כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

באנו לעשות שמח

אפילו שראיתי צילומים של העבודות לפני שהגעתי לתערוכה, אני מודה שהופתעתי כשנכנסתי לגלריית פריסקופ לתערוכה תוך כדי תנועה של מירב רהט ויעל פרידמן. היה שם – או ליתר דיוק יש – משהו כל כך לא צפוי בצבעים ובקומפוזיציות, כל כך לא מפה, לא מקומי, שלרגע הייתי בטוח שהתבלבלתי (וזה לא קורה הרבה…). על אחת כמה וכמה מכיוון שאני מכיר ועוקב אחר פועלן של השתיים כיוצרות ואוצרות (שתיהן גם היו סטודנטיות שלי בתוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, אי שם לפני שש שנים, שם הן גם הכירו).

בשיח הגלריה שהתקיים באותו יום – ואחד נוסף יתקיים ביום חמישי הקרוב, ה-7/5 בשעה 15:00 – הצהירו השתיים כבר בפתיחה שנקודת המוצא שלהן הייתה ״באנו לעשות שמח. רצינו לעשות תערוכה שתשמח, לעשות משהו שאנשים יבואו, ויראו ויחייכו״ – וזה כבר, כאמור, משהו נדיר בנוף המקומי שלוקח את עצמו כל כך ברצינות.

Merav Rahat - UpSideDown2 - MovingON - Periscope2015

הרעיון לתערוכה החל מהזמנה של שרי פארן, הבעלים של גלריה פריסקופ, לתערוכת יחיד של רהט. בשיחה בין השתיים אמרה לה רהט שהיא ממש לא רוצה תערוכת יחיד, שהיא רוצה ״תערוכת יחד״. אז היא פנתה לפרידמן והציעה לה לשתף פעולה.

״הרבה מהעשייה שלי לאורך השנים התאפיינה באוירה עגמומית משהו בגין ההתעסקות עם ׳נעדר נוכח׳ ועולם של שכול וזיכרון״, מספרת רהט. ״אמנם בהתבוננות ברצף התערוכות שלי אפשר לזהות תהליך שבו בכל פעם הדברים הפכו יותר קלילים, אבל כששרי ביקשה שאציג שוב, היה לי ברור שבתערוכה הבאה שלי אני לא מציגה שום דבר ממה שכבר עשיתי אלא ממשיכה הלאה, ושהפעם זו תהיה תערוכה שמחה, עליזה ומלאת חיים. מן הסתם גם הסירוב לתערוכת יחיד והרצון לשתף את יעל ולעשות ׳תערוכת יחד׳ צמח מההזדמנות לעשות שינוי בדפוסי העבודה שלי ולעבוד יחד ולא לבד כפי שהייתי רגילה…״.

P3210919 Sliding-Pol

איך התבצע תהליך העבודה?

״הסקיצה שממנה החל הדו-שיח בין יעל וביני היה מודל של רהיט עליז ומלא תנועה שעשיתי ובסוף נשאר במגירה: ממנו יצאנו לדרך תחת הכותרת הזמנית ׳באנו לעשות שמח׳. בהמשך, יחד עם תמיכה של העיתוי שבה נפתחה התערוכה – בין יום השואה ליום הזיכרון – השארנו את המהות הרעיונית של תנועה רגשית ופיזית וקראנו לתערוכה ׳תוך כדי תנועה׳ (ואם ללכת עם זה עוד קצת – באנגלית זה Moving On שמכניס את משמעות הלהמשיך הלאה).

״בתהליך העבודה היו לנו דיונים על המשמעויות הפילוסופיות-פסיכולוגיות, על הקשרים תרבותיים-היסטוריים ועל הרבדים הרבים שעולים בדו שיח ביננו. אבל, בתוצר הסופי – תערוכה שפתוחה לקהל הרחב – רצינו שזו תהיה תערוכה משמחת שובת לב ומהנה, עתירת חיים דווקא סביב ימי הזיכרון, והחיוכים של כל מי שנכנס ממחישים שהצלחנו (-:״.

Merav Rahat - Storyteller - MovingON Periscope2015

רהט היא מעצבת, אוצרת, כותבת ועוסקת במחקר של עיצוב/אמנות ומגמות בעיצוב עכשווי. פרידמן היא מעצבת ואוצרת בשדה הצורפות העכשווית. התמה שמובילה את התערוכה – תנועה ושינוי פיזי או רעיוני בזמן או במרחב – מהווה בעבור רהט המשך לתערוכת היחיד ״נעדר נוכח״, שהציגה בגלריה פריסקופ בשנת 2010, ובעבור פרידמן, המשך לעיסוק במשחקיות ותנועה שמאפיין עבודות שהציגה במגוון תערוכות בשדה הצורפות העכשווית.

בתערוכה הן מפגישות בין הדיסציפלינות ומציגות שפה חזותית ואלמנטים רעיוניים שנבנו בתהליך של דו־שיח שבו הן בוחנות יצירה זו בהשפעת זו, זו בתגובה לזו וזו יחד עם זו. לדוגמה, ״מספר הסיפורים״, אובייקט סטטי שמכיל את מהות תנועת הזמן והשינוי בסיפור האישי של רהט, זוכה לתגובה של פרידמן בסדרת טבעות העשויות כמיצבים קטנים של גלגלי שיניים, הנותנים משמעות פיזית ממשית לתחושת התנועה של הזמן; טבעת שיצרה פרידמן בהשראת תנועה ושינוי במשחקי מבוך השחלה, ״קשקוש״, זוכה לתגובה של רהט ב״כישכוש״, פריט ריהוט שמגיב בתנועה למגע האנושי וצורתו משתנה על פי האובייקטים שהוא מכיל.

״ראונד־אנד־ראונד״ – אובייקט וורסטילי צבעוני שרהט יצרה, המאפשר ״לשחק״, לסובב ולהציב אותו במגוון דרכים ובמספר כיוונים, מקבל מענה בסדרת טבעות, ״גן שעשועים״, שבהן מדמה פרידמן גני משחקים שבתוכן היא משמרת את אלמנט התנועה; הפן המשחקי שמוביל את עבודותיה של פרידמן ממשיך גם בסדרת הטבעות ״ניואנסים״ שנוצרה בתגובה ל״אפ־סייד־דאון״ – קבוצת אובייקטים צבעונית של רהט שבנויה משילוב צורות בסיס (מרובעים וגלילים). שם הרהיט מרמז על אופן הפעולה שבה ניתן להפוך את היחידות השונות ולשחק עם אופן ההעמדה הפיסולית ושילובי הצבעים שלהן במרחב.

moving-on-16

״העיסוק בצבע ובמשמעויות של צבע בשדה העיצוב הוא חלק מהותי ממני ומהעשייה שלי לאורך השנים״, ממשיכה רהט. ״כמעצבת צעירה נתקלתי בעבודות של קבוצת ממפיס ואטורה סוטסאס שהותירו בי חותם, הפכו מקור השראה רעיוני צורני וצבעוני ומהווים חלק מאופן המחשבה שלי משלב מוקדם בהתפתחות שלי. כשהגענו לעבודה על התערוכה היה לי ברור שהצבעוניות העשירה והפטרנים הגרפיים שליוו אותי ינכחו באובייקטים שלי, כאשר דרך הבחירות הצבעוניות אני מתקפת ביני לביני את הסיפורים שאני מספרת.

״בדו שיח עם יעל הסקיצות הראשונות שהיא הביאה היו גם הן עם צבע אבל בתוך התהליך הרגשנו שהתנועה וההיפוך עובדים יותר טוב בקונטרסט, והחלטנו שהיא תשאר עם הלבן הנקי של ההדפסה ועם נגיעות של חומרים מתוך שדה הצורפות (כסף ואבני חן), שמשמרות את הדיון של האובייקטים שלה בתוך הדיסציפלינה שממנה היא מגיעה, ואני ׳אתפרע׳ עם הצבעוניות ועם המשמעויות האישיות והתרבותיות שאני מטעינה לתוך האובייקטים דרך הצבע״.

MeravRahat - wag Yael Freidman - doodle

אז הכל היה בשיא המודעות.

״ברור… (-: הרי שתינו מנתחות וחופרות לתוך עולמות התוכן והמשמעויות כל הזמן… בפתיחה, שהתקיימה בזמן של שבוע העיצוב במילנו, היו מספר מבקרים שהסתכלו על התערוכה ואמרו ׳מילנו זה כאן׳; בשבוע שעבר לקחתי סטודנטים מקורס ׳עיצוב במקום הישראלי׳ שאני מלמדת בסמינר הקיבוצים לתערוכה וניהלנו דיון על הלוק האוניברסלי מול עולמות התוכן המאוד מקומיים שמניעים אותי לעשייה. בשורה התחתונה, הלוק הזר בגלריה פריסקופ שמציגה רק מעצבים ישראליים והאוירה המשמחת שמנכיחה ׳חיים׳ בשבוע של הימים הכי עצובים בתרבות שלנו היו לגמרי תחת מודעות (-:״.

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden