כל מה שחשוב ויפה

המעצב מוונציה

ריהוט למרכז אמנות עכשווית בוונציה ולמלון חדש ביפו; פלטפורמה דיגיטלית שמחברת בין בעלי בתים בפינלנד לבין פליטים, שתוצג בביתן הפיני בביאנלה לאדריכלות; וריהוט מתכת שיוצג בשבוע העיצוב במילאנו. המעצב עמרי רבס, שפועל מוונציה, מאמין בחילוניות רעיונית ובאי הקשרות לדוגמה או לאמת אחת

Margosa_Hotel_Tel_Aviv_Omri_Revesz_Dani_Revesz_2015_15

Yuval:

הי עמרי, בוקר טוב. מה שלומך?

Omri:

הי יובל, בוקר אור. שלומי טוב, מה שלומך?

Yuval:

בסדר גם כן. ניסיתי להיזכר מתי נפגשנו בפעם האחרונה, זה היה במילאנו, ונראה לי שזה בטח היה לפני חמש שנים או משהו כזה. נכון? מה עשית מאז? ובכלל – אולי תספר קצת על עצמך לטובת מי שלא מכיר

Omri:

מעולה, אז כן נפגשנו לראשונה במילאנו לפני ארבע שנים בסלונה, זו היתה השנה הראשונה שהצגתי שם. לפני למדתי עיצוב תעשייתי בוונציה, באוניברסיטת IUAV. סיימתי ב-2009 ולאחר מכן הייתי שנה ברוטרדאם במשרד של ריצ׳ארד הוטן. עשיתי שם סטאז׳ ונשארתי לעבוד. חוויה מעניינת ופותחת אופקים.

חזרתי לוונציה לעבוד במשרד אדריכלים, ובאופן אישי עבדתי שם על פרוייקטים של רהיטים, פנים ותערוכות, ואחרי שנתיים כשהתאפשר התחלתי לעבוד כעצמאי

Yuval:

אז אתה עדיין בוונציה? וכמה זמן אתה כבר עצמאי אם כך?

Omri:

כן, בהחלט ונציה, אני עצמאי בארבע שנים באחרונות, והשבוע הוא זמן מיוחד כי עברתי לסטודיו חדש

Yuval:

הו. מזל טוב! אבל נדמה לי שהשאלה הראשונה שמעניינת את כולם היא – ונציה? איך זה קרה? זו הרי עיר שלכולם יש בראש כמקום סופר תיירותי, שיש בו ביאנלות ופסטיבלים שונים ומשונים עד שנדמה לפעמים שאף אחד לא באמת גר שם…

Omri:

נכון. באמת מעניין איך זה קורה… התיאור די נכון, אך למעשה יש אנשים שחיים פה. ונציה הוא מקום מקסים, עם איכות חיים מאוד מיוחדת

Yuval:

ובכל זאת, איך הגעת לוונציה? ולמה להחלטת להישאר?

Omri:

כשעברתי לפה ללמוד הייתי עם עוד חבר ועשינו סבוב קצר באירופה לראות מספר אוניברסיטאות של עיצוב ואדריכלות. עברנו במילאנו ועוד כמה, ופשוט ונציה מבחינת האוניברסיטה והאווירה בעיר הרגישה הכי טוב. לאחר מכן גיליתי את תעשיית העיצוב באיזור (מחוז ונטו) העניפה והמעניינת במיוחד. זה הזמין אפשרויות עבודה מאוד מעניינות ובנוסף נקשרתי לאורח החיים המקומי והחלטתי להשאר

Yuval:

מה מעניין בה במיוחד?

Omri:

ונציה היא עיר קטנה, עם התנהלות כמעט של ימי הביניים, הכל ברגל או בסירות ולכן שקט ורגוע מבחינת קצב. עם זאת, בגלל כמות התיירים האינסופית (25 מיליון בשנה) ובגלל הביאנלה ואירועי תרבות נוספים, היא מצליחה לשמור על איזשהו אופי קוסמופוליטי עכשווי. בגדול האיזור מחולק לאיזורים יצרניים, כלומר, לכל תחום או חומר או תעשייה יש איזור מוגדר. זוהי הגישה באיטלקית

Yuval:

איזה סוג של פרויקטים אם כך מתגלגלים לפתחך?

Omri:

הפרויקטים שאני עובד עליהם כוללים הרבה שיתופי פעולה עם חברות יצרניות, כלומר חברות עיצוב רהיטים ותאורה בעיקר, אך גם מוצר, וכמובן שהתערוכות בביאנלה ואחרות. הפרויקט שכרגע אני משקיע בו את רוב האנרגיה הוא פנים למרכז אמנות עכשווית בוונציה

Yuval:

וואלה? אתה יכול לספר על זה משהו?

Omri:

בשמחה. זה פרויקט מעניין מאוד ומורכב לקרן לאמנות עכשווית מרוסיה. הוא נמצא במבנה מדהים באיזור זאטרה פה בוונציה, על התעלה הגדולה לכיוון ג׳ודקה. מבנה בן ארבע קומות, שמתוכן אני עובד על קומת הקרקע הציבורית: כניסה, בוקשופ, מסעדה, חלל תצוגה, בר; ועל הקומה העליונה שמוקדשת למגורי אמנים (ארבעה חדרים) ושתי דירות להנהלה/בעלים. את הפרוייקט האדריכלי מוביל משרד אדריכלים

Yuval:

מגניב. מתי הוא האמור להיפתח?

Omri:

אנחנו צפויים לפתוח לתערוכה ראשונה בביאנלה של 2017. יש המון עבודה, בעיקר בגלל שאני מתכנן את כל הריהוט במיוחד למקום

Yuval:

נייס. מעניין אותי איך אתה מצליח לשלב בין פרויקט כזה לבין התחרות לפליטים שזכית בה לבין המלון ביפו, שתכף נדבר על שניהם

Margosa_Hotel_Tel_Aviv_Omri_Revesz_Dani_Revesz_2015_23

Omri:

מבחינתי תהליך העיצוב הוא אופן חשיבה ואופן הסתכלות על האפשרויות, שמאפשרים שילוב של פרוייקטים מתחומים שונים עם אופי שונה. יותר מכל נסיון טכני בתחום שבו אתה מתעסק, חשוב ככל שהוא יהיה

Yuval:

אז מהבחינה הזו במלון ביפו ומרכז האמנויות בוונציה הם דומים, בעיקרון, לעומת הפרויקט של הפליטים. נכון?

Omri:

כן, בהחלט. הראשונים דומים מאוד מבחינת התוצר, מדובר בחללים ובהתנהלות אנושית, ברהיטים מתוכננים לקונטקסט ספציפי. הפרוייקט של הפליטים הוא פלטפורמה לאפשרויות שעשויות להיווצר, בלי תוצר מוגדר. עם השוני, אני מאמין שעיצוב הוא הממשק של חלל, אובייקט, תוכנה עם האדם. לכן, כשממקמים את האדם/המשתמש במרכז כל זה, את הרגישות לצרכיו ותחושותיו, בסופו של דבר יש המון במשותף

Margosa_Hotel_Tel_Aviv_Omri_Revesz_Dani_Revesz_2015_16

Yuval:

אז בוא נתחיל במלון מרגוזה ביפו. איך הגעת לזה, מה אתה יכול לספר עליו, ומה אתה מתכנן שם

Omri:

המלון הוא פרויקט שסיימנו לאחרונה. עבדתי עליו ביחד עם דני רבס, אבי, ובמקרה הזה אדריכל מוכשר ומנוסה עם משרד ביפו (כך גם הגעתי אל הפרויקט). התכנון כלל הסבת מבנה מגורים של 1,200 מ״ר למלון אורבני עם 35 חדרים, מרפסות וחללים ציבוריים. האתגר הגדול ביותר היה המקום עצמו, כלומר יפו. מקום עשיר ומיוחד, וניסינו לבדוק איך להעביר את העושר והיופי שבו מבלי להיתפס לדפוס תרבותי מסויים.

המבנה עצמו ממוקם על מה שהיה פרדס עד לפני בערך 90 שנה, תפוזי ג׳אפה, כמו חלקים נוספים נכבדים מיפו. זה מה שהצית אצלנו רעיון ראשוני. הפרדסים והמסחר היוו את האופי החילוני וקוסמופוליטי של יפו, את תנועות הנמל העיקריות

Yuval:

ואיך זה בא לידי ביטוי בעיצוב? איפה עובר הגבול בין היקסמות אוריינטליסטית מהעבר לבין הניסיון לייצר משהו עכשווי?

Omri:

חילוניות רעיונית, כלומר, אי הקשרות לדוגמה (dogma) אחת, או לאמת אחת, אלא קיום אמיתות רבות משולבות בינהן. היתכנות של עירוב דיעות. מבחינה עיצובית, אנחנו קודם על מבססים את התחושות על חומרים מסורתיים, אך בשימוש בטכנולוגיות עכשוויות. מצד אחד, אריחי בטון מסורתיים של המקום, אך באותה נשימה, עם הטבעות של פרחים פיגורטיבים בחיתוך לייזר, ליצירת פטרן רנדומלי ומפתיע. האריחים יוצרו במיוחד פה באיטליה על ידי חברה מדהימה של אריחי בטון

Yuval:

ובאופן מוזר זה אולי קשור גם לפרויקט של הפליטים – איך מייצרים משהו לא מתנשא, מבלי להתיימר לדעת יותר טוב מכולם מה טוב להם. מה אתה יכול לספר על הפרויקט הזה?

Society Lab. Omri Revesz, Cecilia Danieli & Mariana Riobom

Society Lab. Omri Revesz, Cecilia Danieli & Mariana Riobom

Omri:

רצינו למנוע יצירת סלאמס ובידוד של הפליטים. מהסתכלות קצרה על נתונים, ראינו ששמונה אחוזים מהבתים בפינלנד ריקים, ולכן החלטנו לא להקים שוב מבנה חדש, אלא פשוט ליצור פלטפורמה דיגיטלית שתחבר בין הצע לביקוש. בשלב הראשון בעלי הדירות ישכירו את הבתים למדינה, שתהיה עריבה לשימוש בהם, ותשלם את שכר הדירה בשנה זו מאותם המשאבים שהיו מוקצים לבנייה חדשה.

כעבור שנה, היות והתושבים החדשים חיים בתוך האוכלוסיה המקומית ולא בבידוד, הם ילמדו בשאיפה את השפה ואת התרבות ויוכלו להשתלב בשוק העבודה. כך הפלטפורמה הדיגיטלית – האפליקציה – תחבר בין הצע וביקוש לגבי מגורים, אך גם לגבי עבודה, חברה והשכלה. המשתמשים יוצרים ״יוזר״ ומזינים את המערכת בצרכיהם ומה שהם מציעים. לשמחתנו לא היינו היחידים שחשבו שזה רעיון מוצלח

Yuval:

תגיד, מי היה איתך בצוות? ומה היו שתי ההצעות האחרות שזכו? ובמה זוכים בכלל?

Omri:

הצוות כלל את צ׳צ׳יליה דניאלי, אדריכלית איטלקיה וחברה, ומריאנה ריובום, אדריכלית פורטוגזית ובת זוג. הפרס הוא קודם כל המשך עבודה על הפרויקט והאופציה לפתח מבחינת משאבים. הפרוייקט יוצג בביאנלה הקרובה לאדריכלות בוונציה בביתן של פינלנד. שני הפרוייקטים הנוספים שזכו עסקו בהסבתם של מבני משרדים למגורים, גם סוג של שימוש בקיים, והאחר בנייה מודולרית שעתידה להתפתח עם השנים

Society Lab. Omri Revesz, Cecilia Danieli & Mariana Riobom

Society Lab. Omri Revesz, Cecilia Danieli & Mariana Riobom

Yuval:

בחודשים האחרונים יצא לי להיתקל בלא מעט פרויקטים עיצוביים שעוסקים במשבר הפליטים. אתה יודע להגיד מאיפה זה צומח, של מי היוזמות האלו, עד כמה זה באמת מעניין מעצבים מסביבך?

Omri:

זה צומח משני כיוונים: ארגוני זכויות אדם ופעילות חברתית, וגופים פוליטיים שמנסים לערב חשיבה שונה לגבי הסוגייה. אני מתאר לעצמי שבכל העולם, כמו שאתה בטח יודע, באירופה הסוגייה הזאת מעסיקה מאוד את התושבים ואת הרשויות. לא נראה לי שזה ממש מטריד את המעצבים באופן כללי, אך כחלק מהחברה, אנחנו מנסים להבין ולפעול במסגרת האמצעים בכדי להתמודד עם זה.

לצורך העניין, הביאנלה הקרובה בוונציה, שהיא חזית האדריכלות, עוסקת באדריכלות לאנשים – כלומר בדיוק בתחומים האלו. זה עדיין חלק קטן מסך הפעילות האדריכלית או העיצובית, אך בהחלט זה נושא יותר ויותר נוכח

Yuval:

יפה. ולפני שנסיים, נראה אותך במילאנו השנה? אתה מציג משהו?

Omri:

כן, במילאנו השנה אני מציג קולקציה של רהיטים ממתכת. הפיתוח והייצור הם של חברת מינגרדו, שמייצרים הכל בטכניקות מסורתיות – קראפט. בנוסף נחנוך מרכז למחקר ופעילות עיצובית פיזית-דיגיטלית בשיתוף גוף מחקר מסין

Yuval:

יפה! תשלח את כל הפרטים כדי שנדע איפה לחפש אותך. משהו נוסף חשוב לפני שמסיימים?

Omri:

בהחלט אשלח. בעיקר תודה ומקווה מאוד שנתראה באחד או יותר מהמקומות שהזכרנו

Yuval:

מגניב

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden