כל מה שחשוב ויפה

״בזלת, תכשיטים וולקנים״ במוזיאון הגיאולוגי

פורטפוליו News: התערוכה ״בזלת, תכשיטים וולקנים״ תיפתח במוזיאון הגיאולוגי ברמת השרון ביום שני 26.9. בערב הפתיחה ייערך רב שיח בנושא צורפות עכשווית בבית יד לבנים, רמת השרון. אוצר התערוכה: Jean-Yves Le Mignot

״בזלת, תכשיטים וולקנים״ היא תערוכה בינלאומית של צורפות עכשווית המציגה – לראשונה בישראל – נפח עבודות רחב של אמנים מובילים מאירופה ומהארץ ושל יוצרים בתחילת דרכם. התכשיטים נוצרו במיוחד בעבור התערוכה, תוך שימוש מגוון באבני בזלת כמוטיב מרכזי ומנחה. התערוכה הוצגה לראשונה בשנת 2015 ב-Agde, צרפת (עיר הבנויה בזלת), ומוצגת במוזיאון הגיאולוגי בהרכב אמנים שונה.

Ramón Puig Cuyàs

Ramón Puig Cuyàs

הבזלת היא סלע יסוד, קשה ושחור, הנוצר ממאגמה בהתפרצות געשית. תכונות אלו קושרות אליה משמעויות של כוח, מסתורין ועוצמה. מתוך תשומת לב לאיכויותיו של הסלע, תהליכי היווצרותו, מרקמו וצבעו האופייני, האמנים יצרו עבודות המעוררות שאלות לגבי ערכים הנוגעים לאסתטיקה, מיתולוגיה, אמונות ויוקרה. חלק מהעבודות מדגישות כוחניות, חלקן ליריות וענוגות, אחרות נראות כנופים קסומים. התוצאה היא מגוון רחב של עבודות עשויות ביד מקצועית ועם רגישות הנוגעת ללב.

ניגודיות חומרית וצבעונית באה לידי ביטוי בעבודותיהם של Ramón Puig Cuyàs ושל Margit Jäschke, דווקא בכדי ליצור מפגש הרמוני ושלו בין הבזלת כחומר טבעי בעל מראה כבד ואפל לבין חומרים מבהיקים וקלילים מעשה ידי אדם כמו פלסטיק ופורמייקה. Philip Sajet עוסק בזהות החומר ובאפשרות של חילוף חומרים ומעלה שאלה – האם אבן חסרת ברק, שברירית וחסרת ערך כספי יכולה להחליף את מקומה של האבן הטובה בתכשיט ולהידמות מרחוק ליהלום שחור?

יעקוב בלוך מציג סיכה העשויה בזלת וכסף טהור. על ידי ניפוח לוח הכסף הוא יוצר דימוי של התפרצות געשית אותו הוא הצמיד לפיסת הבזלת, שמשמשת לכאורה כמקור להתפרצות זו, אך דווקא היא זו שנשארת כאלמנט הדומם והסטטי בתכשיט. Annamaria Zanella בוחנת את הגבולות בין תהליכים של ריסון לתהליכים של פירוק. בפעולה פיזית של ליטוש האבן, חירורה וחריצתה היא יוצרת מתח בין גוף גיאומטרי כמעט מושלם המדמה במקביל התפרקות אפשרית של חלקיו.

ורד בבאי

ורד בבאי

ורד בבאי מצרפת אבנים לא מעובדות ליצירת פיגורינות בזלת, המשלבות דימויים מהעולם הצורני של מלאכים וסחלבים ומרמזת לכיוון המיסטי והפולחני. באותו נושא עוסקת ליאה קיראל שיצרה תכשיט המורכב ברובו מחומרים אורגניים. היא משתמשת בין השאר בשערותיה שנשרו ובטיפות מדמה ויוצרת קמע אישי הנועד להגן עליה מפגעי הזמן והזקנה.

על ידי כתישת האבן וערבובה בחומר פולימרי, Stefano Marchetti רקח ״משחת בזלת״ אותה הניח על לוחות הזהב של הטבעות שיצר, במן אזכור לטכניקת הניילו המסורתית. באחת מן הטבעות הוא מרמז למראה אורגני של אדמה שחורה, חרוכה ובטבעת הנוספת למראה מלאכותי של בטון מוחלק. תאיר דליה ליטמן מדמה את פיסות אבני הבזלת לרכס הרים עליהם יצרה מסלול הליכה דמיוני מעלי זהב טהור ובנתה טבעות שמשלבות רישום זהב עדין על גבי טבע פראי מיניאטורי.

שתי אמניות מתייחסות בעבודותיהן לאבן הבזלת ככזו שמעידה ומשמרת תהליכי טבע העומדים בבסיס קיומה: Seliena Coyle מדפיסה צילומי נוף על לוחות מתכת לצידן היא שיבצה את הבזלת, מחווה שנועדה לכאורה להחזיר את האבן לסביבתה הטבעית או להעיד על שייכותה אליו. Sophie Hanagarth מחברת אבנים לא מעובדות וחומר פולימרי ליצירת צמיד המדמה טופוגרפיה של שרשרת הרים מעגלית, המקיפה חלל של מכתש דמיוני.

Marine Dominiczak

Marine Dominiczak

ארכיטקטורה זעירה אפשר למצוא בסיכה של Renzo Pasquale שבנה פירמידת בזלת משובצת במסגרת זהב. למרות השקט הצורני, הרמיזה לדימוי של הר געש בלתי נמנעת. Esther Brinkmann ו-Eliane Michel משבצות את הבזלת בחומרים רכים כמו במבוק ואזיקוני פלסטיק ויוצרות שילוב לירי של חומרים מעולמות שונים. נעמה הנמן עוסקת בזיכרון ומשחזרת תבנית נוף הנשקפת מחלון ביתה ברמת הגולן. בטכניקת התכת האמאייל הצבעוני על גבי לוחות הבזלת היא עובדת בטמפרטורות גבוהות שמרמזות לחום העצום הקשור בהיווצרות הבזלת.

יחסי כוחות אפשר למצוא בעבודתו של Christian Balmer שיוצר התנגשות חומרית בין שלושה אלמנטים; ברזל מחושל, בזלת ויהלום. הוא מפגיש את החומרים הקשים באופן שלוכד את שלושתם במן שיבוץ כוחני ונוגע ביחסי גומלין בין חזק מול חזק. Clara Denidet יוצרת תליון בצורת קלע המשמש במקביל ככלי אחסון לאבני הבזלת הקטנות. היא בוחרת לבנות את הקלע ככלוב סגור כך שהאבנים לכודות בתוכו כקליעים דקורטיבים ומשחקת בהגדרות של מהו שימושי באמת ומהו שימושי בדמיון.

Johanna Dahm מבקשת השתתפות אקטיבית מהצופה ומציעה להתבונן בריכוז בעבודת הקיר שיצרה למשך שניות ארוכות. לאחר מכן להעתיק את המבט על קיר לבן ולזכות בהפתעה ויזואלית שעוסקת בשאלה מהו אמיתי ומהו זיכרון. נגה הראל יוצרת עבודות במחווה לגורגונות (יוונית: γοργόνες, מילולית: ״נוראיות״) ונסמכת על סיפורי המיתולוגיה היוונית ליצירת תכשיטים המשלבים חומרים מגוונים ולא שגרתיים אשר בונים מיתולוגיה פרטית.

בערב הפתיחה ייערך רב שיח בנושא צורפות עכשווית בבית יד לבנים, רמת השרון. תוכנית הערב:

19:00
קבלת פנים וברכות – רחל ששפורטה, אוצרת אחראית

19:10
Behind the scenes: nursing, staging, curating contemporary jewellery – Nicole Brémond (Paris), marketing and communication, luxury goods

19:40
Eyes sink into stone: my work and other stories – Johanna Dahm (Zürich), contemporary jeweler

20:15
פתיחת התערוכה במוזיאון הגיאולוגי

הכניסה חופשית

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden