כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

שחר וייס, מועדון האילוז׳ן באוגנדה. צילומים: מ״ל

שחר וייס: גם במועדונים וגם במשרדים מדברים על חווית חלל

בשנות נערותו המעצב שחר וייס נחשב לדמות בולטת בחיי הלילה של באר שבע. לימים הוא עיצב את מועדון הפורום בעיר, כמו גם מועדונים נוספים באילת, בראשל״צ ובחיפה - ולאחרונה את אילוז׳ן, מועדון הלילה הגדול ביותר בקמפלה, בירת אוגנדה

סביר להניח שאצל מרבית הציבור האסוציאציות שנקשרות לאוגנדה מעלות נחשלות של עולם שלישי, את מבצע אנטבה, ואם הם חזקים בהיסטוריה אולי גם את תכנית אוגנדה, שדיברה על הקמת התיישבות יהודית שם. בעבור המעצב שחר וייס אוגנדה היא פשוט עוד פרויקט; עוד מקום שבו הטביע את חותמו, כשעיצב בעיר הבירה קמפלה את ILLUSION, מועדון הלילה הגדול וחדשני ביותר בעיר.

״הביקוש למועדונים ולמקומות בילוי קיים שם בדיוק כמו אצלנו, וגם הקהל אינו שונה מזה שלנו פה״, הוא מספר. ״האנשים אוהבים את אותם דברים, רוצים לצאת ולבלות, אך ההצע הקיים אינו אטרקטיבי במיוחד, שלא לומר עלוב למדי ואפילו זול משהו. מועדון האילוז׳ן, שממוקם במרכז קמפלה על ׳הקניון׳ שבעיר, הביא משהו אחר לגמרי. הוא מעוצב ככל מועדון עכשווי, חף מהקשרים מקומיים ומקפיד על ׳קלאס׳, שכולל גם קוד לבוש ושומר בכניסה. המציאות במקום אינה פשוטה, אנשים משכבה סוציו־אקונומית גבוהה יותר רוצים לברוח ממנה לסצנה בליינית מערבית, והאילוז׳ן מספק להם מענה״.

שחר וייס. צילום: חיים אפריאט

כך, הקונספט הרעיוני צמח מתוך הרקע הזה, ומומש כשפת עיצוב שמעניקה אשליה של חללית, או עולם חיצון מקביל, עם צבעוניות מטאלית של גוונים כסופים וזהובים, חיפויי קיר תלת־ממדיים, משחקי תאורה צבעוניים, וכל מה שמייצר ״מציאות״ שונה מזו שקיימת בחוץ. על ביצוע הפרויקט היה אמון צוות ישראלי שהתנהל מול צוות עובדים מקומי, וכמו בכל הפרויקטים שוייס מתכנן, מרבית האלמנטים ששולבו בו עוצבו כ״קאסטם מייד״ והאחרים הובאו מהארץ.

הצלחת הפרויקט האוגנדי הביאה לפתחו פרויקט נוסף יבשת אפריקה, ובימים אלה סדר היום שלו כולל קפיצות לקניה, שם הוא מתכנן עכשיו מועדון בעיר נקורו. ״אחרי ׳שקראנו׳ את הסביבה, גיבשנו קונספט עיצובי שונה מעט מזה שבקמפלה ונכון יותר למקומו. מעוצב ׳עד הסוף׳ כמובן, אבל פחות יוקרתי ובעל אופי משוחרר ונגיש יותר״.

מעבר לסקסי או מושך

וייס הוא בוגר המחלקה לעיצוב פנים במכון טכנולוגי חולון, ומזה שמונה שנים בעליו של ״סטודיו שחר וייס״ המתמקד בעיקר בעיצוב סביבות מסחריות, ובכלל זה מקומות בילוי כברים, מועדונים, מסעדות ואולמות אירועים, אולמות תצוגה, ולאחרונה גם משרדים. אוגנדה וקניה, מסתבר, אינן המדינות הזרות היחידות שמופיעות ברזומה שלו, שכולל גם עיצוב רשת בתי קפה בשנחאי ועיצוב חנויות קוסמטיקה במיאמי, לצד פרויקטים רבים שביצע בארץ. בין אלה אפשר לציין את עיצוב מועדון הפורום בבאר שבע, פרויקט שביצע במשותף עם האדריכל ניר פורטל; את המועדונים הסלינה באילת, דזרט בראשון לציון והלובי בחיפה; המסעדות הוטל דה ויל, אווה סאפי והמוציא של השף אבי לוי, זוכה מאסטר שף; משרדים לחברת הנדל״ן חג׳ג׳ ועוד.

כבנו של תולי וייס, אמן עץ העוסק בנגרות עילית ונחשב דמות מוכרת בעולם התכנון המקומי, תחום העיצוב היה שזור בנוף ילדותו של וייס, והבחירה לפנות ללימודי עיצוב פנים הייתה המשך טבעי. ההתאהבות במקצוע קרתה, לדבריו, רק בשנה הרביעית ללימודיו, אחרי שעיצב חנות לפרחי שוקולד של חבר בבאר שבע. ״שם, בפרויקט החנות, הבנתי שהבחירה שלי הייתה נכונה, ושם נולדו אצלי התשוקה והרצון להגשים אותה באמצעות עשייה טובה ומעניינת״.

מסעדת EWA SAFI בנווה צדק. צילומים: אורי אקרמן

מסעדת סושימוטו בשדרות. צילומים: גיא פרנקו

העובדה שעיצוב מועדונים ומקומות בילוי תופס חלק נכבד מנפח עבודתו, אינה מקרית. בשנות נערותו והתבגרותו בבאר שבע נחשב וייס לדמות בולטת בסצנת חיי הלילה בעיר, תחילה כברמן ולאחר מכן כשניהל את מועדון הפורום בעיר. ״אני אוהב מקומות בילוי שגורמים לאנשים להרגיש טוב, ואין ספק שהיכרותי את העולם הזה מבפנים והניסיון שצברתי כעובד, מסייעים לי כמעצב ומאפשרים לי לדייק את העיצוב כמכלול מהודק.

״ניסיון הוא ידע, אך עם זאת אני לא נשען רק עליו, ומקפיד להישאר כל הזמן עם יד על הדופק ולעקוב אחר תפיסות משתנות כי הדברים בתחום דינמיים מאד. לדוגמה, את עמדת הדי.ג׳י במועדונים תמיד היה נהוג למקם במנותק ממרחב החלל כעמדה עצמאית, ואילו היום הנטייה היא לשלב אותה בתוך החלל עצמו, ממש בין קהל המבלים״.

ככלל, לדברי וייס, תכנון מקומות בילוי הוא הרבה מעבר לעיצוב סקסי ומושך, וחשיבות גדולה צריכה להיות מופנית לפרקטיקות של תפעול נכון, זרימת חלל טובה וכמובן להבטים כלכליים. ״אחריות של מעצב אינה מסתכמת בליצור אסתטיקה של וואוו או תפאורה שנשענת על גימיקים. חלק חשוב באותה מידה זה לוודא שהמקום יעבוד טוב ויהיה רווחי. אזור הבר, לדוגמה, הוא כידוע נקודה משמעותית במועדונים – הן מצד המבלים, והן מההבט הכלכלי של הבעלים, ובתכנון אנחנו מקדישים לו הרבה תשומת לב״.

עיצוב נצחי, לא טרנדי

כתב יד עיצובי אינו מושג שנכלל בלכסיקון של וייס. ״כל פרויקט מטופל לגופו אחרי שאנחנו לומדים היטב את כל הרקע: הצרכים, האילוצים, החלומות וכדומה. אני אוהב את הדיאלוג שמתנהל עם הלקוחות וחותר למצות אותו בשלמותו, אבל לאחר מכן חשובה לי היד החופשית, שיתנו לי ׳קארט בלאנש׳. הלקוחות צריכים להיות בטוחים שיש לי מספיק ניסיון והבנה כדי לממש את הרצון שלהם, כי הרי לו הייתי מבין פחות מהם אז כנראה שלא הייתי צריך להיות שם מלכתחילה״.

בה בעת, בעיצוב סביבות מסחריות לסוגיהן הוא מקפיד לשתף פעולה עם חברות מיתוג, ונמנע לנכס לעצמו כתרים שאינם עיצוב לשמו. ״כל אחד צריך להתמקצע בתחומו, ואין לי יומרות לקחת על עצמי דברים שאינם מתחום העיסוק הישיר שלי״.

ביסטרו הוטל דה וויל בתל אביב. צילומים: אנטולי מיכאלו

מרכז מבקרים של חברת הבנייה אביסרור בבאר שבע. צילומים: עידן אסלן

לעומת הסתייגותו מכתב יד מאפיין, תפיסת העולם של וייס מגובשת, תוצר של ״הבשלה מקצועית״ כפי שהוא מכנה זאת. ״אני מאמין בעיצוב נצחי, לא טרנדי. עיצוב טוב הוא בעיקר עניין של פרופורציות ומינונים נכונים, וכן, יש מקום גם למה שנקרא טרנדים, אבל במידה, בנגיעות. מקומות צריכים להתקיים לאורך זמן ואם הם מושתתים על טרנדיות זה לא יעבוד, כי קצב ההתחדשות הוא דינמי ולא הגיוני לעצב מקום מחדש בתדירות גבוהה. הטכנולוגיה העכשווית מציעה חומרים עמידים שעומדים בקריטריונים של ׳הבי דיוטי׳ והם גם אסתטיים מאד, כך שהאפשרויות קיימות ויש עם מה לעבוד״.

במעבר החד בין עיצוב מקומות בילוי ״הרד קור״ כמועדונים לבין עיצוב משרדים, וייס אינו מוצא כל בעיה; נהפוך הוא. ״יש נקודות השקה רבות, ובשני התחומים מדובר היום על חווית חלל. מהות החוויה אמנם שונה לחלוטין, אבל העיקרון זהה. במקום בילוי החתירה היא לייצר חלל עם אווירה תוססת שמושתתת על ׳פאן׳ והנאה, ובמקומות עבודה החתירה היא לייצר חלל ואווירה שתומכים ביצירתיות, ביעילות תפוקה וכמובן בעובדים שמבלים בהם שעות ארוכות״.

בימים אלה, לצד תכנון המועדון בנקורו שבקניה ופרויקטים נוספים, השלים וייס את תהליך עיצובה של ״האותנטית״, מסעדה חדשה בבאר שבע. ״לראות את התוצר המוגמר זה הדבר שהכי מרתק אותי בעשייה כל פעם מחדש. לראות שהדברים עובדים כמו שצפיתי ואיך הסקיצות והדמיון של תחילת התהליך הופכים למציאות. החלום שלי הוא לראות את זה קורה עם קזינו בלאס ווגאס, ועד אז אני מכשיר את הקרקע עם פרויקטים אחרים״.

משרדים בתל אביב. צילומים: אילן לופו

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden