם חברות גדולות ומקצועיות שמשלמות לנו הרבה כסף: אנחנו מציגים להן את מה שנראה לנו כמו הפתרון הנכון בעבורן, והן מאמינות לנו כי אנחנו המומחים. הכי קשה לעבוד עם לקוחות שאינם מקצועיים במיוחד. לרוב אלו חברות שנוצרו על ידי בעליהן; הללו מושקעים רגשית בחברה, וקשה להם שמישהו מבחוץ בא לשנות, למרות שהם היו אלו שהחלו את התהליך. אני אוהב לעבוד עם מותגים קטנים אם אני יכול להשפיע; להמציא משהו שמייצר עבורם כיוון חדש. בניגוד לחברות גדולות, בחברות כאלה אפשר לבחון דברים ולראות את השינוי במהירות״.

600x Screen Shot 2015-02-16 at 9.50.36 PM

600x

מה חשוב לך בעבודה?

״‬אני נמצא בין הצד העסקי לצד העיצובי. אני גאה בכך שעובדים כאן 50 אנשים שאת משכורתם אנחנו משלמים מדי חודש. זה עניין גדול. אני טוב בניהול משברים ומוצא את הדרייב בלמצוא מה לעשות כשאין מה לעשות; זה מספק לי המון אנרגיה. בעבר היה לי חשוב להראות לעולם שאנחנו מצליחים, ורק לפני חצי שנה התחלתי לחשוב שמה שבאמת חשוב הוא התהליך היצירתי ולא השגת הלקוח.

״אנחנו אמנם חייבים להשיג לקוחות חדשים כדי לפרנס את האנשים שעובדים כאן, ויש בכך מרכיב מובהק של נצחון, אבל זה לא באמת משנה; ברגע שיש לקוח חדש אנחנו עוברים לבא אחריו. אני רק בן 41, זה לא שאני תכף פורש, ובכל זאת הרבה דברים שהייתי זקוק להם בעבר כבר לא מעניינים אותי. אני לא זקוק לאותה מידה של תשומת לב, ואני יכול לפנות את הבמה למעצבים הצעירים שעובדים כאן״.

אני רוצה שיעבדו כאן מעצבים שכל כך אוהבים עיצוב שהם רוצים לעבוד כל הזמן, כי הם אף פעם לא באים על סיפוקם. אנשים שדומים למי שאנחנו היינו בתחילת הדרך. אם אתה רוצה לייצר פתרון בולט אתה צריך אומץ לחשוב אחרת, וקשה למצוא יוצרים שיש להם יכולת ונכונות לסכן הכל כדי ליצור רעיון שיכול להיות מטופש אבל גם גאוני

Screen-Shot-2015-02-16-at-9.53.22-PM Screen-Shot-2015-02-16-at-9.52.40-PM Screen-Shot-2015-02-16-at-9.54.01-PM

איזה מעצבים אתה מחפש?

״‬אני רוצה שיעבדו כאן מעצבים שכל כך אוהבים עיצוב שהם רוצים לעבוד כל הזמן, כי הם אף פעם לא באים על סיפוקם. אנשים שדומים למי שאנחנו היינו בתחילת הדרך. אם אתה רוצה לייצר פתרון בולט אתה צריך אומץ לחשוב אחרת, וקשה למצוא יוצרים שיש להם יכולת ונכונות לסכן הכל כדי ליצור רעיון שיכול להיות מטופש אבל גם גאוני.

״הרבה מעצבים צעירים הם מפונקים; הם אינם צנועים, ומרגישים שהם צריכים להיות כוכבים מההתחלה, חושבים שהם מלכי העולם. אנשים שנמצאים כיום בתחילת שנות ה-20 שלהם גדלו אחרת מהאופן שבו אנחנו גדלנו. הם קיבלו המון תשומת לב והם מרגישים שהם יכולים לכבוש את העולם. אני אוהב את הגישה הזאת אבל חושב שהכישורים שלהם לא מספיק טובים ושכיום חסרים בבתי הספר לעיצוב יסודות מקצועיים הכרחיים שנחוצים כדי לייצר משהו נהדר. הכל שטחי״.

Screen-Shot-2015-02-16-at-10.04.47-PM Screen-Shot-2015-02-16-at-10.01.52-PM

מה השאיפות שלך לעתיד?

״הייתי רוצה לעבוד יותר מחוץ לדנמרק, ולהימנות על סוכנויות העיצוב המובילות בעולם. לשם כך אנחנו צריכים למכור את עצמנו טוב יותר בחו״ל. אילו היינו נמצאים בלונדון או בניו יורק זה היה קל יותר, אך משום שאיננו ממוקמים שם עלינו לעבוד קשה יותר כדי להכלל ברשימה.

‪“‬עד היום הזדמן לנו לעצב כמעט הכל, אבל מה שחשוב זה לא הלקוח, הפרויקט או העסק, אלא יותר ליצור משהו שיעשה שינוי. אולי אני אומר את זה כי אני מזדקן… אנחנו עובדים על המון דברים במקביל, וזה תמיד מדהים והכל פנטסטי, אבל אם אין לך זמן לשבת, ליצור ולעבוד עם הקולגות שלך, זה בכלל לא מהנה. תמיד חשבתי שלעולם לא נהיה כמו קונטרפונקט, ובסוף יצא שאנחנו ממש דומים להם… ככה זה בחיים. בסוף אתה יוצא בדיוק כמו ההורים שלך…״.

Screen-Shot-2015-02-16-at-10.01.35-PM Screen-Shot-2015-02-16-at-9.48.57-PM Screen-Shot-2015-02-16-at-10.04.34-PM

תגובה אחת

  1. יורם

    "אנשים רוצים לדבר על עצמם ועל הבעיות שלהם"
    נשמע לי מוכר…

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden